η) Στις περιπτώσεις ομόρρυθμων ή ετερόρρυθμων εταιριών ή εταιριών περιορισμένης ευθύνης ή ιδιωτικών κεφαλαιουχικών εταιρειών ή ανωνύμων ή αστικών, καθώς και των κοινωνιών και κοινοπραξιών που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα, οι οποίες έχουν στην κυριότητά τους επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα, η συνολική ετήσια αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί σε αυτά λογίζεται ως αντικειμενική δαπάνη των :
αα) Ομόρρυθμων ή απλών, εκτός των ετερόρρυθμων, εταίρων ή κοινωνών ή μελών της κοινοπραξίας φυσικών προσώπων, μεριζόμενης της συνολικής δαπάνης μεταξύ αυτών, κατά το ποσοστό συμμετοχής τους στην εταιρεία προκειμένου περί ομόρρυθμων ή ετερόρρυθμων ή αστικών εταιρειών ή στην κοινωνία ή στην κοινοπραξία. Εδώ διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση που μέσα στη χρήση γίνει αλλαγή στα ποσοστά ή τα πρόσωπα των ομόρρυθμων εταίρων, τότε ο υπολογισμός της αντικειμενικής δαπάνης για κάθε ομόρρυθμο γίνεται για κάθε τμήμα της χρήσης κατά τη διάρκεια του οποίου είχε το ίδιο ποσοστό.
ββ) Των φυσικών προσώπων, μελών της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης, μεριζόμενης της συνολικής δαπάνης μεταξύ αυτών, κατά το ποσοστό συμμετοχής του καθενός στην εταιρεία περιορισμένης ευθύνης, όταν οι διαχειριστές αυτής δεν είναι εταίροι της.
γγ) Των διαχειριστών της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης που είναι και εταίροι της, μεριζόμενης της συνολικής δαπάνης μεταξύ αυτών κατά το ποσοστό συμμετοχής τους στην Ε.Π.Ε.
Κατά συνέπεια για τις ανωτέρω υποπεριπτώσεις ββ’ και γγ’ θα υπολογιστεί το άθροισμα της συνολικής αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης όλων των αυτοκινήτων που έχει η εταιρία στην κυριότητα της και το άθροισμα που θα προκύψει θα επιμεριστεί μεταξύ των μελών της Ε.Π.Ε. ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους. Η αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί σε κάθε εταίρο δεν μπορεί να είναι ανώτερη από τη μεγαλύτερη τεκμαρτή δαπάνη που προκύπτει από αυτοκίνητο της εταιρίας.
δδ) Των διευθυνόντων και εντεταλμένων συμβούλων, διοικητών ανωνύμων εταιρειών και προέδρων των διοικητικών συμβουλίων τους, μεριζόμενης της συνολικής ετήσιας δαπάνης ισομερώς μεταξύ τους.
Συνεπώς, η συνολική αντικειμενική δαπάνη με βάση τα αυτοκίνητα της εταιρίας θα κατανεμηθεί ισομερώς μεταξύ των εντεταλμένων, διευθυνόντων συμβούλων, διοικητών και προέδρων Δ.Σ. ανεξάρτητα από το αν τα πρόσωπα αυτά ασκούν πραγματική διοίκηση. Η αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί για καθένα από αυτά τα πρόσωπα δεν μπορεί να είναι ανώτερη από τη μεγαλύτερη τεκμαρτή δαπάνη που προκύπτει από αυτοκίνητο της Α.Ε.
Επισημάνσεις
i) Στην περίπτωση που η πράξη διορισμού διευθύνοντος συμβούλου Α.Ε. δεν δημοσιεύθηκε, ο υπόψη διευθύνων σύμβουλος δεν λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή της αντικειμενικής δαπάνης των αυτοκινήτων που ανήκουν στην κυριότητα της Α.Ε.
ii) Στην περίπτωση που τη θέση του προέδρου του Δ.Σ. Α.Ε. δεν κατέχει το ίδιο πρόσωπο σε όλη τη διάρκεια της κρινόμενης περιόδου, αλλά τα πρόσωπα που κατείχαν αυτή τη θέση διαδέχτηκαν το ένα το άλλο, το ετήσιο τεκμήριο που αντιστοιχεί στη θέση θα επιμερισθεί σε κάθε πρόσωπο ανάλογα με τους μήνες που την υπηρέτησε. Κατά συνέπεια στην περίπτωση κατά την οποία ο πρόεδρος του Δ.Σ. Α.Ε., ο οποίος έστω ότι είναι και διευθύνων σύμβουλος, κατά τη διάρκεια του έτους αλλάξει, η συνολική αντικειμενική δαπάνη, αφού περιορισθεί στο ύψος της μεγαλύτερης αντικειμενικής δαπάνης που προκύπτει από αυτοκίνητο της εταιρείας θα μεριστεί στα δύο πρόσωπα που κατείχαν διαδοχικά τη θέση του προέδρου – διευθύνοντα συμβούλου της Α.Ε. ανάλογα με τους μήνες που κατείχε τη θέση αυτή ο καθένας.
iii) Όταν υπάρχουν περισσότεροι του ενός διευθύνοντες σύμβουλοι, το τεκμήριο των αυτοκινήτων της Α.Ε. μερίζεται σε όλους ισομερώς.
θ) Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων δεν εφαρμόζεται :
αα) Για τα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης τα οποία είναι ειδικά διασκευασμένα για πρόσωπα που παρουσιάζουν κινητικές αναπηρίες τουλάχιστον σε ποσοστό το 67%. Ως επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης ειδικά διασκευασμένα για κινητικά αναπήρους θεωρούνται εκείνα που διασκευάστηκαν ύστερα από άδεια της αρμόδιας αρχής για να οδηγούνται από πρόσωπα που παρουσιάζουν κινητική αναπηρία με ποσοστό πάνω από 67% ή για να μεταφέρουν αυτά τα πρόσωπα μαζί με τα αντικείμενα που είναι απαραίτητα για τη μετακίνησή τους
ββ) Για τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που διαθέτουν πιστοποιητικό αυθεντικότητας το οποίο εκδίδεται από διεθνή ή ημεδαπό φορέα που έχει αρμοδιότητα να εκδίδει τέτοιο πιστοποιητικό και φέρει χαρακτηριστικές αριθμημένες πινακίδες που εκδίδονται από τα αρμόδια εξουσιοδοτημένα νομικά πρόσωπα σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν Α-οικ.61041/5235/28.11.2013 Απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Η απαλλαγή αυτή δεν εφαρμόζεται σε αυτοκίνητα που διαθέτουν μεν πιστοποιητικό αυθεντικότητας αλλά φέρουν συμβατικές πινακίδες.
γγ) Για τις νεκροφόρες οι οποίες παρότι χαρακτηρίζονται ως επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, με την εγκύκλιο ΠΟΛ.1076/26.3.2015 έγινε δεκτό να μην λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό των αντικειμενικών δαπανών των Ε.Ι.Χ.
Γιώργος Α. Κορομηλάς
Φορολογικός σύμβουλος – Συγγραφέας φορολογικών βιβλίων
Διευθυντής Φορολογικού τμήματος Tax Advisors I.K.E.
Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
Latest News
Όταν οι δανειστές υπερβαίνουν τα όρια: Η αρχή της αναλογικότητας σε δράση
Με αφορμή πρόσφατη απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Καλαμάτας
Δικαιολογημένο το ανοδικό ράλι στη Wall Street
Όσο τα χρηματοοικονομικά μεγέθη των εισηγμένων και το γενικότερο μακροοικονομικό κλίμα παραμένει ως έχει, η ανοδική συνέχιση έχει καλές πιθανότητες.
Ασφαλιστικές εισφορές: Αυξήσεις για μη μισθωτούς και αγρότες
Αυξήσεις στις εισφορές μη μισθωτών και ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών για τον υπολογισμό της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς των μισθωτών και των εργοδοτών, με βάση τον πληθωρισμό και το 2025
Γιατί τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια κλείνουν τα μάτια στην πολιτική αστάθεια
Παρά τους κλυδωνισμούς στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, οι επενδυτές συνεχίζουν να ποντάρουν σε θετική έκβαση.
Η Fed επιβεβαίωσε τον Trump: Το δολάριο ΗΠΑ θα παραμείνει ισχυρό
Μολονότι o Powell μείωσε το επιτόκιο της Fed κατά 25 μ.β. στη συνεδρίαση της 18ης Δεκεμβρίου, όπως αναμενόταν, μολαταύτα το λεκτικό ήταν σαφέστατο. Και οι επενδυτές το άκουσαν.
Ποιο είναι το παραγωγικό πρότυπο που χρειάζεται η χώρα;
Η Ελλάδα πρέπει να βρει τη δική της ταυτότητα, στηριζόμενη σε αυτά που την κάνουν μοναδική
Πώς γίνεται η ψηφιακή έκδοση και η διαβίβαση παραστατικών διακίνησης [πίνακες]
Τύποι παραστατικών ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Το βαγόνι των μεγάλων πυρηνικών αντιδραστήρων μας περιμένει
Το θέμα της πυρηνικής ενέργειας συζητείται στην χώρα μας τα τελευταία 50 η 60 χρόνια χωρίς να έχει ληφθεί απόφαση
Ενέχυρο επί μετοχών: Πώς ο νέος νόμος εκσυγχρονίζει τις σχετικές συναλλαγές στην πράξη
Πότε θα τεθεί σε εφαρμογή ο νέος νόμος - Τι θα περιλαμβάνει
Πώς θα υπολογιστεί η αύξηση των συντάξεων από τον Ιανουάριο 2025
Αυξήσεις κύριων συντάξεων κατά 2,4% από 1.1.2025, προβλέπει η Υπουργική Απόφαση που αναμένεται να δημοσιευθεί και να τεθεί άμεσα σε ισχύ μετά την ψήφιση του Προϋπολογισμού 2025