
Την υπογραφή ενός πρώτου συμβολαίου με τη γαλλική εταιρεία δορυφορικών μελετών CLS υπέγραψε την Τετάρτη η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία για την Ασφάλεια των Θαλασσών (EMSA) με στόχο την καλύτερη από αέρος εποπτεία των θαλασσών της ΕΕ. Δηλαδή τη συντομότερη δυνατή επέμβαση σε περιπτώσεις ατυχημάτων, παράνομων μεταφορών προσώπων και εμπορευμάτων ή ακόμα και σε περιπτώσεις απόρριψης επιβαρυντικού για το περιβάλλον έρματος από τα πλοία στη θάλασσα.
Τις εναέριες περιπολίες θα κάνουν μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones), με τα οποία θα προμηθεύσει κατόπιν αιτήσεώς των τις χώρες-μέλη της ΕΕ η γαλλική εταιρεία δορυφορικών μελετών και συστημάτων CLS. Η CLS είναι θυγατρική του Εθνικού Κέντρου Διαστημικών Μελετών της Γαλλίας (CNES) και δραστηριοποιείται στις περιβαλλοντικές και κλιματολογικές παρατηρήσεις, στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, τη βιώσιμη διαχείριση των αλιευμάτων και σε μελέτες ενεργειακών υποδομών. Η EMSA είναι ένα ευρωπαϊκό όργανο με αρμοδιότητα να ελέγχει την ασφαλή ναυσιπλοΐα και να επεμβαίνει σε περίπτωση ατυχημάτων.
Η εδρεύουσα στη Λισαβόνα EMSA δημιουργήθηκε το 2003, μετά το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου Erika στο Βισκαϊκό Κόλπο το Δεκέμβριο του 1999 και την τεράστια οικολογική καταστροφή που προκάλεσε στις γαλλικές ακτές της Βρετάνης.
Τα πρώτα μη-στρατιωτικά drones
Βάσει της συμφωνίας αξίας 30 εκατ. ευρώ που υπεγράφη το πρωί της Τετάρτης και θα έχει διάρκεια τεσσάρων ετών, η γαλλική εταιρεία θα προμηθεύσει τα κράτη-μέλη με ένα στόλο drones.
Αρχικά προβλέπεται η κατόπιν αιτήσεως των εθνικών κυβερνήσεων προμήθεια μέχρι τεσσάρων αεροσκαφών σε κάθε κράτος-μέλος. Πρόκειται για μια συμφωνία-πιλότο, την οποία τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης χαρακτηρίζουν ως «πρωτοποριακή» για την Ευρώπη.
«Η EMSA θα μπορεί να συντονίσει την ταυτόχρονη ανάπτυξη δύο drones που θα απογειώνονται από δύο χώρες της ΕΕ. Τα αεροσκάφη αυτά θα παρεμβαίνουν συμπληρωματικά των δορυφορικών μέσων εποπτείας που έχει ομαδοποιήσει και συντονίζει το CleanSeaNet. Είναι η πρώτη φορά που θα αναπτυχθεί ένα συνδυαστικό σύστημα θαλάσσιας εποπτείας με τη συμμετοχή πολιτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών», σημειώνει η Στεφανί Λιμουζέν, γενική διευθύντρια της CLS.
Σημειώνεται ότι το CleanSeaNet, στο οποίο αναφέρεται η γαλλίδα μάνατζερ, είναι ένα σύστημα εποπτείας των ευρωπαϊκών θαλασσών για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων κατά κύριο λόγο, που λειτουργεί βάσει παρατηρήσεων εικόνων που στέλνουν δορυφόροι.
Κατασκευάστρια των drones είναι η πορτογαλική εταιρεία Tekever. «Αντιμετωπίσαμε κάποιες δυσκολίες για να επιλέξουμε τον κατάλληλο βιομηχανικό εταίρο. Απαίτησή μας ήταν να αποκτήσουμε αεροσκάφη ειδικά κατασκευασμένα για τη διενέργεια θαλάσσιας εποπτείας για πολιτικούς σκοπούς, που θα έπρεπε να είναι πολύ ανθεκτικά και με μεγάλη αυτονομία», υπογράμμισε στη γαλλική «Le Figaro» η Στεφανί Λιμουζέν της CLS.
1.300 χλμ. αυτονομία πτήσης
Τα συγκεκριμένα drones της Tekever έχουν ακτίνα δράσης 1.300 χιλιομέτρων και έχουν τη μορφή ενός μικρού αεροσκάφους 180 κιλών με άνοιγμα φτερών που φτάνει τα 8 μέτρα. Διαθέτουν πολλά μέσα αποτύπωσης εικόνων (σύγχρονες βιντεοκάμερες) και επίσης ένα σύστημα υπέρυθρων ακτίνων για νυκτερινές λήψεις. Είναι επίσης εφοδιασμένα με ένα ναυτικό ραντάρ και με ανιχνευτές δικτύων κινητής τηλεφωνίας με κυψελοειδή μορφή (GSM).
«Τα drones αυτά έχουν ειδικό εξοπλισμό που επιτρέπει την παρατήρηση σκαφών κατά τη διάρκεια της νύχτας, ενώ έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίζουν τα σκάφη προκειμένου να διαπιστώνουν την ταυτότητά τους», εξήγησε η μάνατζερ της CLS.
Αναφορά και στο Αιγαίο
Ο στόλος αυτός των μη επανδρωμένων αεροσκαφών θα επιτρέπει στην αρμόδια Υπηρεσία της ΕΕ (EMSA) να πραγματοποιούν προληπτικούς ελέγχους ώστε να διαπιστώνουν εγκαίρως τον κίνδυνο πιθανών ατυχημάτων. Επίσης να προλαμβάνουν περιπτώσεις ρύπανσης των θαλασσών, δραστηριοτήτων παράνομης αλιείας, αλλά και κάθε είδους παράνομων διακινήσεων μέσω θαλάσσης, που γίνονται συνήθως με ταχύπλοα σκάφη και απαιτείται άμεση αντίδραση για την ανάσχεσή τους.
Η CLS κάνει λόγο για διακίνηση ναρκωτικών, αλλά και μεταναστών «που επιχειρούν να φθάσουν δια θαλάσσης στη Βρετανία, στην Ισπανία ή στην Ελλάδα».
Η νέα αυτή ευρωπαϊκή υπηρεσία θα τεθεί σε λειτουργία εντός ολίγων μηνών, εκτιμά η CLS, αφού λάβει πρώτα το πράσινο φως από τις αρμόδιες αρχές ελέγχου των αεροπορικών πτήσεων των χωρών-μελών της ΕΕ.
«Δεδομένων των εκτεταμένων ζωνών εποπτείας – η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ακτογραμμή μήκους 71.928 εκατομμυρίων χιλιομέτρων – είναι πιθανόν να ακολουθήσουν και άλλες συμφωνίες που θα ενισχύσουν τον ευρωπαϊκό στόλο των drones», σημειώνει η γαλλική εταιρεία.


Latest News

Με νέο στούντιο η Nike στη Σαγκάη - Πώς θα πλησιάσει τον Κινέζο καταναλωτή
Το στούντιο της Nike θα δημιουργεί περιεχόμενο προσαρμοσμένο στην κινεζική πραγματικότητα

Ο εμπορικός πόλεμος του Τραμπ φτάνει στην Chinatown
Οι κινεζοαμερικανικές μικρές επιχειρήσεις της Chinatown στοκάρουν εμπορεύματα προκειμένου να καθυστερήσουν τις αυξήσεις τιμών

Η DHL αναστέλλει αποστολές δεμάτων άνω των 800 δολαρίων προς τους Αμερικανούς καταναλωτές
Η DHL διευκρίνισε όμως ότι οι αποστολές αξίας κάτω των 800 δολαρίων, είτε είναι προς επιχειρήσεις είτε προς καταναλωτές, δεν επηρεάζονται από τις αλλαγές

Μεγάλη, έως και επικίνδυνη, η έκθεση των ξένων στις αγορές των ΗΠΑ
H προειδοποίηση που απευθύνει η Deutsche Bank σε όσους έχουν επενδύσει στα αμερικανικά περιουσιακά στοιχεία

Το σχέδιο του Κρετίνσκι πίσω από εξαγορά της Daily Mail - Πώς σκοπεύει να την μεταμορφώσει
Η Royal Mail αναμένεται -εκτός απροόπτου- να περάσει στα χέρια του Τσέχου μεγιστάνα, Ντάνιελ Κρετίνσκι, στα τέλη Απριλίου

Με καθυστέρηση οι προπαραγγελίες του Nintendo Switch 2 λόγω δασμών
Η προπαραγγελίες για το Nintendo Switch 2 θα ξεκινήσουν στις 24 Απριλίου - Οι προπαραγγελίες είχαν αρχικά προγραμματιστεί για τις 9 Απριλίου

Επένδυση 256 εκατ. ευρώ από την τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία Tofas
Η Αρχή Ανταγωνισμού στην Τουρκία ενέκρινε την πώληση της επιχείρησης τοπικής διανομής από την Stellantis στην Tofas

Οι ΗΠΑ ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός σπάνιων γαιών - Υστερα ήρθε... η Κίνα
Μέχρι τη δεκαετία του 1980 οι ΗΠΑ ήταν στην πραγματικότητα ο μεγαλύτερος παραγωγός για σπάνιες γαίες

Δύσκολο στοίχημα το Made in USA- Πώς θα γυρίσει η παραγωγή στις ΗΠΑ
Η αισιοδοξία των CEO's για την ενίσχυση της μεταποιητικής δραστηριότητας αλλά και οι επιφυλάξεις τους

Η διπλή «απειλή» Τραμπ για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες [γραφήματα]
Σε κρίσιμο σταυροδρόμι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την Stellantis έως την BMW - Σε συνομιλίες ΕΕ και Κίνα για να αποφευχθούν τα χειρότερα