
Το «πράσινο φως» για τη μετατροπή του Καλλίδρομου σε …πίστα αγώνων ταχύτητας έδωσε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Εντός του Αυγούστου ο υφυπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Αμυράς τροποποιώντας υπουργική απόφαση που έθετε τους όρους και τους περιορισμούς για την προστασία και διαχείριση της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης (ΕΖΔ) του Καλλίδρομου «άνοιξε» τον δρόμο ώστε το «ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις» να πάρει τα …βουνά.
Είναι αξιοσημείωτο ότι μόλις οκτώ μήνες πριν, ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης με απόφασή του (Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΔΦΠΒ/74420/1842) όριζε ρητώς ότι στις Ζώνες Προστασίας 1, 2 και 3 του Καλλίδρομου δεν επιτρέπεται η διεξαγωγή αγώνων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών. Ήρθε όμως η τροποποίηση του κ. Αμυρά η οποία προβλέπει τα εξής: «Επιτρέπεται η διεξαγωγή αγώνων αυτοκινήτου διεθνούς εμβέλειας, οι οποίοι διοργανώνονται υπό την αιγίδα της ελληνικής πολιτείας και αναγνωρισμένης διεθνούς ομοσπονδίας μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με ευθύνη της διοργανώτριας αρχής και τη συνδρομή των αρμόδιων κρατικών οργάνων, λαμβάνονται όλα τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος ενώ απαγορεύεται η διάνοιξη νέων δρόμων και κάθε άλλου είδους υποδομής για τη διευκόλυνση των αγώνων. Η διεξαγωγή των αγώνων δεν μπορεί να ξεπερνά τις 4 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος».
Όπως ήταν αναμενόμενο, η αλλαγή πλεύσης του ΥΠΕΝ προκάλεσε την αντίδραση φορέων της περιοχής, με τους «Φίλους του Καλλίδρομου Όρους» να ζητούν να ανακαλέσει άμεσα ο υφυπουργός την απόφασή του και να υπάρξει συνεννόηση των διοργανωτών του Ράλι Ακρόπολις με όσους γνωρίζουν την περιοχή και δραστηριοποιούνται για την προστασία της, προκειμένου να προταθούν εναλλακτικές διαδρομές.
Η αλλαγή της προστατευτικής απόφασης Χατζηδάκη, σύμφωνα με τους «Φίλους του Καλλίδρουμου Όρους», υποβιβάζει το επίπεδο προστασίας της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης «Όρος Καλλίδρομο», και δεν συνάδει με την επίσημη πολιτική του υπουργείου για την αναβάθμιση του καθεστώτος προστασίας και την πραγματική προστασία των περιοχών του Δικτύου Natura 2000, για τις οποίες υλοποιείται ένα μεγάλο έργο που αφορά στην εκπόνηση Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών (ΕΠΜ), σχεδίων Προεδρικών Διαταγμάτων χαρακτηρισμού και προστασίας και σχεδίων διαχείρισης.
Το Καλλίδρομο αποτελεί «τόπο κοινοτικής σημασίας». Δεν είναι τυχαίο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα προηγούμενα χρόνια χρηματοδότησε ένα επιτυχημένο έργο LIFE για την προστασία του Καλλίδρομου και της Οίτης και σήμερα χρηματοδοτεί το έργο των ΕΠΜ. Μάλιστα, στην απόφαση Χατζηδάκη ενσωματώθηκαν οι διαχειριστικές προτάσεις, στις οποίες κατέληξε το LIFE-11 ForOpenForests, μετά από επταετή μελέτη και εφαρμογή δράσεων προστασίας ειδών και οικοτόπων στην περιοχή. Το έργο που είχε υλοποιηθεί με συντονιστή την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης και εταίρους το Πανεπιστήμιο Αθηνών, την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ και τον Αρκτούρο είχε τεκμηριώσει και κρίνει ως ασύμβατους με τις ανάγκες προστασίας της περιοχής τους αγώνες αυτοκινήτου, ενώ παραμένει ζητούμενο το τι άλλαξε, εν τω μεταξύ, και πλέον κρίνεται ότι πρέπει να επιτρέπονται.
Οι «Φίλοι του Καλλίδρομου Όρους» ζητούν απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα. Όπως γιατί δεν διερευνήθηκαν εγκαίρως εναλλακτικές διαδρομές, αλλά και εάν έχουν ληφθεί τα «απαιτούμενα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και ποιος θα φροντίσει για την τήρησή τους; Όπως επισημαίνουν η μεγάλη κίνηση από τα ΙΧ των θεατών, τα οχήματα τεχνικής υποστήριξης των αγωνιστικών αυτοκινήτων, αλλά και η παραμονή πλήθους ανθρώπων μέσα στο δάσος αυξάνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς, αλλά και υποβάθμισης εκτάσεων της προστατευόμενης περιοχής (εκτός των δασικών δρόμων).
Απάντηση δίνει στέλεχος του ΥΠΕΝ, το οποίο απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του «Οικονομικού Ταχυδρόμου» αναφέρει ότι, τόσο το Υπουργείο Περιβάλλοντος όσο και το Υπουργείο Πολιτισμού «θέλουν να στείλουν το μήνυμα ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός χωράει στο φυσικό περιβάλλον με αυστηρούς κανόνες και σχολαστική εποπτεία». Γι΄ αυτό, όπως επισημαίνει, «συγκρότησαν μια ομάδα επιτήρησης του αγώνα που αποτελείται από περιβαλλοντολόγους και δασολόγους». Οι συμμετέχοντες επιστήμονες, σύμφωνα με τον παράγοντα του ΥΠΕΝ, «θα επιβλέπουν τη διοργάνωση και θα διασφαλίσουν την τήρηση των μέτρων για το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις προστατευόμενες περιοχές». Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το υπουργείο στηρίζει το Eco Ράλι Ακρόπολης, «μια σπουδαία γιορτή του μηχανοκίνητου αθλητισμού, που ξανακερδίζει φέτος τη χαμένη του αίγλη και επιστρέφει στις γνώριμες διαδρομές του όρους Καλλίδρομου και της Οίτης, προβάλλοντας τα τοπία της Ελλάδας με απόλυτο σεβασμό στη φύση».
Να σημειωθεί ότι το Ράλι Ακρόπολης ξεκινά αύριο Πέμπτη από το Κέντρο της Αθήνας και ολοκληρώνεται την Κυριακή περιλαμβάνοντας ειδικές διαδρομές σε Κεντρική Ελλάδα και Πελοπόννησο.
*Φωτό: Λίμνη Καλλίδρομου © Γιώργος Πολίτης


Latest News

Χαλαρώνει τους κανόνες αειφορίας η Κομισιόν - Οι 8 προτάσεις για ESG και due dilligence
Οι εταιρείες στην ΕΕ έχουν προειδοποιήσει ότι η συμμόρφωση με το CSDDD θα καταστήσει δυσκολότερο τον ανταγωνισμό με τις ΗΠΑ και την Ασία

Μέτρα για την ταχύτερη σύνδεση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων υλοποιεί η κυβέρνηση στη Βρετανία
Η Βρετανία έχει ήδη 30,7 GW υπεράκτιας αιολικής ενέργειας με επιπλέον 7,2 GW δυναμικότητας που έχει εγκριθεί - Στοχεύει σε ισχύ 43-50 GW «καθαρή ισχύ» έως το 2030

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα