Ιστορικά, το μέσο κόστος του φυσικού αερίου για την παραγωγή ενέργειας στην Ευρώπη κυμαινόταν από 15 ως 20 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh). Σήμερα, ωστόσο, η τιμή διαμορφώνεται στο επίπεδο-ρεκόρ των 65 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι έχει υπετριπλασιαστεί μέσα σε διάστημα λίγων μηνών.
Σύμφωνα δε με τους ειδικούς, το τέλος της «ανηφόρας» δεν είναι ορατό. «Η έντονη άνοδος της τιμής του φυσικού αερίου για τόσο μεγάλο διάστημα είναι πρωτόγνωρη, δήλωσε στην Handelsblatt ο ειδικός σε θέματα ενέργειας, Φάμπιαν Χούνεκε.
Κι αυτό είναι κάτι που σημαίνει, πρακτικά, ότι ο επικείμενος χειμώνας θα είναι ιδιαιτέρως βαρύς, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις. Ειδικά δε όσον αφορά στους καταναλωτές, ο αντίκτυπος θα είναι ορατός όχι μόνο στις τιμές των λογαριασμών ενέργειας, αλλά και σε εκείνες των βασικών ειδών διατροφής και άλλων προϊόντων, όπου καταγράφονται ήδη δυσβάσταχτες αυξήσεις.
Οι βασικές αιτίες
Γιατί συμβαίνει, όμως, αυτό και ποιοι φέρουν τη βασική ευθύνη; Σύμφωνα με το ρεπορτάζ και την ανάλυση του συντάκτη της παραπάνω γερμανικής εφημερίδας, Κλάους Στράτμαν, πέντε είναι οι βασικοί λόγοι.
Πρώτον, ο προηγούμενος χειμώνας, της περιόδου 2020-’21, ήταν πιο ψυχρός σε σύγκριση με τον μέσο όρο. Κι αυτό, σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς, είχε ως συνέπεια να «αδειάσουν» οι αποθηκευτικοί χώροι από τις ποσότητες αερίου, καθώς η ζήτηση συνεχίστηκε για μεγαλύτερο διάστημα από ό,τι συνήθως.
Δεύτερον, η ανάγκη αναπλήρωσης των αποθεμάτων οδήγησε σε πολύ μεγάλη ζήτηση στη διάρκεια του καλοκαιριού, γεγονός που συνέβαλε καθοριστικά στην αύξηση των τιμών, με βάση τον θεμελιώδη νόμο της αγοράς.
Τρίτον, η ζήτηση από τις χώρες της Ασίας έχει αυξηθεί δυσανάλογα, τουλάχιστον σε σύγκριση με την προ κορονοϊού περίοδο. Με αποτέλεσμα, όπως είναι προφανές, οι τιμές να υποστούν νέες ανοδικές πιέσεις, καθώς φάνηκε να υπάρχει δυσκολία κάλυψης της ζήτησης.
Τέταρτον, έχει πρακτικά διακοπεί η τροφοδοσία των ευρωπαϊκών αγορών με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), με αποτέλεσμα να προκαλείται επιπλέον κενό. Αυτό ισχύει κυρίως για το αμερικανικό, καθώς οι παραγωγοί του αναζητούν – κάτι που θεωρείται απολύτως φυσικό – τις περιοχές και τις χώρες που προσφέρουν τις καλύτερες τιμές και έχουν καταλήξει ότι αυτές βρίσκονται τη συγκεκριμένη περίοδο στην Ασία.
Πέμπτον, αν και η Gazprom τήρησε όλους τους όρους των συμβολαίων και παρέδωσε τις προβλεπόμενες ποσότητες, υπήρξαν δύο απρόοπτα που τους έχουν προκαλέσει προβλήματα και έχουν επίσης συμβάλει στην άνοδο των τιμών: Αφενός, μια πυρκαγιά σε ένα πεδίο άντλησης, που τους ανάγκασε να ρίξουν στην αγορά μεγάλο μέρος των αποθεμάτων τους. Και αφετέρου, οι υπερβολικά υψηλές θερμοκρασίες στη διάρκεια του καλοκαιριού, που είχε ως αποτέλεσμα να υπάρξουν ιδιαιτέρως μεγάλες ανάγκες στην εσωτερική αγορά.
Είναι αθώα η Μόσχα και η Gazprom;
Μήπως, όμως, όλα τα παραπάνω «αθωώνουν» τη Ρωσία, καθώς δεν περιλαμβάνουν ένα από τα επιχειρήματα που ακούγονται περισσότερο αυτό το διάστημα: Ότι η Gazprom προκαλεί μια τεχνητή κρίση στην Ευρώπη, θέλοντας να εκβιάσει και να επιταχύνει το πράσινο φως για τη λειτουργία του Nord Stream 2.
Η αλήθεια, σύμφωνα με την Handelsblatt, είναι ότι ναι μεν η κρίση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως τεχνητή, σε κάθε περίπτωση όμως εξυπηρετεί τέλεια τις επιδιώξεις της Μόσχας, η οποία μπορεί εύλογα να υποστηρίξει πως χωρίς τα 55 δισ. κυβικά του συγκεκριμένου αγωγού τα πράγματα θα συνεχίσουν να είναι δύσκολα. «Από ρωσικής πλευράς, πρόκειται για μια ιδανική κατάσταση», δηλώνει η Κίρστεν Βέστφαλ, του Ιδρύματος για την Οικονομία και την Πολιτική (SWP).
Παρ’ όλα αυτά, αξίζει να παραθέσουμε μια ακόμη διαπίστωσή της: «Προειδοποιώ να μην ρίχνουμε την ευθύνη αποκλειστικά στη Ρωσία. Σε τελική ανάλυση, η αγορά λειτουργεί σήμερα ακριβώς με τον τρόπο που η Κομισιόν ευχόταν πάντα».
Latest News
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της