Σε νέο πολιτιστικό κόμβο μετατρέπεται ο Πειραιάς, ο οποίος, τα τελευταία χρόνια, έχει μετατραπεί σε μία από τις πιο σημαντικές πόλεις «πόλο έλξης» γκαλερί, πινακοθηκών, design studio και άλλων σημαντικών επενδύσεων που «σφραγίζουν» την πολιτιστική όψη του σημαντικότερου λιμανιού της Ελλάδας.
Με αφορμή τα εγκαίνια της γκαλερί Rodeo, στην οδό Πολυδεύκους στο μεγάλο λιμάνι, τον περασμένο Ιούλιο, το αμερικανικό περιοδικό The New York Times Style Magazine, κάνει εκτενές αφιέρωμα στην πολιτιστική αναβάθμιση της περιοχής.
Σύμφωνα με το The New York Times Style Magazine, η φήμη της Αθήνας ως ανερχόμενου κόμβου τέχνης σφραγίστηκε το 2017, όταν η πρωτεύουσα της Ελλάδας, μαζί με το Κάσελ της Γερμανίας, έγινε οικοδεσπότης της 50ης έκθεσης τέχνης της Documenta. Η απόφαση αυτή αποτέλεσε, παράλληλα, και αίτιο αντιπαράθεσης, καθώς, μόλις δύο χρόνια πριν, η Ελλάδα είχε αθετήσει το χρέος της προς το ΔΝΤ. Πάρα όμως, την οικονομική κρίση, η διοργάνωση της έκθεσης αυτής έγινε η αιτία να αρχίσει η Αθήνα να αποτελεί πόλο έλξης για διεθνείς καλλιτέχνες και σχεδιαστές, οι οποίοι προσπαθούσαν να βρουν εναλλακτικούς τρόπους να αναβαθμίσουν διάφορες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, όπως το Βερολίνο ή η Λισαβόνα.
Όπως αναφέρει και η ιστορικός τέχνης και Σύμβουλος για τη Στρατηγική του Πολιτισμού της ελληνικής κυβέρνησης, Έλενα Μαυρομιχάλη, το τελευταίο χρονικό διάστημα, παρατηρείται πληθώρα σύγχρονων καλλιτεχνών να ασχολούνται όλο και περισσότερο με την ιστορία της Ελλάδας και τους αρχαιολογικούς της χώρους, ενώ, παράλληλα, ιδιαίτερα σημαντικά είναι και τα έργα αναβάθμισης της Αθήνας, όπως π.χ. η νέα γραμμή μετρό, που έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί πριν από το επόμενο καλοκαίρι και θα ενώνει το αεροδρόμιο της πόλης με τη θάλασσα.
Η κ. Μαυρομιχάλη, η οποία μεγάλωσε στην Καστέλα, δηλώνει ενθουσιασμένη με τα νέα αυτά έργα, ενώ, ταυτόχρονα, δεν κρύβει την ικανοποίησή της για τη δημιουργία του Κέντρου Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, το 2016, σχεδιασμένο από τον Renzo Piano, κοντά στον Πειραιά, αλλά και μικρότερων «δημιουργημάτων» που δίνουν έναν νέο αέρα στις βιομηχανικές γειτονιές της πόλης, οι οικονομίες των οποίων υπέφεραν αρκετά τις τελευταίες δεκαετίες.
Η καλλιτέχνης, Σύλβια Κούβαλη, έχοντας την γκαλερί της στην Κωνσταντινούπολη, το 2007, και λίγα χρόνια αργότερα στο Λονδίνο μετέφερε την γκαλερί της στον Πειραιά. Παρόλο που λάτρευε την «καλλιτεχνική σκηνή» της Κωνσταντινούπολης, η πολιτική αστάθεια της Τουρκίας την ανάγκασε να φύγει και να μετακομίσει στην Αθήνα και να επιλέξει τον Πειραιά ως την ιδανική γειτονιά για την γκαλερί της, καθώς θεώρησε ότι υπήρχε μία ιδιαίτερη μαγεία στο να «βρίσκεσαι ανάμεσα σε ανθρώπους που επισκευάζουν πλοία και μηχανές όχι μακριά από το λιμάνι».
Ανάμεσα στους καλλιτέχνες βρέθηκαν οι συνιδρυτές του γραφείου LOT & Objects of Common Interest, Λεωνίδας Τραμπούκης μαζί με τη σύζυγό του, Ελένη Πεταλιώτη.
Αρχικά, το γραφείο τους βρισκόταν στο Μπρούκλιν, αλλά πριν 5 χρόνια, επέστρεψαν στην Ελλάδα, στην κεντρική Αθήνα, καθώς τους άρεσε ιδιαίτερα η ιδέα να βρίσκονται πιο κοντά στους αγαπημένους τους κατασκευαστές. Σήμερα, οι ίδιοι χτίζουν το νέο τους γραφείο στην περιοχή του Πειραιά, όχι ιδιαίτερα μακριά από τη γκαλερί Rodeo, καθώς τους προσέλκυσε «του κλίμα και η κοινότητα», όπως ανέφερε και ο Τραμπούκης. Οι ίδιοι ευελπιστούν να συνεργαστούν με Έλληνες κατασκευαστές, να πειραματιστούν με έργα μεγαλύτερης κλίμακας και, ενδεχομένως, να δημιουργήσουν και για άλλους σχεδιαστές και καλλιτέχνες.
O Πειραιάς αποτέλεσε, επίσης, πόλο έλξης και για τον ιδιοκτήτη της γκαλερί Carwan, Nicolas Bellavance-Lecompte, και τον Γάλλο αρχιτέκτονα, Quentin Moyse, οι οποίοι μετέφεραν τη γκαλερί τους από τη Βηρυτό στην Αθήνα, με τον Πειραιά να μονοπωλεί το ενδιαφέρον τους, καθώς είχε κάτι στην ατμόσφαιρα που τους θύμιζε το λιμάνι της Βηρυτού.
Ακόμη μία σημαντική προσωπικότητα που έχει επιλέξει τον Πειραιά, είναι και η Σουζάνα Λασκαρίδη, η οικογένεια της οποίας έχει τη ναυτιλιακή εταιρεία Λασκαρίδη. Τόσο το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, που εγκαθιδρύθηκε το 2007, όσο και η εταιρεία παραγωγής, έρευνας και ανάπτυξης, Blue Cycle, έχουν ως έδρα τους το λιμάνι του Πειραιά. H Blue Cycle στεγάζεται σε ένα παλιό εργοστασιακό συγκρότημα, που ανήκε στην εταιρεία φυσικού αερίου Πειραιώς, μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα. Η εταιρεία αυτή συλλέγει πλαστικό, που έχουν απορρίψει στο Αιγαίο Πέλαγος, εργοστάσια ναυτιλίας και αλιείας της περιοχής. Αυτά τα απορρίμματα μετατρέπονται, στη συνέχεια, σε νήματα ή πέλετ, που η εταιρεία χρησιμοποιεί ως υλικά για την κατασκευή διαφόρων προϊόντων, τα οποία μπορεί να είναι από κεραμίδια σε στιλ terazzo μέχρι και μοντέρνα έπιπλα εξωτερικού χώρου.
Εκείνη η βραδιά αποτέλεσε «σφραγίδα» για το μέλλον του Πειραιά, αφήνοντας μία αίσθηση αισιοδοξίας για ένα μέλλον που θα ανοίξει τον δρόμο για νέες ευκαιρίες στη τέχνη και τη δημιουργία.
Latest News
Γιατί το παλαιότερο ισπανικό χαμόν κοστίζει 80.000 ευρώ
Η πολυτέλεια στον ουρανίσκο έχει κόστος και αυτό το κομμάτι ισπανικού χαμόν το αποδεικνύει μπουκιά μετά τη μπουκιά
«Ληστρικά» ασφάλιστρα υγείας καταγγέλει ο Γιάνης Βαρουφάκης - Πώς συνδέονται με το fund CVC
«Τι νομίζανε ότι είναι η CVC; Φιλανθρωπική εταιρεία που ενδιαφέρεται για την υγεία του λαού;», ρωτά ο Γιάνης Βαρουφάκης, εξαπολύοντας «πυρά» τόσο στην κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και στο ΠΑΣΟΚ
«Putin», μία ταινία με πρωταγωνιστή τον Βλαντιμίρ Πούτιν
Ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν έρχεται στον κινηματογράφο – όχι φυσικά ο ίδιος, αλλά μία εκδοχή του που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης σε μια ταινία που θα συζητηθεί.
Διπλό φρένο στις αυξήσεις στα ασφάλιστρα - Στον ΟΤ το σχέδιο της κυβέρνησης
Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια του κλάδου υγείας και οι αυξήσεις των ασφαλίστρων απασχόλησαν ευρεία κυβερνητική σύσκεψη υπό τον Μητσοτάκη – Οι αποφάσεις
Ποιος σκότωσε το ρέιβ - Η παγκόσμια παρακμή του κλάμπινγκ
Από το Βερολίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη, το κλάμπινγκ στις πρωτεύουσες των πάρτι του κόσμου τελειώνει νωρίτερα
Ο ιδιοκτήτης της Aston Villa σκέφτεται την «έξοδο» από τη Βρετανία λόγω φορολογίας
Ο Αιγύπτιος επιχειρηματίας Νασέφ Σαουρίρις φέρεται να εξετάζει τη μετεγκατάστασή του, ενώ το οικογενειακό του γραφείο NNS Group μεταφέρθηκε στο Άμπου Ντάμπι πέρυσι
CIES: Αυτοί είναι οι πιο ακριβοί παίκτες στον κόσμο
Ο Αγγλος άσος της Ρεάλ Μαδρίτης άφησε στη δεύτερη θέση για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά τον Ερλινγκ Χάαλαντ
Charlie Hebdo: «Παραμένουμε απτόητοι»
Δέκα χρόνια μετά την φονική τρομοκρατική επίθεση εναντίον του, το γαλλικό σατιρικό περιοδικό διοργάνωσε διαγωνισμό γελοιογραφίας. Το θέμα της: ο Θεός και η χριστιανική θρησκεία.
Στην αντεπίθεση οι ασφαλιστικές για τα ασφάλιστρα υγείας – Ζητούν τιμοκατάλογο και είσοδο στα δημόσια νοσοκομεία
Μετά τις αποκαλύψεις του ΟΤ για τα ασφάλιστρα υγείας, η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών ζητά μέτρα για το άνοιγμα του ανταγωνισμού με τα ιδιωτικά νοσοκομεία
Νέα εξαγγελία Μαρινάκη για παρέμβαση στα ασφάλιστρα υγείας – Νομοθετική πρόταση φέρνει το ΠΑΣΟΚ
Οι αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας και ο ρόλος funds και ιδιωτικών νοσοκομείων που αποκάλυψε ο ΟΤ, πυροδοτούν πολιτική αντιπαράθεση