
Σε αντίθεση με μεγάλο μέρος των αναλυτών που δεν αναμένουν σημαντικές κινήσεις από την ΕΚΤ κατά τη συνεδρίαση της νομισματικές της πολιτικής την ερχόμενη Πέμπτη, η Citigroup εκτιμά πως η πρόεδρός της Κριστίν Λαγκάρντ ενδεχομένως να ανακοινώσει την έναρξη του αποκαλούμενου tapering, προχωρώντας σε μία οριακή μείωση (ώστε να υπάρξει σύγκλιση γερακιών και περιστεριών) των αγορών ομολόγων στο πλαίσιο του εκτάκτου προγράμματος πανδημίας (PEPP), από τα 80 δισ./μήνα σήμερα, στα 70 δισ. ευρώ/μήνα για το 4ο τρίμηνο του 2021.
Ως τον Δεκέμβριο αναμένονται οι οριστικές αποφάσεις, καθώς μετά από μία περαιτέρω μείωση των αγορών κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022 στα 60 δις. ευρω/μήνα, στις 22 Μαρτίουτου επόμενου έτους, το PEPP των 1,85 τρισ. ευρώ θα ολοκληρωθεί χωρίς να χρησιμοποιήσει το συνολικό ποσό (εκτιμάται πως θα περισσέψουν 70 δισ. ευρώ). Οι αγορές ομολόγων βέβαια θα συνεχιστούν, κάτω από μία άλλη ετικέτα, αυτή του κλασικού προγράμματος αγοράς ομολόγων (APP), το οποίο αναμένεται να αυξηθεί (από τα 20 δισ. ευρώ/μήνα σήμερα) στα 40 δισ. ευρώ/μήνα τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 2023, ενώ οι αγορές περιουσιακών στοιχείων (βάσει του APP) θα ολοκληρωθούν λίγο πριν αρχίσουν να αυξάνουν τα επιτόκια.
Η Capital Economics αναμένει, επίσης, πως την ερχόμενη Πέμπτη η ΕΚΤ θα ανακοινώσει την έναρξη μία πολύ σταδιακή μείωση των αγορών περιουσιακών στοιχείων, αν και προβλέπει πως ο πληθωρισμός μπορεί μεν να αυξηθεί τους επόμενους μήνες ακόμη περισσότερο και από τα υψηλά 10ετίας που βρέθηκε τον Αύγουστο (3%) θα μειωθεί ωστόσο δραματικά το επόμενο έτος.
Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με την ING, με τις προβλέψεις πως ο επίμονα χαμηλός πληθωρισμός μακροπρόθεσμα αποτελεί μεγαλύτερο κίνδυνο από τη διατήρησή του σε υψηλά επίπεδα, οι όποιες πιέσεις των Γερακιών δεν θα είναι αρκετές για να επιφέρουν αλλαγές στη στάση και την επικοινωνία της ΕΚΤ σχετικά με την νομισματική της πολιτική. Ο τρόπος πάντως που η ΕΚΤ θα αποφασίσει να ανακοινώσει μειώσεις στις αγορές περιουσιακών στοιχείων στo πλαίσιo του PEPP, θα παίξει ρόλο στην πορεία των αποδόσεων των ομολόγων της ζώνης του ευρώ.
Oι επιπτώσεις για την Ελλάδα
Ποιες όμως θα μπορούσαν να είναι οι επιπτώσεις για την Ελλάδα καθώς το τέλος του PEPP τον ερχόμενο Μάρτιο; Με βάση τελευταία στοιχεία, τα ελληνικά ομόλογα που διαπραγματεύονται ελεύθερα στις αγορές υπολογίζονται στα 80 δισ. ευρώ, εκ των οποίων μετά και την ένταξη της χώρας μας στο «QE Πανδημίας» το 36% εκτιμάται πως βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο της ΕΚΤ. Η εξέλιξη αυτή μείωσε και τη ρευστότητα των ελληνικών τίτλων, κάτι που αποτυπώθηκε και στην πρόσφατη κίνηση του ΟΔΔΗΧ να την ενισχύσει με τις επανεκδόσεις 5ετών και 30ετών ομολόγων βοηθώντας τη χώρα να βελτιώσει τη ρευστότητα της καμπύλης αποδόσεων σε ακόμη δύο σημεία.
Με ρυθμό μάλιστα αγορών 2 δισ. ευρώ μηνιαίως έως ότου το πρόγραμμα αυτό ολοκληρωθεί, η ΕΚΤ θα έχει αγοράσει το 50% του ελληνικού χρέους που διαπραγματεύεται στις αγορές. Το ερώτημα είναι τι θα γίνει τότε, καθώς η Ελλάδα δεν συμμετέχει στο κλασικό πρόγραμμα (APP), αφού δεν διαθέτει την «επενδυτική βαθμίδα» και δεν αναμένεται να την αποκτήσει πριν το 2023, την ώρα που στο πρόγραμμα APP υπάρχει η πρόβλεψη πως η ΕΚΤ δεν μπορεί να κατέχει περισσότερο από το 33% του χρέους μιας χώρας. Για ορισμένους αποτελεί ερώτημα αν τα όρια του APP καταστούν δεσμευτικά και μετά το τέλος του PEPP, αν και θεωρείται απίθανο η ΕΚΤ να προχωρήσει σε συρρίκνωση του χρέους που έχει αγοράσει αν αυτό ξεπερνά το 33%, είτε είναι της Ελλάδας είτε άλλης χώρας.
Διαχειριστές κεφαλαίων δεν τρομάζουν με την πιθανότητα δραματικής ανόδου των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων μετά το τέλος του προγράμματος πανδημίας. Όπως σημειώνουν, αν και δεν επαρκούν, οι επαναγορές ομολόγων θα συνεχιστούν ως το τέλος το 2023, την ώρα που τα ελληνικά ομόλογα που διαπραγματεύονται στις αγορές είναι πολύ περιορισμένα, οι δανειακές ανάγκες του Δημοσίου ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι πολύ χαμηλές, το προφίλ του χρέους είναι ελκυστικό, η χώρα έχει και ένα «μαξιλάρι» ρευστότητας που ξεπερνά σήμερα τα 37 δισ. ευρώ, ενώ δεν αποκλείεται και μία ρύθμιση-«γέφυρα» ώστε να αποκλειστεί και όποια αναστάτωση στις αγορές, προκληθεί στα ομόλογα της περιφέρειας του ευρώ μετά το τέλος του «QE Πανδημίας».


