Τελειοφοιτος Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών στο Πανεπιστημιακό Κέντρο της Μονς στο Βέλγιο, το Δεκέμβριο του 1965, συμμετείχα σ’ ένα Συνέδριο για τη “Γιουγκοσλαβική Αυτοδιαχείριση”, δεδομένου ότι δύο μήνες πριν είχα κάνει τρεις εβδομάδες πρακτική εξάσκηση πάνω στο θέμα αυτό, σε μια βιομηχανική μονάδα στην Πρίστινα, σημερινή πρωτεύουσα του Κοσσυφοπεδίου.
Στην εκδήλωση αυτή, λοιπόν, με είχαν εντυπωσιάσει δυο πράγματα: πρώτον η οργισμένη παρέμβαση ενός Γιουγκοσλάβου ομιλητή, με αφορμή την αναφορά ενός Ιταλού καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης στον “φιλελεύθερο σοσιαλισμό” του Κάρλο Ροσσέλλι και δεύτερον η απάντηση που δέχθηκε. Θυμάμαι τον Γιουγκοσλάβο ομιλητή να τονίζει ότι ο φιλελευθερισμός και ο σοσιαλισμός δεν έχουν καμμίαν απολύτως συγγένεια και άρα η οποιαδήποτε αναφορά σε μια πιθανή σχέση τους είναι ανιστόρητη και παραπλανητική. Ο φιλελευθερισμός εξυπηρετεί τον καπιταλισμό, ενώ ο σοσιαλισμός φροντίζει τον άνθρωπο, είχε πει ο Γιουγκοσλάβος ομιλητής
Απαντώντας του, ο Ιταλός καθηγητής έκανε μια τεκμηριωμένη ιστορική αναδρομή στο πέρασμα της Ευρώπης από την φεουδαρχία στη βιομηχανική κοινωνία και τόνιζε ότι χωρίς τη φιλελεύθερη επανάσταση των μέσων του 18ου αιώνα, η έννοια του σοσιαλισμού θα ήταν ανύπαρκτη.
“Το φιλελεύθερο πνεύμα, θυμάμαι τον Ιταλό καθηγητή να λέει, θέλει τον άνθρωπο να πηγαίνει ψηλά εν ελευθερία, να προκόβει και να αναπτύσσεται δημιουργώνταςπλούτο μέσω τρόπων παραγωγής που για πρώτη φορά έκαναν την εμφάνιση τους. Με αφετηρία τον πλούτο αυτόν,ο σοσιαλισμός μπορεί να δημιουργήσει κοινωνίες συμπαράστασης, αλληλοβοήθειας και ειρηνικής συμβίωσης. Υπό αυτή την έννοια ο Κάρλο Ροσσέλλι (1890-1937) ήταν ένας Ιταλός σοσιαλιστής στοχαστής και ακτιβιστής που δολοφονήθηκε με εντολή του Μουσολίνι. Ήταν ένας άνθρωπος που πίστευε ότι σοσιαλισμός χωρίς ελευθερία και φασισμός είναι το ίδιο πράγμα με διαφορετικά χρώματα”.
Από την άποψη αυτή, ο Μάικλ Φρήντμαν στο βιβλίο του “Φιλελευθερισμός” (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης), γράφει:
“Ο Ροσσέλλι έδωσε το στίγμα του με το βιβλίο του Φιλελεύθερος σοσιαλισμός (Socialismo liberale), που εκδόθηκε το 1930. Είδε την ουσία του σοσιαλισμού στην ηθική έλξη της ελευθερίας και, όπως ο Κρότσε, προσπάθησε να παγιώσει μια θεωρητική και πολιτική θέση, που ήταν όχι μόνο αντιφασιστική αλλά και αντίθετη με την κρατικά ελεγχόμενη οικονομία. Ο Ροσσέλλι μοιραζόταν με άλλους σοσιαλδημοκράτες – όπως ο Έντουαρντ Μπέρνσταϊν στη Γερμανία – την πεποίθηση ότι ο κληρονόμος των φιλελεύθερων αξιών και αυτός που θα τις αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο είναι ένας μετριοπαθής σοσιαλισμός. Ο πολιτικός φιλελευθερισμός, ο οποίος θα βασίζεται σε δημοκρατικές πρακτικές και στην αυτοδιοίκηση και θα είναι ανεξάρτητος από μια δογματική ελεύθερη αγορά θα εισαγάγει τη δυνατότητα καινοτομίας και μεταβολής στην κοινωνική ζωή”.
