«Επενδύστε στον σιδηρόδρομο». Αυτό ήταν το μήνυμα της χθεσινής ατμοσφαιρικής βραδιάς στον σταθμό του Ρουφ, που υποδέχθηκε το Connecting Europe Express. Η ανάγκη διασύνδεση της χώρας μας με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών μονοπώλησε τις συζητήσεις, ενώ για πρώτη φορά η σιδηροδρομική Εγνατία, που θα ενώνει σε ράγες την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα, μπήκε στην ατζέντα με τις ευχές της Κομισιόν.
Ουσιαστικά, έρχεται στο προσκήνιο ένα σημαντικό πρότζεκτ που θα συνδέσει τη χώρα μας με τον διευρωπαϊκό διάδρομο Orien/East Med, όμως η δυσκολία χρηματοδότησης, το είχε μέχρι σήμερα αφήσει στο περιθώριο. Ειδικότερα δε το κομμάτι της λεγόμενης δυτικής σιδηροδρομικής Εγνατίας, θεωρείτο μάλλον ανέφικτο.
«Θα θέλαμε να δούμε την υλοποίηση συνδέσεων και πέρα από τον βασικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης και τη σύνδεση της Αθήνας με την Πάτρα. Θέλουμε να δούμε να υλοποιείται η σύνδεση με την Αλεξανδρούπολη και τα 6 βασικά λιμάνια της χώρας, καθώς και μέχρι την Ηγουμενίτσα. Επίσης, ενδιαφερόμαστε ο σιδηρόδρομος να περάσει τα σύνορα προς τη Βουλγαρία και την Κεντρική Ευρώπη. Έχουμε πολλά βήματα να κάνουμε και απαιτείται μακροχρόνια δέσμευση και αφοσίωση» είπε στο πλαίσιο της χθεσινής βραδιάς ο εκπρόσωπος της DG Move.
Πρόσω ολοταχώς για μελέτες
Ενόσω η σύνδεση της Ελλάδας με τους βασικούς λιμένες της Βουλγαρίας – γνωστή και ως παράκαμψη Βοσπόρου- έχει κάνει ορισμένα βήματα προόδου, αν και χρειάζονται πολλά ακόμη, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο ΟΣΕ βάζουν μπρος τις μηχανές για να φτάσει μεσοπρόθεσμα το τρένο και στην Ηγουμενίτσα.
Οι πρώτες μελέτες, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται να ξεκινήσουν για τη γραμμή Καλαμπάκα-Κοζάνη, με χρηματοδότηση από το CEF II. Το έργο, προϋπολογισμού που εκτιμάται στα 750 εκατ. ευρώ, αποτελεί μέρος της νέας γραμμής που θα ενώνει την Καλαμπάκα με τη Σιάτιστα, την Κοζάνη, την Καστοριά για να τερματίσει στην Κρυσταλλοπηγή.
Επίσης, ο ΟΣΕ ξεκινά μελέτες για τη νέα γραμμή Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα. H γραμμή θα φέρει για πρώτη φορά το τρένο στην Ήπειρο. Για τις μελέτες υπάρχει εγκεκριμένη χρηματοδότηση 20 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα δε με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί από τον ΟΣΕ, ως τα τέλη του 2022 θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί των μελετών. Η ολοκλήρωση τους εκτιμάται στο πρώτο τρίμηνο του 2025.
Νέα έργα με το «κλειδί στο χέρι»
Οι μελέτες είναι το ουσιαστικό βήμα ωρίμανσης των έργων που θα διαδεχθούν το μεγάλο σιδηροδρομικό πακέτο της δεκαετίας, ύψους 3,3 δισ. ευρώ. «Προχωράμε στη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα 6 μεγάλα μας λιμάνια: Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λαύριο, Ραφήνα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη. Για πρώτη φορά, βρίσκουμε τον τρόπο να δημοπρατήσουμε σιδηροδρομικά έργα πακέτο, ή αλλιώς «turn-key» χωρίς κατατμήσεις, που οδηγούν σε καθυστερήσεις και σε υπερβάσεις προϋπολογισμών» τόνισε κατά τον χαιρετισμό του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.
Σιδηρόδρομος: Πρωταγωνιστής των μεταφορών
Όπως είπε χαρακτηριστικά, ο κ. Σπύρος Πατέρας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ΟΣΕ, στην εκδήλωση για την άφιξη του Connecting Europe Express στην Αθήνα, οι προϋποθέσεις για να γίνει ο σιδηρόδρομος πρωταγωνιστής των επιβατικών και εμπορικών μεταφορών στη χώρα, όπως συμβαίνει σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη είναι οι εξής:
1. Αναβάθμιση και βελτιστοποίηση των σιδηροδρομικών υποδομών για να αυξηθούν η ταχύτητα των μεταφορών και η αξιοπιστία του δικτύου.
2. Αναβίωση και ανανέωση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού που θα καταστήσει τις διαδρομές πιο άνετες για τους επιβάτες και τους εργαζόμενους.
3. Ανάπτυξη ψηφιακών δομών που θα εκσυγχρονίσουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο και
4. Στρατηγικός σχεδιασμός που πρέπει να περιλάβει τη διασύνδεση όλων των πόλων ανάπτυξης της χώρας, δηλαδή λιμανιών, αεροδρομίων, εφοδιαστικής αλυσίδας και διευρωπαϊκών συνδέσεων.
«Για να επιτύχουμε τα παραπάνω χρειαζόμαστε σωστή αξιοποίηση των ανθρώπινων και των οικονομικών πόρων και προστασία της σιδηροδρομικής υποδομής και περιουσίας» τόνισε.
Το ταξίδι του Connecting Europe Express
Το Connecting Europe Express είναι ένα ξεχωριστό τρένο. Στην πραγματικότητα, είναι τρεις διαφορετικές αμαξοστοιχίες, η ιβηρική, η κλασική και η βαλτική. Κι αυτό λόγω του διαφορετικού πλάτους των σιδηροδρομικών γραμμών στην Ευρώπη, γεγονός που στερεί από τη Γηραιά Ήπειρο την πολυπόθητη διαλειτουργικότητα. Οι τρεις αμαξοστοιχίες συναντιούνται, κατά τη διάρκεια της εμβληματικής διαδρομής που διαγράφει εφέτος το Connecting Europe Express από τη μια άκρη της Ευρώπης στην άλλη.
Τα βαγόνια του παρέχονται από διάφορες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες. Ένα από αυτά, που παρέχεται από την ουγγρική MAV, φιλοξενεί κινητή έκθεση που διοργανώνουν ο Ευρωπαϊκός Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA) και η κοινή επιχείρηση Shift2Rail. Θα προβάλει τις πολυάριθμες υφιστάμενες τεχνολογίες και καινοτομίες που βελτιώνουν τη σιδηροδρομική εμπειρία και θα δείξει τον τρόπο με τον οποίο η Ε.Ε. στηρίζει έργα υποδομής.
Την κλασική αμαξοστοιχία συμπληρώνουν ένα βαγόνι διαλέξεων, το οποίο παρέχει η SNCF από τη Γαλλία, δύο κλασικά βαγόνια επιβατών της DB από τη Γερμανία και της SBB από την Ελβετία, ένα βαγόνι-εστιατόριο της ιταλικής FS και μια κλινάμαξα της αυστριακής ÖBB. Η ιβηρική αμαξοστοιχία που ταξιδεύει μεταξύ Πορτογαλίας και Ισπανίας παρασχέθηκε από την ισπανική εταιρεία Renfe, ενώ η λιθουανική LTG εκμεταλλεύεται τη βαλτική αμαξοστοιχία.
Το τρένο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων 2021, και ξεκίνησε το ταξίδι του από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λισαβόνας στις 2 Σεπτεμβρίου. Εχθές, Τρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2021, έφτασε στην Αθήνα μέσω Βόρειας Μακεδονίας, με ενδιάμεσες στάσεις σε Ειδομένη και Θεσσαλονίκη. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και η σιδηροδρομική οικογένεια το υποδέχθηκαν με μια ατμοσφαιρική εκδήλωση στον σταθμό του Ρουφ.
Συνολικά, η διαδρομή του θα διαρκέσει 5 εβδομάδες και θα ολοκληρωθεί στο Παρίσι στις 7 Οκτωβρίου 2021. Εντωμεταξύ θα έχει περάσει από 40 πόλεις 26 κρατών. Σήμερα, αναχωρεί προς Βουλγαρία και πάλι μέσω Θεσσαλονίκης.
Latest News
Ποιους τομείς επιλέγουν στην Ελλάδα οι ξένες εταιρείες
Μόλις το 0,6% του συνολικού αριθμού των επιχειρήσεων όλων των κλάδων που δραστηριοποιούνται στη χώρα είναι συνδεδεμένο με ξένες επιχειρήσεις
Πώς έφθασε στο σημείο «μηδέν» η Επίλεκτος - Αγώνας δρόμου για συμφωνία με τράπεζες
Σε εξέλιξη οι συζητήσεις της Επίλεκτος με τις τράπεζες – Απειλείται με λουκέτο εάν δεν βρεθεί λύση - Ο έλεγχος του ορκωτού
Ανεβαίνει και χωρίς τη Reebok η Adidas - Με πόσο «έτρεξαν» οι πωλήσεις στην Ελλάδα
Ανθεκτική αποδείχθηκε η Adidas Hellas στην κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας του 2023 - Πού ποντάρει για το μέλλον
«Πράσινη» απόβαση από τις ελληνικές επιχειρήσεις ενέργειας στο Μπακού – Ισχυρά ονόματα στην COP29
ΤΕΡΝΑ, ΔΕΗ, AKTOR, Κοπελούζος, ΤΙΤΑΝ, Helleniq Energy, Motor Oil και άλλες ενεργειακές επιχειρήσεις στην COP29
Σε νέα guidance οι τράπεζες για τα έσοδα - Το σκηνικό μετά τη μείωση των επιτοκίων
Οι τράπεζες καλούνται να ποσοτικοποιήσουν την επίδραση που θα έχει το μειούμενο κόστος χρήματος στα καθαρά έσοδα από τόκους
Παραιτήθηκε ο Π. Καπετανάκος από την Noval Property - Νέος CEO o Μιχαήλ Παναγής
Η νέα σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου της Noval Property - Τι αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της εταιρείας
ΑΧΙΑ: Τι περιμένει η αγορά να «ακούσει» από την Εθνική Τράπεζα
Η Εθνική Τράπεζα διαπραγματεύεται με 0,72x σε όρους P/TE με βάση τις εκτιμήσεις του 2025, με 13,6% RoTE. Η ΑΧΙΑ επαναλαμβάνει τη σύσταση buy
Σύμπραξη Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς – ΕΒΕΑ
Στόχος η προώθηση του Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού
Και με τη... βούλα η πώληση του 90,1% της Alpha Bank Romania στην UniCredit - Τι ακολουθεί
Alpha Bank και UniCredit συνεργάζονται ήδη για να εξυπηρετήσουν ελληνικές επιχειρήσεις στις συναλλαγές με 13 αγορές της Ευρώπης
Το Χρηματιστήριο Αθηνών διοργανώνει το ATHEX Small Cap Roadshow 2024
Ποιες εταιρείες θα συμμετάσχουν στο roadshow