Latest News

Πώς η Sephora «παίρνει κεφάλι» στη μάχη του ανταγωνισμού
Από το «φαινόμενο του κραγιόν», στα Sephora Kids, το TikTok και την premium θέση σε όλο τον κόσμο

Η Ferrari δεν φοβάται τους δασμούς Τραμπ - Τι σχεδιάζει
«Είμαστε προετοιμασμένοι απέναντι στους δασμούς Τραμπ», δηλώνει ο CEO της Ferrari

Στο τιμόνι της Loro Piana o γιος του Μπερνάρ Αρνό, Φρεντερίκ
Η LVMH όρισε τον Φρεντερίκ Αρνό ως επικεφαλής της δημοφιλούς ιταλικής μάρκας κασμίρ Loro Piana, στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης

«Κύμα» μποϊκοτάζ αμερικανικών προϊόντων - Πώς αντιδρούν οι καταναλωτές ανά τον κόσμο
Την ώρα που οι πωλήσεις της Tesla πέφτουν, ξεφυτρώνουν οι εφαρμογές και οι διαδικτυακές ομάδες, βοηθώντας τους καταναλωτές να επιλέξουν μη αμερικανικά προϊόντα

Ποιοι υπερπλούσιοι αγοράζουν επαύλεις στο Λονδίνο
Αν και τα φορολογικά σχέδια της υπουγού οικονομικών διώχνουν πολλούς πλούσιους, κάποιοι σπεύδουν ομαδόν στο Λονδίνο για αγορές κατοικιών

Πόσα θα εισφέρει η Ford στη υπερχρεωμένη γερμανική θυγατρική της
Ο αντιπρόεδρος της Ford κάλεσε την ΕΕ να κάνει περισσότερα για να στηρίξει τα EV λέγοντας ότι είναι «θέμα ζήτησης»

Ποιος κολοσσός θα αγοράσει την αμερικανική φαρμακευτική Checkpoint
Η Checkpoint έχει λάβει έγκριση για φάρμακο για τον δεύτερο πιο κοινό τύπο καρκίνου του δέρματος στις ΗΠΑ
![Northvolt: Χρεοκοπία «καμπανάκι» για την Ευρώπη – Οι προκλήσεις στις μπαταριών ΕV [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_northvolt_factory-600x352.png)
Η χρεοκοπία της Northvolt «καμπανάκι» για την Ευρώπη - Οι προκλήσεις στις μπαταριών ΕV [γράφημα]
Το παράδειγμα της Northvolt είναι χαρακτηριστικό των προκλήσεων που υπάρχουν

Ανησυχούν για το μέλλον και αναθεωρούν τις προβλέψεις τους οι αερομεταφορείς
ι αεροπορικές εταιρείες διαπιστώνουν κάμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης λόγω οικονομικής αβεβαιότητας, Τραμπ και τραγικών συγκυριών

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα