Αν και η έκδοση 15ετούς «πράσινου ομολόγου» ύψους 12 δισ. ευρω της ΕΕ έγινε ανάρπαστη με τις προσφορές να ξεπερνούν τα 120 δισ. ευρω, οι αποδόσεις των ομολόγων στην ευρωζώνη και στις ΗΠΑ σημειώνουν άνοδο, οι μετοχές υποχωρούν, ενώ οι επενδυτές φοβούνται τόσο τον πληθωρισμό και πιθανά λάθη κατά την νομισματική σύσφιξη των κεντρικών τραπεζών, όσο και την ενεργειακή κρίση που θα μπορούσε να οδηγήσει στασιμοπληθωρισμό.
Οι ελλείψεις στην αγορά ενέργειας οδηγούν σε αύξηση της μεταβλητότητας στις αγορές και όχι σε στασιμοπληθωρισμό, εκτίμησε πάντως η UBS, υπολογίζοντας πως η ποσότητα ενέργειας που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία ενός δολαρίου του παγκόσμιου ΑΕΠ έχει μειωθεί περισσότερο από 20% την τελευταία δεκαετία και περισσότερο από το μισό από τη δεκαετία του 1970, περιορίζοντας έτσι τις ζημίες από πιθανές διακοπές στον τομέα της προσφοράς.
Παράλληλα, μπορεί οι καταναλωτικές δαπάνες να επηρεαστούν από το υψηλότερο ενεργειακό κόστος, εντούτοις τα νοικοκυριά, εξαιτίας της πανδημίας, διαθέτουν ένα αυξημένο μαξιλάρι ρευστότητας περιορίζοντας έτσι τις συνολικές επιπτώσεις. Την ίδια στιγμή, τα θεμελιώδη μεγέθη της οικονομικής ανάκαμψης παραμένουν σε καλή κατάσταση, το άνοιγμα των οικονομιών είναι σε καλό δρόμο, οι εμβολιασμοί προχωρούν, νέες θεραπείες (π.χ. Merck) έρχονται στο προσκήνιο.
Η δεκαετία του 1970
Ορισμένοι αναλυτές πάντως δεν αποκλείουν το «φάντασμα» του στασιμοπληθωρισμού της δεκαετίας του 1970 να κάνει πάλι την εμφάνισή του σήμερα λόγω της εκρηκτικής ανόδου των τιμών ενέργειας. Η UBS διαφωνεί: «… δεν είμαστε σήμερα στην δεκαετία του 1970…» αναφέρει. Η αύξηση των τιμών της ενέργειας θα επιβραδύνει την ανάπτυξη, αλλά δεν επαρκεί ώστε να προκαλέσει ύφεση, καθώς το ειδικό βάρος του πετρελαίου στην παραγωγή, αλλά και ο αντίκτυπος στον πληθωρισμό είναι σήμερα πολύ λιγότερος από ό, τι στο παρελθόν.
Για παράδειγμα το ειδικό βάρος του πετρελαίου στο παγκόσμιο ΑΕΠ, μειώθηκε κατά 25% από το 1990 και περισσότερο από 50% από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν οι πετρελαϊκές κρίσεις προκάλεσαν ύφεση. Επιπλέον, το πετρέλαιο αντιπροσωπεύει μικρότερο μερίδιο στο πορτοφόλι των καταναλωτών από ό, τι στο παρελθόν. Στις ΗΠΑ π.χ. , η βενζίνη αντιπροσώπευε το 3,26% των δαπανών των καταναλωτών το 2014 (όταν οι τιμές του πετρελαίου ήταν επίσης περίπου στα 80 δολάρια ΗΠΑ/ βαρέλι), ενώ σήμερα αντιπροσωπεύει μόνο το 2,35%.
Ιστορικά επίσης , τα λάθη από τους υπεύθυνους χάραξης νομισματικής πολιτικής αποτέλεσαν σημαντικό παράγοντα ύφεσης, αλλά σήμερα οι κεντρικοί τραπεζίτες είναι πρόθυμοι να μην ενεργήσουν πρόωρα και να αποφύγουν άστοχες κινήσεις ανάλογες με αυτές του 2013.
Τι σημαίνουν αυτά για τους επενδυτές;
Όπως εκτιμά η UBS, συνολικά αναμένεται μικρός αντίκτυπος στην ανάπτυξη και τον πληθωρισμό από την τρέχουσα αύξηση των τιμών της ενέργειας, αν και ένας σκληρός χειμώνας στο Βόρειο Ημισφαίριο θα μπορούσε να προκαλεί νέα άνοδο των τιμών της ενέργειας διαταράσσοντας τη βιομηχανική παραγωγή και επιφέροντας μεγαλύτερο πλήγμα στο ΑΕΠ.
Ωστόσο με βάση τα σημερινά δεδομένα οι αναλυτές της ελβετικής τράπεζας συστήνουν «αγορές» μετοχών εταιρειών που αναμένεται να είναι οι «νικητές της παγκόσμιας ανάκαμψης» συμπεριλαμβανομένων των μετοχών από τους κλάδους της ενέργειας και των χρηματοοικονομικών.
Δεδομένου ότι μέρος της αύξησης της ενέργειας οφείλεται στη μείωση των επενδύσεων σε ορυκτά καύσιμα, τα οποία δεν έχουν ακόμη αντικατασταθεί από επαρκείς ανανεώσιμες πηγές οι επενδύσεις σε παραδοσιακούς τομείς ενέργειας και βιομηχανικών μετάλλων καθώς και σε Greentech, αποτελούν έναν ρεαλιστικό τρόπο συμμετοχής στην πορεία της πράσινης μετάβασης.
Latest News
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της