
«Προετοιμαστείτε για εφιαλτικά Χριστούγεννα» προειδοποιούν οι ειδικοί τους βρετανούς καταναλωτές, καθώς οι ελλείψεις σε εργατικά χέρια και τα προβλήματα στην αλυσίδα διακίνησης των προϊόντων θα οδηγήσουν σε άδεια ράφια για πολλά αγαθά – από τρόφιμα έως δώρα, η τιμή των οποίων θα εκτοξευθεί. «Τα Χριστούγεννα θα είναι εφιάλτης για τους καταναλωτές», προβλέπει ο αναλυτής Κλάιβ Μπλακ.
«Θα υπάρχουν τρόφιμα στα σουπερμάρκετ όμως η επιλογή θα είναι περιορισμένη. Λόγω των ελλείψεων στα εργατικά χέρια, στα σουπερμάρκετ θα φθάσει πολύ μικρότερος αριθμός από γαλοπούλες, ενώ έχει μειωθεί ο αριθμός των καλλιεργειών. Ταυτόχρονα η έλλειψη σε οδηγούς φορτηγών, χειροτερεύει το πρόβλημα». Ο Μπλακ προβλέπει ελλείψεις σε ηλεκτρονικά αγαθά, παιχνίδια και ποδήλατα, καθώς και σε έπιπλα, λόγω μεγάλων καθυστερήσεων στα λιμάνια και δυσκολίες στο να εξασφαλισθούν πλοία και κοντέινερ».
Το τραπέζι των Χριστουγέννων στη Βρετανία δεν θα είναι διαφορετικό μόνο γιατί θα λείπουν οι γαλοπούλες αλλά και επειδή οι τιμές των τροφίμων θα έχουν ανεβεί μέχρι τότε σημαντικά. Η αύξηση της τιμής στην ενέργεια οδηγεί σε μετακύλιση κόστους προς τους πολίτες, γεγονός που σημαίνει ότι πολλοί Βρετανοί με χαμηλό εισόδημα δεν θα μπορέσουν να τα καταφέρουν όπως τις προηγούμενες χρονιές.
Η αίσθηση του χάους επικρατεί, πάντως, ήδη στην αγορά της Βρετανίας, την πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο. Η έλλειψη οδηγών φορτηγών άδειασε τα πρατήρια από βενζίνη, ενώ οι ουρές των αυτοκινήτων απ’ έξω από αυτά όλο και μεγαλώνουν μαζί με τον εκνευρισμό των πολιτών. Αυτή τη στιγμή λείπουν 100.000 οδηγοί φορτηγών στο Ηνωμένο Βασίλειο καθώς δεκάδες χιλιάδες επέστρεψαν στις χώρες τους στην ΕΕ μετά το Brexit την ώρα που ακυρώθηκαν οι εξετάσεις για 40.000 υποψήφιους οδηγούς φορτηγών λόγω της πανδημίας.
Πάντως παρά την αύξηση των παραδόσεων καυσίμων, η ζήτηση στα πρατήρια βενζίνης σε όλη τη χώρα είναι άνευ προηγουμένου, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ενωσης Πρατηριούχων. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 1/4 των πρατηρίων σε όλη τη χώρα είναι ακόμα χωρίς καύσιμα, ενώ μόνο τα μισά διαθέτουν και βενζίνη και ντίζελ για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Για έβδομη συνεχή ημέρα οι ουρές, η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και οι καβγάδες αποτελούν σύνηθες φαινόμενο στη Βρετανία, έξω από τα βενζινάδικα. Οι ένοπλες δυνάμεις αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα ειδική εκπαίδευση, εν μέσω φόβων ότι η κρίση θα διαρκέσει για έναν μήνα.
Τώρα οι οδηγοί φορτηγών προειδοποιούν τον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον ότι η μεγάλη έλλειψη ατόμων θα οδηγήσει σε αύξηση τους μισθούς τους, γεγονός που θα έχει μεγάλη επίπτωση στις τιμές των τροφίμων και των δώρων ενόψει των Χριστουγέννων. Η κρίση τους έδωσε την ευκαιρία να αναδείξουν τους κινδύνους του μοναχικού επαγγέλματός τους: υψηλές τιμές στα πάρκινγκ, βρώμικες ντουζιέρες, νύχτες υπό την απειλή ληστών με μαχαίρια, παράτυποι μετανάστες που ζητούν βοήθεια και μεταφορά και υψηλό ποσοστό διαζυγίων, λόγω του ότι αναγκάζονται να μένουν για καιρό μακριά από τις οικογένειές τους.
Η στερλίνα έχει πέσει λόγω των φόβων ότι η έλλειψη των οδηγών μπορεί να αναχαιτίσει την πρόβλεψη για ανάπτυξη 7% φέτος. Ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας Αντριου Μπέιλι είπε χθες ότι εστιάζει στις πληθωριστικές επιδράσεις των ελλείψεων.
Οι εταιρείες μεταφορών αγωνίζονται να καλύψουν τις θέσεις οδηγών φορτηγών. Μια εταιρεία ζητά οδηγό Τάξης 1 με μισθό 102.500 ευρώ τον χρόνο, τον υψηλότερο που έχει δοθεί ποτέ. «Τους οδηγούς βαρέων οχημάτων (HGV) τους πληρώνουμε πλέον 40% περισσότερο σε σύγκριση με πριν από τέσσερις μήνες», εξηγεί ο Τζόρνταν Φράνσις, επικεφαλής εταιρείας εργασίας.
Οι υπουργοί της κυβέρνησης Τζόνσον αρνούνται επανειλημμένως ότι το Brexit προκάλεσε την έλλειψη των οδηγών φορτηγών όμως πολλοί ευρωπαίοι οδηγοί θεωρούν πως αυτό ακριβώς φταίει για το γεγονός πως τόσο πολλοί συνάδελφοί τους από την Ανατολική Ευρώπη αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.


Latest News

Κλιμακώνει τον εμπορικό πόλεμο στη Βενεζουέλα ο Τραμπ - Η νέα εντολή που δόθηκε
Την Παρασκευή, η κυβέρνηση Τραμπ διέταξε την εταιρεία εμπορίας πετρελαίου του μεγιστάνα Harry Sargeant III να εγκαταλείψει τη Βενεζουέλα

Ο Πούτιν δοκιμάζει πόσο μακριά θα πάει ο Τραμπ κατά της ΕΕ για τις κυρώσεις
Ο Βλαντίμιρ Πούτιν ελέγχει τι είναι δυνατόν να πετύχει με τον Τραμπ, σύμφωνα με πηγές που μίλησαν στο Bloomberg

Ο Μάσκ αγόρασε... Μασκ - Η xAI αγόρασε το Χ έναντι 45 δισ. δολ.
«Το μέλλον του xAI και του X είναι αλληλένδετα», ανέφερε ο Μασκ σε μια ανάρτηση στο X

Πώς η δισεκατομμυριούχος κληρονόμος της Walmart έγινε talk of the town
Η κληρονόμος της Walmart δημοσίευσε στους New York Times μια «μη πολιτική διαφήμιση» αλλά πολλοί λένε ότι το μήνυμά της ήταν πολιτικό

Το «δεξί χέρι» του Μακρόν σε ρόλο κλειδί στη Société Générale
Ο Αλέξις Κόλερ εγκαταλείπει τη θέση του επιτελάρχη που είχε στο Μέγαρο των Ηλυσίων από το 2017 γαι κορυφαίο ρόλο στη Société Générale

Ποιος επιχειρηματίας εγκαταλείπει κι αυτός την Βρετανία λόγω αλλαγής της φορολογίας;
Ο μεγιστάνας του χάλυβα Λάκσμι Μιτάλ φαίνεται ότι θα προστεθεί και αυτός στη λίστα των επιχειρηματιών που σκέφτονται σοβαρά να εγκατελείψουν το Ηνωμένο Βασίλειο, ύστερα από την φορολογική μεταρρύθμιση των εργατικών

ΗΠΑ: Αύξηση της εγχώριας παραγωγής ορυκτών
Τι αναφέρει ειδικό σημείωμα της ελληνικής πρεσβείας στην Ουάσιγκτον

Ο Μασκ τα γυρίζει τώρα για το DOGE - «Σχεδόν κανένας δεν έχει απολυθεί»
Ο Μασκ και η ομάδα του αναφέρθηκαν στο όραμα του DOGE για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση να είναι «σαν την Apple Store»

Στα 12 δισ. δολάρια το κόστος ανοικοδόμησης του Λιβάνου
Οι εκτιμήσεις των διεθνών οικονομικών οργανισμών για την οικονομία της χώρας - Τι αναφέρει σημείωμα της ελληνικής πρεσβείας στη Βηρυτό

Ξένοι στον ίδιο πλανήτη ΗΠΑ και ΕΕ
Προς τα πού οδεύουν οι σχέσεις των δύο στενότερων αμυντικών συμμάχων και εμπορικών εταίρων του 20ού αιώνα, των ΗΠΑ και της ΕΕ