Το «πράσινο φως» για τη μετατροπή του Καλλίδρομου σε …πίστα αγώνων ταχύτητας έδωσε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Εντός του Αυγούστου ο υφυπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Αμυράς τροποποιώντας υπουργική απόφαση που έθετε τους όρους και τους περιορισμούς για την προστασία και διαχείριση της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης (ΕΖΔ) του Καλλίδρομου «άνοιξε» τον δρόμο ώστε το «ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις» να πάρει τα …βουνά.
Είναι αξιοσημείωτο ότι μόλις οκτώ μήνες πριν, ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης με απόφασή του (Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΔΦΠΒ/74420/1842) όριζε ρητώς ότι στις Ζώνες Προστασίας 1, 2 και 3 του Καλλίδρομου δεν επιτρέπεται η διεξαγωγή αγώνων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών. Ήρθε όμως η τροποποίηση του κ. Αμυρά η οποία προβλέπει τα εξής: «Επιτρέπεται η διεξαγωγή αγώνων αυτοκινήτου διεθνούς εμβέλειας, οι οποίοι διοργανώνονται υπό την αιγίδα της ελληνικής πολιτείας και αναγνωρισμένης διεθνούς ομοσπονδίας μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με ευθύνη της διοργανώτριας αρχής και τη συνδρομή των αρμόδιων κρατικών οργάνων, λαμβάνονται όλα τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος ενώ απαγορεύεται η διάνοιξη νέων δρόμων και κάθε άλλου είδους υποδομής για τη διευκόλυνση των αγώνων. Η διεξαγωγή των αγώνων δεν μπορεί να ξεπερνά τις 4 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος».
Όπως ήταν αναμενόμενο, η αλλαγή πλεύσης του ΥΠΕΝ προκάλεσε την αντίδραση φορέων της περιοχής, με τους «Φίλους του Καλλίδρομου Όρους» να ζητούν να ανακαλέσει άμεσα ο υφυπουργός την απόφασή του και να υπάρξει συνεννόηση των διοργανωτών του Ράλι Ακρόπολις με όσους γνωρίζουν την περιοχή και δραστηριοποιούνται για την προστασία της, προκειμένου να προταθούν εναλλακτικές διαδρομές.
Η αλλαγή της προστατευτικής απόφασης Χατζηδάκη, σύμφωνα με τους «Φίλους του Καλλίδρουμου Όρους», υποβιβάζει το επίπεδο προστασίας της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης «Όρος Καλλίδρομο», και δεν συνάδει με την επίσημη πολιτική του υπουργείου για την αναβάθμιση του καθεστώτος προστασίας και την πραγματική προστασία των περιοχών του Δικτύου Natura 2000, για τις οποίες υλοποιείται ένα μεγάλο έργο που αφορά στην εκπόνηση Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών (ΕΠΜ), σχεδίων Προεδρικών Διαταγμάτων χαρακτηρισμού και προστασίας και σχεδίων διαχείρισης.
Το Καλλίδρομο αποτελεί «τόπο κοινοτικής σημασίας». Δεν είναι τυχαίο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα προηγούμενα χρόνια χρηματοδότησε ένα επιτυχημένο έργο LIFE για την προστασία του Καλλίδρομου και της Οίτης και σήμερα χρηματοδοτεί το έργο των ΕΠΜ. Μάλιστα, στην απόφαση Χατζηδάκη ενσωματώθηκαν οι διαχειριστικές προτάσεις, στις οποίες κατέληξε το LIFE-11 ForOpenForests, μετά από επταετή μελέτη και εφαρμογή δράσεων προστασίας ειδών και οικοτόπων στην περιοχή. Το έργο που είχε υλοποιηθεί με συντονιστή την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης και εταίρους το Πανεπιστήμιο Αθηνών, την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ και τον Αρκτούρο είχε τεκμηριώσει και κρίνει ως ασύμβατους με τις ανάγκες προστασίας της περιοχής τους αγώνες αυτοκινήτου, ενώ παραμένει ζητούμενο το τι άλλαξε, εν τω μεταξύ, και πλέον κρίνεται ότι πρέπει να επιτρέπονται.
Οι «Φίλοι του Καλλίδρομου Όρους» ζητούν απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα. Όπως γιατί δεν διερευνήθηκαν εγκαίρως εναλλακτικές διαδρομές, αλλά και εάν έχουν ληφθεί τα «απαιτούμενα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και ποιος θα φροντίσει για την τήρησή τους; Όπως επισημαίνουν η μεγάλη κίνηση από τα ΙΧ των θεατών, τα οχήματα τεχνικής υποστήριξης των αγωνιστικών αυτοκινήτων, αλλά και η παραμονή πλήθους ανθρώπων μέσα στο δάσος αυξάνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς, αλλά και υποβάθμισης εκτάσεων της προστατευόμενης περιοχής (εκτός των δασικών δρόμων).
Απάντηση δίνει στέλεχος του ΥΠΕΝ, το οποίο απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του «Οικονομικού Ταχυδρόμου» αναφέρει ότι, τόσο το Υπουργείο Περιβάλλοντος όσο και το Υπουργείο Πολιτισμού «θέλουν να στείλουν το μήνυμα ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός χωράει στο φυσικό περιβάλλον με αυστηρούς κανόνες και σχολαστική εποπτεία». Γι΄ αυτό, όπως επισημαίνει, «συγκρότησαν μια ομάδα επιτήρησης του αγώνα που αποτελείται από περιβαλλοντολόγους και δασολόγους». Οι συμμετέχοντες επιστήμονες, σύμφωνα με τον παράγοντα του ΥΠΕΝ, «θα επιβλέπουν τη διοργάνωση και θα διασφαλίσουν την τήρηση των μέτρων για το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις προστατευόμενες περιοχές». Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το υπουργείο στηρίζει το Eco Ράλι Ακρόπολης, «μια σπουδαία γιορτή του μηχανοκίνητου αθλητισμού, που ξανακερδίζει φέτος τη χαμένη του αίγλη και επιστρέφει στις γνώριμες διαδρομές του όρους Καλλίδρομου και της Οίτης, προβάλλοντας τα τοπία της Ελλάδας με απόλυτο σεβασμό στη φύση».
Να σημειωθεί ότι το Ράλι Ακρόπολης ξεκινά αύριο Πέμπτη από το Κέντρο της Αθήνας και ολοκληρώνεται την Κυριακή περιλαμβάνοντας ειδικές διαδρομές σε Κεντρική Ελλάδα και Πελοπόννησο.
*Φωτό: Λίμνη Καλλίδρομου © Γιώργος Πολίτης
Latest News
Με ξεχωριστά κίνητρα η ένταξη των πληγέντων Στερεάς Ελλάδας και Κρήτης στο «Εξοικονομώ 2025»
Για τους πληγέντες μάλιστα προβλέπονται στο Εξοικονομώ 2025 αυξημένα ποσοστά επιχορηγήσεων (80% - 100%) και ειδικός προϋπολογισμός (91,3 εκατ. ευρώ)
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια