Το Busines Analytics (BA) περιλαμβάνει την ανάλυση δεδομένων χρησιμοποιώντας στατιστικές και ποσοτικές μεθόδους προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις που βελτιώνουν τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα, περιλαμβάνει την εξόρυξη δεδομένων, την προβλεπτική ανάλυση, την εφαρμοσμένη ανάλυση και τη στατιστική και παραδίδεται ως προσαρμοσμένη εφαρμογή σε ένα επιχειρηματικό χρήστη.

Το ΒΑ κάνει εκτεταμένη χρήση στατιστικής και ποσοτικής ανάλυσης (και σε μικρότερο βαθμό, ποιοτικής ανάλυσης). Η στατιστική ανάλυση προσδιορίζει τις τάσεις και στοχεύει τελικά στη χρήση προβλεπτικής ανάλυσης για τον καθορισμό των μελλοντικών αποφάσεων. Η ποσοτική ανάλυση χρησιμοποιεί στατιστική και μαθηματική μοντελοποίηση, μετρήσεις και έρευνες για την ανάλυση δεδομένων με στόχο τον προσδιορισμό των επιπτώσεων μιας προηγούμενης απόφασης στις επιχειρήσεις. Η ποσοτική ανάλυση παρέχει συγκεκριμένα στοιχεία που επιτρέπουν τη διαμόρφωση καλύτερων προσεγγίσεων για το μέλλον (βλ. Μ. Δούμπος, Κ. Ζοπουνίδης, Πολυκριτήρια υποστήριξη αποφάσεων σε επιχειρήσεις και οργανισμούς: η Αναλυτική- Συνθετική Προσέγγιση, Εκδ. Αλέξανδρος ΙΚΕ, 2021, Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Δούμπος, Ε. Γρηγορούδης, Μεθοδολογίες σχέσεων υπεροχής για τη λήψη αποφάσεων με πολλαπλά κριτήρια: Μέθοδοι και εφαρμογές, Εκδ. Κλειδάριθμος, 2021).

Σημασία και χρησιμότητα

Το ΒΑ δίνει στις επιχειρήσεις τις πληροφορίες που χρειάζονται για να βελτιώσουν τις διαδικασίες τους και να οδηγήσουν σε θετικές αλλαγές. Αυτές που δεν χρησιμοποιούν το ΒΑ κινδυνεύουν να χάσουν την αποτελεσματικότητά τους, να ξεπεραστούν και να μείνουν πίσω από πιο έξυπνους ανταγωνιστές που εκμεταλλεύονται τις τεχνικές ΒΑ.

Τα οφέλη:

– Καλύτερη προβολή των επιδόσεων της επιχείρησης,

– Ικανότητα εξακρίβωσης τάσεων και πρόβλεψης των αποτελεσμάτων,

– Ικανότητα λήψης ταχύτερων και πιο κατάλληλων αποφάσεων,

– Τα μέσα για την πρόβλεψη του απροσδόκητου και της ανάλογης ενέργειας,

– Πληροφορίες που οδηγούν σε θετικές αλλαγές και καινοτομία.

Ευτυχώς, οι επιχειρήσεις σήμερα μπορούν να εφαρμόσουν μια τεχνολογία που καθιστά τη διαδικασία ΒΑ απλή και αποτελεσματική από άκρη σε άκρη, ανεξάρτητα από το επίπεδο δεξιοτήτων των συνεργατών στον τομέα της ανάλυσης δεδομένων. Το ΒΑ ή επιχειρηματική αναλυτική, στοχεύει στην πλήρη κατανόηση του «πώς» και του «γιατί» των προηγούμενων γεγονότων, μέσω του εντοπισμού, της συλλογής και της ανάλυσης δεδομένων – κλειδιά – της επίδοσης, προκειμένου να βελτιωθεί η διαδικασία λήψης αποφάσεων στο μέλλον (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Η απόφαση, γνωστικά αντικείμενα και παράγοντες, Εκδ. Κλειδάριθμος, 2021).

Οι λύσεις Business Analytics παρέχουν ένα τρόπο σύνδεσης ιστορικών δεδομένων στο σύνολο της επιχείρησης. Η εφαρμογή της επιχειρηματικής αναλυτικής μπορεί να οδηγήσει – να επιταχύνει – και να βελτιώσει τις επιδόσεις, βοηθώντας τις επιχειρήσεις να προσφέρουν καλύτερες εμπειρίες πελατών, να βελτιώσουν τα προϊόντα και να βελτιστοποιήσουν τις διαδικασίες μάρκετινγκ και της εικόνας τους. Στην καλύτερη εφαρμογή της επιχειρηματικής αναλυτικής έχει βοηθήσει πρόσφατα και η τεχνητή νοημοσύνη (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Εσκαντάρ, Τεχνητή νοημοσύνη: εξελίξεις στο μάνατζμεντ, μάρκετινγκ και χρηματοοικονομική, Πολυτεχνείο Κρήτης, Τετάρτη 10 Απριλίου 2019).

Βασικές αρχές

Ο στόχος του ΒΑ είναι να κατανοήσει τι λειτουργεί, τί όχι και γιατί, προκειμένου να καθορίσει την επιχειρηματική στρατηγική και να αλλάξει συμπεριφορές για τη βελτίωση των αποτελεσμάτων.

Τί απαιτεί το ΒΑ:

– Κατανόηση του επιχειρηματικού προβλήματος που πρέπει να επιλυθεί,

– Εύρεση των δεδομένων και πρόσβαση σε αυτά,

– Προετοιμασία και εξερεύνηση των δεδομένων,

– Ανάλυση των δεδομένων με χρησιμοποίηση της κατάλληλης μεθόδου,

– Κατάληξη σε ένα συμπέρασμα πώς να επιλυθεί το πρόβλημα, προκειμένου να βελτιωθούν τα αποτελέσματα της επιχείρησης.

Το ΒΑ μετατρέπει τα δεδομένα σε εκμεταλλεύσιμες πληροφορίες ικανές να πληροφορήσουν στρατηγικές και τακτικές αποφάσεις, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης του επιχειρηματικού σχεδιασμού, της κατανόησης και της οικοδόμησης της πίστης των πελατών και της βελτίωσης των επιδόσεων ενός κέντρου επαφών ή μιας υπηρεσίας βοήθειας.

Πλεονεκτήματα και εφαρμογές

Τα οφέλη είναι πολλά: μείωση κόστους, βέλτιστη κατανομή πόρων, βελτιωμένες διαδικασίες, προϊόντα και εμπειρία πελατών και δυνατότητα κάλυψης μελλοντικών αναγκών.

Δίνουν τη δυνατότητα σε πολλές επιχειρήσεις να βρουν τις απαντήσεις που χρειάζονται για να πάρουν έξυπνες αποφάσεις γρήγορα. Προσφέρουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε πολλούς τομείς:

– Χρηματοπιστωτικό (σαφής εικόνα της αλληλεπίδρασης των πελατών με τις διαδικτυακές προσφορές, όπως διαδικασία υποβολής δανείου),

– Υγειονομική περίθαλψη (νέοι τρόπου για τη μείωση του κόστους),

– Λιανικό εμπόριο (οι λιανοπωλητές αποκτούν μια πιο ακριβή εικόνα των πελατών τους με τον ιστότοπό τους, για μια πιο αποτελεσματική και ικανοποιητική εμπειρία πελατών),

– Παραγωγή (οι παραγωγοί έχουν καλύτερη οπτικοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού τους, όσον αφορά την ακρίβεια, το κόστος, την ποιότητα, κ.λπ.).

Συμπερασματικά, η συνεχής αύξηση του όγκου δεδομένων παρέχει έναν ακαταμάχητο χώρο δράσης για την επίλυση επιχειρηματικών προβλημάτων χρησιμοποιώντας αναλυτικά εργαλεία. Από τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών και της ποιότητας των υπηρεσιών, έως τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών μάρκετινγκ και πωλήσεων, η επιχειρηματική αναλυτική βοηθά τις επιχειρήσεις να επιβιώσουν και να ευημερήσουν σε ένα όλο και πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

* Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός, Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών. Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων. Επίτιμος Δρ. ΑΠΘ, Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
PODCAST Economics & Business TALKS – Γιώργος Μπάλτας: Marketing και επιχειρείν | Τα Social επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά
Economics & Business Talks |

Γιώργος Μπάλτας: Πώς το διαδίκτυο και τα social media επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά

Ο Γιώργος Μπάλτας είναι καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδάκτωρ της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Warwick της Αγγλίας.