
Ο κόσμος κοιτάζει να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, και μια σουηδική εταιρεία μπορεί να έχει μια πιθανή μερική λύση καθώς αλλάζει την παραγωγή χάλυβα αφαιρώντας τα ορυκτά καύσιμα. Η πρώτη παράδοση του «πράσινου χάλυβα» έγινε στη Σουηδία από τη Hybrit στη Volvo AB για δοκιμαστική λειτουργία.
Η πλήρους κλίμακας παραγωγή του υλικού θα ξεκινήσει από το 2026 καθώς η Volvo σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή πρωτοτύπων οχημάτων με πράσινο ατσάλι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Η βιομηχανία χάλυβα είναι ένας από τους σημαντικότερους συντελεστές των εκπομπών θερμοκηπίου, αντιπροσωπεύοντας έως και το 8 % των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
Η Ιδιοκτησία της SSAB, Hybrit ξεκίνησε δοκιμαστικές εργασίες στο πιλοτικό εργοστάσιό της για χάλυβα που κατασκευάζεται χωρίς τη χρήση άνθρακα στη Lulea, στη βόρεια Σουηδία, πριν από ένα χρόνο. Η εταιρεία στοχεύει να αντικαταστήσει τον άνθρακα οπτανθρακοποίησης, που παραδοσιακά χρειαζόταν για την κατασκευή χάλυβα από μετάλλευμα, με ηλεκτρισμό χωρίς υδρογόνο και χωρίς ορυκτά.
Χάλυβας χωρίς άνθρακα
Οι εργασίες στο πιλοτικό εργοστάσιο ξεκίνησαν το 2018 στην τοποθεσία SSAB στο Luleå της Σουηδίας, όπου οι μηχανικοί δοκίμασαν την άμεση μείωση του σιδηρομεταλλεύματος για να φτιάξουν Direct Reduced Iron (DRI), που ονομάζεται επίσης σπογγοσίδηρος. Το DRI χρησιμοποιείται στη συνέχεια ως παρθένο υλικό μαζί με ανακυκλωμένα σκραπ για χαλυβουργία.
Η εταιρεία ξεκίνησε την κατασκευή ενός εργοστασίου για κατασκευή σφαιριδίων σιδηρομεταλλεύματος χωρίς ορυκτά στο Malmberget της Σουηδίας το 2019, όπου τα ορυκτά καύσιμα θα αντικατασταθούν με βιοκαύσιμα για να επιτευχθεί η παραγωγή των. Μια πιλοτική εγκατάσταση αποθήκευσης υδρογόνου κατασκευάζεται επίσης 25-35 μέτρα κάτω από το έδαφος, η οποία αναμένεται να λειτουργήσει από το 2022 έως το 2024. Η εταιρεία εκτιμά ότι το εργοστάσιο θα κοστίσει κοντά στα 2 δισεκατομμύρια σουηδικές κορώνες, εκ των οποίων τα 599 εκατομμύρια κορώνες θα δοθούν από την Σουηδική Υπηρεσία Ενέργειας.
Η εταιρεία ετοιμάζεται να δημιουργήσει ένα εργοστάσιο επίδειξης Hybrit έως το 2025, ταυτόχρονα με τη μετατροπή του εργοστασίου υψικαμίνων της SSAB στο Oxelösund στη Σουηδία, η οποία θα επιτρέψει στην SSAB να παράγει χάλυβα με βάση το σίδηρο, χωρίς χρήση άνθρακα για εμπορικούς σκοπούς από το 2026.
Δηλώνοντας ότι η δοκιμαστική πρώτη παράδοση ήταν ένα “σημαντικό βήμα προς μια εντελώς χωρίς άνθρακα αλυσίδα αξίας”, η ίδια η SSAB αντιπροσωπεύει το 10 % των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Σουηδίας και 7 % των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Φινλανδίας. “Ο στόχος είναι να παραδώσουμε στην αγορά χάλυβα χωρίς τη χρήση άνθρακα και να επιδείξουμε την τεχνολογία σε βιομηχανική κλίμακα ήδη από το 2026”, ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.
Μια μελέτη προ-σκοπιμότητας, που διεξήχθη το 2016-2017, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο νέος χάλυβας, δεδομένης της σημερινής τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, του άνθρακα και του κόστους των εκπομπών CO2, θα ήταν 20-30 τοις εκατό πιο ακριβός. Ωστόσο, διαπίστωσε επίσης ότι ο χάλυβας χωρίς τη χρήση άνθρακα θα μπορεί, στο μέλλον, να ανταγωνιστεί στην αγορά τον παραδοσιακό χάλυβα.
Η Volvo είχε δηλώσει τον Ιούνιο ότι σχεδιάζει να κατασκευάσει αυτοκίνητα χρησιμοποιώντας χάλυβα κατασκευασμένο χωρίς ορυκτά καύσιμα έως το 2026. Ενώ ο χάλυβας είναι ένας από τους σημαντικότερους συντελεστές στις εκπομπές άνθρακα, οι ειδικοί ανησυχούν για τη δυσκολία απανθρακοποίησης αυτού του τομέα. Το διοξείδιο του άνθρακα απελευθερώνεται από τους υψικαμίνους σε αυτές τις βιομηχανίες, πέραν του άνθρακα οπτανθρακοποίησης που χρησιμοποιείται για την απομάκρυνση του οξυγόνου από το σιδηρομετάλλευμα.
Σύμφωνα με αναφορές, η αντικατάσταση του άνθρακα οπτανθρακοποίησης με υδρογόνο αναμένεται να μειώσει τις εκπομπές από τη χαλυβουργία κατά τουλάχιστον 90 τοις εκατό.


Latest News

Μέτρα για την ταχύτερη σύνδεση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων υλοποιεί η κυβέρνηση στη Βρετανία
Η Βρετανία έχει ήδη 30,7 GW υπεράκτιας αιολικής ενέργειας με επιπλέον 7,2 GW δυναμικότητας που έχει εγκριθεί - Στοχεύει σε ισχύ 43-50 GW «καθαρή ισχύ» έως το 2030

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας