«Γινόμαστε ολοένα περισσότερο Κινέζοι», έλεγε πρόσφατα ένα από τα κορυφαία διευθυντικά στελέχη της Daimler. Δικαίως, καθώς η εταιρεία του βλέπει το 32% του τζίρου της να προέρχεται από τη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη, στην οποία επίσης διαθέτει μεγάλο μέρος των οχημάτων που παράγει.
Για του λόγου το αληθές, στο διάστημα 2014-’20, οι πωλήσεις της εκεί τριπλασιάστηκαν, για να φτάσουν πέρυσι στις 774.000 μονάδες. Έτσι, η Κίνα είναι πλέον δύο φορές πιο σημαντική αγορά για την εταιρεία σε σύγκριση με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Δεν πρόκειται, φυσικά, για ιδιαιτερότητα της Daimler, αλλά για στοιχείο που χαρακτηρίζει το σύνολο των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Για του λόγου το αληθές, σύμφωνα με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της Handelsblatt, σχεδόν το ήμισυ των πωλήσεων της Volkswagen (49,3% για την ακρίβεια) για το πρώτο μισό του 2021 προήλθε από την Κίνα, έχοντας μάλιστα υποχωρήσει κάπως σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο.
Ανάλογη εικόνα έρχεται, επίσης, από τα στοιχεία που αφορούν στην Audi, της οποίας το 42,7% των πωλήσεων αφορά στη συγκεκριμένη αγορά, αλλά και την BMW, με μερίδιο 34,8%.
Ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις
Η εικόνα αυτή έχει, όπως είναι προφανές, σοβαρές επιπτώσεις και στην πολιτική. Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, άλλωστε, όταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι από εκείνους τους κλάδους οι οποίοι κυριολεκτικά μπορούν να ανεβάζουν και να κατεβάζουν κυβερνήσεις στην Γερμανία, όταν πρόκειται για τα συμφέροντα και τα κέρδη τους…
«Δεν αγοράζουμε την ανάπτυξή μας. Κερδίζουμε μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, ενώ ταυτόχρονα αυξάνουμε την κερδοφορία μας. Γιατί, λοιπόν, πρέπει να τραβήξουμε φρένο στην Κίνα;», αναρωτήθηκε πρόσφατα, σε συνέντευξή του στην ίδια γερμανική εφημερίδα, ο επικεφαλής της BMW, Όλιβερ Τσίπσε – σχολιάζοντας τη συζήτηση που γίνεται περί κυρώσεων, λόγω παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δημοκρατικών ελευθεριών από το καθεστώς του Πεκίνου.
Πραγματικά. Πώς θα μπορούσε να περιμένει κανείς από τις αυτοκινητοβιομηχανίες κάτι διαφορετικό, όταν μιλάμε για τόσα δισ.; Πώς να τους στερήσει κανείς από μία αγορά η οποία θα συνεχίσει, όπως όλα δείχνουν, να απορροφά για μεγαλύτερο διάστημα τους κινητήρες εσωτερικής καύσης τελευταίας τεχνολογίας, προσφέροντας βαθιά ανάσα και τον αναγκαίο χρόνο στους Γερμανούς για να περάσουν στην εποχή της ηλεκτροκίνησης;
Κάντε το όπως η Μέρκελ!
Προφανώς, κάτι τέτοιο ήταν και θα είναι πολύ δύσκολο. Γι’ αυτό και η Άνγκελα Μέρκελ, παρά τις αντιδράσεις και πιέσεις, φρόντισε να τηρήσει μια σχετικά ισορροπημένη πολιτική απέναντι στην Κίνα όλα τα προηγούμενα χρόνια. Και το Πεκίνο, με τη σειρά του, το αναγνωρίζει, όπως δείχνει και η… ευχή που διατύπωσε ο Κινέζος πρέσβης στη Γερμανία για τη νέα κυβέρνηση και τον επικεφαλής της.
«Ανεξαρτήτως της σύνθεσης της νέας κυβέρνησης, η Κίνα ελπίζει ότι τα πολιτικά κόμματα της Γερμανίας θα συνεχίσουν την πραγματιστική και συνεργατική πολιτική απέναντι στην Κίνα», είπε – και, σύμφωνα με την «ανάγνωση» που κάνει το Politico, ουσιαστικά πρόκειται για μια προτροπή προς τον Όλαφ Σολτς να «είναι όσο περισσότερο Μέρκελ μπορεί».
Η αλήθεια δε είναι ότι η συγκεκριμένη τακτική δεν εφαρμόζεται από το Βερολίνο μόνο στην περίπτωση της Κίνας. Αφορά, εξίσου, την Τουρκία, μια χώρα στην οποία επίσης έχουν τεράστια συμφέροντα οι γερμανικές επιχειρήσεις, όπως άλλωστε αποδεικνύει η στάση της Ανγκελα Μέρκελ απέναντι στον Ταγίπ Ερντογάν όλα αυτά τα χρόνια.
Το φιλαράκι ο Ταγίπ
Και εδώ, οι αριθμοί αποκαλύπτουν την αλήθεια. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η Γερμανία αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια τον κυριότερο εμπορικό εταίρο της Τουρκίας, ενώ ο στόχος είναι φέτος η αξία των διμερών συναλλαγών να ξεπεράσει τα 40 δισ. ευρώ (έναντι 37 δισ. το 2020). Επίσης, πάνω από 7.400 γερμανικές επιχειρήσεις ή τουρκικές σε συνεργασία με γερμανικές δραστηριοποιούνται σήμερα στην Τουρκία.
Εάν σε όλα αυτά προσθέσουμε και τη διάσταση του προσφυγικού, ενός εξαιρετικά κρίσιμου και ευαίσθητου ζητήματος για τους Γερμανούς και την εκάστοτε κυβέρνησή τους, τότε εύκολα μπορεί να καταλήξει στα συμπεράσματά του.
Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, να παρεξηγήσει κανείς τον Ερντογάν εάν μιμούνταν τους Κινέζους και ευχόταν ο διάδοχος της Μέρκελ να ακολουθήσει απέναντι στον ίδιο και τη χώρα του παρόμοια πολιτική. Και όχι μόνο αυτό, αλλά να την επιβάλλει (ή τουλάχιστον να προσπαθήσει να το κάνει) και στην υπόλοιπη ΕΕ.
Και μια υποσημείωση: Τα ίδια δεν έκανε η Μέρκελ και με τη Ρωσία; Όχι, φυσικά, επειδή αγαπά τον Πούτιν ή εξαιτίας των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ των δύο χωρών, αλλά προς χάρη της ενεργειακής ασφάλειας της Γερμανίας.
Latest News
Το Μεξικό προς απαγόρευση μεταλλαγμένου καλαμποκιού - Νέα κόντρα με τις ΗΠΑ;
Το Μεξικό υπερασπίζεται τις αυτόχθονες ποικιλίες καλαμποκιού εν μέσω διαμάχης με τις ΗΠΑ
Η αγορά kidult και πώς η Lego κατέκτησε τα... «μεγάλα παιδιά»
Τα τουβλάκια Lego κατέκτησαν τους ενήλικες, αυξάνοντας τα έσοδά της στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια στην αγορά παιχνιδιών
Πώς προετοιμάζεται η Κίνα για να «υποδεχθεί» τον Τραμπ
Με διαφοροποίηση των εξαγωγών της προς τρίτες χώρες, αλλά και επιθετικά εμπορικά μέτρα απέναντι στις ΗΠΑ προετοιμάζεται η ηγεσία στο Πεκίνο για την εποχή Τραμπ 2.0
Ο αμερικανικός πληθωρισμός προκαλεί ανησυχία στις διεθνείς αγορές
Οι εκτιμήσεις της αμερικανικής FED για την αύξηση του πληθωρισμού στις ΗΠΑ το 2025, άνοιξε τον «ασκό του Αιόλου»
«Παγιδευμένη» στη Μέση Ανατολή η Pepsico - Τα κέρδη και οι όμηροι εργαζόμενοι
Η PepsiCo έχει 25.000 υπαλλήλους στο τμήμα Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Νότιας Ασίας και είναι η κορυφαία εταιρεία σνακ στη Μέση Ανατολή και στην Αφρική σε πωλήσεις
Ο Μπάιντεν είναι ακόμα στο οβάλ γραφείο αλλά ο Τραμπ κινεί τις αγορές
Η εχθρότητα των Τραμπ και Μασκ προς την κυβέρνηση είναι άλλος ένα μπαλαντέρ που θα μπορούσε να ταράξει τις αγορές ομολόγων
Σε ποιο μέρος στο Παρίσι είναι πιο δύσκολο να κλείσεις τραπέζι
Δεν είναι κάποιο νέο στέκι με ένα viral ζαχαροπλαστείο ούτε ένα θρυλικό μπιστρό με ένα ή δύο αστέρια Michelin για τα οποία φημίζεται το Παρίσι
Βούιτσιτς (ΕΚΤ): Οι μειώσεις επιτοκίων θα συνεχιστούν και το 2025
Η κατεύθυνση είναι σαφής για την ΕΚΤ, η οποία αναμένεται να συνεχίσει την κατεύθυνση του 2024 με περαιτέρω μείωση των επιτοκίων
Economist για Τραμπ: Οι εργαζόμενοι αγαπούν τον νέο πρόεδρο, τα συνδικάτα πρέπει να τον φοβούνται
Συνολικά 29 απεργίες έλαβαν χώρα σε χώρους εργασίας με πάνω από 1.000 εργαζόμενους στο 11μηνο - Το μέλλον επί προεδρίας Τραμπ
Γιατί το νέο concept της KFC δεν θυμίζει καθόλου... KFC
Η αμερικανική αλυσίδα KFC εγκαινιάζει το Saucy, που δίνει έμφαση στο κοτόπουλο και τις σάλτσες - Σε ποιους απευθύνεται