Τα μέτρα που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός της χώρας στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ στη Θεσσαλονίκη, αφορούν ένα πακέτο μέτρων με δημοσιονομικό κόστος 3,5 δις ευρώ. Από τα 3,5 δις τα 1,09 δις ευρώ αφορούν στο 2021 και πιο συγκεκριμένα στο διάστημα από τον Οκτώβριο έως το Δεκέμβριο και τα υπόλοιπα 2,41 δις το 2022. Σε μια διαφορετική ανάγνωση, από το σύνολο των μέτρων, η μείωση των φορολογικών εσόδων αφορά σε 0,74 δις το 2021 και σε 2,03 δις ευρώ το 2022 και η αύξηση των κρατικών δαπανών σε 0,35 δις ευρώ το 2021 και 0,38 δις ευρώ το 2022. Ο Πίνακας 1 συγκεντρώνει το ύψος των μέτρων πραγματοποιώντας διάκριση μεταξύ αυτών που αφορούν σε μείωση των φορολογικών εσόδων και αυτών που αφορούν σε αύξηση των κρατικών δαπανών
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αξιωματική αντιπολίτευση, δύο μέρες μετά την εξαγγελία των μέτρων, σχολίασε ότι από τα μέτρα ύψους 3,5 δις ευρώ μόνο τα 0,404 δις ευρώ αφορούν σε νέα μέτρα. Κάποια από τα μέτρα όντως έχουν εφαρμοστεί και το 2021 ή έχουν ήδη νομοθετηθεί για την επόμενη χρονιά. Ωστόσο, πρόκειται για μέτρα στήριξης της οικονομίας, που σημαίνει ότι όλα τα μέτρα που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ ταυτόχρονα οι επιβαρύνσεις αυτές θα γίνουν το επόμενο έτος.
Έτσι, αυτό που θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει δεν είναι εάν όντως οι εξαγγελίες αφορούν σε νέα μέτρα ή μέτρα που είχαν ανακοινωθεί και στο παρελθόν, αλλά το πότε τα μέτρα αυτά θα γίνουν εμφανή για την ελληνική κοινωνία και οικονομία.
Αυτό που είναι σαφές, μελετώντας τις εξαγγελίες της ΔΕΘ, είναι ότι αφορούν σε δημοσιονομικά μέτρα που θα γίνουν εμφανή από τώρα και στο εξής.
Επιχειρήσαμε να ποσοτικοποιήσουμε τις επιδράσεις των μέτρων που εξαγγέλθηκαν, χρησιμοποιώντας το Global Economic Model της Oxford Economics. Για το σκοπό αυτό προχωρήσαμε στις μειώσεις των κρατικών εσόδων και στις αυξήσεις των κρατικών δαπανών, όπως ακριβώς παρουσιάστηκαν στον Πίνακα 1. Το Διάγραμμα 1 παρουσιάζει τα αποτελέσματα της προσομείωσης αυτής για την ελληνική οικονομία.
Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να αναμένεται αύξηση του ΑΕΠ για το 2021 (κατά 0,34 δις ευρώ) και για το 2022 (κατά 0,1 δις ευρώ), ενώ ταυτόχρονα ο ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ από 6,01% θα πρέπει να αναμένεται σε 6,21% το 2021 και από 5,91% θα πρέπει να αναμένεται σε 5,77% το 2022.
Όπως ήταν αναμενόμενο, το πακέτο μέτρων αναμένεται να επιβαρύνει σημαντικά το δημοσιονομικό προϋπολογισμό καθώς το κρατικό ισοζύγιο από -9,2% το 2021 θα πρέπει να αναμένεται να είναι -9,77% και από -3,35% το 2022 θα πρέπει να αναμένεται να είναι -4,54% το 2022.
Αντίστοιχα, το πρωτογενές ισοζύγιο θα πρέπει να αναμένεται από -6,6% το 2021 να είναι -7,17% και από -0,84% το 2022 θα πρέπει να αναμένεται να είναι -2,03% το 2022.
* Παναγιώτης Ε. Πετράκης – Καθηγητής ΕΚΠΑ / Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
* Παντελής Χ. Κωστής (Ph.D.) – ΕΚΠΑ / Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
Latest News
Το ΕΚΠΑ καταγγέλλει παραπληροφόρηση για τις διεθνείς κατατάξεις των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων
Αναλυτική ανακοίνωση του ΕΚΠΑ απαντά στην παραπληροφόρηση για τις διεθνείς κατατάξεις των ελληνικών πανεπιστημίων με αφορμή την έκθεση της ΕΘΑΕ
Το ΕΚΠΑ στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο του CIVIS: Μια Διαδρομή Πρωτοπορίας και Εξωστρέφειας
Ως ιδρυτικό μέλος της Συμμαχίας CIVIS από το 2019, το ΕΚΠΑ πρωταγωνιστεί στη διαμόρφωση ενός νέου πανεπιστημιακού μοντέλου που προάγει τη συνεργασία, την καινοτομία και τη σύνδεση με την κοινωνία
Οι προβλέψεις 27 οίκων για την ελληνική οικονομία το 2025 και 2026
H Focus Economics παρουσιάζει τις εκτιμήσεις των οίκων που έκαναν τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο 2024