Πονοκέφαλο προκαλούν στους μεγάλους λιανοπωλητές των ΗΠΑ τα προβλήματα που παρατηρούνται στις εφοδιαστικές αλυσίδες και η πρωτοφανής αύξηση του κόστους μεταφοράς.
Η Costco, ο αμερικανικός κολοσσός στο λιανεμπόριο, προστέθηκε στη λίστα εκείνων οι οποίοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την κλιμάκωση των τιμών στα ναύλα και το σύνολο των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι εφοδιαστικές αλυσίδες. Ήδη έχουν εκφράσει έντονο προβληματισμό η Nike, η Federal Express και η General Mills.
Το κόστος αποστολής εμπορευματοκιβωτίων στο εξωτερικό έχει αυξηθεί κατακόρυφα τους τελευταίους μήνες. Η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδιών από τη Σαγκάη στη Νέα Υόρκη κόστιζε περίπου 2.000 δολάρια πριν από ενάμιση χρόνο, λίγο πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, και τώρα έχει εκτιναχτεί κοντά στα 16.000 δολάρια, σύμφωνα με την Bank of America.
Σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές, ο οικονομικός διευθυντής της Costco, Ρίτσαρντ Γκαλάντι, χαρακτήρισε τα έξοδα μεταφοράς «μόνιμα πληθωριστικά στοιχεία» και είπε ότι αυτές οι αυξήσεις συνδυάζονται με στοιχεία που είναι «κάπως μόνιμα», αυξάνοντας περαιτέρω την πίεση. Πρόκειται, όχι μόνο για τα φορτία, αλλά και για το υψηλότερο κόστος εργασίας, την αυξανόμενη ζήτηση για μεταφορές και προϊόντα, καθώς και ελλείψεις σε τσιπ υπολογιστών, λάδια και χημικά και υψηλότερες τιμές εμπορευμάτων.
«Δεν μπορούμε να τα κρατήσουμε όλα αυτά», είπε ο Γκαλαντί. «Κάποια από αυτά πρέπει να περάσουν και περνούν. Είμαστε ρεαλιστές ως προς αυτό», σημείωσε.
Μεταφράζοντας τα δεδομένα σε αριθμούς, ο ίδιος είπε ότι ο πληθωρισμός είναι πιθανό να κυμανθεί μεταξύ 3,5% και 4,5% σε γενικές γραμμές για τον Costco. Σημείωσε ότι τα προϊόντα χαρτιού έχουν σημειώσει αύξηση κόστους 4% έως 8% και ανέφερε τις ελλείψεις πλαστικών και προϊόντων για κατοικίδια που οδηγούν σε ανατιμήσεις από 5% μέχρι 11%.
Προετοιμαζόμενοι για τις γιορτές
Η συγκυρία δεν είναι καλή. Οι επίμονες πληθωριστικές πιέσεις έρχονται σε μια εποχή που οι λιανοπωλητές ετοιμάζονται για την εορταστική περίοδο.
Η πανδημία έφερε μαζί της ένα πλήθος εξαιρετικά δυσμενών παραγόντων που έχουν κάνει τον πληθωρισμό καθημερινό θέμα, μετά από μια περίοδο ως επί το πλείστον μέτριων πληθωριστικών πιέσεων και οι εταιρείες πιέζονται να αντιμετωπίσουν την κατάσταση πριν από μια κρίσιμη περίοδο.
«Πλησιάζοντας στις γιορτές, συνεργαζόμαστε με λιανοπωλητές και αυτό που βλέπουμε είναι ότι πρέπει να είναι ευέλικτοι με την εφοδιαστική αλυσίδα τους», δήλωσε ο Κιθ Τζέλινεκ, διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας Berkeley Research Group, αναφερόμενος στην αύξηση του κόστους σε πολλαπλά επίπεδα.
«Όλο αυτό το κόστος θα πλήξει τα λειτουργικά κέρδη», πρόσθεσε, συμπληρώνοντας ότι ο τελικοί προμηθευτές των καταναλωτών, οι λιανέμποροι, προβληματίζονται εάν θα μετακυλήσουν το αυξημένο κόστος στις τιμές ή εάν θα προσπαθήσουν να αυξήσουν την αποδοτικότητα από άλλες δραστηριότητες της εταιρείας προκειμένου να πετύχουν το επιθυμητό συνολικό περιθώριο κέρδους.
Πολλές εταιρείες ανέφεραν ότι οι καταναλωτές τουλάχιστον προς το παρόν είναι πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερες τιμές. Κυβερνητικές «τονωτικές ενέσεις» τρισεκατομμυρίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας συνέβαλαν στη βελτίωση των οικονομικών των καταναλωτών, με τον καθαρό πλούτο των νοικοκυριών να αυξάνεται κατά 4,3% το δεύτερο τρίμηνο.
Κανείς δεν γνωρίζει πόσο καιρό οι καταναλωτές θα είναι πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερες τιμές. Ο Τζέλινεκ είπε ότι αναμένει ότι αυτή η κατάσταση θα συνεχιστεί τουλάχιστον κατά τη διάρκεια της περιόδου των εορτών και στις αρχές του επόμενου έτους.
Προειδοποιήσεις
Η FedEx αυτή την εβδομάδα ανακοίνωσε ότι θα αυξήσει το κόστος αποστολής κατά 5,9% για εγχώριες υπηρεσίες και 7,9% για άλλες υπηρεσίες, λέγοντας ότι αντιμετωπίζει έλλειψη εργατικού δυναμικού και κόστη που συνδέονται με τα ευρύτερα προβλήματα.
«Η αγορά εργασίας είναι σφιχτή και σε ορισμένες περιοχές της χώρας έπρεπε να κάνουμε κάποιες προσαρμογές με βάση τις τιμές αγοράς για να ανταποκριθούμε στη ζήτηση», δήλωσε η CEO της UPS, Κάρολ Τομέ, στο CNBC.
Πρόσθεσε ότι και η UPS έχει βρεθεί αντιμέτωπη με τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η Fed περιμένει ότι ο πληθωρισμός θα κινηθεί υψηλότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις, ωστόσο, εξακολουθεί να βλέπει βελτίωση σε επίπεδα λίγο πάνω από το 2% τα επόμενα χρόνια.
Latest News
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών