Φουλ στα δίκτυα και κίνητρα για added value services για να ανεβάσουν στροφές τα ελληνικά logistics απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό. Λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομος, ευρυζωνικές υπηρεσίες συνθέτουν το παζλ των δικτύων που είναι απαραίτητα για να μπορέσει η χώρα μας να αξιοποιήσει τη γεωστρατηγική της θέση. Η πανδημία του κορωνοϊού, αλλά και οι γεωπολιτικές συνθήκες που επικρατούν, έχουν ανακατέψει την τράπουλα δίνοντας στην χώρα μας την ευκαιρία (ίσως την τελευταία) να γίνει πραγματικά εμπορευματικός κόμβος στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη βάλει μπροστά τις μηχανές για την ενεργοποίηση του μεγαλύτερου πακέτου σιδηροδρομικών έργων νέας γενιάς, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, μες το επόμενο διάστημα. Ήδη, η ΕΡΓΟΣΕ στο κλείσιμο του καλοκαιριού προκήρυξε τέσσερα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 373,9 εκατ. ευρώ, με τα οποία κλείνει τον δεκαετή -και πλέον- κύκλο της προσπάθειας εκσυγχρονισμού του υφιστάμενου δικτύου.
Συγχρόνως, ο «λευκός καπνός» που βγήκε μες το καλοκαίρι για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, δημιουργεί νέες προοπτικές για τη Βόρεια Ελλάδα, καθώς ο συνδυασμός οδικών, σιδηροδρομικών, αεροπορικών συνδέσεων και εμπορευματικών κέντρων αποτελεί προαπαιτούμενο για την άνθιση των συνδυασμένων μεταφορών.
Ενδεικτικό του δρόμου που πρέπει να διανυθεί είναι το γεγονός ότι στο σύνολο των εθνικών και διεθνών εμπορευματικών ροών της χώρας μας, ποσοστό 74% αφορά στην οδική μεταφορά, το 25,7% στη θαλάσσια, ενώ το εμπορευματικό σιδηροδρομικό και αεροπορικό έργο καταλαμβάνουν αντίστοιχα μόλις το 0,2% και 0,02%.
Η γεωπολιτική ευκαιρία
Όπως σημειώνει ο κ. Νικόλαος Ροδόπουλος, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης Logistics και επικεφαλής της OnLine Data, στο κείμενο πολιτικής για την εφοδιαστική, που δημοσίευσε η διαΝΕΟσις, στην παρούσα διεθνή συγκυρία, η μεταφορά της παραγωγής σε διεθνές επίπεδο στην Ασία, με επίκεντρο την Κίνα, φέρνει τον περίφημο «Δρόμο του Μεταξιού» να περνά από την Ελλάδα, με κύρια πύλη το λιμάνι του Πειραιά. Η συντομότερη διαδρομή προς την Ευρώπη μέσω του Σουέζ και η βεντάλια «μεταφορικών δρόμων» προς τη Βόρεια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη έχει ως διάδρομο τον Πειραιά και την Ελλάδα.
Η διεθνής επανεκκίνηση, που όπως όλα δείχνουν ξεκινά το 2021, θα αυξήσει την εμπορευματική δραστηριότητα στις μεταφορές κατά 2,6 φορές ως το 2050, σύμφωνα με το ITF Transport Outlook 2021. Οι προοπτικές που ανοίγονται για τη χώρα μας είναι μεγάλες, όμως ο δρόμος που έχει να διανύσει για να εξαργυρώσει αυτή την ευκαιρία είναι μακρύς, ενώ ο ανταγωνισμός εντείνεται.
Οι «ολλανδικοί» άξονες και πόσο απέχει η Ελλάδα
Το αποτύπωμα που μπορεί να έχει η εφοδιαστική σε μια οικονομία είναι σημαντικό. Για παράδειγμα, στην Ολλανδία, που κυριαρχεί στο πεδίο της εφοδιαστικής, η προστιθέμενη αξία που δημιουργείται ετησίως ανέρχεται σε 55 δισ. ευρώ και αντιστοιχεί σε 813.000 θέσεις εργασίας.
Αυτό εξαρτάται βεβαίως σε μεγάλο βαθμό και την ετοιμότητα μιας αγοράς ώστε να παραγάγει εγχώριο πλούτο με «όχημα» το διερχόμενο φορτίο. Αυτό σημαίνει ότι τα containers, για παράδειγμα, που φτάνουν στην Ελλάδα, κυρίως μέσω του λιμανιού του Πειραιά, θα πρέπει και να κάνουν στάση στη χώρα τροφοδοτώντας υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, όπως η συναρμολόγηση, η (ανα-)συσκευασία, το labelling και ο ποιοτικός έλεγχος. Ένας κλάδος της εφοδιαστικής τον οποίο η χώρα μας θα πρέπει να «χτίσει» από μηδενική βάση.
Σύμφωνα με το αρμόδιο συμβούλιο για τις διεθνείς διαμεταφορές της Ολλανδίας, 8 άξονες καθορίζουν την ανταγωνιστικότητα μιας αγοράς ως προς την εκμετάλλευση του διερχόμενου φορτίου. Κι αυτοί είναι οι εξής:
1. Εξαιρετική συνδεσιμότητα σε όλους τους ευρωπαϊκούς προορισμούς
2. Αεροδρόμια παγκόσμιας κλάσης, κορυφαίοι λιμένες και οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα
3. Ψηφιακή αναβάθμιση μέσω ευρυζωνικών δικτύων υψηλής ταχύτητας
4. Παγκόσμιας κλάσης φορολογικό και τελωνειακό περιβάλλον
5. Καλό επιχειρηματικό κλίμα για μια βέλτιστη ευρωπαϊκή εφοδιαστική
6. Ισχυρή βάση logistics για το ηλεκτρονικό εμπόριο
7. Εξειδικευμένοι πάροχοι υπηρεσιών logistics
8. Iκανότητα και ποιότητα υπηρεσιών logistics
Παράμετροι
Σε αυτούς προστίθενται δύο ακόμη παράμετροι που έχουν να κάνουμε με τις απαραίτητητες υποδομές, δηλαδή τα Εμπορευματικά Κέντρα εθνικής εμβέλειας (Logistic Parks / Hubs), όπως αυτό που είναι σε αναμονή εδώ και χρόνια στο Θριάσιο Πεδίο, και εσχάτως φαίνεται ότι βλέπει φως στην άκρη του τούνελ, καθώς και τα Επιχειρηματικά Πάρκα Εφοδιαστικής.
Πρόκειται για 8 + 2 άξονες ανταγωνιστικότητας, στους οποίους, όπως σημειώνεται στο policy paper της διαΝΕΟσις, η χώρα μας υστερεί σε μεγάλο βαθμό. Ως εκ τούτου, πρέπει στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης να είναι η επίλυση των ζητημάτων που έχουν να κάνουν με τις βασικές υποδομές και το θεσμικό και φορολογικό πλαίσιο.
Όπως εκτιμάται, η δυναμική του τομέα της εφοδιαστικής είναι τέτοια, που μια «μετατόπιση» από την Ολλανδία στην Ελλάδα του 20% της δραστηριότητας logistics, θα μπορούσε να αυξήσει τον ετήσιο τζίρο στη χώρα μας κατά 13,75 δισ. και να δημιουργηθούν πάνω από 200.000 νέες θέσεις εργασίας. Σημειώνεται ότι σήμερα, ο ετήσιος τζίρος της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ελλάδα εκτιμάται, βάσει ερευνών, ότι κυμαίνεται από 15 ως 17 δισ. ευρώ.
Latest News
Ακόμη πιο ακριβή η οικοδομή - Διψήφια άνοδος σε 3 κατηγορίες υλικών [πίνακας]
Χωρίς τέλος είναι η άνοδος του κόστους στα οικοδομικά υλικά - Και οι 18 κατηγορίες υλικών κατέγραψαν άνοδο από 4% έως και 12,9%
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024