Το θέμα δεν είναι τόσο οι καταγγελίες κομμάτων και οργανώσεων από όλο το φάσμα της Αριστεράς στις συγκεντρώσεις των πυρόπληκτων της Βόρειας Εύβοιας για τους επενδυτές – «κοράκια» με τις «πράσινες» μπίζνες τους (όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στις ανακοινώσεις και τα ψηφίσματά τους), αλλά οι θέσεις και οι προτάσεις των εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης (Περιφέρεια, Δήμοι) για την επόμενη μέρα…
Διαβάζω, για παράδειγμα, για «στρατηγικά οδικά έργα που θα υπηρετήσουν το σχέδιο ανασυγκρότησης της Βόρειας Εύβοιας», μεταξύ των οποίων και το έργο της παράκαμψης Χαλκίδας – Νέας Αρτάκης – Ψαχνών και αναρωτιέμαι αν τα έργα αυτά μας πάνε πίσω στη δεκαετία του ΄80 (τη χρυσή εποχή των εργολαβιών) ή μας φέρνουν ένα βήμα μπροστά για την κατανόηση του περιβάλλοντος που διαμορφώνει η κλιματική κρίση.
Εξηγούμαι για την αποφυγή παρανοήσεων ή και παρεξηγήσεων: Έργα που μπορεί να ήταν -ή και να εξακολουθούν να είναι- χρήσιμα για τους θιασώτες της κλασικής μεθόδου παραγωγής δημοσίων έργων, σήμερα αμφισβητούνται καθώς δεν εξυπηρετούν τις νέες ανάγκες του δύσκολου μέλλοντος.
Η κλιματική κρίση -είτε το θέλουμε, είτε όχι- αλλάζει άρδην τα δεδομένα της ζωής μας και διαμορφώνει ένα οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον με αναφορές στη Κιβωτό του Νώε.
Σήμερα, είμαστε αναγκασμένοι να σκεφθούμε ξανά το πως χτίζουμε τις πόλεις μας αλλά και τις δημόσιες υποδομές στον τόπο μας. Ακόμη περισσότερο, το ποια θα πρέπει να είναι η σχέση μας με το φυσικό περιβάλλον, τα δάση, το νερό, τις θάλασσές μας. Με άλλα λόγια, η ανέμελη ζωή δίνει τη θέση της στην αυξημένη ατομική, οικογενειακή και συλλογική ευθύνη (στο πλαίσιο πάντα μιας ενεργούς Πολιτικής Προστασίας).
Αλλά, ας επιστρέψουμε στα Έργα. Διαβάζω: «Πρόκειται για το απολύτως κορυφαίο έργο διασύνδεσης της Εύβοιας. Πέραν τη αποφόρτισης των παρακαμπτόμενων πόλεων (Χαλκίδα – Νέα Αρτάκη – Ψαχνά) προορίζεται να διευκολύνει και να επιταχύνει ιδιαίτερα την πρόσβαση από και προς τη Βόρεια Εύβοια, καθιστώντας την πιο ελκυστική σε επισκέπτες, αλλά και επενδυτές. Είναι έργο μήκους περίπου 25 χλμ. συνολικά και προϋπολογισμού περίπου 180.000.000 ευρώ. Ολοκληρώνονται οι μελέτες, που θα επιτρέψουν τη χρηματοδότησή του μέσα από το τομεακό πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2021 – 2027».
Ας μου επιτραπεί στο σημείο αυτό να διατυπώσω μια ένσταση. Τα έργα δεν τα φτιάχνουμε με τα δεδομένα του χτες αλλά του αύριο, των επομένων 20 και 30 χρόνων. Με αυτή τη σκέψη κατά νου δεν έχει νόημα να επιμένει κανείς σε ένα τύπο αστικής ανάπτυξης και ένα παραγωγικό μοντέλο που έχει φτάσει στα όριά του…
Κανείς δεν μπορεί να είναι κατά των νέων, σύγχρονων οδικών αξόνων που προσφέρουν άνεση μετακίνησης και πάνω από όλα, ασφάλεια, αλλά το πού και πώς θα κατασκευαστούν χωράει πολλή συζήτηση.
Επιπλέον, κανείς δεν καταλαβαίνει την επιμονή στην κατάτμηση των έργων και την ενθάρρυνση των μικρών εργολαβιών, όταν σήμερα κεντρική θέση της κυβέρνησης -και όχι μόνο- είναι το μοντέλο των ΣΔΙΤ. Γιατί, δεν επιλέγονται, εδώ και τώρα, 5 μεγάλα έργα ΣΔΙΤ που να εξυπηρετούν τις οικονομικές, κοινωνικές ανάγκες και προοπτικές και δίνουν μια νέα ώθηση στην αναπτυξιακή διαδικασία μέσα από καθεστώς διαφάνειας και λογοδοσίας.
Με άλλα λόγια, η εποχή της κλιματικής κρίσης θέλει και άλλες ηγεσίες ακόμη και σε τοπικό ή και περιφερειακό επίπεδο. Όλα τα άλλα, είναι «να είχαμε, να λέγαμε».
Latest News
Προβλήματα καθημερινότητας
Προφανώς χωρίς σχέδιο, με λύσεις βιαστικές και εκ του προχείρου... δουλειά δεν γίνεται
Αυξάνεται η αποταμίευση στην Ευρωζώνη, παραμένει αρνητική στην Ελλάδα – Οι λόγοι [γραφήματα]
Η τρέχουσα άνοδος αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων, στις υψηλές αποδόσεις αποταμίευσης, στη μείωση της πραγματικής καθαρής περιουσίας και στη συγκρατημένη καταναλωτική εμπιστοσύνη
Πώς θα πετάξουν φέτος οι τουρίστες προς την Ελλάδα
Η ανάκτηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων φτάνει στη χώρα μας το 127% σε σχέση με το 2019
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.