
Αυξάνονται και πληθύνονται οι φωνές που επικρίνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη στρατηγική που επέλεξε να ακολουθήσει προκειμένου τα κράτη – μέλη της Ε.Ε. να περάσουν στην κλιματικά ουδέτερη εποχή.
Η εκτόξευση των τιμών του φυσικού αερίου που συμπαρασύρει συνολικά το ενεργειακό κόστος των νοικοκυριών κι επιχειρήσεων έχει οδηγήσει ευρωπαϊκά think tanks, φορείς αλλά και βιομηχανικούς και ενεργειακούς κολοσσούς της Γηραιάς Ηπείρου στην άσκηση κριτικής αλλά και στην κατάθεση προτάσεων προκειμένου οι Βρυξέλλες να αναμορφώσουν τον σχεδιασμό τους για την ενεργειακή μετάβαση.
Τη σκυτάλη έχουν πάρει και παίκτες της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής με πρώτον τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Mytilineos να μιλά χθες από το συνέδριο του Κύκλου Ιδεών για απουσία σχεδιασμού και προχειρότητα των ευρωπαϊκών αρχών στην πορεία προς τον περιορισμό των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα το 2030 και την ανθρακική ουδετερότητα το 2050. Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος σημείωσε χθες χαρακτηριστικά πως «η ενεργειακή κρίση που βιώνουμε θα είναι η πρώτη από τις πολλές που θα ακολουθήσουν». Ο ίδιος εστίασε την κριτική του στη λήψη βιαστικών αποφάσεων από τις ηγεσίες υπό το φόβο του εκλογικού κόστους της κοινωνίας. Όπως είπε ευρωπαϊκές και διεθνείς αρχές εστίασαν στην ανάπτυξη μόνο των έργων ΑΠΕ αλλά χωρίς να προχωρήσουν επενδύσεις που θα διασφαλίσουν την επάρκεια του ενεργειακού εφοδιασμού. Έφερε ως παράδειγμα τέτοιες, τις υποδομές φυσικού αερίου, θυμίζοντας ότι το συγκεκριμένο καύσιμο θα αποτελέσει τη γέφυρα προς τη νέα εποχή.
Αν και η Mytilineos ήταν από τις πρώτες βιομηχανίες στην Ελλάδα που ανακοίνωσε φιλόδοξους στόχους για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του ομίλου τους καθώς και την είσοδο στις ΑΠΕ με την απόκτηση χαρτοφυλακίου ΑΠΕ ισχύος 1,5 GW, εντούτοις χθες τόνισε οι εναλλακτικές που υπάρχουν είναι δύο: «Ή θα προχωρήσουμε πολύ γρήγορα στην ενεργειακή μετάβαση όπως θέλουν οι Πράσινοι αλλά θα έχουμε απανωτές ενεργειακές κρίσεις ή θα κάνουμε παράλληλα και υποδομές για φυσικό αέριο».
Αγορές με κανόνες
Ανάλογες θέσεις ξεδιπλώνουν κι άλλες επιχειρήσεις του ενεργειακού τομέα, οι οποίες έχουν ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια τα βήματα του πρασινίσματος των δραστηριοτήτων τους.
Πηγές της προαναφερόμενης αγοράς με αφορμή την ενεργειακή κρίση υπογραμμίζουν τον κίνδυνο «όσο δεν μπαίνουν κανόνες στη λειτουργία των αγορών η ενεργειακή κρίση να επαναλαμβάνεται».
Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά «δεν αμφισβητούμε την αναγκαιότητα της επίτευξης των στόχων που έχουν τεθεί από την Ευρ. Επιτροπή για τη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα το 2030 και την κλιματική ουδετερότητα το 2050. Ωστόσο», συνεχίζουν οι ίδιες πηγές, «χρειάζεται σχεδιασμός και μέτρο στις αποφάσεις για την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής κρίσης».

Έφεραν ως παράδειγμα τον μηχανισμό κατανομής των ρύπων μέσω δημοπρασιών, ζητώντας να μπουν κανόνες και να μην κερδοσκοπούν traders με αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών των δικαιωμάτων και κατά συνέπεια και των καυσίμων. Επιπλέον, οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι «πρέπει να ληφθούν μέτρα ως προς το μεταβατικό καύσιμο που είναι το φυσικό αέριο προκειμένου να μην βρισκόμαστε στη θέση εξάρτησης από το ρωσικό μονοπώλιο αλλά και την αδυναμία εφοδιασμού με LNG από αμερικανικές εταιρίες».
Οι ίδιοι παράγοντες της αγοράς θεωρούν επίσης και σε ό,τι αφορά τη λειτουργία της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού ότι απαιτείται δικαιότερος κανονισμός για τον υπολογισμό της τιμής χονδρεμπορικής καθώς της διαμόρφωσης ενός ενεργειακού μίγματος που θα διατηρεί τις λιγνιτικές μονάδες.
Οι προτάσεις
Στελέχη των αγορών ενέργειας και βιομηχανίας θεωρούν ότι η η Ευρώπη θα πρέπει:
· Να εστιάσει στον παγκόσμιο συντονισμό για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (“GHG”) κάτι που θα επιφέρει μεγαλύτερη και συντομότερη μείωση σε παγκόσμιο επίπεδο από ότι η μονομερής προσήλωση στους Ευρωπαϊκούς στόχους. Η κλιματική αλλαγή είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα (όπως άλλωστε και άλλες εξίσου σοβαρές κρίσεις όπως η μεταναστευτική και η επισιτιστική) και χρειάζεται παγκόσμιες λύσεις.
· Η παραδοχή ότι η Ευρωπαϊκή βιομηχανία μπορεί να επωμιστεί το βάρος της πράσινης μετάβασης σε ένα περιβάλλον διεθνούς ανταγωνισμού χωρίς σημαντική υποστήριξη είναι τραγικά εσφαλμένη. Επίσης, οι ελαφρύνσεις προς καταναλωτές ουσιαστικά επιδοτούν εξίσου Ευρωπαίους και τρίτους παραγωγούς ανεξαρτήτως κόστους παραγωγής οπότε δεν είναι αποτελεσματικές.
· Να δει η ΕΕ το πρόβλημα συνολικά, απαλλαγμένη από ιδεοληψίες. Ο σκοπός δεν πρέπει να είναι η αυστηρή μεταχείριση της Ευρωπαϊκής βιομηχανίας για την όποια κοντόφθαλμη πολιτική εκμετάλλευση, αλλά η μείωση του αποτυπώματος GHG από όλους τους κλάδους της οικονομίας (πχ. συμπεριλαμβανομένης της λελογισμένης κατανάλωσης τροφίμων και διάθεσης απορριμμάτων που επιταχύνουν την εκπομπή μεθανίου) και από όλες τις δραστηριότητες.
· Το τελικό κόστος της μετάβασης αναγκαστικά θα το επωμιστεί ο καταναλωτής. Αυτό το κόστος δεν επιτρέπεται να φουσκώνει σαν αποτέλεσμα της κακής δομής της αγοράς δικαιωμάτων CO2 ή οποιασδήποτε άλλης κακής ή πλημμελούς πολιτικής και κανονιστικής παρέμβασης της ΕΕ.
· Είναι σημαντικό να καταλάβουμε τη σχέση κόστους μετάβασης και τεχνολογικής ανάπτυξης. Μια σταδιακή μετάβαση εναρμονισμένη με άλλες δυτικές οικονομίες θα επιτρέψει την ανάπτυξη τεχνολογιών που μειώνουν το κόστος της μετάβασης αυτής. Μια δραστική και μονομερής μετάβαση στην Ευρώπη θα πιέσει την Ευρωπαϊκή βιομηχανία να πάρει αποφάσεις που μελλοντικά μπορεί να αποδειχθούν πολύ πιο κοστοβόρες για αυτήν και την Ευρώπη συνολικά. Για παράδειγμα, είναι δεδομένο ότι η πρόσφατη εκτόξευση των τιμών της ενέργειας είναι εν μέρη αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών της Ένωσης. Εάν αυτή η κρίση δεν αντιμετωπιστεί σύντομα, θα οδηγήσει σε μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές αναταράξεις όλη την Ευρώπη.


Latest News

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Σενάριο fast track διαγωνισμού για τα blocks που ζητά η Chevron
Μετά τη Chevron και τρίτος πετρελαϊκός όμιλος έχει στο ραντάρ τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες, σύμφωνα με τον CEO της ΕΔΕΥΕΠ

Θα ξαναρχίσει να ρέει πετρέλαιο από τη Ρωσία;
Το ερώτημα για το πετρέλαιο παραμένει για τις ευρωπαϊκές εμπορικές εταιρείες -Τι θα γίνει με την λήξη του πολέμου

Παπασταύρου: Ψήφος εμπιστοσύνης το ενδιαφέρον της Chevron – Ενισχύει την ΑΟΖ της χώρας μας
Εντός του 2025 όλες οι διαδικασίες για τις έρευνες τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου

Πώς Chevron και ExxonMobil έρχονται πιο κοντά στην ανακάλυψη κοιτασμάτων αερίου
Ένα συνεχόμενο πεδίο ερευνών 81.655 τ.χλμ. για κοιτάσματα σε υδρογονάνθρακες δημιουργείται για Chevron και ExxonMobil

Παγκόσμιο ρεκόρ ενεργειακής κατανάλωσης το 2024
Υποχωρεί η παραγωγή ενέργειας από υδρογονάνθρακες προς όφελος της ηλεκτροπαραγωγής

Μπορεί η Gazprom να «αναστηθεί»; - Το μεγάλο σχέδιο για την εξυγίανση του άρρωστου γίγαντα
Η Ελένα Ιλιούχινα είναι η «εκλεκτή» του Πούτιν για την αναδιάρθωρση της Gazprom - Τι περιλαμβάνει το σχέδιο

ΔΕΣΦΑ: Εγκρίθηκε από τη ΡΑΑΕΥ το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης για την περίοδο 2024-2033
Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει 71 συνολικά έργα για την ενίσχυση της εξαγωγικής δυνατότητας της χώρας σε φυσικό αέριο και την επέκταση του εγχώριου δικτύου μεταφοράς

Drill, baby, drill... από Chevron και για τους υδρογονάνθρακες της Κρήτης
Νέο χτύπημα… από τη Chevron για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες – Αποδέχεται η κυβέρνηση το ενδιαφέρον για τα δύο blocks «Νότια Κρήτη Ι» και «Νότια Κρήτη ΙΙ»

Σε αναζήτηση ισορροπίας το φυσικό αέριο στην Ευρώπη - Καταλύτης το LNG
Νευρικές διακυμάνσεις καταγράφει το φυσικό αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά - Συγκρατημένη αισιοδοξία