
Οι καταναλωτές συχνά αγοράζουν ένα προϊόν όχι μόνο για τα χαρακτηριστικά του αλλά και για το κύρος (status) που αυτό προσδίδει. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν προϊόντα όπως επώνυμα ρούχα και τσάντες, τελευταίες εκδόσεις από smartphones και tablets, drones, πολυτελή αυτοκίνητα κλπ. Οι καταναλωτές που αγοράζουν τέτοια αγαθά επιθυμούν να ανήκουν σ’ ένα μικρό κύκλο ατόμων. Έτσι απολαμβάνουν μεγαλύτερη ευχαρίστηση όσο λιγότεροι καταναλωτές αγοράζουν παρόμοιας ποιότητας προϊόντα και όσο περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας από το δικό τους ή δεν αγοράζουν καθόλου.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά ενός τέτοιου προϊόντος από κάποιους καταναλωτές προκαλεί φθόνο (envy) σε όσους δεν έχουν κάνει μια παρόμοια αγορά. Οι καταναλωτές αυτοί προτιμούν να ανήκουν σε μια μεγάλη ομάδα ατόμων που δεν διαθέτουν ένα τέτοιο αγαθό παρά να είναι από τους λίγους που δεν έχουν καταφέρει να το αποκτήσουν.
Στην εργασία αυτή αναλύουμε την άριστη φορολόγηση ενός μονοπωλίου που παράγει ένα αγαθό με αυτές τις ιδιότητες. Είναι γνωστό ότι αν ένα αγαθό αγοράζεται μόνο για τα χαρακτηριστικά του, η κυβέρνηση θα πρέπει να επιδοτήσει την αγορά του προϊόντος αφού το μονοπώλιο θέτει υψηλότερη από την κοινωνικά άριστη τιμή. Με την επιδότηση, η τιμή του αγαθού μειώνεται και περισσότεροι καταναλωτές μπορούν να το αγοράσουν.
Το αποτέλεσμα αυτό μπορεί να αντιστραφεί για την περίπτωση των αγαθών που εξετάζουμε. Όταν η τιμή του αγαθού επιδοτείται, η χρησιμότητα των καταναλωτών που το αγοράζουν αρχικά μειώνεται, αφού το κύρος που προσδίδει αυτό μειώνεται. Από την άλλη, οι νέοι αγοραστές απολαμβάνουν μεγάλη ευχαρίστηση αφού αγοράζουν ένα προϊόν που χωρίς την επιδότηση δεν θα μπορούσαν να αποκτήσουν. Τέλος όσοι και μετά την επιδότηση δεν αγοράζουν το προϊόν αισθάνονται μεγαλύτερη δυσφορία αφού ανήκουν σε μια μικρότερη ομάδα που δεν αγοράζει το προϊόν. Είναι δυνατόν, όταν η επίδραση του κύρους αλλά και του φθόνου για το αγαθό είναι μεγάλη, το κράτος να επιθυμεί να φορολογήσει αντί να επιδοτήσει ένα τέτοιο αγαθό.
Στην εργασία μελετούμε επίσης την επίδραση των ιδιοτήτων αυτών στην άριστη φορολογία όταν ένα μονοπώλιο παράγει ένα προϊόν υψηλότερης ποιότητας και ένα χαμηλότερης ποιότητας. Αποδεικνύουμε πως η κυβέρνηση είναι προτιμότερο να φορολογεί με μικρότερο συντελεστή το προϊόν με την υψηλότερη ποιότητα.
Εξετάζουμε ακόμα το πώς η μετακύλιση του φόρου επηρεάζεται όταν τα αγαθά προσδίδουν κύρος στους κατόχους τους και φθόνο σε αυτούς που δεν μπορούν να τα αγοράσουν. Η μετακύλιση του φόρου μεγαλώνει για το προϊόν με την υψηλότερη ποιότητα και μικραίνει για το προϊόν με την χαμηλότερη ποιότητα όταν η επίδραση του κύρους αλλά και του φθόνου γίνεται πιο έντονη.
Τέλος εξετάζουμε την επίδραση της επιβολής ενός φόρου στο ένα προϊόν στην τιμή του άλλου προϊόντος. Ένας φόρος για το προϊόν με την χαμηλότερη ποιότητα μειώνει την τιμή του προϊόντος με την υψηλή ποιότητα ενώ ένας φόρος στο προϊόν με την υψηλή ποιότητα αυξάνει την τιμή του προϊόντος με την χαμηλή ποιότητα.
* Ο Ελευθέριος Ζαχαριάς είναι Επίκουρος Καθηγητής στο τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
* Η Ουρανία Καρακώστα είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Ερευνητικό Δοκίμιο no 20 ǀ Σεπτέμβριος 2021 με τίτλο «Optimal Taxation with Positional Consideration» των E. Zαχαριά και Ο. Καρακώστα.


Latest News

Δασμοί και αβεβαιότητα φέρνουν ύφεση – Οι επιπτώσεις στην Ελλάδα
Όταν οι επιχειρήσεις δεν ξέρουν τι να περιμένουν από το διεθνές περιβάλλον, είναι λιγότερο πιθανό να προχωρήσουν σε νέες επενδύσεις ή να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας

Πώς η λογιστική θα κάνει πιο «πλούσιους» τους φορείς γενικής κυβέρνησης από 1/1/2026;
To 2025 θεωρείται περίοδος προετοιμασίας, ή αλλιώς προπαρασκευαστική περίοδος

ΟΤ Delphi Economic Forum X-Γεράσιμος Σιάσος: Το ΕΚΠΑ καταθέτει αίτηση για παράρτημα στην Κύπρο
Ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ, Γεράσιμος Σιάσος, μιλώντας στο πλαίσιο του ΟΤ Delphi Economic Forum X, δήλωσε ότι «το Χάρβαρντ, το Γέιλ, το Κολούμπια και το Τζονς Χόπκινς είναι ήδη παρόντα στην Ελλάδα μέσω συνεργασιών»

Γ. Σιάσος: Τα δημόσια πανεπιστήμια διακρίνονται στο διεθνές στερέωμα και θα παραμείνουν στην κορυφή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Πρωταρχικός στόχος της ελληνικής Πολιτείας θα πρέπει να είναι η στήριξη των δημόσιων πανεπιστημίων, που αποτελούν την ατμομηχανή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τονίζει ο πρύτανης του ΕΚΠΑ, Γεράσιμος Σιάσος

Πώς θα κινηθεί η ελληνική οικονομία το 2025 και 2026 - Νέες προβλέψεις από 25 οίκους
Για το πρώτο τρίμηνο του 2025, οι προβλέψεις της Focus Economics κάνουν λόγο για επιβράδυνση του ρυθμού μεγέθυνσης

Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψε η Netcompany με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Το μνημόνιο υπέγραψε από τη Netcompany, o κ. Αλέξανδρος Μάνος, Διευθύνων Σύμβουλος Netcompany-Intrasoft, και από το ΟΠΑ, ο Πρύτανης και Καθηγητής στο Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Βασίλης Βασδέκης

ΕΤΕπ: Δάνειο 95 εκατ. ευρώ για φοιτητικές εστίες στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) συγχρηματοδοτεί με δάνειο ύψους €95 εκατ. την κατασκευή και λειτουργία φοιτητικών εστιών και νέων ακαδημαϊκών εγκαταστάσεων στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

PODCAST Economics & Business TALKS | Η στρατηγική μάρκετινγκ στα χρόνια των Social Media και του AI
Σε αυτό το επεισόδιο υποδεχόμαστε τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου στο Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας κ. Σέργιο Δημητριάδη. Στη συζήτησή μας, συμμετέχει, και ο Γιώργος Γκριτζάλας συνιδρυτής διαφημιστικής εταιρείας και σύμβουλος στρατηγικής μάρκετινγκ.

Ήπιες αυξήσεις στις τιμές κατοικιών στην Ευρωζώνη το 2025-2028 - Πρωτιά για την Ελλάδα
Για την Ευρωζώνη, η εικόνα που σχηματίζεται είναι μια αγορά ακινήτων που δεν καταρρέει αλλά ούτε και προσφέρει ουσιαστική αναπτυξιακή ώθηση

O πρύτανης του ΕΚΠΑ Γεράσιμος Σιάσος στο MEGA για την ιστορία και τις επιτυχίες του Πανεπιστημίου Αθηνών
O Πρύτανης Γεράσιμος Σιάσος στη συνέντευξή του στην εκπομπή «Μεγάλη Εικόνα» στο MEGA και την δημοσιογράφο Νίκη Λυμπεράκη ανέδειξε την πορεία του πρώτου και μεγαλύτερου Πανεπιστημίου στη χώρα τους σχεδόν δύο αιώνες λειτουργίας του