Αυτή θα πρέπει να είναι μια εποχή του χρόνου που οι άνθρωποι μαζεύουν βαλίτσες και ταξιδιωτικά έγγραφα για τις καλοκαιρινές τους διακοπές – τουλάχιστον στο βόρειο ημισφαίριο, γράφει σε άρθρο της η Ιζαμπέλ Ντουράν, αναπληρώτρια Διευθύντρια της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη, UNCTAD.
Η κυρία Ντουράν αναφέρει ότι για πολλές οικονομίες, αυτοί οι μήνες είναι κρίσιμοι και εκατομμύρια επιχειρήσεις και εργαζόμενοι είναι πρόθυμοι να υποδεχθούν τουρίστες, ειδικά δεδομένου του πόσο άσχημα έχει ήδη πληγεί ο τομέας.
Η περσινή χρονιά ήταν καταστροφική για τον τουρισμό και τα εκατομμύρια των ανθρώπων που εξαρτώνται από αυτόν. Μετά από έξι δεκαετίες εξαιρετικής ανάπτυξης, ο τομέας τέθηκε σε σχεδόν πλήρη αδιέξοδο από την πανδημία COVID-19.
Οι διεθνείς αφίξεις τουριστών μειώθηκαν σε επίπεδα που δεν είχαν παρατηρηθεί από το 1990. «Εκτιμούμε ότι η κρίση έχει κοστίσει στον κόσμο περίπου 4 τρισεκατομμύρια δολάρια και έχει θέσει σε κίνδυνο πάνω από 100 εκατομμύρια θέσεις άμεσης τουριστικής δραστηριότητας» αναφέρει.
Ο αντίκτυπος είναι τόσο μεγάλος λόγω των πολυάριθμων προμηθευτών και επιχειρήσεων που συνδέονται με τον βασικό τομέα.
Η κ. Ντουράντ υπογραμμίζει με νόημα ότι ο αντίκτυπος είναι σχεδόν ισοδύναμος με το ΑΕΠ της Γαλλίας.
Αργή πρόοδος
Και συνεχίζει: Με τους εμβολιασμούς να έχουν κυκλοφορήσει στις περισσότερες ανεπτυγμένες οικονομίες, θα περιμέναμε ότι η κατάσταση σήμερα θα είναι σημαντικά καλύτερη από αυτή πέρυσι. Δυστυχώς, δεν είναι.
Λοιπόν, τι έχει συμβεί; Από τη μία πλευρά, η σχετικά αργή πρόοδος στον εμβολιασμό θέτει σε κίνδυνο πολλούς εργαζόμενους στον τουρισμό, επηρεάζοντας έτσι την πλευρά της προσφοράς.
Οι εργαζόμενοι στον τουρισμό στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, συμπεριλαμβανομένων προορισμών όπως τα μικρά νησιωτικά αναπτυσσόμενα κράτη, όπου ο τουρισμός είναι βασικός μοχλός ανάπτυξης, κινδυνεύουν ιδιαίτερα.
Από την άλλη πλευρά, η εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών επηρεάζεται από τους συνεχώς μεταβαλλόμενους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που δεν μπορούν να χαλαρώσουν ή να αρθούν αυτή τη στιγμή, ιδίως υπό το φως των νέων παραλλαγών του ιού που εμφανίζονται και ελλείψει επαρκούς εξάπλωσης των εμβολίων.
Επιπλέον, έχουμε το κόστος των δοκιμών, την έλλειψη συντονισμού και σαφήνειας σχετικά με τους κανονισμούς σε προορισμούς, περιορισμένη διεθνή συνεργασία, ακύρωση ή επαναπρογραμματισμό πτήσεων και γενική αβεβαιότητα σχετικά με την εξέλιξη του ιού. Δεν είναι περίεργο που πολλοί άνθρωποι παραμένουν επιφυλακτικοί στα ταξίδια.
Ζωτική πηγή εισοδήματος
Αλλά οι τουρίστες – και τα χρήματά τους – χρειάζονται τόσο πολύ αυτή τη στιγμή. Ο διεθνής τουρισμός αποτελεί ζωτική πηγή εισοδήματος για πολλές χώρες.
Το συνάλλαγμα που κερδίζεται μέσω του τουρισμού είναι σε πολλά σημεία μια κρίσιμη πηγή για χρηματοδότηση δημοσίων δαπανών, επενδύσεων για την αναγκαία πληρωμή μέτρων ελάφρυνσης και ανάκτησης και για την εξυπηρέτηση των αποπληρωμών χρέους που έχουν συσσωρευτεί.
Ο αντίκτυπος του τουρισμού ξεπερνά τα οικονομικά. Ο τομέας αποτελεί βασικό πυλώνα της Ατζέντας 2030 για Βιώσιμη Ανάπτυξη, με μοναδική ικανότητα να συμβάλει στους περισσότερους – αν όχι όλους – από τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, συμπεριλαμβανομένης της παροχής ευκαιριών σε νέους και γυναίκες, καθώς και στη διατήρηση και προώθηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.
Έναρξη της ανάκαμψης
Είμαστε τώρα λιγότερο από 10 χρόνια μακριά από τον παγκόσμιο στόχο μας να διασφαλίσουμε κοινή ευημερία έως το 2030. Η πανδημία έχει θέσει την κοινή μας πρόοδο σε αναμονή.
Χρειαζόμαστε λοιπόν επείγουσα δράση. Πρέπει να ξεκινήσουμε την ανάκαμψη του τουρισμού για τα εκατομμύρια που, εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο, έχουν μείνει να αγωνίζονται.
Πρώτα απ ‘όλα, πρέπει να διασφαλίσουμε συλλογικά ότι ο εμβολιασμός είναι ισότιμα διαθέσιμος σε όλο τον κόσμο. Μια βασική ανησυχία είναι ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες, πολλές από τις οποίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον διεθνή τουρισμό, φέρουν το μεγαλύτερο βάρος της ανομοιογενούς εμβολιασμού.
Η αντιμετώπιση αυτού θα απαιτήσει πρωτοφανή επίπεδα συνεργασίας. Ωστόσο, ενώ οι ηγέτες έχουν υποσχεθεί τη δέσμευσή τους για διεθνή αλληλεγγύη, τα λόγια τους δεν πρέπει να υποστηριχθούν από πράξεις.
Από την πλευρά μας, η UNCTAD και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού του ΟΗΕ πρωτοστατούν στην παροχή σαφών, ενημερωμένων και αξιόπιστων δεδομένων και ανάλυσης που χρησιμοποιούνται από κυβερνήσεις και επιχειρήσεις για την ενημέρωση των πολιτικών ανάκτησης και λήψης αποφάσεων.
Οι χώρες πρέπει επίσης να διασφαλίσουν ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις όλων των μεγεθών μπορούν να επιβιώσουν από την τρέχουσα κρίση, έτσι ώστε η δύναμη του τομέα να μπορεί να αξιοποιηθεί όταν επιστρέψουν οι τουρίστες. Αυτό απαιτεί μέτρα όπως πιστωτικά όρια για τουριστικές επιχειρήσεις και παροχή κοινωνικής προστασίας για τους τουρίστες.
Ψηφιακές τεχνολογίες
Επιπλέον, οι ψηφιακές τεχνολογίες πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την αύξηση της ασφάλειας και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των ταξιδιωτών. Είναι επίσης καιρός να εντείνουμε την ψηφιοποίηση μεταξύ των επιχειρήσεων και του τουριστικού εργατικού δυναμικού, αναβαθμίζοντας τον τομέα ώστε να γίνει πιο ανθεκτικός.
Ευκαιρία για επανεξέταση
Ταυτόχρονα, πρέπει να κοιτάξουμε πέρα από την άμεση επανεκκίνηση του τουρισμού. Αυτή η κρίση είναι μια ευκαιρία για επανεξέταση του τουρισμού. Για παράδειγμα, ο λεγόμενος «υπερτουρισμός» ήταν μια ανησυχία σε πολλά μέρη πριν από την πανδημία.
Τώρα είναι η στιγμή για τον επανασχεδιασμό και την προσαρμογή των τουριστικών πολιτικών και διαχείρισης, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης διαφοροποίησης, πιο καινοτόμων προϊόντων και της αναζωογόνησης των αγροτικών περιοχών.
