Ο δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου, έπειτα από συνεχή άνοδο 3 μηνών (αύξηση 9,2% τον Μάιο 2021 σε σχέση με τον Φεβρουάριο 2021), κατέγραψε μηνιαία μείωση 1,4% τον Ιούνιο 2021.
Εντούτοις, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, ήταν υψηλότερος κατά 6,4%.
Όπως αναφέρει η Eurobank, η κάμψη τον Ιούνιο 2021 δύναται να ερμηνευτεί ως μια μορφή διόρθωσης-προσαρμογής, μετά την αρχική ψυχολογική ανάταση που πυροδότησε η άρση, έστω και σταδιακή, των περιοριστικών μέτρων. Τον ίδιο μήνα, ο δείκτης οικονομικού κλίματος παρέμεινε οριακά στάσιμος (προηγήθηκε απότομη αύξηση τον Μάιο 2021) ενώ ο δείκτης εμπιστοσύνης λιανικού εμπορίου σημείωσε ελαφρά πτώση. Για το σύνολο του 2ου τριμήνου 2021, ο όγκος των πωλήσεων των καταστημάτων λιανικού εμπορίου ενισχύθηκε σε τριμηνιαία βάση κατά 6,4% και σε ετήσια κατά 19,6%. Τα αντίστοιχα αποτελέσματα του προηγούμενου τριμήνου ήταν της τάξης του 4,0% και -1,4%. Τα προαναφερθέντα στοιχεία εκπέμπουν θετικά μηνύματα για την πορεία της ιδιωτικής κατανάλωσης το 2ο τρίμηνο 2021.
Σε επίπεδο τριμήνου, ο δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου το 2ο τρίμηνο 2021 ήταν υψηλότερος κατά 5,4% σε σύγκριση με το 4ο τρίμηνο 2019, δηλαδή ξεπέρασε τα προ πανδημίας επίπεδα. Οι κατηγορίες καταστημάτων που οδήγησαν σε αυτό το αποτέλεσμα ήταν τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (super markets, 9,3%), τα τρόφιμα ποτά και καπνός (4,5%), τα φαρμακευτικά και καλλυντικά (35,5%), τα έπιπλα ηλεκτρικά είδη και οικιακός εξοπλισμός (17,2%) και τα βιβλία, χαρτικά και λοιπά είδη (14,9%).
Η κάλυψη των απωλειών της υγειονομικής κρίσης σε όρους όγκου πωλήσεων στον κλάδο του λιανικού εμπορίου, πέραν της άρσης των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης και των μέτρων στήριξης της οικονομίας, δείχνει την προσαρμογή των καταναλωτών στις νέες συνθήκες συναλλαγών και αναγκών που δημιούργησε η πανδημία.
Επιπρόσθετα, βάσει των παραπάνω στοιχείων αποδεικνύεται ότι η συμπιεσμένη ζήτηση στην οικονομία έχει εκτονωθεί σε έναν βαθμό (π.χ. οι πωλήσεις στην ένδυση και υπόδηση υπολείπονται κατά 4,8% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα).
Συνεπώς, υπό την προϋπόθεση πως δεν θα εφαρμοστούν εκ νέου ισχυρά περιοριστι-κά μέτρα στο άμεσο μέλλον, η περαιτέρω ενίσχυση του όγκου των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο θα κριθεί από την πορεία των εισοδημάτων.
Σε ότι αφορά τη δημοσίευση δεικτών υψηλής συχνότητας για το 3ο τρίμηνο 2021, ο δείκτης οικονομι-κού κλίματος στην Ελλάδα ενισχύθηκε σε μηνιαία βάση για 7ο μήνα στη σειρά τον Αύγουστο 2021. Διαμορφώθηκε στις 113,0 μονάδες από 111,2 μονάδες τον Ιούλιο 2021. Η εν λόγω παρατήρηση αποτελεί υψηλό 18 μηνών και είναι οριακά χαμηλότερη από το ιστορικό υψηλό 19,2 ετών του Φεβρουαρίου 2020 (113,4 μονάδες). Η αύξηση του δείκτη οικονομικού κλίματος προήλθε από την ενίσχυση των δεικτών εμπιστοσύνης στη βιομηχανία και τις υπηρεσίες. Αντιθέτως, στους καταναλωτές, στο λιανικό εμπόριο και τις κατασκευές καταγράφηκε μείωση.
Η τράπεζα σημειώνει ότι ο δείκτης εμπιστοσύνης καταναλωτή κινήθηκε πτωτικά για 3ο συνεχή μήνα και διαμορφώθηκε σε χαμηλό 5 μηνών. Η πτώση του εν λόγω δείκτη δύναται να ερμηνευτεί από την αύξηση των κρουσμάτων του κορωνοϊού COVID-19, από την εξάπλωση της μετάλλαξης Δ και από τις φυσικές καταστροφές που προκάλεσαν οι πυρκα-γιές τον Αύγουστο 2021.
Τέλος, σύμφωνα με τα στοιχεία της IHS Markit, ο δείκτης PMI μεταποίησης στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στις 59,3 μονάδες τον Αύγουστο 2021 από 57,4 μονάδες τον Ιούλιο 2021, υποδεικνύοντας την ταχύτερη βελτίωση των λειτουργικών συνθηκών στον κλάδο της μεταποίησης από τον Απρίλιο 2000. Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, η παραγωγή και οι νέες παραγγελίες κινήθηκαν έντονα ανοδικά λόγω επανεκκίνησης της οικονομίας και της αυξημένης ζήτησης από το εξωτερικό.
Ο ρυθμός ανόδου της απασχόλησης επιταχύνθηκε ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις, παρά την άμβλυνση που σημείωσαν, παρέμειναν υψηλές. Διαμορφώνονται εκτιμήσεις για μετακύλιση των αυξημένων τιμών παραγωγού στους καταναλωτές.
Latest News
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων
Ποιες εταιρείες επενδύουν στην απολιγνιτοποίηση - Τα 6 μεγάλα projects
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 141,558 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται από 6 μεγάλες εταιρείες στις περιοχές όπου συνέβη η απολιγνιτοποίηση
Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ - Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές
Τι «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ - Γιατί δεν θα επιστρέψουν ποτέ εκεί που ήταν στα προ τριετίας
Restart για την Electrolux με νέα δομή και νέα προϊόντα – Οι στόχοι
Η... 105 ετών Electrolux τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την αναδόμηση και τον προσανατολισμό της - Οι αλλαγές που έγιναν σε επίπεδο ελληνικής αγοράς
Τζαννετάκης (Motor Oil): Μηνύματα για μέρισμα αλλά και για το πλαφόν στα καύσιμα
Τι είπε ο Πέτρος Τζαννετάκης αναπληρωτής CEO της Motor Oil στους αναλυτές για τις επιπτώσεις από την πυρκαγιά στο διυλιστήριο
Στις 12 Δεκεμβρίου η ΓΣ της Μπλε Κέδρος για την ακύρωση 700.000 ιδίων μετοχών
Ποια θέματα θα συζητηθούν