Η ανάπτυξη νέων, οικονομικά βιώσιμων και ασφαλών καυσίμων χαμηλής ή μηδενικής έντασης ρύπων, διαθέσιμων ανά την υφήλιο, καθώς και νέων τεχνολογιών πρόωσης πλοίων, αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας σε μια εποχή χωρίς άνθρακα.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την Τεχνική Έκθεση αναφορικά με την απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού τομέα και τη μελέτη “Survey of Alternative Fuels – Technologies for Shipping” (Μάιος 2021) της Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών που δίνονται σήμερα στην δημοσιότητα.
Τα δυο κείμενα παρουσιάζουν από τεχνικής άποψης τα πιθανά εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα και τεχνολογίες πλοίων, που απαιτούνται να αναπτυχθούν για να καταστεί εφικτή η απανθρακοποίηση του τομέα των θαλασσίων μεταφορών.
«Η Ελλάδα, διά του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη και της σχετικής πρότασής του για τη δημιουργία Κέντρου Ερευνών για Εναλλακτικά Ναυτιλιακά Καύσιμα και Τεχνολογίες στην ΕΕ, δείχνει τον δρόμο προς την επιτυχή υλοποίηση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας και την πραγματική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (Greenhouse Gas – GHG)», σημείωσε ο πρόεδρος της ΕΕΕ, κ. Θεόδωρος Βενιάμης.
«Η πρόταση του πρωθυπουργού τοποθετεί την Ελλάδα στο προσκήνιο των ευρωπαϊκών εξελίξεων αναφορικά με τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος και της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας, η οποία συνιστά κεφάλαιο στρατηγικής σημασίας για την ΕΕ», συνέχισε ο κ. Βενιάμης.
Η ΕΕΕ, επιθυμώντας να συνεισφέρει, με την εξειδικευμένη γνώση της και την πρακτική της εμπειρία στη λειτουργία της ναυτιλίας, στις τρέχουσες συζητήσεις για το περιβάλλον, συγκέντρωσε και δημοσίευσε σχετικό τεχνικό πληροφοριακό υλικό.
Από το υλικό αυτό προκύπτει ότι η ανάπτυξη νέων, οικονομικά βιώσιμων και ασφαλών καυσίμων χαμηλής ή μηδενικής έντασης ρύπων, διαθέσιμων ανά την υφήλιο, καθώς και νέων τεχνολογιών πρόωσης πλοίων, αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας. Επισημαίνεται, επίσης, ότι η εκπλήρωση των ανωτέρω προϋποθέσεων πρέπει να βαρύνει φορείς εκτός ναυτιλίας, στο εξειδικευμένο αντικείμενο των οποίων εμπίπτουν.
«Είναι σημαντικό, οι διαμορφωτές των πολιτικών και οι νομοθέτες να λάβουν υπόψη τους το δεδομένο αυτό, προτού νομοθετήσουν αποκλειστικά για τους πλοιοκτήτες. Είναι εξίσου σημαντικό να διασφαλιστεί ότι ο ρυπαίνων είναι αυτός που θα πληρώνει το κόστος που συνεπάγεται η εφαρμογή των σχετικών Κανονισμών της ΕΕ, όπως το ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS), όπως εύστοχα διατυπώθηκε από τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας. Ο ρυπαίνων, εν προκειμένω, είναι ο commercial operator του πλοίου και τις περισσότερες φορές είναι πρόσωπο διαφορετικό από τον πλοιοκτήτη, δηλαδή ο ναυλωτής. Η ανάθεση της σχετικής ευθύνης στα σωστά πρόσωπα, δηλαδή σε αυτούς που λαμβάνουν αποφάσεις που επιδρούν καθοριστικά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πλοίων, είναι θεμελιώδους σημασίας για την επιτυχή υλοποίηση των περιβαλλοντικών στόχων», τόνισε ο κ. Βενιάμης.
Στις δυο τεχνικές εκθέσεις γίνονται αναφορές στα πιθανά εναλλακτικά καύσιμα και τις τεχνολογικές επιλογές των πλοίων για να καταστεί δυνατή η απαλλαγή από τον άνθρακα του τομέα των θαλάσσιων μεταφορών. Αναδεικνύουν δε την πολυπλοκότητα του όλου προβλήματος λόγω των πολλών εμπλεκόμενων παραγόντων της αγοράς.
Το προφανές είναι, τονίζεται στην τεχνική έκθεση, ότι η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του τομέα των θαλάσσιων μεταφορών δεν είναι απλή υπόθεση και, ασφαλώς, δεν είναι καθήκον για έναν παράγοντα της ενιαίας αγοράς. Εφοπλιστές, ναυλωτές, ναυπηγοί, κατασκευαστές κινητήρων, παραγωγοί καύσιμα και οι διανομείς, οι πάροχοι υποδομών, τα λιμάνια και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να συντονίσουν τις δράσεις τους για την υλοποίηση του φιλόδοξου πακέτου «Fit for 55».
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι απαιτείται πολύ περισσότερη έρευνα για να αναπτυχθούν οικονομικά αποδοτικές επιλογές καυσίμων χαμηλών ή και μηδενικών εκπομπών άνθρακα, τα οποία θα μπορούν να παραχθούν σε μεγάλη κλίμακα. Παράλληλα, απαιτούνται επενδύσεις σε υποδομές στα λιμάνια και στην παραγωγή βιοκαυσίμων.
Εναλλακτικά καύσιμα όπως αμμωνία, μεθανόλη ή υδρογόνο χρειάζονται επίσης μια νέα γενιά κινητήρων, εσωτερικής καύσης οι οποίες θα πρέπει να αναπτυχθούν από τους παρόχους ενέργειας, τους κατασκευαστές κινητήρων και τα ναυπηγεία.
Όλα τα παραπάνω απαιτούν την ανάπτυξη κανονισμών και τεχνικών κανόνων για ασφαλή σχεδιασμό και χρήση στα πλοία , υπογραμμίζουν οι δυο εκθέσεις.
Τέλος η ΕΕΕ προειδοποιεί ότι όλη η εξέλιξη οδηγεί σε ένα μελλοντικό τοπίο πολλαπλών καυσίμων για τη ναυτιλία εξέλιξη που προαναγγέλλει το τέλος της θαλάσσιας μεταφοράς χαμηλού κόστους.
Latest News
Πρεμιέρα για τη σεζόν κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη - Ποιο πλοίο «έσπασε το ρόδι»
Πρεμιέρα στον ΟΛΘ σήμερα για την κρουαζιέρα καθώς το πρώτο κρουαζιερόπλοιο για φέτος κατέπλευσε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Τα νεότευκτα δεξαμενόπλοια «ΑΙΣΩΠΟΣ» και «ΑΙΟΛΟΣ» στην Capital Ship Management
Τα νέα δεξαμενόπλοια της Capital Ship Management είναι τα πρώτα πλοία με ελληνική σημαία που παραδόθηκαν από τα ναυπηγεία New Times Shipbuilding
Η Attica Group σχεδιάζει τη ναυπήγηση έξι πλοίων
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις στην κατεύθυνση ανανέωσης του στόλου της Attica Group ανέρχονται σε περίπου 515 εκατ. ευρώ
Οι δασμοί Τραμπ έφεραν τα πάνω κάτω
Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού είναι ρευστές και εξελίσσονται διαρκώς τόσο στις απειλές όσο και στις ευκαιρίες
Έκτακτο δρομολόγιο του Kissamos από Σαντορίνη - Νέες τροποποιήσεις μελετά η Attica Group
Tο έκτακτο δρομολόγιο θα πραγματοποιηθεί σήμερα από το πλοίο “Kissamos”, το οποίο θα αναχωρήσει στις 21:00 από το Ηράκλειο, Κρήτης
Η Ερυθρά, το Σουέζ και ο Τραμπ σε ρόλο μπαλαντέρ στη ναυτιλία
Οι περισσότερες ναυτιλιακές θα περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα και θα πρέπει να πειστούν ότι η απειλή επίθεσης έχει εξαλειφθεί
«Πυξίδα ανταγωνιστικότητας» - Αλλάζουν τα δεδομένα για την ευρωπαϊκή ναυτιλία
Η νέα στρατηγική που θα αναδείξει τον ρόλο που διαδραματίζουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια και η ναυτιλιακή βιομηχανία στη μελλοντική οικονομία της ΕΕ
Επιστρέφει η σταθερότητα στην Ερυθρά, εκτιμά η διοίκηση της Διώρυγας Σουέζ
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είχε κοστίσει στην Αίγυπτο περίπου 7 δισεκ. δολάρια σε έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ το 2024
Τι θα κρίνει τις τάσεις σε ναύλους και αγοραπωλησίες
Τις εξελίξεις θα φέρει μια επιστροφή των πλοίων στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ - Γιατί θα προκαλέσει μεγάλη πτώση της αξίας των πλοίων από «δεύτερο χέρι»
«Big Brother» για ναυτιλιακό καύσιμο στήνει η ΑΑΔΕ
Έως 30/4, τα μετρητικά δεδομένα και οι συναγερμοί του τοπικού συστήματος εισροών-εκροών αποστέλλονται πιλοτικά στο Κέντρο Λήψης Σημάτων της ΑΑΔΕ