Πρώτα ήταν τα 24 μαχητικά Rafale, μετά ήρθαν οι φρεγάτες Belhara (με option για άλλη μια) και στο βάθος, μια στρατηγική εταιρική σχέση Ελλάδας – Γαλλίας που ανατρέπει τα καθιερωμένα ως προς την άμυνα και την ασφάλεια στο πεδίο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διαμορφώνει ένα διαφορετικό μοντέλο προσέγγισης της Ευρω-Ατλαντικής συνεργασίας στους δύσκολους καιρούς της γενικευμένης αβεβαιότητας και των ασύμμετρων απειλών.
Και σε αυτό το κάδρο ας μην ξεχαστεί ούτε στιγμή η προσωπική σχέση αμοιβαίας εκτίμησης και εμπιστοσύνης ανάμεσα σε δύο νέους Ευρωπαίους πολιτικού ηγέτες – τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη που πιστεύουν στη δυναμική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και υπερασπίζονται με κάθε τρόπο την υπόθεση της στρατηγικής αυτονομίας της Ένωσης στον νέο παράξενο Κόσμο του 21ου αιώνα όπου τα ζητήματα της δύναμης, της ισχύος, της επιρροής και της επίδρασης των παραδοσιακών πολιτικών βρίσκονται σε φάση συνολικής επανεξέτασης.
Οι δύο τους, αν και ένθερμοι οπαδοί του νέου «αδογμάτιστου» δόγματος της soft power πιστεύουν στην αποτρεπτική ισχύ των όπλων που συνοδεύονται από εφαρμογές της πιο εξελιγμένης σύγχρονης τεχνολογίας και συνδέουν τις αμυντικές δαπάνες ή τα εξοπλιστικά προγράμματα με την παραγωγική ανασυγκρότηση μέσα από την συστηματική ενίσχυση της Ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας.
Το βασικό αυτό στοιχείο το εκφράζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνέντευξη του, από το Μουσείο του Λούβρου, στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ και στους δημοσιογράφους Νίκο Αλιάγα και Αντριάνα Παρασκευοπούλου χτες το βράδυ, το βράδυ της Δευτέρας 27 Σεπτεμβρίου 2021 (ολόκληρο το κείμενο της συνέντευξης είναι διαθέσιμο στο primeminister.gr).
Πιο συγκεκριμένα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης πιστεύει: «Το αίτημα για τη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης είναι πια απολύτως επιτακτικό. Μία Ευρώπη, δηλαδή, η οποία θα ευθυγραμμίσει τη γεωπολιτική της ισχύ με την οικονομική της δύναμη. Πιστεύω ότι και η Ελλάδα και η Γαλλία είναι δυο χώρες οι οποίες θα βρεθούν τους επόμενους μήνες, τα επόμενα χρόνια, στην πρώτη γραμμή αυτής της ευρωπαϊκής προσπάθειας. Η οποία -να τονίσω- δεν είναι μόνο μία προσπάθεια η οποία καθ΄ οιονδήποτε τρόπο υπονομεύει τις ευρωατλαντικές σχέσεις, ούτε το ΝΑΤΟ. Όσο πιο ισχυρή είναι αμυντικά η Ευρώπη, τόσο περισσότερα θα έχει να συνεισφέρει τελικά στο ΝΑΤΟ».
Η προσωπική σχέση των δύο ανδρών και κυρίως η χημεία δύο πολιτικών ηγετών στο χώρο του σύγχρονου φιλοευρωπαϊκού Πολιτικού Κέντρου αναδεικνύεται και μέσα από τις απαντήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη στον δημοσιογράφο Νίκο Αλιάγα.
– Ν. Αλιάγας: Τι σας ενώνει με τον κ. Εμανουέλ Μακρόν, κύριε Πρόεδρε; Με τον Γάλλο Πρόεδρο πού τα έχετε βρει, πέρα από τη συνεργασία των δύο χωρών;
– Κ. Μητσοτάκης: Καταρχάς πρέπει να σας πω ότι έχουμε μια πολύ ανθρώπινη, τολμώ να πω φιλική σχέση με τον Εμανουέλ Μακρόν. Τον εκτιμώ πολύ, είναι ένας άνθρωπος με βαθιά σκέψη, που σκέφτεται πριν μιλήσει, με βαθιά παιδεία. Είχαμε μια πολύ όμορφη επίσκεψη- την οποία κρατήσαμε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας- την προηγούμενη Παρασκευή όπου ανεβήκαμε μαζί με τις συζύγους μας στην Ακρόπολη, αργά το βράδυ. Μια πολύ δυνατή εμπειρία. Είναι ένας άνθρωπος τον οποίο αισθάνομαι ότι μπορώ ανά πάσα στιγμή να πάρω τηλέφωνο και ξέρω ότι θα ανταποκριθεί. Ανταποκρίθηκε ας πούμε το καλοκαίρι όταν τον κάλεσα στο τηλέφωνο και ζήτησα βοήθεια για τις καταστροφικές πυρκαγιές. Και πιστεύω ότι μπορούμε να κάνουμε πράξη το επόμενο βήμα. Και θα είναι ένα σημαντικό βήμα στη στρατηγική συμμαχία μεταξύ των δύο χωρών μας».
Όλα τα θέματα της στρατηγικής εταιρικής σχέσης των δύο χωρών θα έχουμε το χρόνο να τα δούμε στη συνέχεια. Τόσο για την αγορά των φρεγατών που η Ελλάδα θα παραλάβει σε χρόνο – ρεκόρ, όσο και για τα επόμενα βήματα που θα φέρουν στο επίκεντρο κοινά προγράμματα ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας. Για τώρα ας μείνουμε για λίγο στις 3+1 φρεγάτες Belhara με πλήρη εξοπλισμό αεράμυνας και ανθυποβρυχιακού πολέμου και δυνατότητες να καταρρίπτουν εναέριους στόχους σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Οι φρεγάτες, με την υψηλή τεχνολογία και τα μεγάλου βεληνεκούς οπλικά τους συστήματα θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστής ισχύος στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς πέρα από τις αυξημένες δυνατότητες θα είναι απολύτως συμβατές ώστε να «συνεργάζονται» με τα μαχητικά Rafale. Η πρώτη υπερσύγχρονη «ψηφιακή» φρεγάτα αναμένεται να παραδοθεί το 2025 και η τελευταία το 2026.
Latest News
Προβλήματα καθημερινότητας
Προφανώς χωρίς σχέδιο, με λύσεις βιαστικές και εκ του προχείρου... δουλειά δεν γίνεται
Αυξάνεται η αποταμίευση στην Ευρωζώνη, παραμένει αρνητική στην Ελλάδα – Οι λόγοι [γραφήματα]
Η τρέχουσα άνοδος αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων, στις υψηλές αποδόσεις αποταμίευσης, στη μείωση της πραγματικής καθαρής περιουσίας και στη συγκρατημένη καταναλωτική εμπιστοσύνη
Πώς θα πετάξουν φέτος οι τουρίστες προς την Ελλάδα
Η ανάκτηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων φτάνει στη χώρα μας το 127% σε σχέση με το 2019
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.