Συγκεκριμένη πρόταση υπέβαλλε στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) η διεθνής ναυτιλία με στόχο τον μηδενισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακος από τη ναυτιλία μέχρι το 2050.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), που αντιπροσωπεύει το 80% της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας κατέθεσε στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ), πρόταση με τα επείγοντα μέτρα που πρέπει να λάβουν οι κυβερνήσεις για να βοηθήσουν τη διεθνή ναυτιλία να επιτύχει καθαρές εκπομπές απαλλαγμένες από το CO2 έως το 2050.
Η πρόταση
H πρόταση του Επιμελητηρίου, προβλέπει την δημιουργία ενός ταμείου R&D για την ανάπτυξη τεχνολογιών μηδενικού άνθρακα και την εισαγωγή εισφοράς άνθρακα για τη ναυτιλία για να επιταχύνει τη μετάβαση σε πιο ακριβά καύσιμα μηδενικού άνθρακα.
Με την παραπάνω πρόταση συντάσσεται και η ελληνική ναυτιλία καθώς η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), όπως έχει δηλώσει ο πρόεδρος της κ. Θεόδωρος Βενιάμης, συμμετείχε ενεργά στις διεργασίες του ICS για τη δημιουργία του πρώτου συμμετοχικού ναυτιλιακού Ταμείου Έρευνας και Ανάπτυξης.
«Η πρόταση έρχεται να γεφυρώσει ένα υφιστάμενο σημαντικό τεχνολογικό κενό και να δράσει καταλυτικά προς την κατεύθυνση απεξάρτησης της ναυτιλίας από τον άνθρακα, όπου η οριστική λύση έγκειται στην καινοτομία σε εναλλακτικά και μη ορυκτά καύσιμα» είχε τονίσει ο κ. Βενιάμης.
Ουσιαστικά η διεθνής ναυτιλία επιζητεί από τον ΙΜΟ να αφήσει στην άκρη τον στόχο που είχε θέσει για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 50% έως το 2050 και να υιοθετήσει μια πιο φιλόδοξη στρατηγική, τους μηδενικούς ρύπους μέχρι το 2050.
Η νέα πρόταση έρχεται λίγες ημέρες πριν τη σύνοδο COP26 στη Γλασκόβη και δείχνει την αποφασιστικότητα της ναυτιλίας να δράσει κατά της κλιματικής αλλαγής αλλά κυρίως τον δρόμο μέσα από τον οποίο μπορεί να υπάρξουν συγκεκριμένα αποτελέσματα.
Οι άνθρωποι του ICS
Οι άνθρωποι του ICS δηλώνουν ότι πρόκειται για μία πρόταση που δεν είναι «για πρωτοσέλιδα» αλλά για δράση.
Ο Guy Platten, Γενικός Γραμματέας, η ICS δηλώνει χαρακτηριστικά ότι αυτή η ναυτιλία είναι η μοναδική «βιομηχανία» που απαιτεί να ρυθμιστεί αυστηρότερα για τις εκπομπές άνθρακα, και βάζει τα χέρια της για να κάνει η ίδια τη «βρόμικη δουλειά». Δεν προσπαθούμε να κερδίσουμε πρωτοσέλιδα – προσπαθούμε να φτάσουμε στο καθαρό μηδέν, τονίζει.
Ο Esben Poulsson, Πρόεδρος του ICS, σημειώνει ότι η συζήτηση δεν κοστίζει τίποτα αλλά η δράση είναι δύσκολη. Με την πρόταση μας, συνεχίζει, λέμε στις κυβερνήσεις το «πώς» καθώς και το «τι» για την απομάκρυνση από τον άνθρακα των ναυτιλιακών μεταφορών έως το 2050. Λέμε στις κυβερνήσεις ότι εάν θέλουν πραγματικά να φτάσουν στο καθαρό μηδέν, πρέπει να μεταβούν από τις κενές δεσμεύσεις σε συγκεκριμένες δράσεις, τονίζει ο πρόεδρος του ICS.
Όπως εξηγεί το ICS, δεδομένου ότι η τυπικά ζωή ενός πλοίου είναι διάρκειας 25 ετών, προκειμένου η ναυτιλία να επιτύχει τον στόχο των μηδενικών εκπομπών άνθρακα θα πρέπει μέχρι το 2030 χιλιάδες πλοία μηδενικών εκπομπών να έχουν πέσει στο νερό. Συνεπώς είναι κρίσιμο ο ΙΜΟ να υιοθετήσει άμεσα τα επείγοντα μέτρα που απαιτούνται για να επιταχυνθεί η αύξηση των επιπέδων ετοιμότητας τεχνολογίας. Οι κυβερνήσεις των χωρών που μετέχουν στον Οργανισμό θα πρέπει να εγκρίνουν τη δημιουργία του IMO Maritime Research Fund (IMRF) ύψους 5 δισεκατομμυρίων ΗΠΑ σε συνεδρίαση εντός του Νοεμβρίου μόλις δύο εβδομάδες μετά το COP 26.
Το IMRF θα παρέχει εγγυημένα επίπεδα χρηματοδότησης για την επιτάχυνση της ανάπτυξης πλοίων μηδενικών εκπομπών, χωρίς να απαιτείται από τις κυβερνήσεις να χρησιμοποιούν τα χρήματα των φορολογουμένων καθώς το Ταμείο θα χρηματοδοτηθεί από υποχρεωτικές συνεισφορές από τους εφοπλιστές παγκοσμίως, μέσω εισφοράς 2 δολ ανά τόνο καυσίμου, η οποία σύμφωνα με την ναυτιλιακή βιομηχανία μπορεί να εφαρμοστεί έως το 2023.
Παράλληλα το ICS υπέβαλε επίσης μια ολοκληρωμένη πρόταση που καθορίζει την αρχιτεκτονική για μια ευρύτερη εισφορά άνθρακα που θα ισχύει για τη ναυτιλία Αυτή η παγκόσμια εισφορά άνθρακα θα βοηθήσει να κλείσει το χάσμα τιμών μεταξύ καυσίμων μηδενικού άνθρακα και συμβατικών καυσίμων και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση ανάπτυξης ουσιαστικών νέων υποδομών ανεφοδιασμού στα λιμάνια όλου του κόσμου
Η υιοθέτηση από τον ΙΜΟ ενός καθαρού στόχου μηδενικών εκπομπών θα στείλει το πολύ ισχυρό μήνυμα που επιδιώκει η ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς και οι πάροχοι ενέργειας, οι ναυπηγοί και οι κατασκευαστές κινητήρων, έτσι ώστε οι επενδύσεις σε πράσινα καύσιμα και εναλλακτικές τεχνολογίες να επιταχυνθούν και να κλιμακωθούν.
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων