«Προετοιμαστείτε για εφιαλτικά Χριστούγεννα» προειδοποιούν οι ειδικοί τους βρετανούς καταναλωτές, καθώς οι ελλείψεις σε εργατικά χέρια και τα προβλήματα στην αλυσίδα διακίνησης των προϊόντων θα οδηγήσουν σε άδεια ράφια για πολλά αγαθά – από τρόφιμα έως δώρα, η τιμή των οποίων θα εκτοξευθεί. «Τα Χριστούγεννα θα είναι εφιάλτης για τους καταναλωτές», προβλέπει ο αναλυτής Κλάιβ Μπλακ.
«Θα υπάρχουν τρόφιμα στα σουπερμάρκετ όμως η επιλογή θα είναι περιορισμένη. Λόγω των ελλείψεων στα εργατικά χέρια, στα σουπερμάρκετ θα φθάσει πολύ μικρότερος αριθμός από γαλοπούλες, ενώ έχει μειωθεί ο αριθμός των καλλιεργειών. Ταυτόχρονα η έλλειψη σε οδηγούς φορτηγών, χειροτερεύει το πρόβλημα». Ο Μπλακ προβλέπει ελλείψεις σε ηλεκτρονικά αγαθά, παιχνίδια και ποδήλατα, καθώς και σε έπιπλα, λόγω μεγάλων καθυστερήσεων στα λιμάνια και δυσκολίες στο να εξασφαλισθούν πλοία και κοντέινερ».
Το τραπέζι των Χριστουγέννων στη Βρετανία δεν θα είναι διαφορετικό μόνο γιατί θα λείπουν οι γαλοπούλες αλλά και επειδή οι τιμές των τροφίμων θα έχουν ανεβεί μέχρι τότε σημαντικά. Η αύξηση της τιμής στην ενέργεια οδηγεί σε μετακύλιση κόστους προς τους πολίτες, γεγονός που σημαίνει ότι πολλοί Βρετανοί με χαμηλό εισόδημα δεν θα μπορέσουν να τα καταφέρουν όπως τις προηγούμενες χρονιές.
Η αίσθηση του χάους επικρατεί, πάντως, ήδη στην αγορά της Βρετανίας, την πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο. Η έλλειψη οδηγών φορτηγών άδειασε τα πρατήρια από βενζίνη, ενώ οι ουρές των αυτοκινήτων απ’ έξω από αυτά όλο και μεγαλώνουν μαζί με τον εκνευρισμό των πολιτών. Αυτή τη στιγμή λείπουν 100.000 οδηγοί φορτηγών στο Ηνωμένο Βασίλειο καθώς δεκάδες χιλιάδες επέστρεψαν στις χώρες τους στην ΕΕ μετά το Brexit την ώρα που ακυρώθηκαν οι εξετάσεις για 40.000 υποψήφιους οδηγούς φορτηγών λόγω της πανδημίας.
Πάντως παρά την αύξηση των παραδόσεων καυσίμων, η ζήτηση στα πρατήρια βενζίνης σε όλη τη χώρα είναι άνευ προηγουμένου, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ενωσης Πρατηριούχων. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 1/4 των πρατηρίων σε όλη τη χώρα είναι ακόμα χωρίς καύσιμα, ενώ μόνο τα μισά διαθέτουν και βενζίνη και ντίζελ για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Για έβδομη συνεχή ημέρα οι ουρές, η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και οι καβγάδες αποτελούν σύνηθες φαινόμενο στη Βρετανία, έξω από τα βενζινάδικα. Οι ένοπλες δυνάμεις αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα ειδική εκπαίδευση, εν μέσω φόβων ότι η κρίση θα διαρκέσει για έναν μήνα.
Τώρα οι οδηγοί φορτηγών προειδοποιούν τον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον ότι η μεγάλη έλλειψη ατόμων θα οδηγήσει σε αύξηση τους μισθούς τους, γεγονός που θα έχει μεγάλη επίπτωση στις τιμές των τροφίμων και των δώρων ενόψει των Χριστουγέννων. Η κρίση τους έδωσε την ευκαιρία να αναδείξουν τους κινδύνους του μοναχικού επαγγέλματός τους: υψηλές τιμές στα πάρκινγκ, βρώμικες ντουζιέρες, νύχτες υπό την απειλή ληστών με μαχαίρια, παράτυποι μετανάστες που ζητούν βοήθεια και μεταφορά και υψηλό ποσοστό διαζυγίων, λόγω του ότι αναγκάζονται να μένουν για καιρό μακριά από τις οικογένειές τους.
Η στερλίνα έχει πέσει λόγω των φόβων ότι η έλλειψη των οδηγών μπορεί να αναχαιτίσει την πρόβλεψη για ανάπτυξη 7% φέτος. Ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας Αντριου Μπέιλι είπε χθες ότι εστιάζει στις πληθωριστικές επιδράσεις των ελλείψεων.
Οι εταιρείες μεταφορών αγωνίζονται να καλύψουν τις θέσεις οδηγών φορτηγών. Μια εταιρεία ζητά οδηγό Τάξης 1 με μισθό 102.500 ευρώ τον χρόνο, τον υψηλότερο που έχει δοθεί ποτέ. «Τους οδηγούς βαρέων οχημάτων (HGV) τους πληρώνουμε πλέον 40% περισσότερο σε σύγκριση με πριν από τέσσερις μήνες», εξηγεί ο Τζόρνταν Φράνσις, επικεφαλής εταιρείας εργασίας.
Οι υπουργοί της κυβέρνησης Τζόνσον αρνούνται επανειλημμένως ότι το Brexit προκάλεσε την έλλειψη των οδηγών φορτηγών όμως πολλοί ευρωπαίοι οδηγοί θεωρούν πως αυτό ακριβώς φταίει για το γεγονός πως τόσο πολλοί συνάδελφοί τους από την Ανατολική Ευρώπη αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.
Latest News
DW: «Ηγεμών» ή «ασθενής» η Γερμανία στην Ευρώπη;
Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει η Γερμανία, άλλοτε «ατμομηχανή της οικονομίας» στην ΕΕ. Ωστόσο δεν χάνει τον ηγετικό της ρόλο στην Ευρώπη, σημειώνει η DW
Honda - Nissan «έδωσαν τα χέρια» - Στήνουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία
Η νέα οντότητα θα λειτουργεί υπό την ομπρέλα μιας εταιρείας συμμετοχών που θα δημιουργηθεί για τη συγχώνευση Honda - Nissan
Σύννεφα πάνω από την Ευρωζώνη – Μόλις στο 1% ανάπτυξη το 2025
Οι αναλυτές μείωσαν τις προσδοκίες τους για την Ευρωζώνη το 2026 στο 1,2% από 1,4%
Λαγκάρντ: Η ΕΚΤ πλησιάζει στον στόχο για τον πληθωρισμό – Οι αστερίσκοι
Η Κριστίν Λαγκάρντ προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να παρακολουθούν την πορεία των μισθών και των εταιρικών κερδών στην ευρωζώνη
Ολοκληρώνεται ο «γάμος» Honda - Nissan - Σήμερα οι ανακοινώσεις
Η ενοποίηση θα δημιουργήσει τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο σε πωλήσεις
«Μαύρο» το 2025 για τους επιχειρηματίες στη Γερμανία
Σε χαμηλά πενταετίας υποχωρεί τον Δεκέμβριο ο Δείκτης Επιχειρηματικής Εμπιστοσύνης του Ινστιτούτου IfO. Για «χρόνια ασθένεια της γερμανικής οικονομίας» μιλούν οι ειδικοί
Η συρρίκνωση του αμερικανικού ονείρου - Οι Αμερικανοί δίνουν περισσότερα και παίρνουν λιγότερα [γραφήματα]
Το αμερικανικό όνειρο φαίνεται να φθίνει με το πέρασμα των ετών και οι Αμερικανοί είναι ολοένα και πιο απαισιόδοξοι
Η «κρυφή« κρίση που κοστίζει έως και 1 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία
Περίπου 12 δισ. εργάσιμες ημέρες χάνονται από την κακή ψυχική υγεία κάθε χρόνο, κοστίζοντας στην παγκόσμια οικονομία 1 τρισ. δολάρια
Lactalis: O «γίγαντας» των γαλακτοκομικών παραμένει στην κορυφή
Ο τζίρος των 30 δισ. ευρώ και οι «περιπέτειες» της Lactalis, της μεγαλύτερης εταιρείας γαλακτοκομικών προϊόντων του κόσμου
Πωλητήριο και σε... κάστρα στην Ευρώπη - Πόσο κοστίζει η απόκτησή τους
Από μια έπαυλη βαρονικού στιλ στα Highlands της Σκωτίας με τη δική της λίμνη για ψάρεμα πέστροφας σε μια Πολυτελέστατη έπαυλη στη λίμνη Κόμο της Ιταλίας