Στην Τουρκία στρέφεται η ΙΚΕΑ προκειμένου να αντιμετωπίσει τα σοβαρά προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες, που έχουν να κάνουν τόσο με τις καθυστερήσεις όσο και με τη μεγάλη αύξηση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων της.
Έτσι, θα πρέπει να αναμένουμε ότι, σχετικά σύντομα, πολλά από τα είδη που υπάρχουν στα καταστήματά της θα φέρουν το διακριτικό σήμα «made in Turkey». Κάτι, μάλιστα, που είναι πιθανό να συμβεί και με τα προϊόντα άλλων κλάδων, καθώς η Άγκυρα προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την ιδανική γεωγραφική θέση της χώρας για να φέρει στο έδαφός της πολλές ακόμη ξένες εταιρείες.
Γιατί επιλέγουμε Τουρκία
«Εξαιτίας των προβλημάτων στις θαλάσσιες μεταφορές που αντιμετωπίσαμε στη διάρκεια της πανδημίας, προσπαθούμε να παράγουμε περισσότερα προϊόντα στην Τουρκία», δήλωσε χαρακτηριστικά ο οικονομικός διευθυντής του σουηδικού ομίλου, Κέριμ Νίλσεν.
«Διαπιστώσαμε κατά την πανδημία πόσο σημαντική είναι η διαφοροποίηση», συνέχισε ο ίδιος. «Ίσως δεν αποτελεί τόσο καλή στρατηγική να παράγουμε σε μια χώρα και στη συνέχεια να προσπαθούμε να τα μεταφέρουμε σε όλο τον κόσμο», πρόσθεσε, αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν συμφέρει πλέον τον όμιλο η παραγωγή στην Κίνα και άλλες χώρες της ανατολικής Ασίας, τουλάχιστον όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των πελατών του στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. «Είναι πιο λογικό να παράγουμε πιο κοντά στα σημεία πώλησης και για τον λόγο αυτό επιλέξαμε την Τουρκία», κατέληξε το στέλεχος της IKEA.
Σημειώνεται ότι το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ με προϊόντα της ΙΚΕΑ από την ανατολική Ασία στην Ευρώπη έχει εξαπλασιαστεί, φτάνοντας στα 12.000 δολάρια από τα 2.000 που ήταν πριν το ξέσπασμα της πανδημίας. Κι αυτό, σε συνδυασμό με τα κενά ράφια, που είναι αποτέλεσμα των καθυστερήσεων πολλών εβδομάδων ή και μηνών, έχει οδηγήσει αρκετούς ομίλους να επανακαθορίσουν τη στρατηγική τους.
Το σχέδιο του Ερντογάν
Μπροστά σε αυτό το ενδεχόμενο, που μοιάζει πλέον πολύ ρεαλιστικό και πιθανό, η Άγκυρα καραδοκεί. «Η Τουρκία, με τη στρατηγική της θέση, προσφέρει μια ισχυρή εναλλακτική σε σχέση με το προ-Covid δίκτυο παραγωγής, που ήταν μονομερώς επικεντρωμένο στην Ασία», είχε πει στις 4 Οκτωβρίου ο αντιπρόεδρος της χώρας και στενός συνεργάτης του Ταγίπ Ερντογάν, Φουάτ Οκτάι.
Ο ίδιος και η κυβέρνησή του γνωρίζουν, μάλιστα, ότι η χώρα τους διαθέτει δύο ακόμη σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Το ένα έχει να κάνει με την ευρεία παραγωγική της βάση και το εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό – το οποίο παραμένει σχετικά χαμηλού κόστους, καθώς η αλματώδης ανάπτυξη των δύο τελευταίων δεκαετιών δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη αύξηση των πραγματικών μισθών.
Όσο για το άλλο, αφορά στην εξαιρετικά χαμηλή ισοτιμία της λίρας απέναντι στο ευρώ και το δολάριο, γεγονός που καθιστά τα παραγόμενα στην Τουρκία προϊόντα εξαιρετικά ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές. Έτσι, φαίνεται να αμβλύνεται η – απολύτως δικαιολογημένη – ανησυχία για το υψηλό κόστος που έχει η χρηματοδότηση των επενδύσεων στη χώρα.
Με βάση όλα αυτά, η Τουρκία ποντάρει στη μετατροπή της και σε ένα άλλου είδους διεθνή κόμβο, πέρα από τον ενεργειακό που ήδη είναι. Να βρεθεί, δηλαδή, στο επίκεντρο των αλυσίδων παραγωγής και εφοδιασμού, τουλάχιστον όσον αφορά στην Ευρώπη. Αν το πετύχει, η θέση της θα αναβαθμιστεί περαιτέρω, όπως είναι εύκολο να καταλάβει κανείς χωρίς να χρειάζεται να είναι ειδικός.
Latest News
Υποχωρεί η κατανάλωση ουίσκι - Η εταιρεία που παράγει το Jack Daniel's, σχεδιάζει απολύσεις
Τα σχέδια για απολύσεις του παραγωγού ουίσκι έρχονται λίγες ημέρες μετα την «σύσταση» του Γενικού Χειρουργού των ΗΠΑ ότι τα αλκοολούχα θα πρέπει να φέρουν προειδοποίηση για τους κινδύνους καρκίνου
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
ΕΚΤ προς τράπεζες: Βελτιωθείτε στην διαχείριση γεωπολιτικών κινδύνων
Η ΕΚΤ καλεί τις ευρωπαϊκές τράπεζες να βελτιώσουν την ανθεκτικότητά τους σε γεωπολιτικά σοκ
Χαμηλότερα από το αναμενόμενο ο πληθωρισμός χονδρικής στις ΗΠΑ τον Δεκέμβριο
Ο Δείκτης Τιμών Παραγωγού αυξήθηκε μόλις 0,2% τον Δεκέμβριο
Αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού - Η νέα στρατηγική της Starbucks
Η Starbucks δημιούργησε έναν «Κώδικα Δεοντολογίας Καφετέριας» και με την εφαρμογή του στις ΗΠΑ, αρχίζει η μεγάλη της μεταμόρφωση
Πίεση από παντού - Θα παρατείνει ο Μπάιντεν την προθεσμία απαγόρευσης του TikTok στις 19 Ιανουαρίου;
Ο Μπάιντεν θα μπορούσε να παρατείνει την προθεσμία κατά 90 ημέρες - Το ενδεχόμενο που εξετάζεται μέχρι την ολοκλήρωση της ακρόασης
Όλι Ρεν: Στα μέσα του 2025 θα φτάσουμε στα ουδέτερα επιτόκια
Ο διοικητής της φινλανδικής κεντρικής τράπεζας, Όλι Ρεν, εκτίμησε ότι η ΕΚΤ θα πρέπει επίσης λάβει υπόψη της τις πολιτικές του Τραμπ
Ο «τζόγος» του Τραμπ με τους δασμούς - Τα νέα σχέδια στο τραπέζι
Σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο του Ντόναλντ Τραμπ μελετά τη σταδιακή αύξηση στους δασμούς μήνα με τον μήνα
Ο Τραμπ και το Brexit «τσακίζουν» το διεθνές εμπόριο της Βρετανίας
Η Βρετανία βρίσκεται πλέον υπό διπλή μέγγενη, καθώς ο Τραμπ προβλέπεται πως θα ασκήσει περαιτέρω πίεση στο διεθνές εμπόριο
Υποχώρηση δίχως τέλος - Η Macy’s περιορίζει τις προοπτικές πωλήσεων καθώς οι γιορτές δεν απέδωσαν
Μετά τις λογιστικές απάτες, η Macy’s βρίσκεται αντιμέτωπη με υποτονικά αποτελέσματα μετά την εορταστική αγοραστική περίοδο