«Πριν από τις ομοσπονδιακές εκλογές της Κυριακής στη Γερμανία, οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ο Ολαφ Σολτς, ηγέτης του κεντροαριστερού SPD και νυν υπουργός Οικονομικών, θα διαδεχθεί την Άνγκελα Μέρκελ ως καγκελάριος». Με αυτή την πρόταση ξεκινά το άρθρο του στους Financial Times o νομπελίστας οικονομολόγος και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Κολούμπια, Τζόζεφ Στίγκλιτς, εκθέτοντας παράλληλα διάφορα ερωτήματα σχετικά με το σχήμα του συνασπισμού του οποίου θα ηγηθεί ο Σολτς, αλλά και κατεύθυνση που θα ακολουθήσει η Γερμανία, και κατ’ επέκταση η Ευρώπη, στη μετα-Μέρκελ εποχή.
Ο κ. Στίγκλιτς υπενθυμίζει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες, σε μια προσπάθεια να ανταποκριθούν στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης που δημιούργησε η πανδημία, εγκατέλειψαν τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ που διέπουν τα ελλείμματα και τον λόγο χρέους προς ακαθάριστο εγχώριο προϊόν, τον δανεισμό και τις δαπάνες για να διατηρήσουν τις οικονομίες τους ζωντανές.
Τονίζει επίσης, ότι η Γερμανία θεωρείται εδώ και καιρό ότι είναι ο πιο ενθουσιώδης υπέρμαχος των σκληρών και κανόνων για τον δανεισμό, ακόμα κι αν δεν τους τηρούσε πάντα πιστά. Θυμίζει μάλιστα το 2004, όταν το δημοσιονομικό έλλειμμα της Γερμανίας είχε ανέλθει στο 3,7% του ΑΕΠ, σημαντικά πάνω από το 3% που ορίζεται από τους κανόνες του Μάαστριχτ.
Για τον Νομπελίστα οικονομολόγο, το μεγάλο ερώτημα τώρα, που οι Ευρωπαίοι επανέρχονται σε κάποια κανονικότητα, είναι οι κανόνες που διέπουν τις δαπάνες και τον δανεισμό θα πρέπει να επανέλθουν στα προηγούμενα πρότυπα.
Και καταλήγει λέγοντας ότι η ΕΕ θα αναλάμβανε τεράστιο ρίσκο αν επιστρέψει στους παλιούς απαξιωμένους κανόνες. Η επαναφορά του χρέους προς το ΑΕΠ στο 60 % γρήγορα, όταν ορισμένες χώρες έχουν ποσοστά διπλάσια από αυτόν τον λόγο, θα τιμωρούσε ξανά με υψηλότερη φορολογία και χαμηλότερη ευημερία μια γενιά που βρίσκεται σε πίεση από το 2008.
Η κοινωνική συνοχή, η οποία είναι ζωτικής σημασίας μέρος οποιουδήποτε σχεδίου ανάκαμψης, θα θυσιάζονταν στο βωμό ενός αριθμού που έχει μικρή αξία. Για την εξισορρόπηση του συστήματος προς τους νέους και τους χαμηλόμισθους θα χρειαστούν συνεχείς επενδύσεις. Με τους λαϊκιστές έτοιμους να τρέφονται με τη δυσαρέσκεια, οι κίνδυνοι για το ευρωπαϊκό εγχείρημα είναι προφανείς.
«Τώρα είναι η ευκαιρία να χαράξουμε μια καλύτερη πορεία για την Ευρώπη. Οι παλιοί κανόνες δεν θα κρατήσουν στη ζωή ένα σκάφος που πλοηγείται σε ασταθή νερά. Αυτό που χρειάζεται είναι μια νέα, πιο ευέλικτη και πιο προσεκτική προσέγγιση στη μακροοικονομική και δημοσιονομική διαχείριση» προσθέτει.
Latest News
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας
Το κρυφό υπερόπλο των αλυσίδων φαστ φουντ - Πώς κρατούν πιστούς τους καταναλωτές
Οι αλυσίδες φαστ φουντ προσφέρουν αποκλειστικές υπηρεσίες σε πιστούς πελάτες και κερδίζουν μία σίγουρη πηγή εσόδων
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Η επόμενη μέρα για την οικονομία - Τα σενάρια μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ [γράφημα]
Τεράστια πρόκληση το μεγάλο έλλειμμα - Κλειδί οι ισορροπίες στο Κογκρέσο μετά τις εκλογές
Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας
Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»
Μείωση ρεκόρ, 250 μονάδες βασης, στα επιτόκια απο την κεντρική τράπεζα του Πακιστάν
Μετα τη μείωση, το βασικό επιτόκιο της κεντρικής τράπεζας του Πακιστάν είναι στο 15%