Προθεσμία μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου έχουν οι πυρόπληκτοι για να υποβάλουν αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα arogi.gov.gr προκειμένου να εισπράξουν την προκαταβολή των αποζημιώσεων για τις καταστραμμένες περιουσίες τους. Σύμφωνα με τις δυο νέες ΚΥΑ που δημοσιεύτηκαν:
– Αιτήσεις υποβάλουν όσοι έχουν πληγεί από τις από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 27η Ιουλίου και έως την 13η Αυγούστου 2021.
– Οι αιτήσεις δύναται να τροποποιούνται μόνο αυθημερόν.
– Δικαιούχοι – λήπτες της ενίσχυσης 2.000 – 6.000 ευρώ για την οικοσκευή είναι φυσικά πρόσωπα που χρησιμοποιούν ακίνητα, ως κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία, τα οποία έχουν πληγεί από τα φαινόμενα του άρθρου πρώτου και έχουν πλήρη κυριότητα ή επικαρπία ή είναι μισθωτές με εξαίρεση τους μισθωτές των βραχυχρόνιων μισθώσεων ή η κατοικία τους έχει παραχωρηθεί δωρεάν, με εξαίρεση αυτές για τις οποίες δεν υπάρχει δήλωση μίσθωσης.
– Δικαιούχοι – λήπτες της ενίσχυσης πρώτης αρωγής έναντι επιχορήγησης για αντιμετώπιση ζημιών είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, καθώς και οι επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από τη νομική τους μορφή, συμπεριλαμβανομένων και των αγροτικών εκμεταλλεύσεων. Στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις ανήκουν οι γεωργικές και κτηνοτροφικές, πτηνοτροφικές και χοιροτροφικές μονάδες, οι οποίες ανήκουν σε ένα ή περισσότερα φυσικά πρόσωπα ή και σε νομικά πρόσωπα.
H απόφαση για τις επιχειρήσεις
Άρθρο 1
Εφάπαξ έκτακτη ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι επιχορήγησης για αντιμετώπιση ζημιών
1. Με την παρούσα απόφαση χορηγείται έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση, ως πρώτη αρωγή, σε πληγείσες επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 27η Ιουλίου και έως την 13η Αυγούστου 2021 σε περιοχές της ελληνικής Επικράτειας, για τις οποίες εκδίδονται αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας.
2. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής αποτελεί έναντι της επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών, προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, η οποία παρέχεται σύμφωνα με τα άρθρα 4, 11 και 12 του ν. 4797/2021.
3. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής είναι αφορολόγητη, μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/ 2013 (Α’ 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013 (Α’ 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
4. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της επιχορήγησης χορηγείται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις των Κανονισμών (ΕΕ) 651/2014, 702/2014 και 1388/2014.
5. Η ενίσχυση της πρώτης αρωγής έναντι της επιχορήγησης βαρύνει το εθνικό σκέλος του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων.
Άρθρο 2
Δικαιούχοι
1. Δικαιούχοι – λήπτες της ενίσχυσης είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, όπως αυτοί ορίζονται στην υποπερ. ββ της περ. β του άρθρου 3 του ν. 4797/2021, καθώς και οι επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στην υποπερ. βα της περ. β του άρθρου 3 του ν. 4797/2021, ανεξάρτητα από τη νομική τους μορφή, συμπεριλαμβανομένων και των αγροτικών εκμεταλλεύσεων. Στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις ανήκουν οι γεωργικές και κτηνοτροφικές, πτηνοτροφικές και χοιροτροφικές μονάδες, οι οποίες ανήκουν σε ένα ή περισσότερα φυσικά πρόσωπα ή και σε νομικά πρόσωπα.
2. Οι δικαιούχοι της προηγούμενης παραγράφου πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια σωρευτικά:
α) έχουν την έδρα τους ή υποκατάστημα και λειτουργούν νόμιμα σε περιοχές που έχουν πληγεί από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 27η Ιουλίου 2021 και ως την 13η Αυγούστου 2021 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και για τις οποίες έχουν εκδοθεί αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας,
β) έχουν υποστεί υλικές ζημιές που προκλήθηκαν από τις ως άνω πυρκαγιές σε στοιχεία ενεργητικού, όπως εξοπλισμός, πρώτες ύλες, εμπορεύματα, φορτηγά αυτοκίνητα δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, καθώς και αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης, κινητές μονάδες στέγασης ζώων, μέσα παραγωγής, συμπεριλαμβανομένου και του εγγείου κεφαλαίου και των αποθηκευμένων προϊόντων,
γ) δεν έχουν τεθεί σε αδράνεια, σε κατάσταση πτώχευσης ή σε εκκαθάριση από την 1η Ιανουαρίου 2020 μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που τηρούνται στο φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ),
δ) δεν έχει ανασταλεί, μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, η χρήση του ΑΦΜ τους για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών σύμφωνα με την απόφαση ΓΓΔΕ ΠΟΛ. 1200/2015, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει (εξαφανισμένος έμπορος), όπως αυτό προκύπτει από το φορολογικό Μητρώο της ΑΑΔΕ.
Άρθρο 3
Ύψος ενίσχυσης
1. Το ύψος της ενίσχυσης για επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, συμπεριλαμβανομένων και των αγροτικών, κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών και χοιροτροφικών εκμεταλλεύσεων, με εγκαταστάσεις, καθορίζεται ως εξής:
α) Στο ποσό των οχτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ, ανά επιχείρηση ή φορέα, του οποίου οι εγκαταστάσεις έχουν υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση και δεν επιτρέπουν την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας ή
β) στο ποσό των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ, ανά επιχείρηση ή φορέα, του οποίου οι εγκαταστάσεις έχουν υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές που καθιστούν προσωρινά μη δυνατή την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας ή
γ) στο ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, ανά επιχείρηση ή φορέα, του οποίου οι εγκαταστάσεις έχουν υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές που δεν καθιστούν μη δυνατή την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.
2. Το ύψος της ενίσχυσης για επιχειρήσεις – αγροτικές εκμεταλλεύσεις που δεν έχουν υποστεί υλικές ζημιές στις εγκαταστάσεις τους ή δεν έχουν εγκαταστάσεις, και έχουν υποστεί υλικές ζημιές σε πολυετείς καλλιέργειες, καθορίζεται ως εξής:
α) Στο ποσό των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ, ανά δικαιούχο, για καλλιέργειες, στις οποίες έχουν πληγεί εκτάσεις άνω των πενήντα (50) στρεμμάτων ή
β) στο ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, ανά δικαιούχο, για καλλιέργειες, στις οποίες έχουν πληγεί εκτάσεις δέκα (10) ως πενήντα (50) στρεμμάτων ή
γ) στο ποσό των χιλίων (1.000) ευρώ, ανά δικαιούχο, για μικρότερες καλλιέργειες.
3. Κάθε επιχείρηση ή αγροτική εκμετάλλευση (μοναδικό ΑΦΜ) δύναται να αιτηθεί μόνον ένα εκ των ανωτέρω ποσών ενίσχυσης.
Άρθρο 4
Διαδικασία υποβολής αίτησης
1. Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και οι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς υποβάλλουν αίτηση για την ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi.gov.gr» η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75), ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της.
2. Οι αιτήσεις υποβάλλονται έως την 30η Σεπτεμβρίου 2021 και δύναται να τροποποιούνται μόνο αυθημερόν.
3. Κατά την αίτηση, ο αιτών δηλώνει:
α) Ότι έχει την έδρα του ή υποκατάστημα και λειτουργεί νόμιμα σε περιοχή που έχει πληγεί από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 27η Ιουλίου 2021 και ως τη δημοσίευση της από 13 Αυγούστου 2021 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και για την οποία έχει εκδοθεί απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή της σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας,
β) ότι έχει υποστεί υλικές ζημιές που προκλήθηκαν από τις ως άνω πυρκαγιές σε στοιχεία ενεργητικού, όπως εξοπλισμός, πρώτες ύλες, εμπορεύματα, φορτηγά αυτοκίνητα δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, καθώς και αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης, κινητές μονάδες στέγασης ζώων, μέσα παραγωγής, συμπεριλαμβανομένου και του εγγείου κεφαλαίου και των αποθηκευμένων προϊόντων, τα οποία θα καταγραφούν ως κατεστραμμένα από τις αρμόδιες επιτροπές κρατικής αρωγής,
γ) αν
αα) είναι επιχείρηση ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέας, συμπεριλαμβανομένων και των αγροτικών, κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών και χοιροτροφικών εκμεταλλεύσεων, με εγκαταστάσεις ή
ββ) είναι αγροτική εκμετάλλευση που δεν έχει υποστεί υλικές ζημιές στις εγκαταστάσεις της ή δεν έχει εγκαταστάσεις, και έχει υποστεί υλικές ζημιές σε πολυετείς καλλιέργειες,
δ) εφόσον πρόκειται για επιχείρηση ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέα, συμπεριλαμβανομένων και των αγροτικών, κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών και χοιροτροφικών εκμεταλλεύσεων, με εγκαταστάσεις, αν οι εγκαταστάσεις έχουν υποστεί
αα) σοβαρές υλικές ζημιές που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση και δεν επιτρέπουν την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας ή
ββ) σοβαρές υλικές ζημιές που καθιστούν προσωρινά μη δυνατή την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας ή
γγ) σοβαρές υλικές ζημιές που δεν καθιστούν μη δυνατή την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας,
ε) εφόσον πρόκειται για αγροτική εκμετάλλευση που δεν έχει υποστεί υλικές ζημιές στις εγκαταστάσεις της αλλά έχει υποστεί υλικές ζημιές σε πολυετείς καλλιέργειες ή αγροτική εκμετάλλευση χωρίς εγκαταστάσεις και έχει υποστεί υλικές ζημιές σε πολυετείς καλλιέργειες, αν οι εκτάσεις που έχουν πληγεί είναι:
αα) άνω των πενήντα (50) στρεμμάτων ή
ββ) δέκα (10) ως πενήντα (50) στρεμμάτων ή
γγ) μικρότερες των δέκα (10) στρεμμάτων,
στ) ότι τα στοιχεία ενεργητικού που έχουν υποστεί ζημιές ανήκουν στην επιχείρηση που επλήγη και όχι σε τρίτους,
ζ) ότι πληροί τις προϋποθέσεις της από 13 Αυγούστου 2021 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 143), καθώς και του ν. 4797/2021 (Α’ 66) και της υπό στοιχεία 74617ΕΞ2021/23.06.2021 απόφασης του Υπουργού και του Υφυπουργού Οικονομικών (Β’ 2670) για την επιχορήγηση για την αντιμετώπιση ζημιών,
η) ότι πληροί τις προϋποθέσεις έκδοσης πιστοποιητικού φερεγγυότητας
θ) εφόσον πρόκειται για αγροτική εκμετάλλευση ή αγρότη ότι υποβάλει δήλωση ενιαίας ενίσχυσης στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Ελέγχου και τηρεί την υποχρέωση καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς στον Οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων.
4. Η ως άνω αίτηση αποτελεί μέρος της συνολικής αίτησης που υποβάλλεται ταυτόχρονα και για τη χορήγηση πρώτης αρωγής έναντι κρατικής αρωγής στεγαστικής συνδρομής, για τη χορήγηση πρώτης αρωγής για την αποζημίωση οικοσκευής και για απαλλαγή ΕΝ.ΦΙΑ. των άρθρων δέκατου, ενδέκατου και δέκατου έκτου της από 13 Αυγούστου 2021 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, εφόσον ο αιτών τυγχάνει δικαιούχος αυτών.
5. Η είσοδος στην ψηφιακή πλατφόρμα πραγματοποιείται κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών – διαπιστευτηρίων TAXISnet της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
6. Με την είσοδο στην πλατφόρμα και την υποβολή της αίτησης, ο δικαιούχος πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων και συναινεί:
α) στην επεξεργασία των στοιχείων που υποβάλλει και των διαθέσιμων στοιχείων της ΑΑΔΕ και ελέγχεται αυτοματοποιημένα και ως προϋπόθεση η δήλωση λογαριασμού – ΙΒΑΝ από την επιχείρηση στην προσωποποιημένη πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ,
β) στη διαβίβαση των στοιχείων χορήγησης της ενίσχυσης προς τις αρμόδιες για την έκδοση της απόφασης προκαταβολής ή επιχορήγησης του άρθρου 4 και 12 του ν. 4797/2021 υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και για την τελική εκκαθάριση και πληρωμή του τελικού δικαιούμενου ποσού προκαταβολής ή επιχορήγησης του άρθρου 4 του ν. 4797/2021 υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, καθώς και στις αρμόδιες υπηρεσίες και επιτροπές κρατικής αρωγής των Περιφερειών και τον ΕΛΓΑ.
7. Για τη συμπλήρωση της εικόνας της επιχείρησης και τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται να αποτυπώνει στην πλατφόρμα λοιπές πληροφορίες, που τηρούνται στα ηλεκτρονικά αρχεία της ή αποστέλλονται σε αυτή από άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
8. Για τους σκοπούς εφαρμογής του παρόντος, η ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Οικονομικών ενεργούν, κατά τον λόγο αρμοδιότητάς τους, υπό την ιδιότητα του Υπεύθυνου Επεξεργασίας σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (L119)), («Γ.Κ.Π.Δ.») και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137). Οι ανωτέρω φορείς έχει λαμβάνουν και τηρούν τα κατάλληλα και αναγκαία τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφάλειας των λαμβανομένων στοιχείων και κατ’ ελάχιστον, καταγράφουν και παρακολουθούν τις προσβάσεις, διασφαλίζουν ιχνηλασιμότητα και την προστασία των διακινούμενων δεδομένων από κάθε παραβίαση, καθώς και από σκόπιμη ή τυχαία απειλή, ενεργώντας σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο και, ιδίως, σύμφωνα με τις διατάξεις του Γ.Κ.Π.Δ. και του ν. 4624/2019.
Άρθρο 5
Διαδικασία χορήγησης
1. Το ποσό της ενίσχυσης, που υπολογίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας, καταβάλλεται εφάπαξ στο λογαριασμό ΙΒΑΝ του δικαιούχου που δηλώνεται στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ, από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) του Υπουργείου Οικονομικών.
2. Η ΑΑΔΕ επεξεργάζεται τα στοιχεία των αιτήσεων και τα διασταυρώνει με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της και στη συνέχεια πριν από την πληρωμή δημιουργεί:
α) Αναλυτική κατάσταση δικαιούχων σε ηλεκτρονική μορφή, με βάση τα στοιχεία των δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ.), τον αριθμό λογαριασμού σε μορφή IBAN, τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στο οποίο τηρείται ο λογαριασμός (προαιρετική πληροφορία) και το δικαιούμενο ποσό. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ ΑΕ) προς την οποία και διαβιβάζεται.
β) Συγκεντρωτική κατάσταση σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό προς πληρωμή ποσό, ολογράφως και αριθμητικώς, το πλήθος των δικαιούχων καθώς και το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ) σύμφωνα με την 109/12.03.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.
Άρθρο 6
Διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης από το ΠΔΕ
1. Η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται στη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία βάσει αυτής, μεταφέρει (άνευ υπολόγου) το συνολικό ποσό από το λογαριασμό του έργου που είναι ενταγμένο στη ΣΑ051, στον ενδιάμεσο λογαριασμό με κωδικό IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 και τίτλο «Πληρωμές ΠΔΕ Υπουργείου Οικονομικών μέσω ΔΙΑΣ ΑΕ» που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος με ηλεκτρονική εντολή μεταφοράς (eps).
2. Η Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ύστερα από αίτημα της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, εκδίδει ειδική εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του Ελληνικού Δημοσίου Νο 200 «Ελληνικό Δημόσιο – Συγκέντρωση Εισπράξεων -Πληρωμών» και την πίστωση του ανωτέρω ενδιάμεσου λογαριασμού με το ποσό που αφορά το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), σύμφωνα με την 109/12.03.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Η Τράπεζα της Ελλάδος εξουσιοδοτείται για την κάλυψη του ανά συναλλαγή κόστους προς τρίτους.
3. Ύστερα από την έγκριση της Διεύθυνσης Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), η οποία παρέχεται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, κατόπιν σχετικού αιτήματος της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, χρεώνεται ο λογαριασμός με IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 προκειμένου να διοδευθούν οι επιμέρους πληρωμές, με τη μεσολάβηση της ΔΙΑΣ ΑΕ, προς τους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων. Τυχόν υπόλοιπα στο λογαριασμό μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής, μεταφέρονται με εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος από τη Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σε πίστωση του λογαριασμού με ΙΒΑΝ GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.
4. Η αναλυτική κατάσταση της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται με ασφαλή τρόπο προς τη ΔΙΑΣ ΑΕ. Η ΔΙΑΣ μεταφέρει τα ποσά από τον ενδιάμεσο λογαριασμό σε πίστωση των εμπορικών τραπεζικών λογαριασμών των δικαιούχων, στη βάση της αναλυτικής κατάστασης που ετοιμάζεται και αποστέλλεται από την ΑΑΔΕ. Το αρχείο της αναλυτικής κατάστασης ενημερωμένο από την ΑΑΔΕ με τα ποσά που επιτυχώς πληρώθηκαν βάση της σχετικής ενημέρωσης από τη ΔΙΑΣ, αποστέλλεται στην ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.
5. Τα ποσά που απέτυχαν να πληρωθούν επιστρέφουν στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου με IBAN GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.
Για τις αποτυχούσες πληρωμές, η ΑΑΔΕ ενημερώνει σχετικά τους δικαιούχους, ώστε να διορθώσουν το λογαριασμό ΙΒΑΝ στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διενεργηθεί δεύτερος κύκλος πληρωμών, ακολουθώντας εκ νέου τα βήματα της παραπάνω διαδικασίας (έγκριση πιστώσεων, δημιουργία νέας κατάστασης από ΑΑΔΕ, μεταφορά ποσού στον ενδιάμεσο λογαριασμό και πληρωμή ποσών μέσω ΔΙΑΣ).
Ο δεύτερος κύκλος πληρωμής για τις αποτυχούσες πληρωμές είναι τελικός και πραγματοποιείται εντός του τρέχοντος έτους.
6. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.
7. Τα δικαιολογητικά για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων ορίζονται τα ακόλουθα:
α) Η απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων για ένταξη και έγκριση πιστώσεων του έργου στο ΠΔΕ 2021 (ΣΑ),
β) η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5,
γ) το αποδεικτικό της ηλεκτρονικής εντολής (eps) για την μεταφορά του ποσού από το λογαριασμό του έργου ΠΔΕ στον ενδιάμεσο λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.
8. Η ενίσχυση καταβάλλεται εντός της προθεσμίας της παρ. 3 του άρθρου 50 του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014,την παρ. 4 του άρθρου 30 του Κανονισμού (ΕΕ) 702/2014 και την παρ. 4 του άρθρου 44 του Κανονισμού (ΕΕ) 1388/2014.
Άρθρο 7
Συμψηφισμός – Κυρώσεις
1. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής συμψηφίζεται με το τελικό δικαιούμενο ποσό της προκαταβολής ή της επιχορήγησης του άρθρου 4 του ν. 4797/2021, όπως αυτό θα προσδιοριστεί μετά την εκτίμηση και καταγραφή των Ζημιών από τις αρμόδιες επιτροπές κρατικής αρωγής του άρθρου 16 του ν. 4797/2021 και την έκδοση της απόφασης του Υπουργού Οικονομικών της παρ. 4 του άρθρου 8 ή της παρ. 5 του άρθρου 7 του ν. 4797/2021. Στην περίπτωση αγροτών που είναι φυσικά πρόσωπα και δεν είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, όπως αυτοί ορίΖονται στην κείμενη νομοθεσία, αλλά κατέχουν αγροτικές εκμεταλλεύσεις, η ενίσχυση πρώτης αρωγής συμψηφίζεται με το τελικό δικαιούμενο ποσό της επιχορήγησης, όπως αυτό θα προσδιοριστεί μετά την εκτίμηση και καταγραφή των Ζημιών από τις αρμόδιες επιτροπές κρατικής αρωγής και την έκδοση της κοινής απόφασης του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης του άρθρου 12 του ν. 4797/2021 για τον καθορισμό του ποσοστού επιχορήγησης (ως 50% της επιχορήγησης προς επιχειρήσεις που καθορίζεται με την απόφαση της παρ. 5 του άρθρου 7 του ν. 4797/2021).
2. Σε περίπτωση που το τελικό δικαιούμενο ποσό της επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών του άρθρου 4 του ν. 4797/2021, βάσει της εκτιμώμενης ζημίας, όπως αυτή θα καθοριστεί από τις αρμόδιες επιτροπές κρατικής αρωγής, είναι μικρότερο από το ποσό που έλαβε ο δικαιούχος ως πρώτη αρωγή έναντι της επιχορήγησης, τότε το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της δικαιούμενης επιχορήγησης, επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν, εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμο-ζομένου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ.
3. Σε περίπτωση που δεν υποβληθεί φάκελος για την επιχορήγηση του άρθρου 4 του ν. 4797/2021 ή ο λαβών την ενίσχυση της πρώτης αρωγής δεν κριθεί δικαιούχος επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών του άρθρου 4 του ν. 4797/2021 από τις αρμόδιες επιτροπές κρατικής αρωγής τότε το συνολικό ποσό ενίσχυσης επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν, εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ.
4. Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης ή σε περίπτωση που, κατά τον έλεγχο για την εξόφληση και εκκαθάριση του τελικού δικαιούμενου ποσού επιχορήγησης του ν. 4797/2021, διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας ή ότι ο λαβών την ενίσχυση δεν είναι δικαιούχος επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών του άρθρου 4 του ν. 4797/2021, επιβάλλεται πέραν των προβλεπόμε-νων από άλλες διατάξεις κυρώσεων η άμεση επιστροφή προς το ελληνικό Δημόσιο του συνόλου της χορηγη-θείσας ενίσχυσης πρώτης αρωγής, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό, εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (2008/C 14/06), εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ, ν.δ. 356/1974, Α’ 90).
5. Για το σκοπό του συμψηφισμού και του ελέγχου η ΑΑΔΕ διαβιβάζει όλα τα απαραίτητα στοιχεία στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και των οικείων Περιφερειών.
6. Η ΑΑΔΕ λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, για την είσπραξη των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.
Άρθρο 8
Υποχρεώσεις δικαιούχων
1. Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.
2. Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος.
Άρθρο 9
Ειδικότερα θέματα ΠΔΕ
Δικαιούχος της δράσης είναι η Γενική Διεύθυνση Οικονομικής Πολιτικής (ΓΔΟΠ) του Υπουργείου Οικονομικών. Η ΓΔΟΠ του Υπουργείου Οικονομικών έχει τη γενική εποπτεία και την ευθύνη της διοικητικής υποστήριξης της δράσης. Επίσης, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, αναλαμβάνει την υποχρέωση της συγκέντρωσης των δικαιολογητικών υλοποίησης της δράσης και της τήρησης όλων των παραστατικών, καθώς και της επιβεβαίωσης τήρησης των υποχρεώσεων των δικαιούχων της ενίσχυσης, αποκλειστικά και μόνο στη βάση παραστατικών και εγγράφων που της έχουν υποβληθεί από την ΑΑΔΕ ή άλλο αρμόδιο φορέα.
Η ΑΑΔΕ υποχρεούται να θέτει στη διάθεση της ΓΔΟΥ και της ΓΔΟΠ του Υπουργείου Οικονομικών και των λοιπών αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων κάθε απαιτούμενη πληροφορία σχετική με την εφαρμογή της παρούσας απόφασης.
Η απόφαση για την οικοσκευή
Άρθρο 1
Εφάπαξ έκτακτη ενίσχυση πρώτης αρωγής για αποζημίωση οικοσκευής
1. Με την παρούσα απόφαση χορηγείται έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση, ως πρώτη αρωγή, σε πληγέντα φυσικά πρόσωπα για αποζημίωση οικοσκευής που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 27η Ιουλίου και ως την 13η Αυγούστου 2021 σε περιοχές της ελληνικής Επικράτειας, για τις οποίες εκδίδονται αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας.
2. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής για αποζημίωση οικοσκευής είναι αφορολόγητη, μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013 (Α’ 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
3. Με την καταβολή της ενίσχυσης ικανοποιείται πλήρως κάθε τυχόν δικαίωμα του δικαιούχου που απορρέει από την υπ’ αρ. 33862/16.05.2019 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών (Β’ 1699) αναφορικά με το επίδομα πρώτων βιοτικών αναγκών και το επίδομα για την αντιμετώπιση απλών επισκευαστικών εργασιών ή/και την αντικατάσταση οικοσκευής.
4. Η ενίσχυση της πρώτης αρωγής για αποζημίωση οικοσκευής βαρύνει το εθνικό σκέλος του προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων.
Άρθρο 2
Δικαιούχοι
1. Δικαιούχοι – λήπτες της ενίσχυσης είναι φυσικά πρόσωπα που χρησιμοποιούν ακίνητα, ως κύρια ή δευ-τερεύουσα κατοικία, τα οποία έχουν πληγεί από τα φαινόμενα του άρθρου πρώτου και έχουν πλήρη κυριότητα ή επικαρπία ή είναι μισθωτές με εξαίρεση τους μισθωτές των βραχυχρόνιων μισθώσεων ή η κατοικία τους έχει παραχωρηθεί δωρεάν, με εξαίρεση αυτές για τις οποίες δεν υπάρχει δήλωση μίσθωσης.
2. Οι δικαιούχοι της προηγούμενης παραγράφου πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια σωρευτικά:
α) έχουν κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία σε περιοχές που έχουν πληγεί από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 27η Ιουλίου 2021 και ως την 13η Αυγούστου 2021 και για τις οποίες έχουν εκδοθεί αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας,
β) έχουν υποστεί υλικές ζημιές που προκλήθηκαν από τις ως άνω πυρκαγιές στην οικοσκευή,
γ) έχουν πλήρη κυριότητα ή επικαρπία ή είναι μισθωτές ή τους έχει παραχωρηθεί δωρεάν η κατοικία, η οποία επλήγη από τις πυρκαγιές,
δ) η κατοικία δεν ήταν κενή ή εγκαταλειμμένη.
3. Σε περίπτωση που η κατοικία εκμισθώνεται, η ενίσχυση χορηγείται στον μισθωτή, με εξαίρεση τους μισθωτές των βραχυχρόνιων μισθώσεων όπου η ενίσχυση χορηγείται στον ιδιοκτήτη.
4. Σε περίπτωση που η κατοικία έχει παραχωρηθεί δωρεάν και δεν υπάρχει Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας (Δήλωση Μίσθωσης), η ενίσχυση χορηγείται στον ιδιοκτήτη.
Άρθρο 3
Ύψος ενίσχυσης
1. Το ύψος της ενίσχυσης για αποζημίωση οικοσκευής καθορίζεται ως εξής:
α) στο ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ, ανά κατοικία, εφόσον αυτή έχει υποστεί βαριές βλάβες που την καθιστούν επικίνδυνη για χρήση ή
β) στο ποσό των τεσσάρων χιλιάδων (4.000) ευρώ, ανά κατοικία, εφόσον αυτή έχει υποστεί βαριές βλάβες που την καθιστούν προσωρινά ακατάλληλη για χρήση ή
γ) στο ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, ανά κατοικία, εφόσον αυτή έχει υποστεί ελαφρές βλάβες οι οποίες δεν την καθιστούν ακατάλληλη για χρήση.
2. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός ιδιοκτητών με πλήρη κυριότητα ή περισσότερων του ενός επικαρπωτών, το ποσό ενίσχυσης επιμερίζεται ανάλογα με το ποσοστό πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας του καθενός.
3. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός μισθωτών, η ενίσχυση χορηγείται στον μισθωτή που αναφέρεται πρώτος στη Δήλωση Μίσθωσης που έχει υποβληθεί για τη σχετική μίσθωση. Ομοίως αντιμετωπίζεται η περίπτωση δωρεάν παραχώρησης, για την οποία έχει υποβληθεί Δήλωση Μίσθωσης.
4. Για τον καθορισμό του ύψους της ενίσχυσης, διενεργείται αυτοματοποιημένος προκαταρκτικός έλεγχος με διασταύρωση των στοιχείων που έχουν συμπληρωθεί στην ίδια ψηφιακή πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για την ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή, της από 13 Αυγούστου 2021 ΠΝΠ, όπως έχουν υποβληθεί για κάθε ακίνητο.
Άρθρο 4
Διαδικασία υποβολής αίτησης
1. Οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση για τη χορήγηση της αποζημίωσης οικοσκευής, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi. gov.gr», η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75), ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της.
2. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός ιδιοκτητών με πλήρη κυριότητα ή περισσότερων του ενός επικαρπωτών, η αίτηση υποβάλλεται από καθένα.
3. Ειδικά για τις οικοσκευές μισθωμένων μακροχρόνια ακινήτων ή ακινήτων υπό δωρεάν παραχώρηση, για τα οποία έχει υποβληθεί Δήλωση Μίσθωσης, η χορήγηση γίνεται με βάση την αίτηση που υποβάλλει ο ιδιοκτήτης – εκμισθωτής για το ακίνητο αυτό, υπέχοντας σχετική υποχρέωση. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός μισθωτών ή παραχωρησιούχων, η αίτηση υποβάλλεται από τον εκμισθωτή για το μισθωτή ή παραχωρησιούχο που αναφέρεται πρώτος στη Δήλωση Μίσθωσης που έχει υποβληθεί για τη σχετική μίσθωση ή δωρεάν παραχώρηση. Ο μισθωτής ή παραχωρησιούχος ενημερώνεται αυτοματοποιημένα προκειμένου να αποδεχθεί τη σχετική αίτηση και να συναινέσει στην επεξεργασία και διαβίβαση των απαραίτητων στοιχείων.
4. Οι αιτήσεις υποβάλλονται έως την 30η Σεπτεμβρίου 2021 και δύναται να τροποποιούνται μόνο αυθημερόν.
5. Κατά την αίτηση, ο αιτών δηλώνει:
α) ότι έχει κατοικία σε περιοχή που έχει πληγεί από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 27η Ιουλίου 2021 και ως την 13η Αυγούστου 2021 και για την οποία έχει εκδοθεί απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας για την κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας,
β) αν η κατοικία έχει υποστεί: αα) βαριές βλάβες που την καθιστούν επικίνδυνη για χρήση ή ββ) βαριές βλάβες που την καθιστούν προσωρινά ακατάλληλη για χρήση ή γγ) ελαφρές βλάβες, οι οποίες δεν την καθιστούν ακατάλληλη για χρήση,
γ) για κάθε κατοικία της αίτησης αν είναι κενή ή εγκαταλελειμμένη ή αν ιδιοχρησιμοποιείται ή αν είναι μισθωμένη ή αν είναι σε παραχώρηση χρήσης και εφόσον είναι μισθωμένη ή σε παραχώρηση χρήσης δηλώνει τα στοιχεία της δήλωσης μίσθωσης ή του έχοντος την παραχώρηση (εφόσον είναι σε δωρεάν παραχώρηση υπάρχει δήλωση μίσθωσης), κατά περίπτωση,
δ) ότι η οικοσκευή της δηλούμενης κατοικίας υπέστη ζημίες από τις ως άνω πυρκαγιές και ότι η οικοσκευή ανήκει στο πρόσωπο που χρησιμοποιεί το ακίνητο,
ε) ότι η κατοικία δεν χρησιμοποιείται αποκλειστικά ως επαγγελματική στέγη,
στ) ότι πληροί τις προϋποθέσεις της από 13 Αυγούστου 2021 ΠΝΠ (Α’ 143).
6. Εφόσον η κατοικία είναι μισθωμένη ή σε παραχώρηση χρήσης, για την οποία έχει υποβληθεί Δήλωση Μίσθωσης, ο ιδιοκτήτης υποχρεούται να δηλώσει τα στοιχεία Δήλωσης Μίσθωσης και σε περίπτωση παράλειψης δήλωσης ή ψευδούς δήλωσης η ΑΑΔΕ δύναται να επιβάλει πρόστιμο στον ιδιοκτήτη ύψους πεντακοσίων (500) ευρώ.
7. Η ως άνω αίτηση αποτελεί μέρος της συνολικής αίτησης που υποβάλλεται ταυτόχρονα και για τη χορήγηση πρώτης αρωγής έναντι κρατικής αρωγής στεγαστικής συνδρομής, για τη χορήγηση πρώτης αρωγής έναντι επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών του ν. 4797/2021 και για απαλλαγή από τον ΕΝ.ΦΙΑ. των άρθρων δέκατου, δωδέκατου και δέκατου έκτου της από 13 Αυγούστου 2021 ΠΝΠ, εφόσον ο αιτών τυγχάνει δικαιούχος αυτών.
8. Η είσοδος στην ψηφιακή πλατφόρμα πραγματοποιείται κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών- σχετικών διαπιστευτηρίων TAXISnet της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
9. Ο δικαιούχος με την υποβολή της αίτησης, καθώς και ο μισθωτής ή ο παραχωρησιούχος με την αποδοχή της αίτησης, πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων και συναινεί:
α) στην επεξεργασία των στοιχείων που υποβάλλει και των διαθέσιμων στοιχείων της ΑΑΔΕ και ελέγχεται αυτοματοποιημένα και ως προϋπόθεση η δήλωση λογαριασμού – ΙΒΑΝ στην προσωποποιημένη πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ,
β) στη διαβίβαση των στοιχείων χορήγησης της ενίσχυσης προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών, καθώς και τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών.
10. Για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται να αποτυπώνει στην πλατφόρμα λοιπές πληροφορίες, που τηρούνται στα ηλεκτρονικά αρχεία της ή αποστέλλονται σε αυτή από άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.
11. Για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται να διασταυρώνει τα στοιχεία που έχουν υποβληθεί για την ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή, της από 13 Αυγούστου 2021 ΠΝΠ, όπως έχουν υποβληθεί για κάθε ακίνητο στην ψηφιακή πλατφόρμα.
12. Για τους σκοπούς εφαρμογής του παρόντος, η ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Οικονομικών, κατά το λόγο αρμοδιότητάς τους, ενεργούν υπό την ιδιότητα του Υπεύθυνου Επεξεργασίας σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (L119)), («Γ.Κ.Π.Δ.») και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137). Οι ανωτέρω φορείς λαμβάνουν και τηρούν τα κατάλληλα και αναγκαία τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφάλειας των λαμβανομένων στοιχείων και, κατ’ ελάχιστον, καταγράφουν και παρακολουθούν τις προσβάσεις, διασφαλίζουν ιχνηλασιμότητα και την προστασία των διακινούμενων δεδομένων από κάθε παραβίαση, καθώς και από σκόπιμη ή τυχαία απειλή, ενεργώντας σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο και, ιδίως, σύμφωνα με τις διατάξεις του Γ.Κ.Π.Δ. και του ν. 4624/2019.
Άρθρο 5
Διαδικασία χορήγησης
1. Το ποσό της ενίσχυσης, που υπολογίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας, καταβάλλεται εφάπαξ στο λογαριασμό ΙΒΑΝ του δικαιούχου που δηλώνεται στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ, από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) του Υπουργείου Οικονομικών.
2. Η ΑΑΔΕ, βάσει των στοιχείων που έχουν υποβληθεί στην ψηφιακή πλατφόρμα, επεξεργάζεται τα στοιχεία και τα διασταυρώνει με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της και στη συνέχεια πριν από την πληρωμή δημιουργεί:
α) Αναλυτική κατάσταση δικαιούχων σε ηλεκτρονική μορφή, με βάση τα στοιχεία των δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ.), τον αριθμό λογαριασμού σε μορφή IBAN, τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στο οποίο τηρείται ο λογαριασμός (προαιρετική πληροφορία) και το δικαιούμενο ποσό. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ ΑΕ) προς την οποία και διαβιβάζεται.
β) Συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό προς πληρωμή ποσό, ολογράφως και αριθμητικώς, το πλήθος των συναλλαγών καθώς και το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), σύμφωνα με την υπ’ αρ. 109/12-3-2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.
Άρθρο 6
Διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης από το ΠΔΕ
1. Η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται στη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία βάσει αυτής, μεταφέρει (άνευ υπολόγου) το συνολικό ποσό από το λογαριασμό του έργου που είναι ενταγμένο στη ΣΑ051, στον ενδιάμεσο λογαριασμό με κωδικό IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 και τίτλο «Πληρωμές ΠΔΕ Υπ.Οικονομικών μέσω ΔΙΑΣ ΑΕ» που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος με ηλεκτρονική εντολή μεταφοράς (eps).
2. Η Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ύστερα από αίτημα της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, εκδίδει ειδική εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του Ελληνικού Δημοσίου Νο 200 «Ελληνικό Δημόσιο – Συγκέντρωση Εισπράξεων -Πληρωμών» και την πίστωση του ανωτέρω ενδιάμεσου λογαριασμού με το ποσό που αφορά το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), σύμφωνα με την 109/12.3.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Η Τράπεζα της Ελλάδος εξουσιοδοτείται για την κάλυψη του ανά συναλλαγή κόστους προς τρίτους.
3. Ύστερα από την έγκριση της Διεύθυνσης Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους για το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), η οποία παρέχεται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, κατόπιν σχετικού αιτήματος της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, χρεώνεται ο λογαριασμός με IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 προκειμένου να διοδευθούν οι επιμέρους πληρωμές, με τη μεσολάβηση της ΔΙΑΣ ΑΕ, προς τους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων. Τυχόν υπόλοιπα στο λογαριασμό μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής, μεταφέρονται με εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος από τη Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σε πίστωση του λογαριασμού με ΙΒΑΝ GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.
4. Η αναλυτική κατάσταση της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται με ασφαλή τρόπο προς τη ΔΙΑΣ ΑΕ. Η ΔΙΑΣ μεταφέρει τα ποσά από τον ενδιάμεσο λογαριασμό σε πίστωση των εμπορικών τραπεζικών λογαριασμών των δικαιούχων, στη βάση της αναλυτικής κατάστασης που ετοιμάζεται και αποστέλλεται από την ΑΑΔΕ. Το αρχείο της αναλυτικής κατάστασης ενημερωμένο από την ΑΑΔΕ με τα ποσά που επιτυχώς πληρώθηκαν βάση της σχετικής ενημέρωσης από τη ΔΙΑΣ, αποστέλλεται στην ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.
5. Τα ποσά που απέτυχαν να πληρωθούν επιστρέφουν στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου με IBAN GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.
Για τις αποτυχούσες πληρωμές, η ΑΑΔΕ ενημερώνει σχετικά τους δικαιούχους, ώστε να διορθώσουν τον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του Ο.Π.Σ. «TAXISnet» της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διενεργηθεί δεύτερος κύκλος πληρωμών, ακολουθώντας εκ νέου τα βήματα της παραπάνω διαδικασίας (έγκριση πιστώσεων, δημιουργία νέας κατάστασης από ΑΑΔΕ, μεταφορά ποσού στον ενδιάμεσο λογαριασμό και πληρωμή ποσών μέσω ΔΙΑΣ).
Ο δεύτερος κύκλος πληρωμής για τις αποτυχούσες πληρωμές είναι τελικός και πραγματοποιείται εντός του τρέχοντος έτους.
6. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.
7. Τα δικαιολογητικά για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων ορίζονται τα ακόλουθα:
α) η απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων για ένταξη και έγκριση πιστώσεων του έργου στο ΠΔΕ 2021 (ΣΑ),
β) η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5,
γ) το αποδεικτικό της ηλεκτρονικής εντολής (eps) για την μεταφορά του ποσού από το λογαριασμό του έργου ΠΔΕ στον ενδιάμεσο λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Άρθρο 7
Έλεγχος – Κυρώσεις
1. Για το σκοπό ελέγχου των δικαιούχων της πρώτης αρωγής για οικοσκευή, αποστέλλονται στη Διεύθυνση Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών:
α) από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τα οριστικά στοιχεία των δικαιούχων της κρατικής αρωγής στεγαστικής συνδρομής, μετά την υποβολή των σχετικών φακέλων, σύμφωνα με την εκάστοτε κοινή απόφαση οριοθέτησης της περιοχής και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και
β) από την ΑΑΔΕ τα στοιχεία χορήγησης της ενίσχυσης της πρώτης αρωγής για οικοσκευή από την ψηφιακή πλατφόρμα.
2. Η Διεύθυνση Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών δύναται να διενεργεί επιπλέον επιτόπιους δειγματοληπτικούς ελέγχους, κατόπιν αποστολής των στοιχείων από την ΑΑΔΕ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
3. Σε περίπτωση που το τελικό δικαιούμενο ποσό της επιχορήγησης για την οικοσκευή, βάσει των στοιχείων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κρατική αρωγή στεγαστικής συνδρομής, όπως αυτή πρόκειται να καθοριστεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι μικρότερο από το ποσό που έλαβε ο δικαιούχος ως πρώτη αρωγή έναντι της επιχορήγησης, τότε το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της δικαιούμενης επιχορήγησης, επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν.
4. Σε περίπτωση που δεν υποβληθεί φάκελος για στεγαστική συνδρομή ή ο αιτών δεν κριθεί δικαιούχος της κρατικής αρωγής στεγαστικής συνδρομής μετά την εξέταση του φακέλου από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τότε το συνολικό ποσό ενίσχυσης επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν.
5. Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης ή σε περίπτωση που, κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας ή ότι ο λαβών την ενίσχυση δεν είναι δικαιούχος, επιβάλλεται πέραν των προβλεπόμενων από άλλες διατάξεις κυρώσεων η άμεση επιστροφή προς το ελληνικό Δημόσιο του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης πρώτης αρωγής, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό και εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί είσπραξης δημοσίων εσόδων.
6. Για το σκοπό του ελέγχου η ΑΑΔΕ διαβιβάζει όλα τα απαραίτητα στοιχεία στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Οικονομικών και των Περιφερειών.
7. Η ΑΑΔΕ λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, για την είσπραξη των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.
8. Για τους σκοπούς εφαρμογής του παρόντος, το Υπουργείο Εσωτερικών ενεργεί υπό την ιδιότητα του Υπεύθυνου Επεξεργασίας σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (L119)), («Γ.Κ.Π.Δ.») και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137). Ο ανωτέρω υπεύθυνος επεξεργασίας λαμβάνει και τηρεί τα κατάλληλα και αναγκαία τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφάλειας των λαμβανομένων στοιχείων και, κατ’ ελάχιστον, καταγράφει και παρακολουθεί τις προσβάσεις, διασφαλίζει ιχνηλασιμότητα και την προστασία των διακινού-μενων δεδομένων από κάθε παραβίαση, καθώς και από σκόπιμη ή τυχαία απειλή, ενεργώντας σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο και ιδίως σύμφωνα με τις διατάξεις του Γ.Κ.Π.Δ. και του ν. 4624/2019.
Άρθρο 8
Υποχρεώσεις δικαιούχων
Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.
Latest News
Πώς σχολιάζει το υπουργείο Οικονομίας την έκθεση της Κομισιόν για την Ελλάδα
Η Ελλάδα κλείνει την ψαλίδα με την Ευρώπη
Το Ελληνικό Κτηματολόγιο σε μία πλατφόρμα - Η συμφωνία με την Prosperty
Ο στόχος για το Ελληνικό Κτηματολόγιο είναι να ενισχυθεί περαιτέρω η διαφάνεια και η εξορθολόγιση των τιμών ακινήτων
To παράδοξο της ιδιωτικής κατανάλωσης – Γιατί αντέχει παρά τον πληθωρισμό
Ενώ η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει σε «χαμηλές» πτήσεις, εντούτοις η ιδιωτική κατανάλωση συνεχίζει να στηρίζει το ΑΕΠ
Θεοδωρικάκος από Λάρισα: Κεντρικός ο ρόλος της στον παραγωγικό μετασχηματισμό της οικονομίας
Χρειάζεται να ανασυγκροτήσουμε την οικονομία της περιοχής, ώστε τα νέα παιδιά να μείνουν εδώ, να δημιουργηθούν περισσότερες δουλειές, είπε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος
BofA για Ελλάδα: Καλπάζει η οικονομία, αλλά για πόσο...
Oι συνεχιζόμενες βασικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις αποφέρουν απτά αποτελέσματα σημειώνει η BofA για την ελληνική οικονομία - Η πρόκληση της διατήρησης της ανάπτυξης
Εντυπωσιακή προσέλευση στο 5ο Συνέδριο Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού – Τα βασικά συμπεράσματα
Η γενική θεματολογία του 5ου Συνεδρίου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού αφορούσε το τρίπτυχο «Χρηματοοικονομικός Αλφαβητισμός, Αποταμίευση και Επενδύσεις»,
Κομισιόν για Ελλάδα: Ανάπτυξη 2,1% και πληθωρισμός 3% το 2024 – Πόσο θα μειωθεί το χρέος έως το 2026
Οι επενδύσεις προβλέπεται να επιταχυνθούν περαιτέρω, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο κοντά στο 9% το 2025, κατά την Κομισιόν
Προϋπολογισμός: Πρωτογενές πλεόνασμα 13,4 δισ. στο δεκάμηνο – Πώς κινήθηκαν τα έσοδα
Τα στοιχεία για τον προϋπολογισμό - Αυξημένα φορολογικά έσοδα κατά 2,419 δισ. ευρώ μετά την αφαίρεση των επιστροφών
Πώς δηλώνεται η ακινησία οχημάτων λόγω κλοπής ή θανάτου
Τι προβλέπει απόφαση του υπουργείου Οικονομικών για τα οχήματα
Στη χαμηλότερη θέση η Ελλάδα με βάση το βιοτικό επίπεδο - Αποκαλυπτικά τα στοιχεία του ΟΟΣΑ
Μολονότι το εισόδημα αυξάνεται τα τελευταία έτη, ο ρυθμός ανόδου δεν επαρκεί να καλύψει τις απώλειες από τη 10ετή κρίση σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