![CEO Ryanair – Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα μπορεί να ακριβύνουν τα… τρόφιμα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/10/oleary-scaled.jpg)
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Μάικλ Ο’ Λίρι μπορεί να αναγνωρίζει την ανάγκη για φιλόδοξους στόχους στο ζήτημα των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, ωστόσο εξέφρασε ανησυχίες για το πώς θα επηρεαστούν οι τιμές των τροφίμων.
Κατά τη διάρκεια σχετικής συζήτησης στο CNBC, ο κ. Ο’ Λίρι είπε ότι η εταιρεία του επένδυσε «πολλά χρήματα» με το πανεπιστήμιο του Δουβλίνου Trinity College στην έρευνα για βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF). Τον Απρίλιο, οι δύο φορείς δημιούργησαν ένα βιώσιμο ερευνητικό κέντρο αεροπορίας που υποστηρίζεται από δωρεά 1,5 εκατομμυρίου ευρώ που έκανε ο ιρλανδικός αερομεταφορέας.
Εκτός από την εστίαση στα βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας, το κέντρο θα εξετάσει τη χαρτογράφηση θορύβου και τα συστήματα πρόωσης μηδενικού άνθρακα για αεροσκάφη.
Η ίδια η Ryanair έχει θέσει ως στόχο την τροφοδοσία του 12,5% των πτήσεών της με καύσιμα SAF έως το έτος 2030. Όμως, ο Ο’ Λίρι διατύπωσε τον προβληματισμό του λέγοντας ότι πρόκειται για «έναν πολύ φιλόδοξο στόχο», και πως «δεν είμαι σίγουρος ότι θα πετύχουμε».
Έθεσε δε και μια άλλη παράμετρο σχετικά με την προώθηση των βιώσιμων καυσίμων στην αεροπορία. «Ανησυχώ μακροπρόθεσμα,… τι θα συμβεί με τις τιμές των τροφίμων στο μέλλον;»
«Πιστεύω ότι θα φτάσουμε σε ένα σημείο στα επόμενα 10 ή 20 χρόνια όπου θα υπάρξουν προκλήσεις όχι μόνο για την αεροπορική βιομηχανία, αλλά για τη βιομηχανία γενικότερα, σχετικά με τα αειφόρα αεροπορικά καύσιμα, όπου μπορεί να έχει ανοδική επίδραση στις τιμές των τροφίμων».
![](http://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/10/ryanair-600x383.jpg)
Ζητείται… ορισμός
Αν και ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA) σημειώνει ότι δεν υπάρχει «ούτε ένας διεθνώς συμφωνημένος ορισμός» για τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, η κυρίαρχη ιδέα είναι ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μείωση των εκπομπών των αεροσκαφών.
Η Airbus περιγράφει τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα ως «παράγωγα από ανανεώσιμες πρώτες ύλες», για παράδειγμα, «καλλιέργειες με βάση ή χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και ζωικό λίπος».
Παρά τις ανησυχίες του, ο Ο’ Λίρι ξεκαθάρισε πως είναι βέβαιος ότι πρέπει να τεθούν φιλόδοξοι στόχοι.
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο το 5% των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων έως το 2030», είπε. «Πιστεύουμε ότι μπορούμε να κάνουμε καλύτερα από αυτό – νομίζω ότι θα φτάσουμε στο 10%».
«Εάν μπορούμε να φτάσουμε στο 12,5%, δεν είμαι σίγουρος, αλλά ξέρω ότι αν δεν επενδύσουμε στην έρευνα και σε αυτήν την τεχνολογία τώρα, σίγουρα δεν θα φτάσουμε σε αυτόν τον στόχο».
Τεράστιες προκλήσεις
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις αερομεταφορές «αυξήθηκαν ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες», αγγίζοντας σχεδόν τον 1 μετρικό γιγατόνο το 2019. Αυτό ισοδυναμεί με «περίπου 2,8% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 από καύση ορυκτών καυσίμων .. »
Επίσης, το Παγκόσμιο Ταμείο Άγριας Ζωής περιγράφει τον κλάδο των αερομεταφορών ως «μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πηγές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που οδηγούν στην παγκόσμια κλιματική αλλαγή». Προσθέτει ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι η δραστηριότητα με την μεγαλύτερη ένταση εκπομπής άνθρακα που μπορεί να κάνει ένα άτομο.
Καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες για τη βιωσιμότητα και το περιβάλλον, οι συζητήσεις για τις αερομεταφορές επικεντρώνονται όλο και περισσότερο στο πώς οι νέες καινοτομίες και ιδέες θα μπορούσαν να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κλάδου.
Τον Σεπτέμβριο του 2020, για παράδειγμα, ένα αεροπλάνο κυψελών καυσίμου υδρογόνου ικανό να μεταφέρει επιβάτες έκανε την παρθενική του πτήση πάνω από την Αγγλία.
Τον ίδιο μήνα, η Airbus δημοσίευσε επίσης λεπτομέρειες για τρία πρωτότυπα αεροπλάνα με καύσιμα υδρογόνου, με τον ευρωπαϊκό γίγαντα της αεροδιαστημικής να ισχυρίζεται ότι θα μπορούσαν να πραγματοποιήσουν πτήσεις μέχρι το έτος 2035.
Ο Ο’ Λίρι ήταν επιφυλακτικός όταν του τέθηκε το ερώτημα της προοπτικής για νέες και αναδυόμενες τεχνολογίες στον κλάδο.
«Νομίζω ότι … θα πρέπει να είμαστε και πάλι ειλικρινείς», είπε. «Σίγουρα, για την επόμενη δεκαετία … δεν νομίζω ότι θα δείτε κάτι – δεν υπάρχει καμία τεχνολογία εκεί που θα αντικαταστήσει τον… άνθρακα, και τα τζετ αεροπλάνα».
«Δεν βλέπω την άφιξη … καυσίμων υδρογόνου, δεν βλέπω την άφιξη βιώσιμων καυσίμων, δεν βλέπω την άφιξη ηλεκτρικών προωθητικών συστημάτων, σίγουρα όχι πριν από το 2030», συνέχισε.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Εθνική Τράπεζα: Αμείωτες οι επενδύσεις στην ενέργεια – Ο στόχος για 30% στα δάνεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/Karamouzis-Vasilis-ETE-Delfoi-600x469.jpg)
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
![Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/EV_parking_lot_Oslo-600x400.jpg)
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
![Κίνα: «Φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ChinaSolar1-600x390.jpg)
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
![Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/vodafone-2-600x350.jpg)
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
![Ασφάλειες: Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Petra-Hielkema-600x400.jpg)
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
![Κλιματική αλλαγή: Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/kafsonas-1-600x400.jpg)
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
![Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/bain-cyclical-economy-600x283.jpg)
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
![Κλιματική αλλαγή: Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/klimatiki-allagi2-600x400.jpg)
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή
![Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/skylakakis-energy-summit1-600x400.jpg)
Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις
«Κοιτάμε να υπάρχει σωστή αναλογία φωτοβολταϊκών και αιολικών, ώστε να μην είμαστε εκτεθειμένοι σε μία τεχνολογία», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης
![Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ: Συνεχίζει την ενεργειακή αναβάθμιση του στόλου του](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Ηλεκτροκίνητα-οχήματα-μεταφοράς-τσιμέντου-Ομίλου-ΗΡΑΚΛΗΣ-2-600x400.jpg)
Συνεχίζεται η ενεργειακή αναβάθμιση του στόλου του ομίλου ΗΡΑΚΛΗΣ
Ο Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ φέρνει τα πρώτα ηλεκτροκίνητα οχήματα μεταφοράς τσιμέντου