Επιστροφή από τα μέσα του 2023 στα μεγέθη του 2019 για τις ελληνικές αερομεταφορές δείχνουν στο πιο αισιόδοξο σενάριο οι πρόσφατες προβλέψεις του Eurocontrol. Βεβαίως το 2024 μοιάζει μέχρι στιγμής η πιο ρεαλιστική πρόβλεψη συνολικά για την αεροπορική βιομηχανία της Ευρώπης, με τους εμβολιασμούς να αποτελούν το «κλειδί» για την ανάκαμψη, ενώ ο μεγάλος κίνδυνος ακούει στο όνομα «μετάλλαξη Δέλτα». Η αβεβαιότητα που συνοδεύει την εξάπλωση των μεταλλάξεων απειλεί την παγκόσμια ανάκαμψη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις προβλέψεις του Eurocontrol για την ανάκαμψη του αεροπορικού κλάδου, που εκδίδονται ανά τακτά διαστήματα, οι πτήσεις αναμένεται να επανέλθουν στο καλύτερο σενάριο στα επίπεδα του 2019 από τα μέσα του 2023. Στο βασικό όμως σενάριο τα ιστορικά νούμερα του 2019 δεν πιάνονται πριν το 2024, στο δε λιγότερο αισιόδοξο φτάνουμε ως το 2027. Η δε ανάπτυξη των πτήσεων για τα έτη 2020-2027 παραμένει οριακή στο βασικό σενάριο, ενώ μόνο στο πλέον αισιόδοξο πιάνει ένα 2,3%, όταν την προηγούμενη πενταετία (2014-2019) ανήλθε σε 5,5%.
Οριακή ανάκαμψη για την Ευρώπη ως το 2027
Οι προβλέψεις για την Ελλάδα ακολουθούν κατά γράμμα τις αντίστοιχες για την Ευρώπη. Ο αριθμός των πτήσεων στη Γηραιά Ήπειρο υπολογίζεται ότι θα φτάσει το 2024 τις 11,1 εκατ. του 2019. Εν συνεχεία ο ρυθμός αύξηση θα είναι χαμηλός φτάνοντας στα 11,8 εκατ. πτήσεις το 2027.
Πάντως με τις πτήσεις να έχουν σταθεροποιηθεί και για τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο της φετινής χρονιάς περί το 70% του 2019, όπως δείχνουν οι προβλέψεις του Οργανισμού, οι δυο τελευταίοι μήνες του χρόνου αναμένονται ακόμα καλύτεροι. Για τον Νοέμβριο εκτιμάται ότι θα κινηθεί στο 82% των πτήσεων του 2019, ποσοστό που προβλέπεται και για τον Φεβρουάριο του 2022, ενώ ο Μάρτιος θα ανέβει στο 85%.
«Πέρυσι είχαμε μόνο 5 εκατ. πτήσεις, αλλά αυτό το καλοκαίρι ήταν πολύ ενθαρρυντικό, με την κίνηση κοντά στο προηγούμενο μας αισιόδοξο σενάριο και στις προσδοκίες των αεροπορικών εταιρειών. Ως αποτέλεσμα, αναμένουμε να δούμε περίπου 6,2 εκατ. πτήσεις φέτος, παρόλα αυτά κατά 44% λιγότερες από όσες είχαμε το 2019. Είμαστε αισιόδοξοι για την ανάκαμψη της κίνησης στα επίπεδα του 2019 νωρίτερα από το αναμενόμενο, με το βασικό σενάριο να δείχνει 9,8 εκατ. πτήσεις το 2022, μόλις 11 % μειωμένο σε σχέση με το 2019. Αλλά πρέπει να γνωρίζουμε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ανάκαμψη», είπε σχετικά ο γενικός διευθυντής του Eurocontrol, κ. Eamonn Brennan.
Τα ρίσκα
Σύμφωνα δε με τις προβλέψεις των επιτελών του Eurocontrol, υπάρχουν κάποιοι απρόβλεπτοι παράγοντες που απειλούν την ανάκαμψη του κλάδου. Πρώτον, η οικονομική ανάκαμψη παραμένει εύθραυστη. Τα τρία σενάρια στηρίζονται σε διαφορετικές οικονομικές προβλέψεις, από το αισιόδοξο που βλέπει αύξηση της αγοραστικής δύναμης και των καταναλωτών ως το απαισιόδοξο που βλέπει επιστροφή του πληθωρισμού. Όμως μια περαιτέρω επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης (π.χ. χρηματοπιστωτική κρίση) θα αποτελέσει μεγάλο κίνδυνο.
Δεύτερο ρίσκο, η αστάθεια στις τιμές του πετρελαίου και των καυσίμων. Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση του κόστους των καυσίμων, συνεπώς αύξηση των τιμών των εισιτηρίων. Επίσης, καραδοκεί και ο κίνδυνος πίσω από το Brexit, καθώς θα πρέπει να διασφαλιστεί η συνεχιζόμενη διασυνδεσιμότητα των μεταφορών. Στόχος είναι οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι που δραστηριοποιούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο να μην αντιμετωπίσουν καμία αλλαγή στις υφιστάμενες συνθήκες μετά τη μεταβατική περίοδο. Αυτό όμως δεν είναι σίγουρο.
Τέλος, στο μενού των κινδύνων περιλαμβάνονται τρομοκρατικές επιθέσεις, απαγορεύσεις μιας χώρας σε άλλη, πόλεμοι και φυσικές καταστροφές, τα οποία είναι αδύνατο να προβλεφθούν. Ωστόσο, ο αντίκτυπός τους στην εναέρια κυκλοφορία θα μπορούσε να είναι από προσωρινός ως πιο σημαντικός.
Latest News
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών
Πώς θα αξιοποιήσουν οι τράπεζες τα υψηλά «μαξιλάρια» ρευστότητας
Τι σχεδιάζουν οι τράπεζες για να αυξήσουν το αποτύπωμά τους - Έρχονται κινήσεις επέκτασης εντός και εκτός συνόρων
Ποιες εταιρείες επενδύουν στην απολιγνιτοποίηση - Τα 6 μεγάλα projects
Έργα συνολικού προϋπολογισμού 141,558 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται από 6 μεγάλες εταιρείες στις περιοχές όπου συνέβη η απολιγνιτοποίηση
Νέος γύρος συγκέντρωσης στα σούπερ μάρκετ - Τα χαμηλά κέρδη και τα μέτρα για τις τιμές
Τι «βλέπει» ο Αριστοτέλης Παντελιάδης για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ - Γιατί δεν θα επιστρέψουν ποτέ εκεί που ήταν στα προ τριετίας
Restart για την Electrolux με νέα δομή και νέα προϊόντα – Οι στόχοι
Η... 105 ετών Electrolux τον τελευταίο χρόνο ολοκλήρωσε την αναδόμηση και τον προσανατολισμό της - Οι αλλαγές που έγιναν σε επίπεδο ελληνικής αγοράς