
H Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει την ηγετική παρουσία της ελληνικής πλοιοκτησίας στη θαλάσσια μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με Project σαν αυτό της Αλεξανδρούπολης , γιατί μπορεί να ενισχύσει την ασφάλεια της στον ενεργειακό εφοδιασμό, να έχει πρόσβαση σε πιο ανταγωνιστική και πράσινη ενέργεια και να καθιερωθεί σαν ενεργειακός κόμβος στον ευρύτερο χώρο της ΝΑ Ευρώπης.
Τα παραπάνω τόνισε μεταξύ άλλων μιλώντας στο διεθνές συνέδριο» THE THESSALONIKI METROPOLITAN SUMMIT-Northern Greece’s potential as an inter-regional hub» του Economist ο διευθύνων σύμβουλος της Capital product Partners κ. Γεράσιμος Καλογηράτος.
Σε αυτή την δύσκολη συγκυρία για το ενεργειακό κόστος με τις τιμές του φυσικού αερίου κοντά σε ιστορικά υψηλά, ο κ. Καλογηράτος αναφέρθηκε στις εξελίξεις στην ενέργεια από την πλευρά της ναυτιλίας και ιδιαίτερα της ελληνικής ναυτιλίας η οποία παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στη μεταφορά ενεργειακών προϊόντων όπως είναι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Οι 3 στόχοι
Ο κ. Καλογηράτος καθόρισε τρεις στόχους για το ενεργειακό τοπίο στην Ανατολική Μεσόγειο και πιο συγκεκριμένα το ενεργειακό τοπίο στην Ελλάδα ως κράτος μέλος της ΕΕ:
-την απρόσκοπτη και ασφαλή πρόσβαση σε διαφορετικές πηγές ενέργειας,
-την μείωση του ενεργειακού κόστους αλλά και
-την μείωση παράλληλα του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ενέργειας που καταναλώνουμε.
Ενεργειακοί πόροι
Η συμφωνία των Παρισίων για το κλίμα, αλλά ίσως πιο σημαντικό, ο στόχος πού έθεσε η ΕΕ πρόσφατα να μειώσει τους ρύπους θερμοκηπίου κατά 55% μέχρι το 2030 με απώτερο σκοπό το net zero μέχρι το 2050 είναι ένας στόχος πρόκληση, που θα πρέπει στο μέλλον να είναι ένας σημαντικός παράγοντας σε όλες μας τις αποφάσεις, υπογράμμισε και συμπλήρωσε ότι το φυσικό αέριο θα έχει καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων μείωσης των ρύπων, αφού τουλάχιστον σαν καύσιμο μετάβασης θα αντικαθιστά το πιο ρυπογόνο άνθρακα στην ηλεκτροπαραγωγή, αλλά και το πετρέλαιο στις μεταφορές, την θέρμανση και άλλες χρήσεις. Παγκοσμίως αναμένεται ότι το φυσικό αέριο πρόκειται να καλύψει το 40% των νέων αναγκών σε ενέργεια και η Ελλάδα δεν θα είναι εξαίρεση όπως έχει δείξει και η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία.
Η εξασφάλιση ενεργειακών πόρων σε ένα μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό κλίμα σημαίνει ότι πρέπει να κανείς να έχει διαφοροποιημένες πηγές ενέργειας. Όπως είδαμε στη περίπτωση της Ουκρανίας, αλλά και σε άλλα μέρη του κόσμου οι αγωγοί είναι πολύ αποτελεσματικοί από άποψη κόστους μεταφοράς, αλλά κάποιος έχει το χέρι στην στρόφιγγα και στην τιμολόγηση, ανέφερε σε άλλο σημείο της παρέμβασης του ο κ. Καλογηράτος.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα ενός «πλωτού αγωγού» όπως χαρακτήρισε τα πλοία μεταφοράς LNG. Όπως είπε ο «αγωγός» αυτός έχει όποια κατεύθυνση και χωρητικότητα επιθυμούμε και μας επιτρέπει η υποδομή υποδοχής και μας συνδέει με τους προμηθευτές που είναι ανά πάσα στιγμή πιο ανταγωνιστική. Οι τεχνολογικές εξελίξεις στα πλοία αυτά είναι μεγάλες όσον αφορά και την αποθήκευση του φορτίου έχοντας ελαχιστοποιήσει την ατμοποίηση του φορτίου. Επιπλέον το ατμοποιημένο φορτίο χρησιμοποιείται ως καύσιμο πρόωσης, ενώ υπάρχει και δυνατότητα επανα-υγροποίησης κάνοντας έτσι την θαλάσσια μεταφορά LNG εξόχως ανταγωνιστική και ουσιαστικά χωρίς φύρα, τόνισε ο κ. Καλογηράτος.
Πλεονέκτημα
Το επιπλέον πλεονέκτημα των πλοίων μεταφοράς LNG (LNG Carriers) είναι οτι κανένα κράτος δεν ελέγχει το παγκόσμιο στόλο. Αντιθέτως οι Έλληνες πλοιοκτήτες, δηλαδή μια εγχώρια και παραδοσιακή ελληνική βιομηχανία ελέγχει το 20% του παγκόσμιου στόλου με 150 πλοία μεταφοράς LNG έχοντας πρόσφατα ξεπεράσει τους Ιάπωνες που παραδοσιακά είχαν μεγάλη παρουσία στο χώρο. Η ελληνική ναυτιλία έχει επενδύσει σχεδόν 30 δις δολλάρια σε πλοία μεταφοράς LNG με παραπάνω από τα μισά να έχουν επενδυθεί τα τελευταία 5 χρόνια. Στο σημείο αυτό υπενθύμισε ότι η Capital Product Partners μόλις ολοκλήρωσε μια επένδυση 600 εκατ. δολ σε τρία πλοία LNG πλοία τελευταίας τεχνολογίας, ενώ αναμένεται να διπλασιασθεί ο αριθμός τους ως το τέλος του χρόνου, ενώ ο ευρύτερος όμιλος της Capital έχει επενδύσει περί τα 2 δις σε LNG Carriers
Ο κ. Καλογηράτος πρόσθεσε στη συνέχεια ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της δια θαλάσσης μεταφοράς LNG, της πρόσβασης σε πολλές πηγές. Μέσω των πλοίων μεταφοράς LNG και το τέρμιναλ της Ρεβυθούσσας και ιδιαίτερα με τα έργα επέκτασης της χωρητικότητας του τερμιναλ η Ελλάδα έχει πρόσβαση σε φυσικό αέριο από όλο τον κόσμο, είπε χαρακτηριστικά, αφού πλοία LNG όλων των τύπων μπορούν να ξεφορτώσουν στην Ρεβυθούσσα . Είναι ενδεικτικό ότι το 2020 η Ελλάδα ικανοποίησε 46% των εισαγωγικών της αναγκών με LNG και οι μισές από αυτές ήταν από την Αμερική, όπου το σχιστολιθικό φυσικό αέριο παραμένει ιδιαίτερα ανταγωνιστικό. Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι με την αύξησή των τιμών του φυσικού αερίου και του LNG παγκοσμίως, η τάση αυτή αντιστράφηκε με αύξηση των εισαγωγών μέσω των αγωγών και το LNG να πέφτει στο 30% δείχνοντας και την ευελιξία που δίνει η θαλάσσια μεταφορά αφού δεν υπάρχουν πάγια ή κρυμμένα κόστη και η μείωση γίνεται άμεσα όταν προβεί ασύμφορη.
Το project στην Αλεξανδρούπολη
Για τον ομιλητή, η δημιουργία λοιπόν ενός τέρμιναλ στην Αλεξανδρούπολη με την τοποθέτηση ενός πλοίου FSRU και την σύνδεση με το εγχώριο σύστημα αλλά και τους διεθνείς αγωγούς, θα μεγαλώσει την ικανότητα της χώρας μας να απορροφήσει περισσότερο LNG από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές με τα εξής αποτελέσματα:
-Φθηνότερη μέση τιμή αγοράς του φυσικού αερίου εκμεταλλευόμενοι τυχόν arbitrage στην διεθνή τιμολόγηση και
-φθηνότερο φυσικό αέριο μέσω αγωγών αφού και οι πάροχοι θα ξέρουν ότι έχουμε πρόσβαση στο αντίπαλο δέος και σε μεγάλη κλίμακα με δύο τέρμιναλς αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου. Εδώ πολύ καλό παράδειγμα είναι η περίπτωση της Λιθουανίας αλλά και της Πολωνίας που με την εγκατάσταση ενός FSRU αυτόματα απέκτησαν περισσότερη δύναμη στο διαπραγματευτικό τραπέζι με τον βασικό τους προμηθευτή την Gazprom
-Δυνατότητα να παίξουμε σημαντικό γεωπολιτικό ρόλο στην ΝΑ Ευρώπη και τα Βαλκάνια έχοντας την δυνατότητα να προσφέρουμε ανταγωνιστικό φυσικό αέριο.
Άρα, τόνισε ο κ. Καλογηράτος, η περαιτέρω σύνδεση της Ελλάδος με την διεθνή αγορά φυσικού αερίου με projects σαν αυτό της Αλεξανδρούπολης και πλωτό αγωγό, τον παγκόσμιο στόλο που ο ελληνικός εφοπλισμός και η Capital Product Partners έχει επενδύσει μπορεί να φέρει και φθηνότερη ενέργεια και την διαφοροποίηση πηγών που ζητάμε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners, επέστησε την προσοχή στους παρευρισκόμενους και τους ακροατές του συνεδρίου στο γεγονός ότι η ύπαρξη projects FSRU και ισχυρού στόλου από LNG Carriers, λειτουργεί και αντίστροφα. Με την πιθανή εξόρυξη φυσικού αερίου στην Μεσόγειο και στα Ελληνικά ύδατα, οι εξαγωγές με πλοία μεταφοράς LNG σημαίνει ότι δεν περιοριζόμαστε στις γειτονικές χώρες για το προϊόν μας και θα μπορούμε να εξάγουμε πολύ μακρύτερα – όπως στην Άπω Ανατολή όπου προβλέπεται και η μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης, τόνισε ο ο ομιλητής.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