Η επόμενη εμπορική μάχη μεταξύ Κίνας, ΗΠΑ και Ευρώπης θα δοθεί όπως όλα δείχνουν στις μπαταρίες και ειδικά στα γιγαντιαία εργοστάσια που θα τις κατασκευάζουν.
Με τα ηλεκτρικά οχήματα να προωθούνται ως το μέλλον της αυτοκίνησης, οι χώρες που θα ελέγχουν την παραγωγή μπαταριών, λιθίου με βάση τα σημερινά δεδομένα, θα έχουν όχι μόνο τακτικό αλλά και στρατηγικό πλεονέκτημα. Δεν είναι τυχαίο ότι όποια χώρα ή ήπειρος θα έχει το πάνω χέρι στην κατασκευή μπαταριών λιθίου θα μπορεί να ασκεί δύναμη ανάλογη με αυτή που είχε ο ΟΠΕΚ στο πετρέλαιο, ειδικά τη δεκαετία του 1970. Για το λόγο αυτό όχι μόνο εταιρείες αλλά και ολόκληρες κυβερνήσεις υποστηρίζουν σχέδια κατασκευής τέτοιων μεγάλων εργοστασίων (gigafactores) στο έδαφός τους. Το στοίχημα είναι μεγάλο. Σύμφωνα με την Eurobat, την εμπορική ένωση του κλάδου μπαταριών στην Ευρώπη, η αξία του κλάδου αυτού αναμένεται ότι θα αυξηθεί από 15 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ευρώπη και 75 δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως το 2019, σε 35 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ευρώπη και 130 δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως έως το 2030.
Όλοι πατάνε γκάζι. Μόλις πριν λίγες ημέρες το Bloomberg αποκάλυψε ότι η εταιρεία ανακύκλωσης μπαταριών που δημιουργήθηκε από τον συνιδρυτή της Tesla, Τζέφρεϊ Μπράιαν Στρόμπελ, η Redwood Materials έχει σαν στόχο όχι μόνο να γίνει η μεγαλύτερη εταιρεία ανακύκλωσης μπαταριών ιόντων λιθίου στις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και να μεταφέρει εκεί τις γραμμές παραγωγής μπαταριών που σήμερα βρίσκονται στην Ασία.
Διαβάστε επίσης: Πώς η βιομηχανία μπαταριών θα μεταφερθεί από την Ασία στις ΗΠΑ
Ο Στρόμπελ θέλει να ξεκινήσει το κτίσιμο ενός από τα μεγαλύτερα εργοστάσια παραγωγής μπαταριών στον κόσμο με επιφάνεια σχεδόν 93 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων και κόστος εγχειρήματος πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια.
Στήριξη
Υπάρχει όμως όπως φαίνεται και ανάλογη στήριξη από την Ουάσιγκτον. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ δείχνει αποφασισμένη να μην χάσει την κούρσα των μπαταριών λιθίου από την Κίνα όπως έγινε για παράδειγμα με τα πάνελ των φωτοβολταϊκών. Για το λόγο αυτό τον Ιούνιο το πανίσχυρο Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ (DOE) ανακοίνωσε νέα δέσμη πολιτικών μέτρων με στόχο την ανάκτηση μεριδίου αγοράς από την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα στην κατασκευή των βασικών συστατικών των προηγμένων μπαταριών ιόντων λιθίου που θα τροφοδοτούν ηλεκτρικά οχήματα και θα αποθηκεύουν ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Η κίνηση έχει επιπλέον ως στόχο να εξασφαλίσει ότι οι ΗΠΑ θα έχουν διαθέσιμες προμήθειες πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες. Οι νέες πολιτικές του DOE επιβάλλουν ότι τα έργα των εταιρειών που θα λαμβάνουν ομοσπονδιακή υποστήριξη – συμπεριλαμβανομένων 200 εκατομμυρίων δολαρίων στον προϋπολογισμό του οργανισμού για το 2022 για την υποστήριξη της έρευνας και της ανάπτυξης τεχνολογίας μπαταριών – πρέπει να παράγουν σημαντικό μέρος των προϊόντων τους στις ΗΠΑ. Επίσης η Ουάσιγκτον επεκτείνει επίσης τις κατευθυντήριες γραμμές για την παροχή δανεισμού 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο πλαίσιο του ειδικού Προγράμματος Δανεισμού Κατασκευής Προηγμένης Τεχνολογίας Οχημάτων, για να περιλαμβάνει δάνεια για προηγμένες κυψέλες μπαταριών και πακέτα για χρήση σε ηλεκτρικά οχήματα. Παράλληλα με αυτές τις νέες πολιτικές, το DOE ζητά επίσης από το Κογκρέσο να εγκρίνει νομοθεσία που θα ευθυγραμμίζεται με το σχέδιο υποδομής της κυβέρνησης Μπάιντεν ύψους 2,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που θα ενισχυθεί η εγχώρια παραγωγή μπαταριών.
Ανεξαρτητοποίηση
Η Ευρώπη από την πλευρά της δεν κάθεται ούτε αυτή με σταυρωμένα τα χέρια. Η Ευρώπη θέλει να ανεξαρτητοποιηθεί κι αυτή όσον αφορά τις μπαταρίες και ήδη από το 2020 η ΕΕ ξεπέρασε την Κίνα για να γίνει αυτή η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Το συμφέρον των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών –και των κυβερνήσεων- είναι τεράστιο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει βάλει ήδη από το 2018 σχέδιο δράσης για να αυξήσει την ικανότητα παραγωγής μπαταριών της Ευρώπης.
Στις αρχές του 2020, μόλις τέσσερις τέτοιες εγκαταστάσεις λειτουργούσαν σε όλη την Ευρώπη: η Samsung στο Göd (Ουγγαρία), το εργοστάσιο της LG στο Wroclaw (Πολωνία), η μονάδα παραγωγής του Leclanché στο Willstätt (Γερμανία) και η μονάδα της Envision AESC στο Sunderland (Βρετανία) σύμφωνα με τα στοιχεία του ιστότοπου fleeteurope.com.Με την παγκόσμια ετήσια παραγωγική ικανότητα κυττάρων ιόντων λιθίου να υπολογίζεται να φτάσει έως τα τέλη του 2021 περίπου τις 750 γιγαβατώρες (GWh), η Ευρώπη θέλει μεγαλύτερο μερίδιο το οποίο σήμερα δεν ξεπερνά το 10% στην παραγωγή αυτή. Μέχρι το 2030 μάλιστα η Ευρώπη θα μπορούσε να έχει ετήσια παραγωγική ικανότητα κυψελών ιόντων λιθίου το 2030 περίπου 780 GWh. Το BloombergNEF προβλέπει ότι το μερίδιο της Ευρώπης στην παραγωγή μπαταριών λιθίου θα μπορούσε να αυξηθεί από 7% τώρα σε 31% το 2030.
Latest News
Γιατί 1 στους 4 Αμερικάνους αποφεύγουν την Τεχνολογία Tesla
Είναι εξαιρετικά σπάνια η εμπλοκή ενός επιχειρηματία τόσο ανοιχτά στην πολιτική με τρόπο που να οδηγεί σε μποϋκοτάζ της Tesla
Γιατί η Meta έπρεπε να «υποκλιθεί στον Τραμπ» πριν από την ορκωμοσία του
Η Meta έχει πολλά να διακινδυνεύσει, γι' αυτό και επαναπροσδιορίζει τη θέση της ανάλογα με τις πολιτικές εξελίξεις - Τι κάνει τώρα με τον Τραμπ
Η Google αλλάζει τον τρόπο που μαθαίνουμε τις ειδήσεις – Τι είναι η λειτουργία «Daily listen»
Η Google δοκιμάζει μια νέα λειτουργία, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, που θα αλλάξει για πάντα τον τρόπο ενημέρωσης των χρηστών.
Στη «Silicon Valley» της Ταϊβάν - Εκεί που χτυπά η καρδιά της τεχνολογίας
Το νέο επιστημονικό πάρκο εισφέρει το 6% του ΑΕΠ της Ταϊβάν - Στο Σίντσου έχουν εγκατασταθεί εκατοντάδες τεχνολογικές επιχειρήσεις
Η Τεχνητή νοημοσύνη κατά της φοροδιαφυγής - Το σχέδιο της ΑΑΔΕ
Η εφορία δημιουργεί ενιαίο προφίλ για κάθε φορολογούμενο - Οι άξονες του Στρατηγικού Σχεδίου
Οργή στη Nvidia για τους επικείμενους περιορισμούς Μπάιντεν στις εξαγωγές μικροτσίπ
Η Nvidia είναι ο κορυφαίος πωλητής των λεγόμενων επιταχυντών τεχνητής νοημοσύνης και θα επηρεαστεί από τα νέα μέτρα
«Ανεβαίνει» ο ανταγωνισμος ανάμεσα στη Blue Origin και τη SpaceX - Την Κυριακή η εκτόξευση του πυραύλου New Glenn
Με ύψος 30 ορόφων, ο New Glenn αποτέλεσε βασικό στόχο της Blue Origin και επιδιώκει να αποσπάσει μερίδιο αγοράς από τον Falcon 9 της SpaceX
Αντίστροφη μέτρηση για το TikTok στις ΗΠΑ - Ο «τελικός» στο Ανώτατο Δικαστήριο
TikTok και ByteDance αμφισβητούν τον νόμο που υποχρεώνει την πώληση της πλατφόρμας έως τις 19 Ιανουαρίου ή το «λουκέτο»
Τα μεγαλύτερα έσοδα από το 1994 κατέγραψε το 2024 η TSMC
Οι μετοχές της TSMC που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο της Ταϊβάν έχουν αυξηθεί κατά 88% τους τελευταίους 12 μήνες
Οι ΗΠΑ ξεκινούν έρευνα για την τεχνολογία «έξυπνης κλήσης» χωρίς οδηγό της Tesla
Οι αρχές θεωρούν ότι τα αυτοκίνητα της Tesla εξοπλισμένα με αυτό το λογισμικό έχουν προβλήματα αναγώρισης αντικειμένων και σταθμευμένων οχημάτων