«Προετοιμαστείτε για εφιαλτικά Χριστούγεννα» προειδοποιούν οι ειδικοί τους βρετανούς καταναλωτές, καθώς οι ελλείψεις σε εργατικά χέρια και τα προβλήματα στην αλυσίδα διακίνησης των προϊόντων θα οδηγήσουν σε άδεια ράφια για πολλά αγαθά – από τρόφιμα έως δώρα, η τιμή των οποίων θα εκτοξευθεί. «Τα Χριστούγεννα θα είναι εφιάλτης για τους καταναλωτές», προβλέπει ο αναλυτής Κλάιβ Μπλακ.
«Θα υπάρχουν τρόφιμα στα σουπερμάρκετ όμως η επιλογή θα είναι περιορισμένη. Λόγω των ελλείψεων στα εργατικά χέρια, στα σουπερμάρκετ θα φθάσει πολύ μικρότερος αριθμός από γαλοπούλες, ενώ έχει μειωθεί ο αριθμός των καλλιεργειών. Ταυτόχρονα η έλλειψη σε οδηγούς φορτηγών, χειροτερεύει το πρόβλημα». Ο Μπλακ προβλέπει ελλείψεις σε ηλεκτρονικά αγαθά, παιχνίδια και ποδήλατα, καθώς και σε έπιπλα, λόγω μεγάλων καθυστερήσεων στα λιμάνια και δυσκολίες στο να εξασφαλισθούν πλοία και κοντέινερ».
Το τραπέζι των Χριστουγέννων στη Βρετανία δεν θα είναι διαφορετικό μόνο γιατί θα λείπουν οι γαλοπούλες αλλά και επειδή οι τιμές των τροφίμων θα έχουν ανεβεί μέχρι τότε σημαντικά. Η αύξηση της τιμής στην ενέργεια οδηγεί σε μετακύλιση κόστους προς τους πολίτες, γεγονός που σημαίνει ότι πολλοί Βρετανοί με χαμηλό εισόδημα δεν θα μπορέσουν να τα καταφέρουν όπως τις προηγούμενες χρονιές.
Η αίσθηση του χάους επικρατεί, πάντως, ήδη στην αγορά της Βρετανίας, την πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο. Η έλλειψη οδηγών φορτηγών άδειασε τα πρατήρια από βενζίνη, ενώ οι ουρές των αυτοκινήτων απ’ έξω από αυτά όλο και μεγαλώνουν μαζί με τον εκνευρισμό των πολιτών. Αυτή τη στιγμή λείπουν 100.000 οδηγοί φορτηγών στο Ηνωμένο Βασίλειο καθώς δεκάδες χιλιάδες επέστρεψαν στις χώρες τους στην ΕΕ μετά το Brexit την ώρα που ακυρώθηκαν οι εξετάσεις για 40.000 υποψήφιους οδηγούς φορτηγών λόγω της πανδημίας.
Πάντως παρά την αύξηση των παραδόσεων καυσίμων, η ζήτηση στα πρατήρια βενζίνης σε όλη τη χώρα είναι άνευ προηγουμένου, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ενωσης Πρατηριούχων. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 1/4 των πρατηρίων σε όλη τη χώρα είναι ακόμα χωρίς καύσιμα, ενώ μόνο τα μισά διαθέτουν και βενζίνη και ντίζελ για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Για έβδομη συνεχή ημέρα οι ουρές, η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και οι καβγάδες αποτελούν σύνηθες φαινόμενο στη Βρετανία, έξω από τα βενζινάδικα. Οι ένοπλες δυνάμεις αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα ειδική εκπαίδευση, εν μέσω φόβων ότι η κρίση θα διαρκέσει για έναν μήνα.
Τώρα οι οδηγοί φορτηγών προειδοποιούν τον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον ότι η μεγάλη έλλειψη ατόμων θα οδηγήσει σε αύξηση τους μισθούς τους, γεγονός που θα έχει μεγάλη επίπτωση στις τιμές των τροφίμων και των δώρων ενόψει των Χριστουγέννων. Η κρίση τους έδωσε την ευκαιρία να αναδείξουν τους κινδύνους του μοναχικού επαγγέλματός τους: υψηλές τιμές στα πάρκινγκ, βρώμικες ντουζιέρες, νύχτες υπό την απειλή ληστών με μαχαίρια, παράτυποι μετανάστες που ζητούν βοήθεια και μεταφορά και υψηλό ποσοστό διαζυγίων, λόγω του ότι αναγκάζονται να μένουν για καιρό μακριά από τις οικογένειές τους.
Η στερλίνα έχει πέσει λόγω των φόβων ότι η έλλειψη των οδηγών μπορεί να αναχαιτίσει την πρόβλεψη για ανάπτυξη 7% φέτος. Ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας Αντριου Μπέιλι είπε χθες ότι εστιάζει στις πληθωριστικές επιδράσεις των ελλείψεων.
Οι εταιρείες μεταφορών αγωνίζονται να καλύψουν τις θέσεις οδηγών φορτηγών. Μια εταιρεία ζητά οδηγό Τάξης 1 με μισθό 102.500 ευρώ τον χρόνο, τον υψηλότερο που έχει δοθεί ποτέ. «Τους οδηγούς βαρέων οχημάτων (HGV) τους πληρώνουμε πλέον 40% περισσότερο σε σύγκριση με πριν από τέσσερις μήνες», εξηγεί ο Τζόρνταν Φράνσις, επικεφαλής εταιρείας εργασίας.
Οι υπουργοί της κυβέρνησης Τζόνσον αρνούνται επανειλημμένως ότι το Brexit προκάλεσε την έλλειψη των οδηγών φορτηγών όμως πολλοί ευρωπαίοι οδηγοί θεωρούν πως αυτό ακριβώς φταίει για το γεγονός πως τόσο πολλοί συνάδελφοί τους από την Ανατολική Ευρώπη αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.
Latest News
Παρέμβαση της κεντρικής τράπεζας για την προστασία του νομίσματος στην Ινδία
Η ισοτιμία της ρουπίας δημιουργεί συνθήκες στην Ινδία για κερδοσκοπικά στοιχήματα
Οι ευρωπαικές επιχειρήσεις μειώνουν θέσεις εργασίας
Απολύσεις που ξεπερνούν τις 22.000 θέσεις έχουν προαναγγείλει αρκετές ευρωπαικές εταιρείες απο τις αρχές Αυγούστου
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα