Μετά από σχεδόν τρεις αιώνες που πέρασε πίσω από ένα στρώμα χρώματος, ένας γυμνός Έρως εμφανίστηκε σε ένα από τα πιο αγαπημένα έργα τέχνης του κόσμου, αλλάζοντας δραστικά το φόντο μιας ήσυχης εσωτερικής σκηνής.
Η πρόσφατη αποκατάσταση του πίνακα του Vermeer «Κορίτσι που διαβάζει γράμμα μπροστά στο ανοιχτό παράθυρο» αποκάλυψε τον θεό Έρωτα στο βάθος της σκηνής. https://t.co/F2tenTMEe9
— Marios Zittis (@MariosZittis) September 5, 2021
Ο παχουλός, μικροσκοπικός θεός στον πίνακα «Κορίτσι διαβάζει ένα γράμμα σε ανοιχτό παράθυρο» του Γιόχαν Βερμέερ, αποκαλύφθηκε σε ένα έργο αποκατάστασης που ο Stephan Koja, διευθυντής της Παλαιάς Πινακοθήκης στη Δρέσδη της Γερμανίας, περιέγραψε ως «μια αστυνομική ιστορία και μια περιπέτεια»!
Τι ακριβώς συνέβη
Ο πίνακας είναι το κεντρικό έκθεμα μιας έκθεσης στη γκαλερί, που άνοιξε την Πέμπτη η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ και ο πρωθυπουργός της Ολλανδίας Μαρκ Ρούτε και διαρκεί έως τις 2 Ιανουαρίου.
Είναι ένα από τα μόλις 35 έργα που αποδόθηκαν οριστικά στον Βερμέερ: Η παράσταση της Δρέσδης, που ονομάζεται «Johannes Vermeer: On Reflection», ενώνει 10 από αυτά μαζί με έργα σύγχρονων από τους οποίους έμαθε ο Vermeer, συμπεριλαμβανομένων των Pieter de Hooch και Gerard ter Borch.
Από τότε που έγινε μια ακτινογραφία στο «Κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα σε ανοιχτό παράθυρο» πριν από περισσότερα από 40 χρόνια, οι μελετητές γνώριζαν τον Έρωτα, ο οποίος κοιτάζει έναν πίνακα μέσα στον πίνακα.
Το τμήμα, στην επάνω δεξιά γωνία του καμβά, ήταν κρυμμένο κάτω από ένα χρώμα περασμένο σε ορθογώνια λογική πίσω από το κεφάλι του κοριτσιού.
Όμως πάντα πίστευαν ότι ο Βερμέερ ήταν που είχε σβήσει τον ίδιο τον θεό.
Έτσι, όταν οι επιμελητές στην Κρατική Συλλογή Τέχνης της Δρέσδης, η οποία επιβλέπει την Παλαιά Πινακοθήκη Old Masters, αποφάσισαν για πρώτη φορά να αποκαταστήσουν τον πίνακα το 2017, δεν υπήρχε κανένα σχέδιο έκθεσής του.
Αλλά το ορθογώνιο ανταποκρίθηκε διαφορετικά από τον υπόλοιπο πίνακα σε ένα διαλύτη που χρησιμοποιούσαν οι αποκαταστάτες για να αφαιρέσουν το βερνίκι!
Αυτό υποδηλώνει ότι το χρώμα περιείχε διαφορετικά συστατικά από αυτά του Vermeer, καθιστώντας πιο πιθανό να έχει εφαρμοστεί από άλλο χέρι.
Η πιο σκούρα απόχρωση υποδηλώνει επίσης ότι ένας μεταγενέστερος καλλιτέχνης μπορεί να προσπάθησε να ταιριάξει με το αρχικό χρώμα αφού είχε σκουρύνει με την ηλικία.
Το μουσείο όρισε μια συμβουλευτική ομάδα εμπειρογνωμόνων και επισκευαστών του πίνακα του Vermeer. Η ομάδα συμφώνησε ότι η αφαίρεση μικροσκοπικών δειγμάτων από τον πίνακα για δοκιμή ήταν δικαιολογημένη – μια απόφαση, είπε ο Koja, να μην ληφθεί επιπόλαια.
Η ανάλυση των μικροσκοπικών θραυσμάτων έδωσε την τελική απόδειξη ότι ο Έρως ήταν βαμμένος χρόνια – ακόμη και δεκαετίες – αφού ο Βερμέερ ολοκλήρωσε το έργο στα τέλη της δεκαετίας του 1650.
Αφού η ομάδα εμπειρογνωμόνων έδωσε το πράσινο φως, οι επισκευαστές εξέθεσαν μια λωρίδα κάτω από το ζωγραφισμένο ορθογώνιο, πλάτους περίπου μισής ίντσας.
Το κομμάτι κάτω από την επιπλέον μπογιά βρισκόταν σε άριστη κατάσταση.
«Τα αποτελέσματα των δοκιμών ήταν τόσο ξεκάθαρα που ήταν σαφές τι έπρεπε να κάνουμε», είπε.
Η επιτροπή συμφώνησε ότι ο Christoph Schölzel, αποκαταστάτης ζωγραφικής στο μουσείο της Δρέσδης, θα πρέπει να εκθέσει πλήρως τον Έρωτα.
Ο Schölzel χρειάστηκε ενάμιση χρόνο, δουλεύοντας ίντσα με ίντσα με νυστέρι και σταθερό χέρι κάτω από το μικροσκόπιο.
Εμφανώς, ο πίνακας μοιάζει να κέρδισε κάτι σε αισθητικό επίπεδο, όχι μόνο ως προς τη σύνθεση και την ισορροπία χρωμάτων, αλλά και ως προς το περιεχόμενό του.
Ενώ το ρουζ στα μάγουλα του κοριτσιού καθιστούσε προηγουμένως σαφές ότι διάβαζε ένα ερωτικό γράμμα, ο θεός της επιθυμίας στον τοίχο προσθέτει ένα μήνυμα για το είδος της αγάπης που μπορεί να σήμαινε ο Βερμέερ. Ο Έρως του εμφανίζεται να πατάει μια μάσκα, σύμβολο εξαπάτησης, για να δείξει ότι η αγάπη κατακτά την απάτη και την ανεντιμότητα.
Η εικόνα μέσα σε μια εικόνα συνδέει επίσης το έργο με τις μεταγενέστερες εσωτερικές σκηνές του Βερμέερ, πολλές από τις οποίες απεικονίζουν φιγούρες από παράθυρα, πλημμυρισμένες στο φως. Αυτά συχνά αποτυπώνουν μια στιγμή κατά την οποία το θέμα χάνεται στη σκέψη, μόνο του, μερικές φορές εν μέσω οικιακής εργασίας. Πίνακες ή χάρτες στους τοίχους πίσω τους προσθέτουν στην αντίληψη του θεατή για την εσωτερική ζωή των χαρακτήρων.
Μερικά μυστήρια παραμένουν.
Δεν είναι σαφές ποιος ζωγράφισε πάνω στον θεό – ούτε γιατί, ούτε πότε – αν και γνωρίζουμε ότι άλλοι πίνακες του Vermeer τροποποιήθηκαν από μεταγενέστερες γενιές για να ανταποκριθούν στα σύγχρονα γούστα.
Η αναπαλαίωση οδήγησε επίσης σε εικασίες για ένα άλλο έργο του, «Γυναίκα με μαργαριταρένιο κολιέ», το οποίο βρίσκεται στη συλλογή των κρατικών μουσείων του Βερολίνου.
Η γυναίκα σε αυτόν τον πίνακα, ντυμένη στα κίτρινα διακοσμημένη με ερμίνα, στέκεται μπροστά σε έναν καθρέφτη, με τα δάχτυλά της στις κορδέλες σε κάθε άκρο του κολιέ, σε μια στιγμή ήσυχης ενδοσκόπησης.
Πίσω της είναι ένας έντονος λευκός τοίχος. Η ανάλυση έδειξε ότι ένας χάρτης που κρεμόταν στον τοίχο ήταν ζωγραφισμένος – αλλά από ποιον;
Μένει να διαλευκανθεί με σιγουριά από την ομάδα των αναπαλαιωτών και συντηρητών.
*Με πληροφορίες και φωτογραφίες από τους New York Times
Latest News
«Putin», μία ταινία με πρωταγωνιστή τον Βλαντιμίρ Πούτιν
Ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν έρχεται στον κινηματογράφο – όχι φυσικά ο ίδιος, αλλά μία εκδοχή του που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης σε μια ταινία που θα συζητηθεί.
Ποιος σκότωσε το ρέιβ - Η παγκόσμια παρακμή του κλάμπινγκ
Από το Βερολίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη, το κλάμπινγκ στις πρωτεύουσες των πάρτι του κόσμου τελειώνει νωρίτερα
Charlie Hebdo: «Παραμένουμε απτόητοι»
Δέκα χρόνια μετά την φονική τρομοκρατική επίθεση εναντίον του, το γαλλικό σατιρικό περιοδικό διοργάνωσε διαγωνισμό γελοιογραφίας. Το θέμα της: ο Θεός και η χριστιανική θρησκεία.
«Η σύνοδος των τριών κρίσεων: 2014-2022» – Το νέο βιβλίο του Παναγιώτη Πετράκη
Η Ελλάδα μετά την βαριά κρίση του 2010-2014, που συνεχίστηκε ουσιαστικά μέχρι το 2017 και τυπικά μέχρι τον Αύγουστο του 2022 πέρασε όπως όλος ο κόσμος, τον Covid-19 και την ενεργειακή κρίση και το Ουκρανικό.
Η τελετή απονομής και οι νικητές στις Χρυσές Σφαίρες
Στο «Emilia Pérez» του γάλλου σκηνοθέτη Ζακ Οντιάρ, το οποίο απέσπασε το βραβείο της κριτικής επιτροπής στο φεστιβάλ των Καννών, απονεμήθηκε η Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας
Έκθεση αφιερωμένη στη ζωή και το έργο του Τσαρλς Ντίκενς – Σπάνια αντικείμενα
Μια έκθεση με σπάνια αντικείμενα που αξίζει να επισκεφθείτε αν βρεθείτε στο Λονδίνο
Πέθανε ο ηθοποιός των «Star Wars» Άνγκους ΜακΊνες
Ο ηθοποιός Άνγκους ΜακΊνες πέθανε σε ηλικία 77 ετών. Την είδηση επιβεβαίωσε με μια ανάρτηση στην επίσημη σελίδα του στο Facebook η οικογένειά του.
Μαργαρίτης Σχοινάς: «Να επιστρέψουν τα Ελγίνεια»
Μιλώντας στη βρετανική Telegraph ο μέχρι πρότινος αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς, ζητεί να επιστραφούν στην Ελλάδα τα Μάρμαρα του Παρθενώνα.
Οι «δίδυμες» πόλεις Νόβα Γκόριτσα και Γκορίτσια
Για πρώτη φορά, ένα διασυνοριακό ζευγάρι πόλεων γίνεται Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα, με αέρα από κεντροευρωπαϊκό μπαρόκ και σοσιαλιστική ουτοπία.
Οι 10 σημαντικές αρχαιολογικές ανακαλύψεις εντός του 2024
Οι ανακαλύψεις αλλάζουν την Ιστορία, αποκαλύπτουν άγνωστα κεφάλαιά της και θέτουν νέα ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις.