«Αυξημένα διόδια» σχεδιάζει κυβέρνηση για πολύ δημοφιλούς προορισμούς σε μία προσπάθεια να «ελεγχθεί» το κύμα «υπερτουρισμού» και τα προβλήματα που αυτός δημιουργεί. Την στρατηγική αυτή στόχευση, της αύξησης του κόστους πρόσβασης σε ορισμένους δημοφιλείς προορισμούς, περιέγραψε με χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στη ΔΕΘ.
Όπως είπε ο Πρωθυπουργός απαντώντας σε ερώτηση για την πορεία του τουρισμού «υπάρχουν προορισμοί που φτάνουν στα απόλυτα όρια τους, αν δεν τα έχουν ξεπεράσει. Δεν θα διστάσουμε για κάποιους από αυτούς τους προορισμούς, που βρίσκονται κατ’ εξοχήν στις Κυκλάδες, να πάρουμε πιο δραστικά μέτρα. Αν πρέπει, δηλαδή, να φτάσουμε στο σημείο να αυξήσουμε το κόστος πρόσβασης -να δώσω ένα παράδειγμα- στην κρουαζιέρα για προορισμούς οι οποίοι αυτή την στιγμή δεν μπορούν να υποστηρίξουν πέντε κρουαζιερόπλοια ταυτόχρονα δεν θα διστάσουμε να το κάνουμε. Το κάνουν και άλλες χώρες πια. Πρέπει να προστατεύσουμε τον πυρήνα του προϊόντος μας».
Το μέτρο περιορισμού της πρόσβασης σχεδιάζεται με διάφορες εκφάνσεις και σε άλλες περιοχές της Ευρώπης και εντάσσεται στις στρατηγικές διαχείρισης των προορισμών. Στην Βενετία για παράδειγμα εκτός από το μέτρο περιορισμού των κρουαζιερόπλοιων μακριά από το ιστορικό κέντρο, εξετάζουν την επιβολή ειδικής χρέωσης σε όσους τουρίστες φτάνουν στην πόλη μόνο για λίγες ώρες χωρίς να διανυκτερεύουν και αφήνουν πολύ λίγα χρήματα και επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Στη Βαρκελώνη από τον Αύγουστο του 2020 επιβλήθηκε προσωρινή απαγόρευση στην ενοικίαση κατοικίας για λιγότερο από 31 ημέρες, μέτρο που επεκτάθηκε μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου φέτος.
Η διαχείριση των προορισμών στοχεύει όχι μόνο στην προστασία τους αλλά και στην αύξηση των εσόδων με την προσέλκυση τουριστών υψηλοτέρων εισοδημάτων.
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε επίσης ο κ. Μητσοτάκης λέγοντας ότι «αυτό το οποίο πετύχαμε μέσα στην πανδημία ήταν ότι είχαμε περισσότερα εισοδήματα χωρίς κατ’ ανάγκη να είχαμε την ίδια αύξηση των επισκεπτών. Και αυτό είναι σημαντικό. Πρέπει να μην μετράμε την επιτυχία μιας τουριστικής περιόδου μόνο με τον αριθμό των αφίξεων, αλλά με το πόσα χρήματα έχουν δαπανήσει οι επισκέπτες μας στην Πατρίδα μας. Αν θέλουμε να μετακινήσουμε το τουριστικό μας προϊόν πιο υψηλά στην αλυσίδα αξίας, σε αυτό πρέπει να στοχεύουμε. Και πρέπει να το κάνουμε με πλήρη σεβασμό στο περιβάλλον, στην πολιτιστική μας κληρονομιά και στις δυνατότητες σημαντικών προορισμών να υποδεχθούν επισκέπτες, ειδικά τους δύσκολους μήνες του Ιουλίου και του Αυγούστου».
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην πορεία του τουρισμού της φετινής πολύ κρίσιμης περιόδου, επισημαίνοντας ότι «κερδίσαμε το στοίχημα του τουρισμού. Το κερδίζουμε μάλλον, για να είμαι πιο ακριβής. Και ο Σεπτέμβριος φαίνεται να είναι πολύ καλός και οι ενδείξεις για τον Οκτώβριο είναι εξίσου θετικές. Κερδίσαμε το στοίχημα διότι είχαμε σχέδιο. Προετοιμαστήκαμε πολύ συστηματικά. Από το ψηφιακό πιστοποιητικό το οποίο πρώτοι εμείς δρομολογήσαμε, από τον Ιανουάριο αυτής της χρονιάς, όταν κανείς δεν σκεπτόταν πως θα ταξιδέψουν το Καλοκαίρι, μέχρι την πολύ ξεκάθαρη επικοινωνία μας και τα σαφή πρωτόκολλα. Ανοίξαμε τον τουρισμό με ασφάλεια και νομίζω ότι οι άνθρωποι του τουρισμού αυτό το εκτιμούν. Αναγνωρίζουν ότι σε πολλές περιοχές της χώρας, συμπεριλαμβανομένων και των Κυκλάδων και της Σύρου, ότι τον Αύγουστο πήγαμε καλύτερα από ό,τι πήγαμε το ’19»
Ο Πρωθυπουργός απέφυγε να αναφερθεί σε συγκεκριμένο νούμερο εσόδων: «Δεν είμαι σε θέση, ακόμα, να κάνω τουριστικό ταμείο. Πιστεύω, όμως, ότι θα ξεπεράσουμε τους στόχους που είχαμε θέσει στον Προϋπολογισμό σχετικά με την τουριστική περίοδο» είπε χαρακτηριστικά. Όμως δεν απέφυγε να αναφερθεί σε «νούμερα» ένας από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους του ελληνικού τουρισμού ο επίτιμος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Ikos/Sani κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, ο οποίος πριν λίγες ημέρες εκτίμησε με ένα tweet ότι τα έσοδα από τον τουρισμό θα φτάσουν φέτος τα 12 δις. ευρώ που αντιστοιχούν σε ένα ποσοστό κοντά στο 67% των εσόδων του 2019 (18,3 δις. ευρώ). Εφόσον τα έσοδα ανά ταξίδι είναι φέτος είναι υψηλότερα κατά 25% σε σύγκριση με το 2019 τότε θα φτάσουν τα 12 δις. ευρώ φέτος και σε αυτή την περίπτωση το ελληνικό ΑΕΠ θα αυξηθεί πάνω από 6%, έγραψε ο κ. Ανδρεάδης.
Πάντως μπορεί οι άνθρωποι του τουρισμού να μην κρύβουν την αισιοδοξία τους για τα φετινά επιτεύγματα του τουρισμού και να εκφράζουν την συμφωνία τους σε γενικές γραμμές με την κυβερνητική πολιτική στον τομέα, ωστόσο δεν παύουν να υπενθυμίζουν ότι υπάρχουν και ορισμένα «γκρίζα» σημεία όπως π.χ. η φορολογία.
Ο πρωθυπουργός απέφυγε να αναγγείλει μειώσεις ΦΠΑ, κάτι που έχει ζητήσεις ο ΣΕΤΕ. Όπως έχει δηλώσει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Ρέτσος, «έχουν γίνει πολλά, μπορούν να γίνουν ακόμα περισσότερα, όπως είναι για παράδειγμα ο ενιαίος ΦΠΑ σε τουρισμό και μεταφορές, ύψους 11%. Υπήρξε προεκλογική εξαγγελία της σημερινής Κυβέρνησης, και αν τα δημοσιονομικά το επιτρέψουν, θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο και κρίσιμο να επισπευσθεί. Κάτι που θα ενίσχυε ιδιαίτερα την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, ώστε να ανακτήσουν μεγαλύτερο κομμάτι της πελατείας τους, από μία συρρικνωμένη, για δεύτερη συνεχή χρονιά, παγκόσμια τουριστική πίτα»
Έρευνα: Θέλουν επιστροφή στην κανονικότητα οι τουρίστες
Στο μεταξύ σύμφωνα με κυλιόμενη έρευνα του STR που πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2020, τον Φεβρουάριο του 2021 και τον Ιούλιο του 2021, οι τουρίστες φαίνεται να δίνουν λιγότερη σημασία πλέον στα πρωτόκολλα Covid 19 καθώς μόλις το 11% αυτών επηρεάζονται από τα πρωτόκολλα για την κράτηση που επιλέγουν έναντι 16% τον Φεβρουάριο και 15% τον Αύγουστο. Αυτό το εύρημα ενισχύει την άποψη ότι οι καταναλωτές αποδέχονται πλέον περισσότερο τον ιό, πιθανότατα λόγω εμβολιασμού, σε σύγκριση με νωρίτερα.
Επίσης η έρευνα πιστοποιεί ότι περισσότεροι ανοιχτοί χώροι και καλύτερη χρήση των υπαίθριων χώρων γίνονται ευμενώς δεκτοί από τους καταναλωτές. Πάνω από το 60% των ερωτηθέντων συμφώνησαν ότι προτιμούν τη διαμονή με αυτά τα χαρακτηριστικά (open space και εύκολη πρόσβαση σε εξωτερικούς χώρους)
Επιπλέον σχεδόν το 50% των ταξιδιωτών περιμένει βελτιωμένο Wi-Fi τώρα σε σύγκριση με πριν την πανδημία. Οι συχνοί επαγγελματίες ταξιδιώτες έδωσαν ακόμη μεγαλύτερη έμφαση με περισσότερο από το 60% να αναμένει βελτίωση.
Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι αντίθετα με αυτό που φαίνεται πιο φυσιολογικό, οι ταξιδιώτες δίνουν λιγότερη σημασία τώρα στις υπηρεσίες «χωρίς επαφή» και τις «ελάχιστες υπηρεσίες καθαριότητας» (minimal housekeeping και contactless services) .
Η υπηρεσία «ανέπαφου φαγητού», όπου οι επισκέπτες παραγγέλνουν και πληρώνουν χωρίς να αλληλοεπιδρούν με υπάλληλους, είναι απαίτηση που έχει υποχωρήσει τους τελευταίους μήνες ίσως λόγω της αυξημένης εμπιστοσύνης στα ξενοδοχεία. Τον Φεβρουάριο του 2021 το 37% των ερωτώμενων, έδινε έμφαση σε αυτή την υπηρεσία ενώ τον Ιούλιο μειώθηκε στο 26%
Επίσης αν και πολλά ξενοδοχεία λόγω πανδημίας ανέπτυξαν επιπλέον υπηρεσίες δωματίου ωστόσο, τελικά μόλις το 12% των ερωτώμενων συμφώνησε ότι θα περνούσε περισσότερο χρόνο χαλαρώνοντας στο δωμάτιό του σε σύγκριση με πριν την πανδημία.
Συνολικά, τα ευρήματα δείχνουν ότι οι περισσότεροι καταναλωτές επιδιώκουν την επανέναρξη της κανονικότητας στις ξενοδοχειακές τους εμπειρίες.
Latest News
Έρχονται αυστηρές προδιαγραφές για τα Airbnb - Η ρύθμιση «κλειδί» και η ανατροπή στις μισθώσεις
Οι παρεμβάσεις του σχεδίου νόμου αφορούν στα καταλύματα τύπου Airbnb και όχι τους κοινόχρηστους χώρους
Αντιδρούν οι ξενοδόχοι στο ενδεχόμενο αύξησης στα τέλη παρεπιδημούντων
Οι ξενοδόχοι υπενθυμίζουν σε όλους πως η τουριστική βιομηχανία αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της οικονομίας της Αττικής
«Κλείδωσε» το ρεκόρ στον τουρισμό - Πόσοι ήρθαν τον Σεπτέμβριο, πόσες ημέρες έμειναν [γραφήματα]
Ο τουρισμός συνεχίζει την εντυπωσιακή του πορεία - Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025
Καταγγελία στην Κομισιόν για τα μέτρα θηλιά στο Airbnb
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στις ισπανικές αρχές για τα Airbnb
Η ακρίβεια «πλήγωσε» Μύκονο και Σαντορίνη - Απώλειες για καταλύματα και εστίαση
Σαντορίνη και Μύκονος κατέγραψαν απώλειες στον τουρισμό τους καλοκαιρινούς μήνες - Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία
Το mega project των 800 εκατ. του Μπορίσοφ στην Ελούντα – To deal με τον Ralph Lauren
Πώς θα χρηματοδοτηθεί η τουριστική επένδυση του Elounda Hills του επιχειρηματία – Η προπώληση κατοικιών και η συνεργασία με εταιρεία του Ralph Lauren
Πάνω από 100 επενδυτές ψάχνουν ξενοδοχεία στην Αθήνα - Πώς ενισχύεται ο τουρισμός
Ο τουρισμός ενισχύεται με νέα ξενοδοχεία απο Wyndham - Ενδιαφέρον απο Highgate για την ελληνική αγορά - Η αξία του τοπικού management
Πού θα επενδύσει σε νέα ξενοδοχεία ο όμιλος Μήτση - Τι «βαθμό» πήρε το 2023
Ο Όμιλος Μήτση συνεχίζει να αναπτύσσεται στον ελληνικό τουρισμό - Τι λέει ο CEO της εταιρείας, Κώστας Μήτσης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Φλερτάρει με Καραϊβική και Μέση Ανατολή η Sani/Ikos – Νέο ξενοδοχείο στην Ισπανία
Παγκόσμια επέκταση σχεδιάζει ο όμιλος Sani/Ikos, όπως δήλωσε ο COO του Ομίλου Alexander Schneider σε συνέντευξη του στο γερμανική έκδοση FVW