
Είναι σαφές ότι οι φορείς χάραξης νομισματικής πολιτικής αισθάνονται πίεση καθώς οι ανησυχίες για την αύξηση της ανισότητας συνεχίζουν να αυξάνονται. Φταίει όμως η νομισματική πολιτική για αυτό το πρόβλημα και είναι όντως το κατάλληλο εργαλείο για την ανακατανομή του εισοδήματος;
Οι προσαρμογές των επιτοκίων είναι πολύ αμβλύ εργαλείο για τη συμβατική νομισματική πολιτική ώστε να διαδραματίσει κάθε είδους ηγετικό ρόλο στην αντιμετώπιση της ανισότητας. Η δημοσιονομική πολιτική – συμπεριλαμβανομένων των φόρων, των μεταβιβάσεων και των στοχευμένων κρατικών δαπανών – είναι πολύ πιο αποτελεσματική και στιβαρή τέτοια πολιτική. Μια δημοφιλής λύση στο πρόβλημα της ανισότητας στον πλούτο, που προτάθηκε κυρίως από τους οικονομολόγους Emmanuel Saez και Gabriel Zucman από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, Μπέρκλεϊ, είναι φόρος πλούτου. Ομως είναι δύσκολο να εφαρμοστεί δίκαια και δεν έχει σπουδαίο ιστορικό σε προηγμένες οικονομίες. Αναμφισβήτητα, υπάρχουν απλούστερες προσεγγίσεις, όπως η μεταρρύθμιση του φόρου ακίνητης περιουσίας και η αύξηση των φόρων κεφαλαιουχικών κερδών, που θα μπορούσαν να επιτύχουν το ίδιο αποτέλεσμα.
Μια άλλη ιδέα θα ήταν η μετάβαση σε ένα σύστημα προοδευτικών φόρων κατανάλωσης, μια πιο εξελιγμένη έκδοση φόρου προστιθέμενης αξίας ή φόρο επί των πωλήσεων που θα πλήξει τους κατόχους πλούτου όταν πάνε να ξοδέψουν τα χρήματά τους. Και ένας φόρος άνθρακα θα αποφέρει τεράστια έσοδα που θα μπορούσαν να ανακατευθυνθούν σε νοικοκυριά χαμηλού και χαμηλού μεσαίου εισοδήματος. Κάποιοι θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι η πολιτική παράλυση σημαίνει ότι καμία από αυτές τις προτάσεις αναδιανομής δεν προχωρά αρκετά γρήγορα και ότι οι κεντρικές τράπεζες πρέπει να καλύψουν το κενό για να εξαλειφθεί η ανισότητα. Αυτή η άποψη φαίνεται να αγνοεί ότι παρ’ όλο που οι κεντρικές τράπεζες έχουν έναν ορισμένο βαθμό λειτουργικής ανεξαρτησίας, δεν έχουν την εξουσία από τους νομοθέτες να αναλάβουν τη λήψη αποφάσεων για τη δημοσιονομική πολιτική.
Καθώς η ακραία φτώχεια έχει μειωθεί σε πολλές χώρες τις τελευταίες δεκαετίες, η ανισότητα έχει γίνει η κύρια κοινωνική πρόκληση. Αλλά η άποψη ότι η πολιτική επιτοκίων μιας κεντρικής τράπεζας μπορεί και θα πρέπει να είναι η κύρια κινητήρια δύναμη πίσω από τη μεγαλύτερη ισότητα εισοδήματος είναι εκπληκτικά αφελής, ανεξάρτητα από το πόσο συχνά εκφράζεται. Οι κεντρικές τράπεζες μπορούν να κάνουν περισσότερα για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ανισότητας, ιδιαίτερα μέσω της ρυθμιστικής πολιτικής τους, αλλά δεν μπορούν να κάνουν τα πάντα. Ας σταματήσουμε να αγνοούμε την υπόλοιπη ανθρωπότητα σε αυτήν την κρίσιμη συζήτηση.
Ο Κenneth Rogoff είναι καθηγητής Οικονομικών και Δημόσιας Πολιτικής στο Harvard University. Διετέλεσε επικεφαλής οικονομολόγος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου από το 2001 έως το 2003.


Latest News
![Ποιοι απαλλάσσονται από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων 2025 [Α Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/akinita-888-efimerida-600x400.jpg)
Ποιοι απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ 2025
Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων

Πώς θα εκδώσετε το εκκαθαριστικό του ΕΝΦΙΑ 2025
Εκδόθηκαν την Κυριακή 9 Μαρτίου 2025, τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ.

Δικαστική νίκη για εταιρεία υπό εκκαθάριση: Ακυρώθηκαν οφειλές 13.000 ευρώ
Δεκτή η ανακοπή κατά πράξεων ταμειακής βεβαίωσης Δήμου

Βραχυχρόνια μίσθωση Οδηγός ΑΑΔΕ με βασικές έννοιες και υποχρεώσεις (Β)
Οι αλλαγές, οι όροι και οι οδηγίες που δόθηκαν απο την ΑΑΔΕ

Το δολάριο ΗΠΑ αποδυναμώθηκε κόντρα στις προβλέψεις
Σε μία εξαιρετικά περίπλοκη συνθήκη, η αγορά συναλλάγματος δεν μπορεί να βγάλει μια ετυμηγορία.

Τι φοβούνται οι επενδυτές; 4+1 παράγοντες που οδηγούν σε έντονη μεταβλητότητα τις αγορές
Μια από τις πλέον δισεπίλυτες εξισώσεις της τελευταίας εικοσαετίας, καλούνται να λύσουν οι επενδυτές

Ο εθνικός στόχος να πέσει η ανεργία κάτω από το 8% είναι εγγύτερος από ποτέ
Η χώρα μας έχει μπει πλέον σε μία σταθερή τροχιά ανάκαμψης στον τομέα της απασχόλησης
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Ε’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/12/taxes-scaled-1-600x429.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Ε’ Μέρος]
Διαδικασία εξέτασης ενδικοφανούς προσφυγής

Η ελληνική κυβέρνηση και οι μισθολογικοί στόχοι για το 2027
Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να επισπεύσει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις ώστε οι μέσοι μισθοί να γίνουν υψηλότεροι για τους περισσότερους Έλληνες πολίτες

Οι παγκόσμιοι δείκτες διακυβέρνησης την δεκαετία 2014 - 2023
Οι παγκόσμιοι δείκτες διακυβέρνησης αποτυπώνουν την εικόνα που έχει για την χώρα το διεθνές περιβάλλον