Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Μάικλ Ο’ Λίρι μπορεί να αναγνωρίζει την ανάγκη για φιλόδοξους στόχους στο ζήτημα των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, ωστόσο εξέφρασε ανησυχίες για το πώς θα επηρεαστούν οι τιμές των τροφίμων.
Κατά τη διάρκεια σχετικής συζήτησης στο CNBC, ο κ. Ο’ Λίρι είπε ότι η εταιρεία του επένδυσε «πολλά χρήματα» με το πανεπιστήμιο του Δουβλίνου Trinity College στην έρευνα για βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF). Τον Απρίλιο, οι δύο φορείς δημιούργησαν ένα βιώσιμο ερευνητικό κέντρο αεροπορίας που υποστηρίζεται από δωρεά 1,5 εκατομμυρίου ευρώ που έκανε ο ιρλανδικός αερομεταφορέας.
Εκτός από την εστίαση στα βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας, το κέντρο θα εξετάσει τη χαρτογράφηση θορύβου και τα συστήματα πρόωσης μηδενικού άνθρακα για αεροσκάφη.
Η ίδια η Ryanair έχει θέσει ως στόχο την τροφοδοσία του 12,5% των πτήσεών της με καύσιμα SAF έως το έτος 2030. Όμως, ο Ο’ Λίρι διατύπωσε τον προβληματισμό του λέγοντας ότι πρόκειται για «έναν πολύ φιλόδοξο στόχο», και πως «δεν είμαι σίγουρος ότι θα πετύχουμε».
Έθεσε δε και μια άλλη παράμετρο σχετικά με την προώθηση των βιώσιμων καυσίμων στην αεροπορία. «Ανησυχώ μακροπρόθεσμα,… τι θα συμβεί με τις τιμές των τροφίμων στο μέλλον;»
«Πιστεύω ότι θα φτάσουμε σε ένα σημείο στα επόμενα 10 ή 20 χρόνια όπου θα υπάρξουν προκλήσεις όχι μόνο για την αεροπορική βιομηχανία, αλλά για τη βιομηχανία γενικότερα, σχετικά με τα αειφόρα αεροπορικά καύσιμα, όπου μπορεί να έχει ανοδική επίδραση στις τιμές των τροφίμων».
Ζητείται… ορισμός
Αν και ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA) σημειώνει ότι δεν υπάρχει «ούτε ένας διεθνώς συμφωνημένος ορισμός» για τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, η κυρίαρχη ιδέα είναι ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μείωση των εκπομπών των αεροσκαφών.
Η Airbus περιγράφει τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα ως «παράγωγα από ανανεώσιμες πρώτες ύλες», για παράδειγμα, «καλλιέργειες με βάση ή χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και ζωικό λίπος».
Παρά τις ανησυχίες του, ο Ο’ Λίρι ξεκαθάρισε πως είναι βέβαιος ότι πρέπει να τεθούν φιλόδοξοι στόχοι.
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο το 5% των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων έως το 2030», είπε. «Πιστεύουμε ότι μπορούμε να κάνουμε καλύτερα από αυτό – νομίζω ότι θα φτάσουμε στο 10%».
«Εάν μπορούμε να φτάσουμε στο 12,5%, δεν είμαι σίγουρος, αλλά ξέρω ότι αν δεν επενδύσουμε στην έρευνα και σε αυτήν την τεχνολογία τώρα, σίγουρα δεν θα φτάσουμε σε αυτόν τον στόχο».
Τεράστιες προκλήσεις
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις αερομεταφορές «αυξήθηκαν ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες», αγγίζοντας σχεδόν τον 1 μετρικό γιγατόνο το 2019. Αυτό ισοδυναμεί με «περίπου 2,8% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 από καύση ορυκτών καυσίμων .. »
Επίσης, το Παγκόσμιο Ταμείο Άγριας Ζωής περιγράφει τον κλάδο των αερομεταφορών ως «μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πηγές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που οδηγούν στην παγκόσμια κλιματική αλλαγή». Προσθέτει ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι η δραστηριότητα με την μεγαλύτερη ένταση εκπομπής άνθρακα που μπορεί να κάνει ένα άτομο.
Καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες για τη βιωσιμότητα και το περιβάλλον, οι συζητήσεις για τις αερομεταφορές επικεντρώνονται όλο και περισσότερο στο πώς οι νέες καινοτομίες και ιδέες θα μπορούσαν να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κλάδου.
Τον Σεπτέμβριο του 2020, για παράδειγμα, ένα αεροπλάνο κυψελών καυσίμου υδρογόνου ικανό να μεταφέρει επιβάτες έκανε την παρθενική του πτήση πάνω από την Αγγλία.
Τον ίδιο μήνα, η Airbus δημοσίευσε επίσης λεπτομέρειες για τρία πρωτότυπα αεροπλάνα με καύσιμα υδρογόνου, με τον ευρωπαϊκό γίγαντα της αεροδιαστημικής να ισχυρίζεται ότι θα μπορούσαν να πραγματοποιήσουν πτήσεις μέχρι το έτος 2035.
Ο Ο’ Λίρι ήταν επιφυλακτικός όταν του τέθηκε το ερώτημα της προοπτικής για νέες και αναδυόμενες τεχνολογίες στον κλάδο.
«Νομίζω ότι … θα πρέπει να είμαστε και πάλι ειλικρινείς», είπε. «Σίγουρα, για την επόμενη δεκαετία … δεν νομίζω ότι θα δείτε κάτι – δεν υπάρχει καμία τεχνολογία εκεί που θα αντικαταστήσει τον… άνθρακα, και τα τζετ αεροπλάνα».
«Δεν βλέπω την άφιξη … καυσίμων υδρογόνου, δεν βλέπω την άφιξη βιώσιμων καυσίμων, δεν βλέπω την άφιξη ηλεκτρικών προωθητικών συστημάτων, σίγουρα όχι πριν από το 2030», συνέχισε.
Latest News
ΔΕΔΔΗΕ: Η παραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ σε μία εφαρμογή
Η νέα εφαρμογή τυ ΔΕΔΔΗΕ δείχνει πόση ενέργεια παράγεται από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας σε όλη την Ελλάδα
ΔΕΗ Ανανεώσιμες: Ξεκινά την κατασκευή τριών νέων αιολικών πάρκων - Συνολικής ισχύος 100 MW
Τα νέα αιολικά πάρκα ξεκινούν να κατασκευάζονται στη Ροδόπη, τη Φωκίδα και την Αργολίδα με την προμήθεια 19 νέων ανεμογεννητριών του οίκου Nordex
Motor Oil: «Κοιλάδα Υδρογόνου της χρονιάς» για το 2024 ανακηρύχθηκε το έργο TRIĒRĒS
Το έργο TRIĒRĒS επικεντρώνεται στη δημιουργία Κοιλάδας Υδρογόνου με γεωγραφική αναφορά στα Διυλιστήρια της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα