Έχουν ένα τρόπο να επιβεβαιώνουν την ισχύ των βασικών αρχών των οικονομικών εγχειριδίων -αλλά και των άγραφων νόμων της αγοράς- οι ευρωπαίοι επιχειρηματίες.
Εν καιρώ εκτίναξης της τιμής του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές και συνακόλουθα των τιμών των καυσίμων, εν μέσω εργατικών διεκδικήσεων για ουσιαστικές αυξήσεις αποδοχών και ενώ ο πρόεδρος Μακρόν και η κυβέρνηση του Ζαν Καστέξ μελετούν τρόπους για την αντιμετώπιση της ακρίβειας -την επόμενη άνοιξη έρχονται και εκλογές…- η μεγάλη γαλλική αλυσίδα καταστημάτων σούπερ μάρκετ Leclerc ανακοίνωσε ότι έως τις 30 Οκτωβρίου θα πωλεί τα καύσιμα στα πρατήριά της σε τιμή κόστους.
Την -προφανώς- καλοδεχούμενη από τους καταναλωτές προσφορά ανακοίνωσε τη Δευτέρα από τον ραδιοφωνικό σταθμό RTL ο πρόεδρος της Επιτροπής Στρατηγικού Σχεδιασμού της εταιρείας, Μισέλ-Εντουάρ Λεκλέρκ. «Αποφασίσαμε να πάρουμε θέση στη δύσκολη συγκυρία που αντιμετωπίζει ο καταναλωτής και να του πούμε ότι έως τα τέλη του μήνα θα πωλούμε τα καύσιμα από τα πρατήριά μας δίχως κανένα κέρδος. Αν οι τιμές συνεχίσουν να ανεβαίνουν, οι πελάτες μας θα πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν θα οφείλεται σε εμάς, καθώς δεν θα έχουμε κανένα περιθώριο χειρισμών πλέον», δήλωσε ο γάλλος μάνατζερ.
Η μπάλα στην κυβέρνηση
Ταυτόχρονα, ο Μισέλ-Εντουάρ Λεκλέρκ κατήγγειλε ως απαράδεκτη την θέση που είχε λάβει δημοσίως στις 12 Οκτωβρίου η υπουργός για την Οικολογική Μετάβαση Μπαρμπαρά Πομπιλί, η οποία είχε απευθύνει έκκληση στις εταιρείες διανομής καυσίμων να μειώσουν τα περιθώρια κερδών τους.
Για τον πρόεδρο της Επιτροπής Στρατηγικού Σχεδιασμού της Leclerc, είναι υποχρέωση του κράτους να δράσει και να σταθεί στο πλευρό των επιχειρήσεων. Ο Λεκλέρκ ζήτησε μια μείωση των φόρων στα καύσιμα, δηλαδή μείωση του συντελεστή ΦΠΑ ή του ΤΙΡΡ, ενός ειδικού φόρου που εφαρμόζεται στη Γαλλία στα πετρελαϊκά προϊόντα. «Η μπάλα αυτή την ώρα δεν βρίσκεται στο γήπεδο του ιδιωτικού τομέα», είπε χαρακτηριστικά ο μάνατζερ και δεσμεύθηκε ότι αν η κυβέρνηση προχωρήσει σε μείωση της φορολόγησης στα καύσιμα, η Leclerc θα ενσωματώσει αυτούσια την όποια μείωση στις τιμές της.
Η φτήνια τρώει τον παρά
Για ποιον λόγο, λοιπόν, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα πωλεί τα καύσιμα στην τιμή που τα προμηθεύεται, εφαρμόζοντας καθ’ υπερβολήν την πρόταση της υπουργού που η επιχείρηση κατηγορηματικά απορρίπτει; Μα για να αυξήσει τον τζίρο της. Μειώνει τα συνολικά περιθώρια κέρδους του ομίλου Leclerc (στη Γαλλία οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ λειτουργούν εδώ και χρόνια βενζινάδικα στα πάρκινγκ των καταστημάτων τους), για να προσελκύσει περισσότερους πελάτες μέσα στα καταστήματα.
Θα πάει κάποιος για να γεμίσει το ρεζερβουάρ του, αλλά πιθανότατα θα φροντίσει να κάνει και τα ψώνια της εβδομάδας από το κατάστημα της Leclerc. Η φτήνια τρώει τον παρά δηλαδή, όπως λέει ο άγραφος, εμπειρικός νόμος που διέπει αιώνες τώρα την αγορά.
Ακρίβεια αλά γαλλικά
Ο Μισέλ-Εντουάρ Λεκλέρκ σημαίνει συναγερμό για το «κύμα ακρίβειας που σαρώνει τη χώρα», επιμένοντας ότι είναι επείγον για το κράτος να δράσει. «Τα νοικοκυριά πλήττονται από μια αύξηση των τιμών για τη θέρμανση, για τις μεταφορές και το ηλεκτρικό ρεύμα, από την αύξηση των συνδρομών σε εταιρείες κοινής ωφελείας, από την ακρίβεια στο σύνολο της αγοράς και βέβαια από την αύξηση των ενοικίων…».
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις τιμές των καυσίμων, επισημαίνει ότι από την αρχή Οκτωβρίου στη Γαλλία έχουν αυξηθεί κατά δύο λεπτά του ευρώ και ότι οι αυξήσεις το τελευταίο δωδεκάμηνο φθάνουν στο 29%. Συγκεκριμένα η αμόλυβδη βενζίνη των 98 οκτανίων πωλείται στη Γαλλία προς 1,72 ευρώ το λίτρο, ενώ η αμόλυβδη των 95 οκτανίων προς 1,66 ευρώ το λίτρο, ξεπερνώντας το επίπεδο ακρίβειας στο οποίο είχαν φθάσει τον Απρίλιο του 2012. Η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης έφθασε στα 1,5583 ευρώ το λίτρο, ξεπερνώντας κατά 3 λεπτά του ευρώ την τιμή-ρεκόρ που είχε καταγραφεί τον Οκτώβριο του 2018.
Η ακρίβεια, πάντως, έχει ξεσηκώσει τα εργατικά συνδικάτα της Γαλλίας, που αμέσως μετά την επιστροφή από τις θερινές διακοπές ξεκίνησαν δυναμικές κινητοποιήσεις που ήδη απέφεραν την αύξηση του κατώτατου μισθού (SMIC) στη Γαλλία κατά 2,2% από την 1η Οκτωβρίου. Η αύξηση αυτή αποτελεί τη βάση εκκίνησης των διαπραγματεύσεων μεταξύ εργαζομένων και εργοδοσίας σε συλλογικό και σε εταιρικό επίπεδο, όπως σημειώνει στο φύλλο της Τρίτης η γαλλική οικονομική εφημερίδα «Les Echos».
Παρατηρεί κανείς ότι οι Γάλλοι μιλούν για ακρίβεια στα καύσιμα όταν πληρώνουν κατά μέσον όρο 1,66 το λίτρο την απλή αμόλυβδη, ενώ ο κατώτατος μισθός τους διαμορφώθηκε από την 1η του μηνός στα 1.589,47 ευρώ μικτά και περίπου στα 1.258 ευρώ καθαρά, είναι δηλαδή υπερδιπλάσιος από τον κατώτατο στην Ελλάδα.
Βιάζονται για διαπραγματεύσεις
Καθώς η Τράπεζα της Γαλλίας έχει προϋπολογίσει για το τρέχον έτος πληθωρισμό 2%, η αύξηση του Smic κατά 2,2% και οι ακόμα υψηλότερες σε ποσοστά αυξήσεις που διεκδικούν οι καλύτερα αμειβόμενοι, φαίνεται ότι προασπίζουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Αλλά, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι τα συνδικάτα έχουν συμφέρον να βιαστούν για να καταλήξουν με τους εργοδότες σε μια συμφωνία ετήσιας διάρκειας για τους μισθούς το συντομότερο δυνατό.
«Ακούγεται ανήκουστο αν κρίνει κανείς από το τι συνέβαινε τα τελευταία χρόνια, αλλά έτσι όπως έχει διαμορφωθεί το οικονομικό περιβάλλον διεθνώς, ουδείς μπορεί να γνωρίζει αν οι πληθωριστικές πιέσεις που επηρεάζουν το πορτοφόλι όλων των Ευρωπαίων, θα υποχωρήσουν ή θα διαρκέσουν επί μακρόν», εξηγεί η «Les Echos».
Έτσι εξηγείται η προτεινόμενη από τους ειδικούς στα κοινωνικά ζητήματα σπουδή που πρέπει να δείξουν τα συνδικάτα για να «κλειδώσουν» αυξήσεις που θα τους κατοχυρώνουν σε περίπτωση που συνεχιστούν οι πιέσεις στις τιμές. Από την άλλη πλευρά «οι εργοδότες γνωρίζουν καλά ότι άπαξ και προχωρήσουν σε αυξήσεις αποδοχών, δύσκολα αργότερα θα μπορέσουν να τις πάρουν πίσω, αν αλλάξει η εικόνα στην αγορά», σημειώνει η εφημερίδα.
Latest News
Προϋπολογισμός και Black Friday «φρέναραν» τις καταναλωτικές δαπάνες στη Βρετανία
Το Γραφείο Εθνικής Στατιστικής, στη Βρετανία, αναθεώρησε προς τα κάτω το ποσοστό ανάπτυξης για τον Σεπτέμβριο από 0,3% σε μόλις 0,1%
«Καμπανάκι» από την Λαγκάρντ - Επείγουσα ανάγκη η ενοποίηση των κεφαλαιαγορών στην ΕΕ
Η Κριστίν Λαγκάρντ είπε ότι η αδράνεια της Ευρώπης της έχει κοστίσει πολύτιμο χρόνο - Ο ρόλος των αποταμιεύσεων και της ΕΤΕπ
Παραιτείται ο CEO της Northvolt μετά το αίτημα για προστασία από πτώχευση
Η Northvolt κατέθεσε χθες αίτηση για προστασία υπό το κεφάλαιο 11 στις Ηνωμένες Πολιτείες - Πώς θα γίνει η χρηματοδότηση
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της