Σε όλο τον κόσμο, οι άνθρωποι έχουν αρχίσει να ανακαλύπτουν τις δικές τους χώρες μέσω του εσωτερικού τουρισμού και αυτό προσφέρει την ευκαιρία να διαδοθούν ευρύτερα τα οφέλη του τομέα.
Καθώς μπαίνουμε σε μια άλλη τουριστική περίοδο με την πανδημία COVID-19 σε εξέλιξη, πρέπει να αντιμετωπίσουμε το γεγονός ότι η κρίση που αντιμετωπίζει ο τουρισμός δεν έχει τελειώσει.
Το «υπερβολικά αισιόδοξο» χειρότερο σενάριο
Πέρυσι, θέσαμε τρία πιθανά σενάρια για τον αναμενόμενο αντίκτυπο της πανδημίας στον τομέα. Το χειρότερο σενάριο αποδείχθηκε υπερβολικά αισιόδοξο. Και φέτος, ακόμη και στο πιο αισιόδοξο σενάριο, θα παραμένουμε 60% κάτω από τα επίπεδα του 2019.
Αλλά και πάλι, αυτό θα πρέπει να αποτελέσει ευκαιρία αναπροσαρμογής του τομέα.
Ο τουρισμός είναι ο τομέας με την ευρύτερη οικονομική αλυσίδα αξίας και το βαθύτερο κοινωνικό αποτύπωμα. Εδώ βρίσκεται η ευκαιρία να ξανασκεφτούμε, να επανεκκινήσουμε και να αναπτυχθούμε καλύτερα. Αλλά πρώτα, πρέπει να ξαναρχίσουμε τον τουρισμό.
Latest News
Αντιδρούν οι ξενοδόχοι στο ενδεχόμενο αύξησης στα τέλη παρεπιδημούντων
Οι ξενοδόχοι υπενθυμίζουν σε όλους πως η τουριστική βιομηχανία αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομίας της Αττικής
«Κλείδωσε» το ρεκόρ στον τουρισμό - Πόσοι ήρθαν τον Σεπτέμβριο, πόσες ημέρες έμειναν [γραφήματα]
Ο τουρισμός συνεχίζει την εντυπωσιακή του πορεία - Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025
Καταγγελία στην Κομισιόν για τα μέτρα θηλιά στο Airbnb
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στις ισπανικές αρχές για τα Airbnb
Η ακρίβεια «πλήγωσε» Μύκονο και Σαντορίνη - Απώλειες για καταλύματα και εστίαση
Σαντορίνη και Μύκονος κατέγραψαν απώλειες στον τουρισμό τους καλοκαιρινούς μήνες - Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία
Το mega project των 800 εκατ. του Μπορίσοφ στην Ελούντα – To deal με τον Ralph Lauren
Πώς θα χρηματοδοτηθεί η τουριστική επένδυση του Elounda Hills του επιχειρηματία – Η προπώληση κατοικιών και η συνεργασία με εταιρεία του Ralph Lauren
Πάνω από 100 επενδυτές ψάχνουν ξενοδοχεία στην Αθήνα - Πώς ενισχύεται ο τουρισμός
Ο τουρισμός ενισχύεται με νέα ξενοδοχεία απο Wyndham - Ενδιαφέρον απο Highgate για την ελληνική αγορά - Η αξία του τοπικού management
Πού θα επενδύσει σε νέα ξενοδοχεία ο όμιλος Μήτση - Τι «βαθμό» πήρε το 2023
Ο Όμιλος Μήτση συνεχίζει να αναπτύσσεται στον ελληνικό τουρισμό - Τι λέει ο CEO της εταιρείας, Κώστας Μήτσης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Φλερτάρει με Καραϊβική και Μέση Ανατολή η Sani/Ikos – Νέο ξενοδοχείο στην Ισπανία
Παγκόσμια επέκταση σχεδιάζει ο όμιλος Sani/Ikos, όπως δήλωσε ο COO του Ομίλου Alexander Schneider σε συνέντευξη του στο γερμανική έκδοση FVW
Η Wyndham Hotels & Resorts στοχεύει στο άνοιγμα νέων ξενοδοχείων στην Ελλάδα
Ψήφος εμπιστοσύνης στον ελληνικό τουρισμό με διεύρυνση του δικτύου συνεργατών από την Wyndham Hotels & Resorts