«Πρέπει να βρεις τ’ όνειρό σου, μετά ο δρόμος γίνεται εύκολος…» Τα λόγια του γερμανο-ελβετού νομπελίστα Έρμαν Έσσε εκφράζουν απόλυτα τον Νίκο Κουτσιανά, που στα 75 του γίνεται και πάλι startupper κάνοντας το μεγάλο βήμα από τα φυσικά καλλυντικά προς το βιολειτουργικό τρόφιμο.

Μαζί με τη Νίκη, τη γυναίκα της ζωής του, τη βασίλισσα της κυψέλης/εταιρείας, όπως λέει, δημιούργησαν την Symbeeosis.

Το νέο όνειρο του οραματιστή επιχειρηματία απλώνεται στο χώρο των βιολογικών λειτουργικών τροφίμων και ροφημάτων υψηλής ποιότητας, τα οποία καλλιεργούνται και παράγονται στην Ελλάδα.

Όπως πριν από 50 χρόνια λάνσαρε το μαύρο σαπούνι (αδιανόητο προϊόν για το μάρκετινγκ εκείνης της εποχής που είχε ως πρότυπο τη λογική «Πατίστα») αλλάζοντας για πάντα τον εγχώριο κλάδο καλλυντικών, έτσι σήμερα θέλει να (απο)δείξει ότι τα αγνά προϊόντα, υψηλής διατροφικής αξίας, είναι ο μοναδικός τρόπος για να συμβιώσει η κοινωνία με τον πλανήτη.

E-shop και φυσικά καταστήματα

Λίγους μήνες αφότου αποχαιρέτισαν για πάντα την Αpivita, καθώς στις αρχές του 2021 η ισπανική Exea, εταιρεία της οικογένειας Puig, εξαγόρασε και το υπόλοιπο πακέτο μετοχών με τον Νίκο Κουτσιανά να αποχωρεί από τη θέση του προέδρου του Δ.Σ. της εταιρείας, άρχισαν να διατίθενται τα πρώτα προϊόντα της Symbeeosis, προς το παρόν μόνο μέσω ηλεκτρονικών πωλήσεων.

Συνολικά αυτή τη στιγμή η προϊοντική γκάμα της εταιρείας περιλαμβάνει 17 κωδικούς. Πρόκειται για προϊόντα βασισμένα αποκλειστικά σε φαρμακευτικά φυτά και μελισσοκομικά συστατικά και χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες: Ελληνικό Τσάι του Βουνού – Ελληνικά Βότανα – Λειτουργικό Μέλι – Συμπληρώματα Διατροφής. Τα τελευταία, αποκλειστικά από φαρμακευτικά φυτά και πρόπολη, προγραμματίζεται να κυκλοφορήσουν τις επόμενες εβδομάδες.

Το αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας, όπως αναφέρει η οικογένεια Κουτσιανά, δεν εξαντλείται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς ήδη έχουν ξεκινήσει επαφές για τοποθέτηση των προϊόντων της Symbeeosis σε φαρμακεία, αλυσίδες βιολογικών προϊόντων, όπως το Βιολογικό Χωριό και delicatessen.

Παράλληλα στα σχέδια περιλαμβάνεται και η δημιουργία φυσικών σημείων πώλησης. Τουλάχιστον δύο για αρχή στην εγχώρια αγορά.

Προτεραιότητα η εξωστρέφεια

Καθοριστική για την ανάπτυξη του brand θεωρείται και η διεθνής επέκταση. Πρώτος στόχος είναι οι αγορές της Ευρώπης, με την Αμερική να ακολουθεί.

«Ανοίγει η αγορά της Ισπανίας και έχουν ξεκινήσει αποστολές στην Αγγλία» επεσήμανε η κα Νίκη Κουτσιανά στη δημοσιογραφική παρουσίαση της εταιρείας.

Στο πλάνο της τοποθέτησης των προϊόντων της Symbeeosis στο εξωτερικό συμπεριλαμβάνεται και δημιουργία φυσικών σημείων πώλησης.

Επένδυση 4,8 εκατ. ευρώ

Η επένδυση για τη σύνδεση της βιώσιμης καλλιέργειας της γης με την «αναγεννητική μελισσοκομία», όπως την αντιλαμβάνεται ένας άνθρωπος που ασχολείται με τις μέλισσες περίπου μισό αιώνα, έχει αγγίξει τα 4,8 εκατ. ευρώ τον τελευταίο ενάμισι χρόνο.

Ταυτόχρονα η εταιρεία «τρέχει» ερευνητικά προγράμματα ύψους 5,5 εκατ. ευρώ εστιάζοντας στην εκπαίδευση και στην οργάνωση των μελισσοκόμων που επιθυμούν να ασχοληθούν με την παραγωγή πιστοποιημένα βιολογικού μελιού.

Ελάχιστο το βιολογικό μέλι

Η εταιρεία διαχειρίζεται αυτήν τη στιγμή περίπου 1.500 μελισσοσμήνη. Από αυτά 1.000 βρίσκονται στην Αττική, 180 στην Άνδρο, 120 στη Βοιωτία και 200 στην περιοχή της Αρκαδίας, και η εκτίμηση είναι ότι το 2022 ο αριθμός τους θα έχει αυξηθεί σε 2.500.

Πολλά από τα μελίσσια τα έχει δώσει σε νέους μελισσοκόμους και στη συνέχεια αγοράζει από αυτούς το μέλι δίνοντας premium 10% πάνω από τις τιμές της αγοράς, εφόσον βέβαια το παραγόμενο προϊόν πληροί τις προδιαγραφές.