Πιο διεξοδικά, ο Κ. Ροσσέλλι, στο βιβλίο του γράφει και τα ακόλουθα εξόχως ενδιαφέροντα:
“Ο Σοσιαλισμός, εάν τον εξετάσουμε στη βασική διάστασή του είναι η προοδευτική πραγμάτωση της ιδέας της ελευθερίας και της δικαιοσύνης μεταξύ των ανθρώπων. …Στην απλούστερη έκφρασή του ο φιλελευθερισμός μπορεί να οριστεί ως εκείνη η πολιτική θεωρία, που, έχοντας ως θεωρητική αφετηρία την ελευθερία του ανθρώπινου πνεύματος, ανακηρύσσει την ελευθερία σε ύψιστο σκοπό, ύψιστο μέσο, ύψιστο κανόνα της ανθρώπινης συμβίωσης… (που) διασφαλίζει σε όλους τη δυνατότητα πλήρους ανάπτυξης της προσωπικότητάς τους… Δεν αντιλαμβάνεται την ελευθερία ως στοιχείο της φύσης αλλά ως γίγνεσθαι, ως ανάπτυξη. Δεν γεννιόμαστε, γινόμαστε ελεύθεροι. Και παραμένουμε ελεύθεροι μόνο διατηρώντας ενεργή και άγρυπνη τη συνείδηση της αυτονομίας μας και ασκώντας διαρκώς το δικαίωμα της ελευθερίας… Εν ονόματι της ελευθερίας (οι σοσιαλιστές) μιλούν… για την αντικατάσταση της αρχής του εγωισμού, του ατομικού οφέλους, με την αρχή της κοινωνικότητας, της κοινής ωφέλειας, ως προς την καθοδήγηση της κοινωνικής ζωής (μτφρ. Α.Καλαμάρας)”.
Αν στις μέρες μας τα παραπάνω υψηλής ηθικής και φιλοσοφικής ποιότητας λόγια έχουν κάποια σχέση με τις χυδαιολογίες και την λεκτική αμετροέπεια ανθρώπων που παραπλανητικά επικαλούνται την πρόοδο και την κοινωνική βελτίωση, τότε σίγουρα η έννοια των λέξεων έχει αμετάκλητα χάσει κάθε περιεχόμενο.
Η σύγχρονη σοσιαλδημοκρατία, στην παρούσα ιστορική φάση της ανθρώπινης υπαρξης, είναι ,όπως θα έλεγε και ο Τσώρτσιλ, το «χειρότερο» πολιτικό Καθεστώς, ελλείψει άλλου. Καλύτερη ιστορική δικαίωση για τον Κάρλο Ροσσέλλι, δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Γι’αυτό ας έχουν γνώση οι φύλακες. Οι εχθροί της ελευθερίας, δεν έχουν πει την τελευταία λέξη τους.
Latest News
Ευκαιρία εκσυγχρονισμού
Τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ έχουν υποχρέωση μεταφοράς, έως 15 Νοεμβρίου 2024, στο εθνικό δίκαιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς
Εκτός κυβερνητικού ραντάρ…
Ο τομέας μπορεί να προοδεύει την τελευταία τριετία, αλλά η παραγωγικότητά του μειώνεται
Απαγορευτικά ενοίκια
Γενικά το κόστος στέγασης αποτελεί έναν από τα σημαντικότερα πάγια έξοδα για μια επιχείρηση
Η αγορά ενός σπιτιού
Καλό το πρόγραμμα «Σπίτι μου» με κονδύλια πολλά ευρωπαϊκά, αλλά αφορά λίγους, τη στιγμή που οι ανάγκες είναι μεγάλες
Πόσο ισχυρός θα είναι ο Ντόναλντ Τραμπ
Παρά τη θεαματική νίκη του ο 47ος πρόεδρος των ΗΠΑ δεν θα έχει τα χέρια του τόσο ελεύθερα όσο νομίζει για να κάνει αυτό που έχει υποσχεθεί.
Τα ευρωπαϊκά εμπορικά αυτογκόλ με τη σοκολάτα
Την περασμένη εβδομάδα οι κολοσσοί της σοκολάτας ξεσηκώθηκαν κατά της Κομισιόν
Οικονομίες του ήλιου
Οι απαισιόδοξοι, φοβούνται τα χειρότερα
Οποιοσδήποτε εκτός από…
Η λογική του μικρότερου κακού συνήθως δεν λειτουργεί στην πολιτική
Η νέα αμερικανική πραγματικότητα
Οι αγορές και οι επιχειρήσεις έχουν μάθει να παίρνουν τοις μετρητοίς όσα λένε οι πολιτικοί
Χυλός Βρυξελλών…
Ο μόνος οικονομικός σχηματισμός που σφυρίζει αδιάφορα, την ώρα που τα πάντα γύρω του κλυδωνίζονται είναι η Ευρωπαϊκή Ενωση