Οι τιμές του φυσικού αερίου ανεβαίνουν αδιάκοπα στην Ευρώπη, αλλά η Ρωσία, ο πρώτος τροφοδότης της ηπείρου, δεν ανοίγει την κάνουλα. Στόχος της, να εδραιώσει την θέση της ως αναπόφευκτου εταίρου. Από εβδομάδα σε εβδομάδα τα ρεκόρ καταρρίπτονται, και με την έλευση του χειμώνα, οι καταναλωτές θα κληθούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.
Αιτία για την εκτόξευση των τιμών είναι ένα σύνολο παραγόντων: η παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη, εντάσεις στην αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), χαμηλά επίπεδα αποθήκευσης στην Ευρώπη, αλλά και εργασίες και μία πυρκαγιά που εκδηλώθηκε τον Αύγουστο σε ρωσικές υποδομές που φρέναραν την προσφορά.
«Οι τιμές στην Ευρώπη έχουν ήδη σπάσει όλα τα δυνατά ρεκόρ. Και ίσως στο προσεχές μέλλον και αυτά τα ρεκόρ θα σπάσουν με την σειρά τους», έλεγε την Παρασκευή ενθουσιασμένος ο επικεφαλής της Gazprom Αλεξέι Μίλερ.
Ανατιμήσεις για τους Ευρωπαίους, όχι για τους Ρώσους
Την περασμένη Τετάρτη, οι τιμές έφθασαν τα 79,31 ευρώ ανά μεγαβατώρα, σε ιστορικό επίπεδο στην ευρωπαϊκή αγορά αναφοράς (TTF), αφού αυξήθηκαν κατά 30% στην αρχή της εβδομάδας.
Και το κερασάκι στην τούρτα! Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ, αυτή η εκτόξευση των τιμών για την Ευρώπη δεν θα έχει καμία επίπτωση στην τιμή καταναλωτή στην Ρωσία.
Κοντολογίς, η Μόσχα απολαμβάνει τον θρίαμβό της. Διότι η Ρωσία αποφεύγει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει τις δυνατότητες αποστολής επιπλέον ποσοτήτων μέσω της Ουκρανίας, γεγονός που συμβάλλει επίσης στην άνοδο των τιμών.
Το μήνυμα της Μόσχας είναι ξεκάθαρο: η αύξηση των εξαγωγών προς την Ευρώπη θα περάσει μέσα από τον επίμαχο αγωγό Nord Stream 2 προς την Γερμανία. Η κατασκευή μόλις ολοκληρώθηκε έπειτα από αμερικανογερμανική συμφωνία, ώστε να αποφευχθούν οι επώδυνες οικονομικές κυρώσεις.
Ο Nord Stream 2
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η έναρξη λειτουργίας το συντομότερο δυνατόν του Nord Stream 2 θα εξισορροπήσει τις παραμέτρους που διαμορφώνουν τις τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη», είπε ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου την περασμένη εβδομάδα.
Το σύνθημα για την έναρξη λειτουργίας του αγωγού, ωστόσο, θα πρέπει ακόμη να δοθεί από την γερμανική ρυθμιστική αρχή, την ώρα που πολλοί Ευρωπαίοι θεωρούν ότι η Μόσχα χρησιμοποιεί την ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης για πολιτικούς σκοπούς.
Σύμφωνα με τον Ντμίτρι Μαριντσένκο του οίκου Fitch, η Ρωσία θέλει «να δείξει ότι η Ευρώπη θα έρθει αντιμέτωπη με μία συρρικνωμένη αγορά φυσικού αερίου χωρίς τον Nord Stream 2» και, κατά συνέπεια, θα έχει να αντιμετωπίσει αυξημένες τιμές.
Η έναρξη λειτουργίας του νέου αγωγού δεν αναμένεται πριν από τις αρχές του 2022 και ο δρόμος δεν είναι χωρίς εμπόδια.
Η γερμανική ρυθμιστική αρχή θα πρέπει να ζητήσει την άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει και τέσσερις μήνες, και θα πρέπει να προσμετρήσει την γνώμη της Κομισιόν.
«Ο Nord Stream 2 δεν είναι ένα σχέδιο κοινού ευρωπαϊκού συμφέροντος», σχολίασε στο AFP εκπρόσωπος της Κομισιόν.
«Στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι να διασφαλίσει ότι ο Nord Stream 2 λειτουργεί κατά τρόπο διαφανή, χωρίς καθεστώς διακρίσεων και σύμφωνα με το διεθνές και ευρωπαϊκό ενεργειακό δίκαιο», πρόσθεσε.
Εκτός των φόβων για την αυξημένη ενεργειακή εξάρτηση από την Μόσχα, πολλές ευρωπαϊκές χώρες τονίζουν ότι ο αγωγός αποτελεί προδοσία των συμφερόντων ενός συμμάχου, της Ουκρανίας. Ο ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι χαρακτήρισε άλλωστε τον Nord Stream 2 «επικίνδυνο γεωπολιτικό όπλο του Κρεμλίνου».
Η Γερμανία διαβεβαιώνει ότι έχει διαπραγματευθεί τις αναγκαίες ασφαλιστικές δικλείδες, ενώ η Αγγελα Μέρκελ, που αποχωρεί, επικέντρωσε στο μήνυμα αυτό κατά τις αποχαιρετιστήριες επισκέψεις της στην Μόσχα και το Κίεβο. Χωρίς να πείσει τους επικριτές της.
Ορισμένοι πολέμιοι της Ρωσίας στην Ευρώπη προχωρούν στην επίθεση.
Σαράντα ευρωβουλευτές -προερχόμενοι κυρίως από την ανατολική Ευρώπη- ζητούν με επιστολή τους από την Κομισιόν έρευνα για την εκτόξευση των τιμών του φυσικού αερίου. Καταγγέλλουν την «άρνηση της Gazprom να ανταποκριθεί στα αιτήματα των ευρωπαίων καταναλωτών», βλέποντας σε αυτό «χειραγώγηση της αγοράς».
Η Gazprom έδωσε την διαβεβαίωση ότι «εκπληρώνει στο ακέραιο της υποχρεώσεις της και προσπαθεί να ικανοποιήσει τα επιπλέον αιτήματα».
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
Latest News
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της