Να σημειωθεί ότι από τους 16.000 τόνους μέλι που διατίθενται στην ελληνική αγορά ο όγκος του βιολογικού μελιού ανέρχεται σε μόλις 80 τόνους, σύμφωνα με τον κ. Κουτσιανά.

Βότανα εισαγωγής

Και αν το βιολογικό μέλι σπανίζει δεν συμβαίνει το ίδιο με τα ελληνικά βότανα.

Η βιοποικιλότητα της χώρας μας, έχει την πλουσιότερη χλωρίδα της Ευρώπης: Φιλοξενεί 6.750 φυτά εκ των οποίων τα 1.490 είναι ενδημικά. «Κι όμως μόλις το 4% των βοτάνων που καταναλώνουμε είναι ελληνικό. Το υπόλοιπο είναι εισαγωγές», αναφέρει απογοητευμένος ο κ. Κουτσιανάς. «Τα βότανά μας έχουν υψηλή βιολογική αξία, αναγνωρισμένη διεθνώς, και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά όμως δεν έχει υπάρξει κάποια στοχευμένη στρατηγική σε επίπεδο χώρας», επισημαίνει.

Τα κτήματα σε Όλυμπο και Αρκαδία, το έξυπνο εργοστάσιο και ο βοτανικός κήπος της Παιανίας

Η εταιρεία έχει δικές της καλλιέργειες στον Όλυμπο και την Αρκαδία, όπου εφαρμόζονται πρακτικές «έξυπνης» γεωργίας. «Έξυπνη» όμως είναι και η ιδιόκτητη μονάδα παραγωγής που βρίσκεται στο Μαρκόπουλο Αττικής, απέναντι από την μονάδα της Apivita. Το εργοστάσιο  κατασκευάστηκε με βάση τις αρχές της βιοκλιματικής σχεδίασης με σεβασμό στο περιβάλλον και την κοινωνία.

Επιπλέον στα γραφεία της στην Παιανία διαθέτει έναν βοτανικό κήπο 7 στρεμμάτων στον οποίο υπάρχουν πάνω από 500 είδη φυτών. Από αυτά τα 185 ανήκουν στα λεγόμενα ιπποκρατικά φυτά, ενώ περί τα 100 είναι σπάνια, απειλούμενα είδη.

Μια μελένια ιστορία μισού αιώνα

Ο Νίκος Κουτσιανάς από ένα μικρό χωριό του Δομοκού, τα Γαβράκια, στο δυτικότερο άκρο του νομού Φθιώτιδας, είχε από μικρό παιδί βαθιά επιθυμία να αλλάξει τη ζωή του.

Ορφανός από ενός έτους μεγάλωσε στην μετεμφυλιακή επαρχία και κατάφερε παρά τις δυσκολίες να πάρει πτυχίο φαρμακοποιού, επίτευγμα τεράστιο για ένα φτωχό παιδί όπως εκείνος.

Το 1972, μετά τη στρατιωτική του θητεία, άνοιξε ένα μικρό φαρμακείο στην οδό Κατεχάκη, αριθμός 56, ενώ παράλληλα από μεράκι έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ανωτάτη Εμπορική, στον τομέα Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Σε εκείνο το πρώτο μικρό φαρμακείο πήγε, ως ασκούμενη φοιτήτρια της Φαρμακευτικής, η μετέπειτα σύζυγός του, Νίκη.

Όταν ως νεαρός φαρμακοποιός (και εκκολαπτόμενος μελισσοκόμος) αποφάσισε μαζί με τη Νίκη να πάνε κόντρα στο ρεύμα φέρνοντας στο προσκήνιο τη δύναμη της φύσης, λίγοι τους πίστεψαν.

Απ’ αυτή την αρχέγονη, αλλά εντελώς νέα ιδέα, δημιουργήθηκε η Apivita (Apis Vita ήτοι η ζωή της μέλισσας), που ήδη από το 1979 μέχρι και το εμπορικό της σήμα συμβόλιζε την αειφορεία. Ας σημειωθεί ότι το λογότυπο της εταιρείας είναι εμπνευσμένο από τη Μέλισσα των Μαλίων, ένα σπάνιο αριστούργημα της μινωικής κοσμηματοποιίας του 16ου αιώνα π.Χ., σύμβολο της γονιμότητας και της αρμονίας.

Τις συσκευασίες τότε είχε αναλάβει να δημιουργήσει ο Σπύρος Ορνεράκης, φίλος της οικογένειας Κουτσιανά, «χωρίς να παίρνει χρήματα», όπως λέει ο Νίκος Κουτσιανάς.

Μέχρι το 2017 που πούλησαν το πλειοψηφικό πακέτο της εταιρείας στον ισπανικό όμιλο Puig, η Apivita είχε παρουσία σε 15 χώρες σε συνεργασία με αλυσίδες φαρμακείων αλλά και στον χώρο του retail με δικά της καταστήματα, ενώ η εξαγωγική της δραστηριότητα αντιστοιχούσε στο περίπου 30% των συνολικών της πωλήσεων.

Πλέον η Apivita είναι παρελθόν και η οικογένεια Κουτσιανά symbeeώνει  με το νέο όνειρό της.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα AGRO
Αγρότες: Μικρές και μεγάλες γεωργικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη
AGRO |

Ανισότητες μεταξύ μικρών και μεγάλων αγροτικών επιχειρήσεων - Κερδισμένοι και χαμένοι

Στην Ευρώπη, οι μεγάλες γεωργικές επιχειρήσεις αποκομίζουν κέρδη ρεκόρ όταν οι τιμές των τροφίμων εκτοξεύονται, ενώ οι μικρές φάρμες παλεύουν με ελάχιστα περιθώρια κέρδους