![Ράλι στα… κορφοβούνια του Καλλίδρομου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/09/Kallidromo_Limni_GPoli.jpg)
Το «πράσινο φως» για τη μετατροπή του Καλλίδρομου σε …πίστα αγώνων ταχύτητας έδωσε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Εντός του Αυγούστου ο υφυπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Αμυράς τροποποιώντας υπουργική απόφαση που έθετε τους όρους και τους περιορισμούς για την προστασία και διαχείριση της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης (ΕΖΔ) του Καλλίδρομου «άνοιξε» τον δρόμο ώστε το «ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις» να πάρει τα …βουνά.
Είναι αξιοσημείωτο ότι μόλις οκτώ μήνες πριν, ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης με απόφασή του (Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΔΦΠΒ/74420/1842) όριζε ρητώς ότι στις Ζώνες Προστασίας 1, 2 και 3 του Καλλίδρομου δεν επιτρέπεται η διεξαγωγή αγώνων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών. Ήρθε όμως η τροποποίηση του κ. Αμυρά η οποία προβλέπει τα εξής: «Επιτρέπεται η διεξαγωγή αγώνων αυτοκινήτου διεθνούς εμβέλειας, οι οποίοι διοργανώνονται υπό την αιγίδα της ελληνικής πολιτείας και αναγνωρισμένης διεθνούς ομοσπονδίας μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με ευθύνη της διοργανώτριας αρχής και τη συνδρομή των αρμόδιων κρατικών οργάνων, λαμβάνονται όλα τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος ενώ απαγορεύεται η διάνοιξη νέων δρόμων και κάθε άλλου είδους υποδομής για τη διευκόλυνση των αγώνων. Η διεξαγωγή των αγώνων δεν μπορεί να ξεπερνά τις 4 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος».
Όπως ήταν αναμενόμενο, η αλλαγή πλεύσης του ΥΠΕΝ προκάλεσε την αντίδραση φορέων της περιοχής, με τους «Φίλους του Καλλίδρομου Όρους» να ζητούν να ανακαλέσει άμεσα ο υφυπουργός την απόφασή του και να υπάρξει συνεννόηση των διοργανωτών του Ράλι Ακρόπολις με όσους γνωρίζουν την περιοχή και δραστηριοποιούνται για την προστασία της, προκειμένου να προταθούν εναλλακτικές διαδρομές.
Η αλλαγή της προστατευτικής απόφασης Χατζηδάκη, σύμφωνα με τους «Φίλους του Καλλίδρουμου Όρους», υποβιβάζει το επίπεδο προστασίας της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης «Όρος Καλλίδρομο», και δεν συνάδει με την επίσημη πολιτική του υπουργείου για την αναβάθμιση του καθεστώτος προστασίας και την πραγματική προστασία των περιοχών του Δικτύου Natura 2000, για τις οποίες υλοποιείται ένα μεγάλο έργο που αφορά στην εκπόνηση Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών (ΕΠΜ), σχεδίων Προεδρικών Διαταγμάτων χαρακτηρισμού και προστασίας και σχεδίων διαχείρισης.
Το Καλλίδρομο αποτελεί «τόπο κοινοτικής σημασίας». Δεν είναι τυχαίο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα προηγούμενα χρόνια χρηματοδότησε ένα επιτυχημένο έργο LIFE για την προστασία του Καλλίδρομου και της Οίτης και σήμερα χρηματοδοτεί το έργο των ΕΠΜ. Μάλιστα, στην απόφαση Χατζηδάκη ενσωματώθηκαν οι διαχειριστικές προτάσεις, στις οποίες κατέληξε το LIFE-11 ForOpenForests, μετά από επταετή μελέτη και εφαρμογή δράσεων προστασίας ειδών και οικοτόπων στην περιοχή. Το έργο που είχε υλοποιηθεί με συντονιστή την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης και εταίρους το Πανεπιστήμιο Αθηνών, την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ και τον Αρκτούρο είχε τεκμηριώσει και κρίνει ως ασύμβατους με τις ανάγκες προστασίας της περιοχής τους αγώνες αυτοκινήτου, ενώ παραμένει ζητούμενο το τι άλλαξε, εν τω μεταξύ, και πλέον κρίνεται ότι πρέπει να επιτρέπονται.
Οι «Φίλοι του Καλλίδρομου Όρους» ζητούν απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα. Όπως γιατί δεν διερευνήθηκαν εγκαίρως εναλλακτικές διαδρομές, αλλά και εάν έχουν ληφθεί τα «απαιτούμενα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και ποιος θα φροντίσει για την τήρησή τους; Όπως επισημαίνουν η μεγάλη κίνηση από τα ΙΧ των θεατών, τα οχήματα τεχνικής υποστήριξης των αγωνιστικών αυτοκινήτων, αλλά και η παραμονή πλήθους ανθρώπων μέσα στο δάσος αυξάνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς, αλλά και υποβάθμισης εκτάσεων της προστατευόμενης περιοχής (εκτός των δασικών δρόμων).
Απάντηση δίνει στέλεχος του ΥΠΕΝ, το οποίο απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του «Οικονομικού Ταχυδρόμου» αναφέρει ότι, τόσο το Υπουργείο Περιβάλλοντος όσο και το Υπουργείο Πολιτισμού «θέλουν να στείλουν το μήνυμα ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός χωράει στο φυσικό περιβάλλον με αυστηρούς κανόνες και σχολαστική εποπτεία». Γι΄ αυτό, όπως επισημαίνει, «συγκρότησαν μια ομάδα επιτήρησης του αγώνα που αποτελείται από περιβαλλοντολόγους και δασολόγους». Οι συμμετέχοντες επιστήμονες, σύμφωνα με τον παράγοντα του ΥΠΕΝ, «θα επιβλέπουν τη διοργάνωση και θα διασφαλίσουν την τήρηση των μέτρων για το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις προστατευόμενες περιοχές». Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το υπουργείο στηρίζει το Eco Ράλι Ακρόπολης, «μια σπουδαία γιορτή του μηχανοκίνητου αθλητισμού, που ξανακερδίζει φέτος τη χαμένη του αίγλη και επιστρέφει στις γνώριμες διαδρομές του όρους Καλλίδρομου και της Οίτης, προβάλλοντας τα τοπία της Ελλάδας με απόλυτο σεβασμό στη φύση».
Να σημειωθεί ότι το Ράλι Ακρόπολης ξεκινά αύριο Πέμπτη από το Κέντρο της Αθήνας και ολοκληρώνεται την Κυριακή περιλαμβάνοντας ειδικές διαδρομές σε Κεντρική Ελλάδα και Πελοπόννησο.
*Φωτό: Λίμνη Καλλίδρομου © Γιώργος Πολίτης
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Κλιματική κρίση: Πώς επιμηκύνει τη διάρκεια της ημέρας – Οι οικονομικές και όχι μόνο επιπτώσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/australia-4242493_1280-600x338.jpg)
Καμπανάκι κινδύνου - Πώς η κλιματική κρίση μεγαλώνει τη μέρα
Τι λέει νέα μελέτη για την κλιματική κρίση – Το λιώσιμο των πάγων επιβραδύνει την περιστροφή του πλανήτη και «μεγαλώνει» τη μέρα
![Αυτοκινητοβιομηχανίες: Οι ξένες εταιρείες στην Κίνα αντιμετωπίζουν μια «ολοένα και πιο επισφαλή» θέση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/tesla-china-600x450.jpg)
Ολοένα και πιο επισφαλής η θέση των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα
Η Κίνα έχει πάρει το παγκόσμιο προβάδισμα στην ανάπτυξη νέων ενεργειακών οχημάτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της
![Κομισιόν για δασμούς: Plan B για τα «made in China» Volkswagen και BMW](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/cupra-600x300.jpg)
Plan B της ΕΕ για τους δασμούς στα «κινεζικά» EV των Volkswagen - BMW
Η Κομισιόν φέρεται πρόθυμη να ταξινομήσει τις VW και BMW ως «συνεργαζόμενες εταιρείες» για να μειώσει τους δασμούς
![Τηλεπικοινωνίες: Οι ευρωπαϊκές εταιρείες… πρασινίζουν εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/telecom8-600x403.jpg)
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
![Σημεία φόρτισης: H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/fortistes-600x450.jpg)
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
![Tesla: Πόσο θα ωφεληθεί από μια εκλογή Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/Time-Trump-If-He-Wins-451x600.jpg)
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
![Google: Η τεχνητή νοημοσύνη κατέστρεψε την υπόσχεση της για ουδετερότητα άνθρακα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/sundar-pichai-google-600x317.png)
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
![Όμιλος ΤΙΤΑΝ: Εντάχθηκε στον δείκτη FTSE4Good](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/TITAN-USA-600x450.jpg)
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
![Πράσινη μετάβαση: Οσο πιο πολύ αργεί τόσο πιο δαπανηρή και «άτακτη» θα είναι – Καμπανάκι από την ΒP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/renewable-1989416_1280-1-600x400.jpg)
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
![Κλιματική αλλαγή: Αύξηση των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/climate-2048x1365-1-600x400.jpg)
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών