
«Γινόμαστε ολοένα περισσότερο Κινέζοι», έλεγε πρόσφατα ένα από τα κορυφαία διευθυντικά στελέχη της Daimler. Δικαίως, καθώς η εταιρεία του βλέπει το 32% του τζίρου της να προέρχεται από τη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη, στην οποία επίσης διαθέτει μεγάλο μέρος των οχημάτων που παράγει.
Για του λόγου το αληθές, στο διάστημα 2014-’20, οι πωλήσεις της εκεί τριπλασιάστηκαν, για να φτάσουν πέρυσι στις 774.000 μονάδες. Έτσι, η Κίνα είναι πλέον δύο φορές πιο σημαντική αγορά για την εταιρεία σε σύγκριση με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Δεν πρόκειται, φυσικά, για ιδιαιτερότητα της Daimler, αλλά για στοιχείο που χαρακτηρίζει το σύνολο των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Για του λόγου το αληθές, σύμφωνα με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της Handelsblatt, σχεδόν το ήμισυ των πωλήσεων της Volkswagen (49,3% για την ακρίβεια) για το πρώτο μισό του 2021 προήλθε από την Κίνα, έχοντας μάλιστα υποχωρήσει κάπως σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο.
Ανάλογη εικόνα έρχεται, επίσης, από τα στοιχεία που αφορούν στην Audi, της οποίας το 42,7% των πωλήσεων αφορά στη συγκεκριμένη αγορά, αλλά και την BMW, με μερίδιο 34,8%.
Ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις
Η εικόνα αυτή έχει, όπως είναι προφανές, σοβαρές επιπτώσεις και στην πολιτική. Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, άλλωστε, όταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι από εκείνους τους κλάδους οι οποίοι κυριολεκτικά μπορούν να ανεβάζουν και να κατεβάζουν κυβερνήσεις στην Γερμανία, όταν πρόκειται για τα συμφέροντα και τα κέρδη τους…
«Δεν αγοράζουμε την ανάπτυξή μας. Κερδίζουμε μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, ενώ ταυτόχρονα αυξάνουμε την κερδοφορία μας. Γιατί, λοιπόν, πρέπει να τραβήξουμε φρένο στην Κίνα;», αναρωτήθηκε πρόσφατα, σε συνέντευξή του στην ίδια γερμανική εφημερίδα, ο επικεφαλής της BMW, Όλιβερ Τσίπσε – σχολιάζοντας τη συζήτηση που γίνεται περί κυρώσεων, λόγω παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δημοκρατικών ελευθεριών από το καθεστώς του Πεκίνου.
Πραγματικά. Πώς θα μπορούσε να περιμένει κανείς από τις αυτοκινητοβιομηχανίες κάτι διαφορετικό, όταν μιλάμε για τόσα δισ.; Πώς να τους στερήσει κανείς από μία αγορά η οποία θα συνεχίσει, όπως όλα δείχνουν, να απορροφά για μεγαλύτερο διάστημα τους κινητήρες εσωτερικής καύσης τελευταίας τεχνολογίας, προσφέροντας βαθιά ανάσα και τον αναγκαίο χρόνο στους Γερμανούς για να περάσουν στην εποχή της ηλεκτροκίνησης;

Κάντε το όπως η Μέρκελ!
Προφανώς, κάτι τέτοιο ήταν και θα είναι πολύ δύσκολο. Γι’ αυτό και η Άνγκελα Μέρκελ, παρά τις αντιδράσεις και πιέσεις, φρόντισε να τηρήσει μια σχετικά ισορροπημένη πολιτική απέναντι στην Κίνα όλα τα προηγούμενα χρόνια. Και το Πεκίνο, με τη σειρά του, το αναγνωρίζει, όπως δείχνει και η… ευχή που διατύπωσε ο Κινέζος πρέσβης στη Γερμανία για τη νέα κυβέρνηση και τον επικεφαλής της.
«Ανεξαρτήτως της σύνθεσης της νέας κυβέρνησης, η Κίνα ελπίζει ότι τα πολιτικά κόμματα της Γερμανίας θα συνεχίσουν την πραγματιστική και συνεργατική πολιτική απέναντι στην Κίνα», είπε – και, σύμφωνα με την «ανάγνωση» που κάνει το Politico, ουσιαστικά πρόκειται για μια προτροπή προς τον Όλαφ Σολτς να «είναι όσο περισσότερο Μέρκελ μπορεί».
Η αλήθεια δε είναι ότι η συγκεκριμένη τακτική δεν εφαρμόζεται από το Βερολίνο μόνο στην περίπτωση της Κίνας. Αφορά, εξίσου, την Τουρκία, μια χώρα στην οποία επίσης έχουν τεράστια συμφέροντα οι γερμανικές επιχειρήσεις, όπως άλλωστε αποδεικνύει η στάση της Ανγκελα Μέρκελ απέναντι στον Ταγίπ Ερντογάν όλα αυτά τα χρόνια.
Το φιλαράκι ο Ταγίπ
Και εδώ, οι αριθμοί αποκαλύπτουν την αλήθεια. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η Γερμανία αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια τον κυριότερο εμπορικό εταίρο της Τουρκίας, ενώ ο στόχος είναι φέτος η αξία των διμερών συναλλαγών να ξεπεράσει τα 40 δισ. ευρώ (έναντι 37 δισ. το 2020). Επίσης, πάνω από 7.400 γερμανικές επιχειρήσεις ή τουρκικές σε συνεργασία με γερμανικές δραστηριοποιούνται σήμερα στην Τουρκία.
Εάν σε όλα αυτά προσθέσουμε και τη διάσταση του προσφυγικού, ενός εξαιρετικά κρίσιμου και ευαίσθητου ζητήματος για τους Γερμανούς και την εκάστοτε κυβέρνησή τους, τότε εύκολα μπορεί να καταλήξει στα συμπεράσματά του.
Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, να παρεξηγήσει κανείς τον Ερντογάν εάν μιμούνταν τους Κινέζους και ευχόταν ο διάδοχος της Μέρκελ να ακολουθήσει απέναντι στον ίδιο και τη χώρα του παρόμοια πολιτική. Και όχι μόνο αυτό, αλλά να την επιβάλλει (ή τουλάχιστον να προσπαθήσει να το κάνει) και στην υπόλοιπη ΕΕ.
Και μια υποσημείωση: Τα ίδια δεν έκανε η Μέρκελ και με τη Ρωσία; Όχι, φυσικά, επειδή αγαπά τον Πούτιν ή εξαιτίας των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ των δύο χωρών, αλλά προς χάρη της ενεργειακής ασφάλειας της Γερμανίας.


Latest News

H Porsche κοιτά προς την άμυνα και τις υποδομές για νέες επενδύσεις
Το διοικητικό συμβούλιο της Porsche πρότεινε μέρισμα 1,91 ευρώ ανά μετοχή, μειωμένο από 2,56 ευρώ πέρυσι - Η Volkswagen, έχει ανακοίνωσει μείωση των λειτουργικών κερδών κατά 15% πέρυσι

Η κινεζική Ninestar πουλά τη Lexmark στη Xerox αντί 150 εκατ. δολ.
Ερωτηματικά προκαλεί η τιμή για την απόκτηση της Ninestar απο τη Xerox - Είναι πολύ χαμηλότερη από αυτή που αρχικά είχε ανακοινωθεί

Εργοστάσια χάλυβα και αλουμινίου στον Καναδά απολύουν εργαζομένους λόγω δασμών
Ο υπουργός Εργασίας του Καναδά δηλώνει ότι η κυβέρνηση είναι έτοιμη να στηρίξει τους εργαζόμενους

Κάντε προμήθειες τριών ημερών, προειδοποιεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
O πόλεμος στην Ουκρανία και το σκοτεινό γεωπολιτικό τοπίο οδηγούν την Ευρώπη στο να λάβει νέα μέτρα για να αυξήσει την ασφάλειά της

Σε αναζήτηση ισορροπίας το φυσικό αέριο στην Ευρώπη - Καταλύτης το LNG
Νευρικές διακυμάνσεις καταγράφει το φυσικό αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά - Συγκρατημένη αισιοδοξία

«Καλός ηγέτης» - Ο Τραμπ επαινεί τον Ερντογάν
Ο πρόεδρος Ερντογάν πιθανότατα αισθάνεται ότι θα έχει καλές σχέσεις με τον Πρόεδρο Τραμπ τα επόμενα χρόνια, όπως και κατά την πρώτη θητεία

Στη «μαύρη» λίστα των ΗΠΑ - Πάνω από 50 κινεζικές εταιρείες ΑΙ και τσιπ
Οι ΗΠΑ προσπαθούν με κάθε τρόπο να περιορίσουν τις δυνατότητες του Πεκίνου στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και των τσιπ

Η Fed έχει βγει από το «χρυσό μονοπάτι» - Καμπανάκι από τον Γκούλσμπι
Η προειδοποίηση του Γκούλμσπι έρχεται μετά έρευνα που δείχνει ότι οι καταναλωτές αναμένουν ραγδαία αύξηση των τιμών

«Game changer» η στροφή της Γερμανίας στις δαπάνες, λέει ο Ντράγκι
Αυτό που ανησυχεί τον πρώην Ιταλό πρωθυπουργό Ντράγκι είναι ο τρόπος με τον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χειρίζεται την αλλαγή πολιτικής

Τον «πόλεμο του χαλκού» ξεκινά ο Τραμπ - Ανησυχίες για εκτίναξη των τιμών
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο χαλκός είναι το επόμενο μεγάλο δασμολογικό στοίχημα του αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