
«Όταν τα πρατήρια καυσίμων στην Αλγερία σταμάτησαν να παρέχουν βενζίνη μολύβδου τον Ιούλιο, η χρήση βενζίνης μολύβδου έληξε παγκοσμίως. Αυτή η εξέλιξη ακολουθεί μια εκστρατεία σχεδόν δύο δεκαετιών από την παγκόσμια σύμπραξη για καθαρά καύσιμα και οχήματα (PCFV) υπό την ηγεσία του UNEP». Αυτό ανακοινώθηκε σήμερα από το Πρόγραμμα Περιβάλλοντος του ΟΗΕ, σηματοδοτώντας και επισήμως το τέλος της βενζίνης με μόλυβδο από όλο τον πλανήτη.
Μέχρι τη δεκαετία του 1970, σχεδόν όλη η βενζίνη που παραγόταν σε όλο τον κόσμο περιείχε μόλυβδο. Όταν το Πρόγραμμα Περιβάλλοντος του ΟΗΕ (UNEP) ξεκίνησε την εκστρατεία του για την εξάλειψη του μολύβδου στη βενζίνη το 2002, ήταν μια από τις πιο σοβαρές περιβαλλοντικές απειλές για την ανθρώπινη υγεία .
Το 2021 σηματοδότησε το τέλος της μολυβδούχου βενζίνης παγκοσμίως, αφού έχει μολύνει τον αέρα, τη σκόνη, το χώμα, το πόσιμο νερό και τις καλλιέργειες τροφίμων για το καλύτερο μέρος ενός αιώνα.
Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, η βενζίνη με μόλυβδο προκαλεί καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικό επεισόδιο και καρκίνο. Επηρεάζει επίσης την ανάπτυξη του ανθρώπινου εγκεφάλου, ιδιαίτερα βλάπτει τα παιδιά. Η απαγόρευση της χρήσης βενζίνης με μόλυβδο εκτιμάται ότι θα αποτρέψει περισσότερους από 1,2 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους ετησίως, θα αυξήσει τους δείκτες νοημοσύνης μεταξύ των παιδιών, θα εξοικονομήσει 2,45 τρισεκατομμύρια δολάρια για την παγκόσμια οικονομία και θα μειώσει τα ποσοστά εγκληματικότητας.
«Η επιτυχής επιβολή της απαγόρευσης της βενζίνης με μόλυβδο είναι ένα τεράστιο ορόσημο για την παγκόσμια υγεία και το περιβάλλον μας», δήλωσε ο Inger Andersen, Εκτελεστικός Διευθυντής του UNEP. «Ξεπερνώντας έναν αιώνα θανάτων και ασθενειών που επηρέασαν εκατοντάδες εκατομμύρια και υποβάθμισαν το περιβάλλον παγκοσμίως, είμαστε ενθαρρυμένοι να αλλάξουμε την πορεία της ανθρωπότητας προς το καλύτερο μέσω μιας επιταχυνόμενης μετάβασης σε καθαρά οχήματα και ηλεκτρική κινητικότητα ».
Μέχρι τη δεκαετία του 1980, οι περισσότερες χώρες υψηλού εισοδήματος είχαν απαγορεύσει τη χρήση βενζίνης μολύβδου, αλλά μέχρι το 2002, σχεδόν όλες οι χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων μελών του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), χρησιμοποιούσαν ακόμα βενζίνη μολύβδου.
Το τέλος της βενζίνης με μόλυβδο αναμένεται να υποστηρίξει την υλοποίηση πολλαπλών στόχων αειφόρου ανάπτυξης , συμπεριλαμβανομένης της καλής υγείας και ευεξίας (SDG3), καθαρού νερού (SDG6), καθαρής ενέργειας (SDG7), βιώσιμων πόλεων (SDG11), κλιματικής δράσης (SDG13) ) και ζωή στη στεριά (SDG15). Προσφέρει επίσης μια ευκαιρία για την αποκατάσταση των οικοσυστημάτων , ειδικά σε αστικά περιβάλλοντα, τα οποία έχουν υποβαθμιστεί ιδιαίτερα από αυτόν τον τοξικό ρύπο. Τέλος, σηματοδοτεί σημαντική πρόοδο ενόψει της φετινής Διεθνούς Ημέρας Καθαρού Αέρα για τον γαλάζιο ουρανό στις 7 Σεπτεμβρίου.


Latest News

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X