Τα αποτέλεσμα των κλιματικών stress test που πραγματοποίησε σε πανευρωπαϊκή κλίμακα, έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Επισημαίνει πάντως, ότι, οι τράπεζες του ευρωπαϊκού Νότου –Ελλάδα, Κύπρος, Πορτογαλία, Ισπανία και Μάλτα- είναι πολύ πιο εκτεθειμένες σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν μεγάλους φυσικούς κινδύνους.
Στα stress tests αξιολόγησαν τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής σε περισσότερες από τέσσερα εκατομμύρια επιχειρήσεις παγκοσμίως και 1.600 τράπεζες της ζώνης του ευρώ σύμφωνα με τρία διαφορετικά σενάρια πολιτικής για το κλίμα.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι εταιρείες και οι τράπεζες επωφελούνται σαφώς από την έγκαιρη υιοθέτηση πράσινων πολιτικών για να προωθήσουν τη μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών άνθρακα.
Τα stress test αποκαλύπτουν επίσης ότι ο αντίκτυπος του κλιματικού κινδύνου συγκεντρώνεται σε ορισμένες περιοχές και τομείς της ζώνης του ευρώ.
Οι πιο εκτεθειμένες περιοχές
Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις που βρίσκονται σε περιοχές που εκτίθενται περισσότερο σε φυσικό κίνδυνο θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πολύ σοβαρές και συχνές φυσικές καταστροφές, οι οποίες με τη σειρά τους θα επηρεάσουν την πιστοληπτική τους ικανότητα.
Ο κλιματικός κίνδυνος περιλαμβάνει τόσο τον φυσικό κίνδυνο όσο και τον κίνδυνο μετάβασης.
Ο φυσικός κίνδυνος είναι ο οικονομικός αντίκτυπος μιας αναμενόμενης αύξησης της συχνότητας και του μεγέθους των φυσικών καταστροφών.
Στην Ευρώπη, οι φυσικοί κίνδυνοι κατανέμονται άνισα, με τις βόρειες περιοχές να είναι πιο επιρρεπείς σε πλημμύρες και τις νότιες περιοχές πιο εκτεθειμένες σε θερμική καταπόνηση και πυρκαγιές.
Ο κίνδυνος μετάβασης είναι το κόστος εισαγωγής πολιτικών για τη μείωση των εκπομπών CO2, ιδίως για ορισμένες βιομηχανίες υψηλής εκπομπής. Για παράδειγμα, βιομηχανίες έντασης άνθρακα, όπως η εξόρυξη ή η ηλεκτρική ενέργεια, θα επιβαρύνονταν με σημαντικό κόστος για τη μείωση των εκπομπών CO2, γεγονός που θα αύξανε την πιθανότητα αθέτησης τους βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα.
Χρυσή ευκαιρία
Τούτου λεχθέντος, η μετάβαση σε μια πιο πράσινη οικονομία είναι επίσης μια χρυσή ευκαιρία. Tα test δείχνουν ότι τα πλεονεκτήματα της έγκαιρης ανάληψης δράσης υπερτερούν του αρχικού κόστους σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα, επίσης ως αποτέλεσμα της αύξησης της ενεργειακής απόδοσης των επιχειρήσεων και των φθηνότερων τιμών ενέργειας συνολικά.
«Χωρίς πολιτικές μετάβασης σε μια πιο πράσινη οικονομία, οι φυσικοί κίνδυνοι θα αυξηθούν με την πάροδο του χρόνου. Θα αυξηθούν μη γραμμικά και λόγω της μη αναστρέψιμης φύσης της κλιματικής αλλαγής, αυτή η αύξηση θα συνεχιστεί με την πάροδο του χρόνου. Είναι ουσιαστικό να μεταβαίνουμε νωρίς και σταδιακά, ώστε να μπορούμε να μετριάσουμε το κόστος τόσο της πράσινης μετάβασης όσο και των μελλοντικών επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών », δήλωσε ο Luis de Guindos, Αντιπρόεδρος της ΕΚΤ.
Οι τράπεζες και η Ελλάδα
Οι τράπεζες της ζώνης του ευρώ θα μπορούσαν να επηρεαστούν σοβαρά σε ένα σενάριο όπου η κλιματική αλλαγή δεν αντιμετωπίζεται.
Οι αναμενόμενες ζημίες στα χαρτοφυλάκια εταιρικών δανείων φαίνεται να αυξάνονται σημαντικά με την πάροδο του χρόνου, λόγω του συνεχώς αυξανόμενου φυσικού κινδύνου, με τη δυνατότητα να γίνουν κρίσιμα τα επόμενα 30 χρόνια.
Το 2050, το μέσο χαρτοφυλάκιο εταιρικών δανείων μιας τράπεζας της ζώνης του ευρώ είναι 8% πιο πιθανό να χρεοκοπήσει σύμφωνα με το σενάριο υπερθέρμανσης παρά με μια ομαλή μετάβαση.
Κατά τη διάκριση μεταξύ διαφορετικών χαρτοφυλακίων δανείων, οι κλιματικές επιπτώσεις γίνονται ακόμη πιο έντονες, και ιδιαίτερα με την πάροδο του χρόνου.
Τα χαρτοφυλάκια που είναι πιο ευάλωτα στον κλιματικό κίνδυνο είναι 30% πιο πιθανό να χρεοκοπήσουν το 2050 σε σύγκριση με το 2020 σύμφωνα με το σενάριο hot house world: αυτή η αύξηση είναι πέντε φορές μεγαλύτερη από τη μέση αύξηση στο ίδιο σενάριο.
Οι μεγαλύτερες τράπεζες έχουν 50% μεγαλύτερη έκθεση σε επιχειρήσεις που είναι πολύ ευάλωτες στον κλιματικό κίνδυνο, σε σχέση με τις μικρότερες τράπεζες.
Tέλος, οι τράπεζες του ευρωπαϊκού Νότου –Ελλάδα, Κύπρος, Πορτογαλία, Ισπανία και Μάλτα- είναι πολύ πιο εκτεθειμένες σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν μεγάλους φυσικούς κινδύνους.
Latest News
Το 2024 θα είναι «σχεδόν σίγουρα» η πιο ζεστή χρονιά στην ιστορία
Το 2024 αναμένεται να αναδειχθεί ως η θερμότερη χρονιά που έχει καταγραφεί ποτέ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ευρωπαϊκής υπηρεσίας Κοπέρνικος.
Στην πρίζα… η ζήτηση για αυτοπαραγωγή ενέργειας – Τα στοιχεία του GreenTank
Αφορούν σε έργα για αυτοπαραγωγή ενέργειας από πολίτες, επιχειρήσεις, αγρότες, δήμους, ενεργειακές κοινότητες και άλλους φορείς, ισχύος 133 MW
Χατζηγάκης για Τραμπ: Ισως καθυστερήσει τη μετάβαση στις ΑΠΕ αλλά το megatrend δεν αλλάζει
Ο Μικέλης Χατζηγάκης εκτίμησε ότι η εκλογή του νέου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ δεν είναι μια καλή εξέλιξη για τις ΑΠΕ
Η εκλογή Τραμπ «ρίχνει» τις μετοχές των εταιρειών καθαρής ενέργειας
Οι μετοχές των εταιρειών με δραστηριότητα στην καθαρή ενέργεια πέφτουν με την εκλογή Τράμπ καθώς έχει δεσμευτεί ότι θα καταργησει τα υπεράκτια αιολικά πάρκα
Ανησυχία στους αρχιτέκτονες της συμφωνίας του Παρισιού για την εκλογή Τραμπ ενόψει της COP29
Ο Τραμπ, γνωστός αρνητής της κλιματικής κρίσης, την έχει αποκαλέσει «μια από τις μεγάλες απάτες»
«Πέφτει» η παγκόσμια ζήτηση για EV - Τι ανησυχεί τους καταναλωτές
Μόλις κατά 3% από πέρυσι αυξήθηκε το ποσοστό των καταναλωτών που σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα σύμφωνα με έρευνα της EY
Θα μπορούσε να γίνει η Αθήνα Βαλένθια;
Ποιες περιοχές της πρωτεύουσας κινδυνεύουν από μεγάλα πλημμυρικά φαινόμενα – Η αυθαίρετη δόμηση, τα ελλιπή αντιπλημμυρικά έργα και οι επιπτώσεις από τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Αθήνα
«Πράσινη» απόβαση από τις ελληνικές επιχειρήσεις ενέργειας στο Μπακού – Ισχυρά ονόματα στην COP29
ΤΕΡΝΑ, ΔΕΗ, AKTOR, Κοπελούζος, ΤΙΤΑΝ, Helleniq Energy, Motor Oil και άλλες ενεργειακές επιχειρήσεις στην COP29
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Πίστωση χρόνου για τα πρόστιμα στα EV ζητά η Γαλλία
Μεγαλύτερη ευελιξία ζητούν ευρωπαικές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες για το ζήτημα των ορίων στα ποσοστά εκπομπών των αυτοκινήτων