Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και ιδιαίτερα στους ημιαγωγούς δείχνουν πλέον για τα καλά τα δόντια τους προκαλώντας ελλείψεις προϊόντων προστιθέμενης αξίας στην αγορά, μείωση πωλήσεων για τις εταιρείες, προβλήματα με μειωμένη απασχόληση για τους εργαζομένους και μειωμένα φορολογικά έσοδα για τις κυβερνήσεις. Το καλύτερο παράδειγμα για το πόσο σημαντικά έχουν γίνει τα μικροτσίπ στην οικονομία είναι τα οχήματα κι εκεί τα μηνύματα είναι αποκαλυπτικά.
Ο Σεπτέμβριος ήταν ο χειρότερος μήνας για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης από το 1995 και μετά καθώς οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 23,1% στην Ευρωπαϊκή Ένωση και κατά 25,2% στην ΕΕ, τη Βρετανία και τις χώρες Ελβετία, Νορβηγία, Λιχτεστάιν και Ισλανδία (EFTA) σύμφωνα με νέα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων υποχώρησαν το διάστημα αυτό στα χαμηλότερα επίπεδα του μηνός των τελευταίων 25 ετών, κάτι που η ACEA αποδίδει κατά κύριο λόγο στην έλλειψη ημιαγωγών λόγω της πανδημίας. Η έλλειψη αυτή των μικροτσίπ που χρησιμοποιούνται πλέον κατά κόρον σε κάθε είδους οχήματα έχει αναγκάσει εταιρείες να κλείσουν προσωρινά μονάδες παραγωγής με αποτέλεσμα να μην καλύπτεται πλήρως η ζήτηση σε ορισμένους τομείς (segments) της συγκεκριμένης αγοράς.
Επίσης, στην εποχή μετά την πανδημία πολλά νοικοκυριά δεν μπορούν ή δεν θέλουν να αγοράσουν νέο όχημα. Αυτό οφείλεται τόσο σε οικονομικούς λόγους, όσο και στις τεράστιες αλλαγές που συντελούνται στις απαιτήσεις για εκπομπές ρύπων που κάνουν πολλούς καταναλωτές να περιμένουν μέχρι να αποφασίσουν τι θα κάνουν.
Σύμφωνα με την ACEA το Σεπτέμβριο του 2021, η ζήτηση για νέα επιβατικά αυτοκίνητα στην ΕΕ συρρικνώθηκε κατά 23,1% στις 718.598 μονάδες, σημειώνοντας τον χαμηλότερο αριθμό ταξινομήσεων για ένα μήνα Σεπτέμβριο από το 1995. Όπως αναφέρουν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές, αυτή η μείωση των πωλήσεων προκλήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την έλλειψη προσφοράς οχημάτων λόγω της συνεχιζόμενης έλλειψης ημιαγωγών. Οι αδύναμες επιδόσεις του περασμένου μήνα επαναλήφθηκαν σε επίπεδο χώρας, με όλες τις μεγάλες αγορές της ΕΕ να σημειώνουν διψήφια πτώση: Ιταλία (-32.7%), Γερμανία (-25.7%), Γαλλία (-20.5%) και Ισπανία (-15.7%).
Κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021, οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ αυξήθηκαν κατά 6,6% και έφτασαν τα 7,5 εκατομμύρια μονάδες, καθώς σημαντικές πωλήσεις οχημάτων νωρίτερα στο έτος συνέβαλαν στη διατήρηση των σωρευτικών όγκων σε θετικό έδαφος. Εξετάζοντας τις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ για τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021, η Ιταλία σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση μέχρι τώρα (+20,6%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (+8,8%) και τη Γαλλία (+8,0%). Αντίθετα, η γερμανική αγορά αυτοκινήτων ξαναγύρισε σε αρνητικό έδαφος (-1,2%).
Kινητήρια δύναμη η αυτοκινητοβιομηχανία
Ο κλάδος της παραγωγής οχημάτων αποτελεί κινητήρια δύναμη για όλη την ευρωπαϊκή οικονομία και οποιαδήποτε προβλήματα μεταφράζονται άμεσα σε προκλήσεις τόσο για τους εργαζομένους όσο και τις εταιρείες αλλά και τις κυβερνήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA:
• 12,6 εκατομμύρια Ευρωπαίοι εργάζονται στη βιομηχανία αυτοκινήτων (άμεσα και έμμεσα), αντιπροσωπεύοντας το 6,6% όλων των θέσεων εργασίας στην ΕΕ.
• Το 11,6% των θέσεων εργασίας στην ΕΕ – περίπου 3,5 εκατομμύρια – είναι στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
• Οι πωλήσεις οχημάτων αποφέρουν 398,4 δισεκατομμύρια ευρώ σε φορολογικά έσοδα για τις κυβερνήσεις σε βασικές ευρωπαϊκές αγορές.
• Η αυτοκινητοβιομηχανία δημιουργεί εμπορικό πλεόνασμα 76,3 δισ. Ευρώ για την ΕΕ.
• Ο κύκλος εργασιών που παράγει η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 8% του ΑΕΠ της ΕΕ.
• Με επενδύσεις 62 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Έρευνα & Ανάπτυξη, ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο μεγαλύτερος μη δημόσιος κλάδος της Ευρώπης που συνεισφέρει στην καινοτομία, αντιπροσωπεύοντας το 33% των συνολικών σχετικών δαπανών της ΕΕ.
Latest News
Κλείνει εργοστάσιο της BYD στη Βραζιλία λόγω συνθηκών «σκλαβιάς»
Η BYD ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι διέκοψε τις σχέσεις της με την εμπλεκόμενη εταιρεία και παρέμεινε προσηλωμένη στην «πλήρη συμμόρφωση με τη νομοθεσία της Βραζιλίας»
Η χώρα που σχεδόν μηδένισε τις συναλλαγές με χρήμα
Οι κοινωνίες χωρίς φυσικό χρήμα δεν αποτελούν πλέον σενάριο επιστημονικής φαντασίας με τη Σουηδία να έχει φτάσει μια ανάσα από το να βάλει τα μετρητά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας
Οι αμερικανικές τράπεζες μηνύουν τη Fed - Τί προκάλεσε τη διαμάχη
Τράπεζες και οργανώσεις στις ΗΠΑ βάζουν στο στόχαστρο τη Fed και τις επιλογές πολιτικής της
Ξανά στον αέρα τα αεροσκάφη της American Airlines
Η καθήλωση για μία ώρα των αεροσκαφών της American Airlines σήμερα νωρίς το πρωί ήταν αρκετή για να προκαλέσει αναστάτωση στους επιβάτες
Καθηλωμένα στο έδαφος τα αεροσκάφη της American Airlines
H καθήλωση στο έδαφος των αεροσκαφών της American Aitlines προκαλεί τεράστιο πρόβλημα σε χιλιάδες ταξιδιώτες ενόψει Χριστουγέννων
Συγχώνευση Honda–Nissan - Ισχύς εν τη ενώσει απέναντι στις κινεζικές βιομηχανίες
Η συγχώνευση των Honda – Nissan θα δημιουργήσει τον τρίτο μεγαλύτερο όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων οχημάτων μετά την Toyota και την Volkswagen
«Χαλάει» το deal Nippon Steel - US Steel; - Τι θα αποφασίσει ο Μπάιντεν
Η Επιτροπή Ξένων Επενδύσεων στις ΗΠΑ (Cfius) ανακοίνωσε στον Λευκό Οίκο τη Δευτέρα ότι οι υπηρεσίες της επιτροπής δεν είχαν καταλήξει σε απόφαση
Έρχεται mega deal: Η Xerox εξαγοράζει τη Lexmark
Η συναλλαγή των δύο εταιρειών της βιομηχανίας εκτυπώσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2025
Χάνουν την εμπιστοσύνη τους οι καταναλωτές περιμένοντας τον Τραμπ
Ο δείκτης του Conference Board που μετρά το συναίσθημα των καταναλωτών στις ΗΠΑ έκανε βουτιά 8,1 μονάδων στις 104,7 τον Δεκέμβριο, διαψεύδοντας τις προσδοκίες για αύξηση
Φρενίτιδα deals στις ευρωπαϊκές τράπεζες - Τα κέρδη στις μετοχές και το στοίχημα για το 2025
Οι τραπεζικές μετοχές παρέχουν συνολικές αποδόσεις 32% εν μέσω εκτίναξης των συναλλαγών