Στην καρδιά κάθε μεγάλης αποτυχίας – όπως όταν η Ford τερμάτισε την παραγωγή του Edsel πριν από 55 χρόνια, στις 19 Νοεμβρίου 1959 – κρύβονται μεγάλες προσδοκίες. Το Edsel πήρε το όνομά του από τον γιο του Henry Ford, όχι μικρή τιμή, και είχε το δικό του τμήμα της εταιρείας αφιερωμένο στη δημιουργία του.
Όπως ανέφερε το TIME στις 26 Αυγούστου του 1957 όταν έκανε το ντεμπούτο του το μοντέλο, η εταιρεία είχε δαπανήσει 10 χρόνια και 250 εκατομμύρια δολάρια για να σχεδιάσει ένα από τα πρώτα ολοκαίνουργια αυτοκίνητά της εδώ και δεκαετίες.
Το Edsel κυκλοφόρησε σε 18 μοντέλα, αλλά, για να επιτύχει τους στόχους πωλήσεών του, θα έπρεπε να τα καταφέρει πολύ καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο εκείνη τη χρονιά. Την ημέρα Σεπτεμβρίου που κυκλοφόρησε το αυτοκίνητο στην αγορά, χιλιάδες ανυπόμονοι αγοραστές εμφανίστηκαν στους εμπόρους για να καπαρώσουν ένα νέο Edsel, αλλά πριν τελειώσει το έτος οι μηνιαίες πωλήσεις είχαν μειωθεί κατά περίπου το ένα τρίτο.
Tι πήγε στραβά;
Δείτε πώς το TIME εξήγησε τι είχε πάει στραβά, όταν η Ford ανακοίνωσε ότι τράβηξε την πρίζα του προγράμματος:
Όπως αποδείχθηκε, το Edsel ήταν μια κλασική περίπτωση λάθους αυτοκινήτου για λάθος αγορά τη λάθος στιγμή. Ηταν επίσης ένα εξαιρετικό παράδειγμα των περιορισμών της έρευνας αγοράς, με τις ανοησίες για “συνεντεύξεις σε βάθος” και το “παροχή κινήτρων”. Στην έρευνα, η Ford είχε έναν άψογο λόγο για ένα νέο μεσαίο αυτοκίνητο για να ανταγωνιστεί τα Dodge και DeSoto της Chrysler, και τα Oldsmobile, Buick, και Pontiac της General Motors,. Μελέτες έδειξαν ότι μέχρι το 1965 οι μισές από όλες τις οικογένειες των ΗΠΑ θα βρίσκονταν στην κατηγορία των $ 5.000 και πάνω, θα αγόραζαν περισσότερα αυτοκίνητα στον τομέα των μεσαίων τιμών, που είχαν ήδη το 60% της αγοράς. Το Edsel θα μπορούσε να πουλήσει έως και 400.000 αυτοκίνητα ετησίως.
Μετά τη λήψη της απόφασης το 1955, η Ford πραγματοποίησε περισσότερες μελέτες για να βεβαιωθεί ότι το νέο αυτοκίνητο είχε ακριβώς τη σωστή «προσωπικότητα». Οι έρευνες έδειξαν ότι οι αγοραστές του Mercury ήταν γενικά νέοι και με κλίση στα αυτοσχέδια αγωνιστικά, ενώ οι Pontiac, Dodge και Buick απευθύνονταν σε μεσήλικες. Το Edsel επρόκειτο να στοχεύσει ένα ανερχόμενο μέσο κοινό. Όπως είπε ένας ερευνητής, θα ήταν «το έξυπνο αυτοκίνητο για τα νεότερα στελέχη ή την οικογένεια του ανερχόμενου επαγγελματία». Για να διαδώσει αυτή την εικόνα, η Ford μπήκε στον κόπο να βγάλει ένα σημείωμα 60 σελίδων σχετικά με τα διαδικαστικά βήματα στην επιλογή ενός διαφημιστικού γραφείου, απέρριψε 19 αιτούντες πριν επιλέξει το Manhattan’s Foote, Cone & Belding. Συνολικό κόστος έρευνας, σχεδιασμού, εργαλείων, επέκτασης των εγκαταστάσεων παραγωγής: 250 εκατομμύρια δολάρια.
Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ford, Ernest Breech, ουσιαστικά ο πατέρας του Edsel, έπεισε την διοίκηση της εταιρείας ότι πολυτελή μοντέλα μεσαίου μεγέθους θα πετύχουν με βάση την έρευνα της αγοράς στις αρχές της δεκαετίας του 1950 και την ακμάζουσα αμερικανική οικονομία. Ο πρόεδρος Henry Ford II ήταν νευρικός για να διακινδυνεύσει το καλό όνομα του πατέρα του με ένα μοντέλο να βγαίνει σε αχαρτογράφητα νερά, ωστόσο η μάρκα Edsel εγκρίθηκε ερήμην του.
Ο Ρόμπερτ Μακναμάρα, υπεύθυνος για τη διατήρηση της οικονομικής πορείας της Ford, συμβούλεψε εναντίον του πολλαπλασιασμού των τμημάτων πωλήσεων, τις μηχανικές διακρίσεις του Edsel και τον προϋπολογισμό προώθησης και διαφήμισης του νέου αυτοκινήτου. Όταν το αυτοκίνητο δεν «περπάτησε», ήταν ο πρώτος που πρότεινε να κοπεί η παραγωγή για να αποφύγει βαθύτερες απώλειες. Το κρίμα είναι ότι η λαμπρή προσοχή του Lee Iacocca ήταν στραμμένη αλλού. Αν είχε δώσει την έξυπνη διαίσθηση του για τις επιθυμίες και τις ανάγκες των πελατών, το πρόγραμμα Edsel θα μπορούσε να είχε πάει καλύτερα.
Το ελάττωμα σε όλη την έρευνα ήταν ότι μέχρι το 1957, όταν εμφανίστηκε το Edsel, η άνθηση είχε εξαφανιστεί από τον τομέα των μεσαίων τιμών και ξεκίνησε μια νέα άνθηση στο τομέα των μικρών αυτοκινήτων, έναν τομέα που η έρευνα για το Edsel είχε παραβλέψει εντελώς.
Ακόμα κι έτσι, το Edsel δεν ήταν μια πλήρης απώλεια για τη Ford: η εταιρεία μπόρεσε να χρησιμοποιήσει τις εγκαταστάσεις παραγωγής που κατασκευάστηκαν για τo Edsel για την επόμενη νέα σειρά μικρών αυτοκινήτων.
Περίπου 116.000 Edsels κατασκευάστηκαν και πωλήθηκαν μεταξύ 1958-60. Αφού η Ford ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει η παραγωγή, οι τιμές των μεταχειρισμένων έπεσαν τόσο γρήγορα που οι δυσαρεστημένοι ιδιοκτήτες έλαβαν κουπόνια έκπτωσης αξίας $ 300- $ 400 $. Κοιτάζοντας το Edsel 60 χρόνια εκ των υστέρων, είναι σαφές ότι κανένα τακτικό σφάλμα δεν μπορεί να κατηγορηθεί για τον γρήγορο θάνατο της μάρκας. Μάλλον, μια τέλεια θύελλα συντριπτικής αντιξοότητας βύθισε αυτό το πλοίο.
Πάντως οι ιδιοκτήτες και οι συλλέκτες του Edsel είναι παθιασμένοι με το αμάξι που απέφευγαν οι περισσότεροι καταναλωτές. Σπάνια μοντέλα -όπως το τετράθυρο σεντάν 1960 Ranger Deluxe (κατασκευάστηκαν μόνο 31) αποσπούν κορυφαίες τιμές όταν αλλάζουν χέρια.
Latest News
Στη σκιά μιας διχασμένης ψηφοφορίας η επιβολή ευρωπαϊκών δασμών στα κινεζικά EV
Οι δασμοί που πρότεινε η ΕΕ στα κινεζικά EV θα κοστίσουν στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δισεκατομμύρια επιπλέον δολάρια
Samsung Electronics: Περισσότερες απολύσεις στο εξωτερικό
Η Samsung μειώνει θέσεις εργασίας σε Νοτιοανατολική Ασία, Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία
«Δον Κιχώτης» ή οραματιστής; - Ο άνθρωπος που θέλει να αλλάξει την Wall Street
To 1984 θεώρησε ότι άργησε να μπει στον κόσμο των χρηματοοικονομικών. Η επιτυχία θα ερχόταν δύο δεκαετίες αργότερα για το αφεντικό της Apollo, Marc Rowan
Η απίθανη συμβουλή του Ρίσαρντ Μπράνσον προς την Gen Z
Ο πάντα ρηξικέλευθος Ρίτσαρντ Μπράνσον έχει μια απρόσμενη συμβουλή προς τους νέους που θα τρόμαζε τους Έλληνες γονείς
Το ασύλληπτο ποσό για παραθαλάσσιο ακινητο στην Αυστραλία
Ζαλίζει το ποσό ρεκόρ που έλαβε ρεκόρ για πολυτελείς κατοικίες στην Αυστραλία ο Σκοτ Φαρκουχάρ
Η «υπερδύναμη» που χρειάζεται για να χτίσεις μια επιχείρηση
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Nvidia λέει ότι είναι «τρελά δύσκολο» να χτίσεις μια επιχείρηση και οι ιδρυτές χρειάζονται μια περίεργη «υπερδύναμη»
Στο Λονδίνο για την IPO ο ακριβοθώρητος ιδρυτής της Shein
Ο Σκάι Σου έχει συναντήσεις με επενδυτές στη βρετανική πρωτεύουσα αναμένοντας την έγκριση των αρχών για εισαγωγή της Shein στο Λονδίνο
Στο κυνήγι των φορολογικών εσόδων Γαλλία, Ιταλία για να σώσουν τα ελλείμματα
Σε όλη την Ευρώπη, απαιτούνται επιπλέον χρήματα για να καλυφθεί η τρύπα που προκαλούν οι πολλαπλές κρίσεις
Stop στην παραγωγή δυο εργοστασίων της GM εξαιτίας του τυφώνα Helene
Κλειστές οι μονάδες συναρμολόγησης Flint Assembly και Arlington Assembly της General Motors (GM)
Με περικοπές θέλει η Γαλλία να περιορίσει το έλλειμμα
Το δημοσιονομικό έλλειμμα της Γαλλίας θα ξεπεράσει φέτος το 6% του ΑΕΠ. Ο πρωθυπουργός Μισέλ Μπαρνιέ θα προσπαθήσει με περικοπές να το περιορίσει μεσοπρόθεσμα στο 3%.