Είναι σαφές ότι οι φορείς χάραξης νομισματικής πολιτικής αισθάνονται πίεση καθώς οι ανησυχίες για την αύξηση της ανισότητας συνεχίζουν να αυξάνονται. Φταίει όμως η νομισματική πολιτική για αυτό το πρόβλημα και είναι όντως το κατάλληλο εργαλείο για την ανακατανομή του εισοδήματος;
Οι προσαρμογές των επιτοκίων είναι πολύ αμβλύ εργαλείο για τη συμβατική νομισματική πολιτική ώστε να διαδραματίσει κάθε είδους ηγετικό ρόλο στην αντιμετώπιση της ανισότητας. Η δημοσιονομική πολιτική – συμπεριλαμβανομένων των φόρων, των μεταβιβάσεων και των στοχευμένων κρατικών δαπανών – είναι πολύ πιο αποτελεσματική και στιβαρή τέτοια πολιτική. Μια δημοφιλής λύση στο πρόβλημα της ανισότητας στον πλούτο, που προτάθηκε κυρίως από τους οικονομολόγους Emmanuel Saez και Gabriel Zucman από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, Μπέρκλεϊ, είναι φόρος πλούτου. Ομως είναι δύσκολο να εφαρμοστεί δίκαια και δεν έχει σπουδαίο ιστορικό σε προηγμένες οικονομίες. Αναμφισβήτητα, υπάρχουν απλούστερες προσεγγίσεις, όπως η μεταρρύθμιση του φόρου ακίνητης περιουσίας και η αύξηση των φόρων κεφαλαιουχικών κερδών, που θα μπορούσαν να επιτύχουν το ίδιο αποτέλεσμα.
Μια άλλη ιδέα θα ήταν η μετάβαση σε ένα σύστημα προοδευτικών φόρων κατανάλωσης, μια πιο εξελιγμένη έκδοση φόρου προστιθέμενης αξίας ή φόρο επί των πωλήσεων που θα πλήξει τους κατόχους πλούτου όταν πάνε να ξοδέψουν τα χρήματά τους. Και ένας φόρος άνθρακα θα αποφέρει τεράστια έσοδα που θα μπορούσαν να ανακατευθυνθούν σε νοικοκυριά χαμηλού και χαμηλού μεσαίου εισοδήματος. Κάποιοι θα μπορούσαν να υποστηρίξουν ότι η πολιτική παράλυση σημαίνει ότι καμία από αυτές τις προτάσεις αναδιανομής δεν προχωρά αρκετά γρήγορα και ότι οι κεντρικές τράπεζες πρέπει να καλύψουν το κενό για να εξαλειφθεί η ανισότητα. Αυτή η άποψη φαίνεται να αγνοεί ότι παρ’ όλο που οι κεντρικές τράπεζες έχουν έναν ορισμένο βαθμό λειτουργικής ανεξαρτησίας, δεν έχουν την εξουσία από τους νομοθέτες να αναλάβουν τη λήψη αποφάσεων για τη δημοσιονομική πολιτική.
Καθώς η ακραία φτώχεια έχει μειωθεί σε πολλές χώρες τις τελευταίες δεκαετίες, η ανισότητα έχει γίνει η κύρια κοινωνική πρόκληση. Αλλά η άποψη ότι η πολιτική επιτοκίων μιας κεντρικής τράπεζας μπορεί και θα πρέπει να είναι η κύρια κινητήρια δύναμη πίσω από τη μεγαλύτερη ισότητα εισοδήματος είναι εκπληκτικά αφελής, ανεξάρτητα από το πόσο συχνά εκφράζεται. Οι κεντρικές τράπεζες μπορούν να κάνουν περισσότερα για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ανισότητας, ιδιαίτερα μέσω της ρυθμιστικής πολιτικής τους, αλλά δεν μπορούν να κάνουν τα πάντα. Ας σταματήσουμε να αγνοούμε την υπόλοιπη ανθρωπότητα σε αυτήν την κρίσιμη συζήτηση.
Ο Κenneth Rogoff είναι καθηγητής Οικονομικών και Δημόσιας Πολιτικής στο Harvard University. Διετέλεσε επικεφαλής οικονομολόγος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου από το 2001 έως το 2003.
Latest News
Ασφαλιστικές εισφορές: Αυξήσεις για μη μισθωτούς και αγρότες
Αυξήσεις στις εισφορές μη μισθωτών και ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών για τον υπολογισμό της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς των μισθωτών και των εργοδοτών, με βάση τον πληθωρισμό και το 2025
Γιατί τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια κλείνουν τα μάτια στην πολιτική αστάθεια
Παρά τους κλυδωνισμούς στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, οι επενδυτές συνεχίζουν να ποντάρουν σε θετική έκβαση.
Η Fed επιβεβαίωσε τον Trump: Το δολάριο ΗΠΑ θα παραμείνει ισχυρό
Μολονότι o Powell μείωσε το επιτόκιο της Fed κατά 25 μ.β. στη συνεδρίαση της 18ης Δεκεμβρίου, όπως αναμενόταν, μολαταύτα το λεκτικό ήταν σαφέστατο. Και οι επενδυτές το άκουσαν.
Ποιο είναι το παραγωγικό πρότυπο που χρειάζεται η χώρα;
Η Ελλάδα πρέπει να βρει τη δική της ταυτότητα, στηριζόμενη σε αυτά που την κάνουν μοναδική
Πώς γίνεται η ψηφιακή έκδοση και η διαβίβαση παραστατικών διακίνησης [πίνακες]
Τύποι παραστατικών ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Το βαγόνι των μεγάλων πυρηνικών αντιδραστήρων μας περιμένει
Το θέμα της πυρηνικής ενέργειας συζητείται στην χώρα μας τα τελευταία 50 η 60 χρόνια χωρίς να έχει ληφθεί απόφαση
Ενέχυρο επί μετοχών: Πώς ο νέος νόμος εκσυγχρονίζει τις σχετικές συναλλαγές στην πράξη
Πότε θα τεθεί σε εφαρμογή ο νέος νόμος - Τι θα περιλαμβάνει
Πώς θα υπολογιστεί η αύξηση των συντάξεων από τον Ιανουάριο 2025
Αυξήσεις κύριων συντάξεων κατά 2,4% από 1.1.2025, προβλέπει η Υπουργική Απόφαση που αναμένεται να δημοσιευθεί και να τεθεί άμεσα σε ισχύ μετά την ψήφιση του Προϋπολογισμού 2025
Μετά τον Άσαντ ποιο το μέλλον για το Συριακό Ναρκω-κράτος
Στη Συρία υπάρχουν ακόμα οι μεγαλύτερες εγκαταστάσεις παραγωγής συνθετικών ναρκωτικών στον κόσμο.
Ακύρωση παράλειψης πρόσληψης δικηγόρου: Δεσμία αρμοδιότητα της Διοίκησης
Το ΣτΕ έκρινε ότι, σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας πρόσληψης λόγω μη αποδοχής του διορισμού από τον πρώτο επιλεγέντα, η θέση παραμένει κενή και η διοίκηση οφείλει, κατά δεσμία αρμοδιότητα, να προχωρήσει στην πρόσληψη του δεύτερου κατά σειρά υποψηφίου