![ΔΕΘ – «Tο πιο πράσινο και βιοκλιματικό Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο στην Ευρώπη»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/09/φωτοθεσσαλονικη.jpg)
Το πιο πράσινο και βιοκλιματικό Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο στην Ευρώπη θα κατασκευαστεί σε μία πενταετία στη Θεσσαλονίκη, έργο που θα την καταστήσει μια «άλλη πόλη» σε σχέση με τη σημερινή εικόνα της.
Το σύνολο της σχεδιαστικής πρότασης, η οποία κέρδισε ομόφωνα το 1ο Βραβείο του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την Ανάπλαση του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου της ΔΕΘ, παρουσιάστηκε σήμερα στο Συνεδριακό Κέντρο «Ι. Βελλίδης» από τους εκπροσώπους της ομάδας Sauerbruch Hutton (Γερμανία), Gustafson Porter + Bowman (Βρετανία) και Έλενας Σταυροπούλου (Ελλάδα).
Σύμφωνα με τη σχεδιαστική πρόταση, στη νέα ΔΕΘ θα κατασκευαστούν πέντε μεγάλες κτιριακές δομές, οι οποίες θα περιλαμβάνουν εκθεσιακές και συνεδριακές εγκαταστάσεις, ξενοδοχείο και επιχειρηματικό κέντρο. Μάλιστα, διάδρομοι και γέφυρες θα συνδέουν όλους τους εκθεσιακούς χώρους στο επίπεδο του πρώτου ορόφου, συμπεριλαμβανομένης μιας υπαίθριας έκθεσης στον τελευταίο όροφο της δεύτερης εκθεσιακής εγκατάστασης. Αυτός ο εναέριος διάδρομος θα προσελκύει τους επισκέπτες να κάνουν μια βόλτα με πανοραμική θέα στη Θεσσαλονίκη.
Παράλληλα, θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο πάρκο με απόλυτο σεβασμό στις αρχές της αειφορίας, ενώ ο χώρος αυτός θα είναι διαπερατός και συνεχώς προσβάσιμος από τους πεζούς και τους ποδηλάτες, ακόμη και όταν βρίσκονται σε εξέλιξη οι εκθεσιακές δραστηριότητες. Το πάρκο θα αποτελέσει ένα εκπληκτικό πλεονέκτημα για την πόλη, καθώς θα συνδέσει το βουνό με τη θάλασσα, θα είναι ένας πράσινος διάδρομος, που θα διασχίζει την «καρδιά» της Θεσσαλονίκης.
Η αρχιτεκτονική πρόταση, σύμφωνα με τη διοίκηση της ΔΕΘ-Helexpo, διαμορφώνει μια λύση που θα πάει την πόλη στην επόμενη φάση, αποτελώντας ουσιαστικά μια win-win-win κατάσταση για την τοπική οικονομία, τις εκθεσιακές δραστηριότητες και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της. Το κόστος της επένδυσης για την υλοποίηση του νέου Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου θα προσεγγίσει τα 200 εκατ. ευρώ. Μέχρι το τέλος του 2023 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι σχετικές μελέτες και να εξασφαλισθεί το χρηματοδοτικό σχήμα, προκειμένου στη συνέχεια να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες και τα εγκαίνια να πραγματοποιηθούν το 2026, όταν και θα συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη διοργάνωση της πρώτης ΔΕΘ.
Ο Διεθνής Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός, ένας διαγωνισμός πρότυπο, υλοποιήθηκε σε στενή συνεργασία με την Παγκόσμια Ένωση Αρχιτεκτόνων και σύμφωνα με τις προδιαγραφές της UNESCO για τους δημόσιους διαγωνισμούς, ενώ η Διεθνής Κριτική Επιτροπή είχε Πρόεδρο τον Ισπανό, Joan Busquets, Αρχιτέκτονα, Πολεοδόμο και επικεφαλής Καθηγητή Πολεοδομικού Σχεδιασμού στο Harvard Graduate School of Design.
Υπόδειγμα αειφορίας και βιωσιμότητας το νέο Εκθεσιακό Κέντρο
Στη μεγάλη βαρύτητα και σημασία που έχει για τη Θεσσαλονίκη η Ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού της Κέντρου, στάθηκε ο πρόεδρος της ΔΕΘ-Helexpo, κ. Τάσος Τζήκας. «Η υλοποίηση του έργου θα διαμορφώσει μια πόλη που οι περισσότεροι από εμάς έχουν μόνο ονειρευτεί» σημείωσε ο κ. Τζήκας και υπογράμμισε ότι η πρωτοβουλία της Ανάπλασης έχει ξεκινήσει από το 2012 με πολλούς ενδιάμεσους χρονικούς σταθμούς εγκρίσεων και αποφάσεων μέχρι την πρόσφατη ανακοίνωση της πρότασης, που έλαβε το 1ο βραβείο του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού.
Τα περιβαλλοντικά και κατασκευαστικά πλεονεκτήματα της αρχιτεκτονικής πρότασης παρουσίασε ο κ. Μatthias Sauerbruch από την Sauerbruch Hutton Architects, τονίζοντας πως οι εκθεσιακοί χώροι και το συνεδριακό κέντρο θα ξεχωρίζουν με τις χαρακτηριστικές προεξέχουσες στέγες τους, που αιωρούνται σαν σύννεφα στο τοπίο. Σε περιόδους που οι αίθουσες δεν θα χρησιμοποιούνται για εκθέσεις, αυτοί οι χώροι μπορούν να παραμένουν ανοιχτοί για δημόσια χρήση ως πολιτιστικοί και κοινωνικοί χώροι, για διαλέξεις, εκθέσεις, συγκεντρώσεις με απρόσκοπτη θέα και πρόσβαση στο πάρκο.
Στο πάρκο, σύμφωνα με τον κ. Niel Porter από την Gustafson Porter + Bowman Landscape, θα συγκεντρωθούν όλα τα ενδημικά φυτά της περιοχής της Θεσσαλονίκης και παράλληλα θα υπάρχουν χώροι για άθληση και ψυχαγωγία των κατοίκων.
Τον πολυεθνικό χαρακτήρα της αρχιτεκτονικής ομάδας, που κέρδισε το 1ο βραβείο του διαγωνισμού, υπογράμμισε από την πλευρά της η κα. Έλενα Σταυροπούλου (Elena Stavropoulou Architects), καθώς η πολυπλοκότητα του έργου απαιτεί την συνεργασία πολλών διαφορετικών ειδικών.
Σε χαρακτηριστικά του έργου αναφέρθηκε και ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ-Helexpo, κ. Κυριάκος Ποζρικίδης, σημειώνοντας πως θα είναι διαθέσιμες συνολικά πάνω από 2.100 θέσεις στάθμευσης, οι οποίες θα είναι όλες υπόγειες.
Η ταυτότητα του έργου
Το νέο Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο θα ενσαρκώνει τη σύγχρονη και μελλοντική φιλοδοξία να γίνει ο κύριος επιχειρηματικός και τουριστικός προορισμός της περιοχής. Στην περιοχή του θα υπάρχουν σημαντικές διαδρομές και μερικές από αυτές, που είναι αποκλεισμένες προς το παρόν, θα μπορούν να αποδοθούν σε πεζούς και ποδηλάτες: Το «Μονοπάτι Πολιτισμού» θα αναπτύσσεται διαγωνίως στον χώρο και θα συνδέει τον νέο σταθμό του Μετρό της Εγνατίας οδού με τις εκθεσιακές αίθουσες, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Συνεδριακό Κέντρο, το Αρχαιολογικό και Βυζαντινό Μουσείο και θα επιτρέπει τη διάβαση των πεζών αποφεύγοντας τους πολυσύχναστους δρόμους. Η «Ορεινή διαδρομή» στοχεύει να διανοιχθεί ξανά ο υπάρχων άξονας Βορρά-Νότου και δίνει έμφαση στη σχέση μεταξύ του βουνού, της θάλασσας, του Πανεπιστημίου, του Εκθεσιακού Κέντρου και της ευρύτερης πόλης.
Αυτές οι γραμμές χωρίζουν με φυσικό τρόπο το τοπίο σε τρία μέρη: τη δυτική περιοχή ανάμεσα στην οδό Αγγελάκη και τον κεντρικό άξονα, που γίνεται χώρος για δραστηριότητες και προσωρινές εγκαταστάσεις∙ την κεντρική περιοχή που ξεπροβάλλει από την πλατεία ΧΑΝΘ ως το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και θα αποτελέσει τον χώρο για τη δημιουργία μικρής κλίμακας πολιτιστικών κήπων και καφέ διευθετημένων γύρω από το υφιστάμενο καμπύλο στέγαστρο. Η νότια περιοχή δίπλα στη Λεωφόρο Στρατού, όπου εγκαθίσταται το νέο Συνεδριακό Κέντρο, θα γίνει ένα μεγάλο αμφιθέατρο για παραστάσεις και εκδηλώσεις. Απευθυνόμενο στη μνήμη του ιστορικού τόπου, αυτό το πάρκο περιλαμβάνει επίσης μερικές από τις πιο σημαντικές κατασκευές της σημερινής Helexpo: την Αψίδα της ΧΑΝΘ, τον πύργο του ΟΤΕ μαζί με το περίπτερο της Esso Pappas και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που αποτελούν οικεία τοπόσημα σε αυτό το νέο υβριδικό τοπίο.
Το συνολικό εγχείρημα χρησιμοποιεί τόσο φυσικά όσο και τεχνητά μέσα για να παρέχει ένα υγιές περιβάλλον με ήπιο κλίμα:
- Το καλοκαίρι τα δέντρα, οι σκιάσεις των οροφών και τα στοιχεία νερού θα βοηθούν να μετριαστεί η επίδραση της υψηλής θερμοκρασίας
- Το χειμώνα, οι στέγες θα προστατεύουν από τη βροχή, τα δέντρα θα μειώνουν τις κινήσεις του ανέμου και η πληθώρα των υαλοστασίων στις προσόψεις θα επωφελούνται από τη χαμηλή θέση του χειμερινού ήλιου.
- Οι στέγες θα είναι εξοπλισμένες για τη συλλογή της ηλιακής ενέργειας μέσω φωτοβολταϊκών συλλεκτών και του νερού της βροχής για την εξυπηρέτηση των αναγκών του πάρκου
- Τα κτίρια θα χρησιμοποιούν γεωθερμική ενέργεια και θαλασσινό νερό για ψύξη και
- Ο εξαερισμός με διασταύρωση της ροής του αέρα και με τη βοήθεια ανάκτησης θερμότητας από τους εκθεσιακούς χώρους θα μειώσει την κατανάλωση ενέργειας μέσω του μηχανικού εξαερισμού.
Το Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο έχει τη δυνατότητα να γίνει φάρος τεχνολογικής και κοινωνικής βιωσιμότητας, καθώς αυτή η κεντρική τοποθεσία στην πόλη αναγεννάται σε ένα καταπράσινο σύνδεσμο τόσο για τους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες.
Η αύξηση της βιοποικιλότητας θα δημιουργήσει ένα φυσικό οικοσύστημα εντός της Θεσσαλονίκης, βοηθώντας την πόλη να υποστηρίξει ένα υγιές περιβάλλον για τους πολίτες της.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Κομισιόν για δασμούς: Plan B για τα «made in China» Volkswagen και BMW](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/cupra-600x300.jpg)
Plan B της ΕΕ για τους δασμούς στα «κινεζικά» EV των Volkswagen - BMW
Η Κομισιόν φέρεται πρόθυμη να ταξινομήσει τις VW και BMW ως «συνεργαζόμενες εταιρείες» για να μειώσει τους δασμούς
![Τηλεπικοινωνίες: Οι ευρωπαϊκές εταιρείες… πρασινίζουν εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/telecom8-600x403.jpg)
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
![Σημεία φόρτισης: H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/fortistes-600x450.jpg)
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
![Tesla: Πόσο θα ωφεληθεί από μια εκλογή Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/Time-Trump-If-He-Wins-451x600.jpg)
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
![Google: Η τεχνητή νοημοσύνη κατέστρεψε την υπόσχεση της για ουδετερότητα άνθρακα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/sundar-pichai-google-600x317.png)
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
![Όμιλος ΤΙΤΑΝ: Εντάχθηκε στον δείκτη FTSE4Good](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/TITAN-USA-600x450.jpg)
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
![Πράσινη μετάβαση: Οσο πιο πολύ αργεί τόσο πιο δαπανηρή και «άτακτη» θα είναι – Καμπανάκι από την ΒP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/renewable-1989416_1280-1-600x400.jpg)
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
![Κλιματική αλλαγή: Αύξηση των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/climate-2048x1365-1-600x400.jpg)
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
![ΕΥΔΑΠ: Πρόσθετες επενδύσεις 500 – 750 εκατ. και αλλαγές στο καταστατικό φέρνει η λειψυδρία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/eydap-600x300.jpg)
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
![Σταϊκούρας: Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων αποτελεί μια νευραλγική υποδομή για τον ΟΑΣΘ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/3-600x338.jpg)
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού