Η επόμενη εμπορική μάχη μεταξύ Κίνας, ΗΠΑ και Ευρώπης θα δοθεί όπως όλα δείχνουν στις μπαταρίες και ειδικά στα γιγαντιαία εργοστάσια που θα τις κατασκευάζουν.

Με τα ηλεκτρικά οχήματα να προωθούνται ως το μέλλον της αυτοκίνησης, οι χώρες που θα ελέγχουν την παραγωγή μπαταριών, λιθίου με βάση τα σημερινά δεδομένα, θα έχουν όχι μόνο τακτικό αλλά και στρατηγικό πλεονέκτημα. Δεν είναι τυχαίο ότι όποια χώρα ή ήπειρος θα έχει το πάνω χέρι στην κατασκευή μπαταριών λιθίου θα μπορεί να ασκεί δύναμη ανάλογη με αυτή που είχε ο ΟΠΕΚ στο πετρέλαιο, ειδικά τη δεκαετία του 1970. Για το λόγο αυτό όχι μόνο εταιρείες αλλά και ολόκληρες κυβερνήσεις υποστηρίζουν σχέδια κατασκευής τέτοιων μεγάλων εργοστασίων (gigafactores) στο έδαφός τους. Το στοίχημα είναι μεγάλο. Σύμφωνα με την Eurobat, την εμπορική ένωση του κλάδου μπαταριών στην Ευρώπη, η αξία του κλάδου αυτού αναμένεται ότι θα αυξηθεί από 15 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ευρώπη και 75 δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως το 2019, σε 35 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ευρώπη και 130 δισεκατομμύρια ευρώ παγκοσμίως έως το 2030.

Όλοι πατάνε γκάζι. Μόλις πριν λίγες ημέρες το Bloomberg αποκάλυψε ότι η εταιρεία ανακύκλωσης μπαταριών που δημιουργήθηκε από τον συνιδρυτή της Tesla, Τζέφρεϊ Μπράιαν Στρόμπελ, η  Redwood Materials έχει σαν στόχο όχι μόνο να γίνει η μεγαλύτερη εταιρεία ανακύκλωσης μπαταριών ιόντων λιθίου στις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και να μεταφέρει εκεί τις γραμμές παραγωγής μπαταριών που σήμερα βρίσκονται στην Ασία.

Διαβάστε επίσης: Πώς η βιομηχανία μπαταριών θα μεταφερθεί από την Ασία στις ΗΠΑ

Ο Στρόμπελ θέλει να ξεκινήσει το κτίσιμο ενός από τα μεγαλύτερα εργοστάσια παραγωγής μπαταριών στον κόσμο με επιφάνεια σχεδόν 93 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων και κόστος εγχειρήματος πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια.

Στήριξη

Υπάρχει όμως όπως φαίνεται και ανάλογη στήριξη από την Ουάσιγκτον. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ δείχνει αποφασισμένη να μην χάσει την κούρσα των μπαταριών λιθίου από την Κίνα όπως έγινε για παράδειγμα με τα πάνελ των φωτοβολταϊκών. Για το λόγο αυτό τον Ιούνιο το πανίσχυρο Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ (DOE) ανακοίνωσε νέα δέσμη πολιτικών μέτρων με στόχο την ανάκτηση μεριδίου αγοράς από την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα στην κατασκευή των βασικών συστατικών των προηγμένων μπαταριών ιόντων λιθίου που θα τροφοδοτούν ηλεκτρικά οχήματα και θα αποθηκεύουν ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Η κίνηση έχει επιπλέον ως στόχο να εξασφαλίσει ότι οι ΗΠΑ θα έχουν διαθέσιμες προμήθειες πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες. Οι νέες πολιτικές του DOE επιβάλλουν ότι τα έργα των εταιρειών που θα λαμβάνουν ομοσπονδιακή υποστήριξη – συμπεριλαμβανομένων 200 εκατομμυρίων δολαρίων στον προϋπολογισμό του οργανισμού για το 2022 για την υποστήριξη της έρευνας και της ανάπτυξης τεχνολογίας μπαταριών – πρέπει να παράγουν σημαντικό μέρος των προϊόντων τους στις ΗΠΑ. Επίσης η Ουάσιγκτον επεκτείνει επίσης τις κατευθυντήριες γραμμές για την παροχή δανεισμού 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο πλαίσιο του ειδικού Προγράμματος Δανεισμού Κατασκευής Προηγμένης Τεχνολογίας Οχημάτων, για να περιλαμβάνει δάνεια για προηγμένες κυψέλες μπαταριών και πακέτα για χρήση σε ηλεκτρικά οχήματα. Παράλληλα με αυτές τις νέες πολιτικές, το DOE ζητά επίσης από το Κογκρέσο να εγκρίνει νομοθεσία που θα ευθυγραμμίζεται με το σχέδιο υποδομής της κυβέρνησης Μπάιντεν ύψους 2,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που θα ενισχυθεί η εγχώρια παραγωγή μπαταριών.

Ανεξαρτητοποίηση

Η Ευρώπη από την πλευρά της δεν κάθεται ούτε αυτή με σταυρωμένα τα χέρια. Η Ευρώπη θέλει να ανεξαρτητοποιηθεί κι αυτή όσον αφορά τις μπαταρίες και ήδη από το 2020 η ΕΕ ξεπέρασε την Κίνα για να γίνει αυτή η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Το συμφέρον των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών –και των κυβερνήσεων- είναι τεράστιο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει βάλει ήδη από το 2018 σχέδιο δράσης για να αυξήσει την ικανότητα παραγωγής μπαταριών της Ευρώπης.

Στις αρχές του 2020, μόλις τέσσερις τέτοιες εγκαταστάσεις λειτουργούσαν σε όλη την Ευρώπη: η Samsung στο Göd (Ουγγαρία), το εργοστάσιο της LG στο Wroclaw (Πολωνία), η μονάδα παραγωγής του Leclanché στο Willstätt (Γερμανία) και η μονάδα της Envision AESC στο Sunderland (Βρετανία) σύμφωνα με τα στοιχεία του ιστότοπου fleeteurope.com.Με την παγκόσμια ετήσια παραγωγική ικανότητα κυττάρων ιόντων λιθίου να υπολογίζεται να φτάσει έως τα τέλη του 2021 περίπου τις 750 γιγαβατώρες (GWh), η Ευρώπη θέλει μεγαλύτερο μερίδιο το οποίο σήμερα δεν ξεπερνά το 10% στην παραγωγή αυτή. Μέχρι το 2030 μάλιστα η Ευρώπη θα μπορούσε να έχει ετήσια παραγωγική ικανότητα κυψελών ιόντων λιθίου το 2030 περίπου 780 GWh. Το BloombergNEF προβλέπει ότι το μερίδιο της Ευρώπης στην παραγωγή μπαταριών λιθίου θα μπορούσε να αυξηθεί από 7% τώρα σε 31% το 2030.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τεχνολογία
ThreatScene Greece: Ανακοίνωση νέου εξειδικευμένου τμήματος για την ναυτιλία
Τεχνολογία |

«Ασπίδα» από τις κυβερνοεπιθέσεις και στη ναυτιλία στήνει η ThreatScene Greece

«Στην ThreatScene, η αποστολή μας δεν σταματά μόνο στη ναυτιλία. Δεσμευόμαστε να προστατεύουμε το σύνολο των επιχειρήσεων απέναντι στις κυβερνοαπειλές», είπε η διευθύνουσα σύμβουλος, Κατερίνα Τασιοπούλου

Τεχνητή Νοημοσύνη: Τα οφέλη, το υψηλό κόστος και οι κίνδυνοι κυβερνοασφάλειας
Tεχνητή νοημοσύνη |

Μιχάλης Μπλέτσας (MIT): Η AI μου έχει στερήσει τον ύπνο

Ο διοικητής της Αρχής Κυβερνοασφάλειας Μιχάλης Μπλέτσας προσδιόρισε ως ζητούμενο το «να αναπτύξουμε δεξιότητες που θα μας επιτρέψουν να δουλέψουμε με την τεχνητή νοημοσύνη και όχι για την τεχνητή νοημοσύνη»

Επιχειρήσεις: Αναγνωρίζουν την χρησιμότητα της AI αλλά δεν επενδύουν σε αυτή
Tεχνητή νοημοσύνη |

Οι ελληνικές επιχειρήσεις αναγνωρίζουν την χρησιμότητα της AI αλλά δεν επενδύουν σε αυτή

Τι έδειξε η έρευνα «Technology & Beyond: The impact of AI» που παρουσιάστηκε στο «Future Unfold» της Grant Thornton για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τη σχέση τους με την τεχνητή νοημοσύνη