Κατέρρευσαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της ιταλικής κυβέρνησης και της UniCredit SpA για την πώληση της υπερχρεωμένης Banca Monte dei Paschi di Siena SpA. Αν και τα… μαύρα σύννεφα είχαν διαφανεί εδώ και μέρες, δημιουργώντας έντονο προβληματισμό για την επόμενη ημέρα της MPS και φέρνοντας σε δυσχερή θέση την κυβέρνηση Ντράγκι, η οποία θα πρέπει να αναζητήσει λύση μέχρι τα τέλη της χρονιάς.
Δημοσιεύματα ανέφεραν από νωρίς πως οι δύο πλευρές αποφάσισαν τελικά να διακόψουν τις συνομιλίες, καθώς δεν μπορούν να βρουν τρόπο να γεφυρώσουν το χάσμα που τους χωρίζει σε σειρά ζητημάτων με κυριότερο την αύξηση κεφαλαίου που θα χρειαστεί η Monte Paschi. Το διαζύγιο στις συνομιλίες επιβεβαιώθηκε και από κοινή ανακοίνωση τους, απόψε.
«Παρά την προσπάθεια που καταβλήθηκε και από τις δύο πλευρές, η UniCredit και το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών ανακοινώνουν πως οι διαπραγματεύσεις που αφορούν την πιθανή εξαγορά καθορισμένου τμήματος της Banca Monte dei Paschi di Siena, δεν θα συνεχιστούν» αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Απειλή για το τραπεζικό σύστημα
Τα ιταλικό κράτος ελέγχει το 64% της Monte, μετά το ύψους 5,4 δισ. ευρώ πακέτο διάσωσης που δρομολόγησε για να στηρίξει την παλαιότερη τράπεζα του κόσμου, το 2017. Η τράπεζα παραμένει σε υψηλό κίνδυνο, με κεφαλαιουχικές ανάγκες που υπολογίζονται στα 2,5 δισ. ευρώ, κάτι που φάνηκε και από το γεγονός πως κατετάγη τελευταία στα φετινά ευρωπαϊκά stress tests. Έτσι όσο δεν βρίσκεται λύση και αγοραστής παραμένει μια «βόμβα» στην καρδιά του ήδη ευάλωτου από τα διογκωμένα κόκκινα δάνεια τραπεζικού συστήματος.
Η UniCredit δήλωσε ενδιαφέρον το καλοκαίρι, θέλοντας με την απορρόφηση της MPS να ενδυναμωθεί, καθώς η διαφορά που την χωρίζει από την Intesa Sanpaolo έχει διευρυνθεί, ειδικά αφότου η τελευταία εξαγόρασε τη μικρομεσαία UBI. Όμως, έθετε ως προϋπόθεση η κεφαλαιοποίηση της να μείνει ανέπαφη, κοινώς να αποκτήσει τα πιο… υγιή τμήματα της MPS με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση και βέβαια να μην αναλάβει τα άμεσα έξοδα ενίσχυσης της κεφαλαιοποίησης της Monte.
Μετά την προκαταρκτική συμφωνία στην οποία κατέληξαν οι δύο πλευρές τον Ιούλιο, ξεκινώντας αποκλειστικές συνομιλίες, η UniCredit ισχυρίστηκε πως η MPS χρειάζεται μια σημαντική αύξηση κεφαλαίου πριν την ολοκλήρωση της μεταβίβασης προκειμένου να καλυφθεί το κόστος της αναδιάρθρωσης και των περικοπών θέσεων εργασίας που θα χρειαστούν. Τοποθέτησε το νούμερο στα 7 δισ. ευρώ, ένα νούμερο τρεις φορές παραπάνω από την αρχική εκτίμηση του υπουργείου Οικονομικών.
Αδιέξοδο για την αύξηση κεφαλαίου
Η κυβέρνηση που έχει ήδη καταβάλει 5,4 δισ. για να κρατήσει την τράπεζα ζωντανή και θα πρόσφερε και σημαντικές φοροαπαλλαγές ύψους 2 δισ. ευρώ στην UniCredit, δεν ήταν πρόθυμη να καλύψει το κόστος. Είχε, άλλωστε, να επωμιστεί και το πολιτικό κόστος δεδομένου πως από τους 21.000 εργαζομένους πολύ μεγάλο μέρος θα έπρεπε να αποχωρήσει με προγράμματα εθελούσιας εξόδου. Το τελευταίο ήταν και ένα σημείο τριβής στους κόλπους του κυβερνητικού συνασπισμού, καθώς ειδικά το κεντροαριστερό Δημοκρατικό Κόμμα δυσφορούσε έντονα με τους χειρισμούς του υπουργείου.
To αδιέξοδο είχε διαφανεί εδώ και μέρες καθώς καμία πλευρά δεν έκανε πίσω και τελικά επιβεβαιώθηκε σήμερα, σηματοδοτώντας ένα σοβαρό πλήγμα και για τους δύο: τόσο για την κυβέρνηση και τον Μάριο Ντράγκι προσωπικά που είχε βάλει στόχο να «κλείσει» το δύσκολο αυτό κεφαλαίο για την ιταλική τραπεζική αγορά, όσο και για τον διευθύνοντα της UniCredit, Αντρέα Ορσέλ, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα, υπό δύσκολες συνθήκες, τον περασμένο Απρίλιο και πιεζόταν να φέρει γρήγορα αποτελέσματα στην προσπάθεια για την ενδυνάμωση της τράπεζας του. Ήλπιζε δε, να ανακοινώσει την επίτευξη συμφωνίας με την έκδοση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων της UniCredit, την ερχόμενη Πέμπτη. Αντ’ αυτού βρίσκονται και οι δύο με ένα επικοινωνιακό και όχι μόνο φιάσκο στα χέρια τους.
Πάντως, πρακτικά το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχει η Ρώμη. Κι αυτό διότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή της έχει δώσει χρονικό τελεσίγραφο μέχρι τα τέλη της χρονιάς να βρει λύση για την MPS και την απομείωση του μεριδίου του Δημοσίου.
Latest News
Τι δικαιούστε αν ακυρώθηκε ή καθυστέρησε η πτήση σας - Η περίπτωση της American Airlines
Οι πτήσεις της American Airlines ακινητοποιήθηκαν για λίγο σε όλο το δίκτυό της το πρωί της Τρίτης λόγω απροσδιόριστου τεχνικού προβλήματος.
Γιατί το 2024 ήταν η χρονιά των «άσχημων παπουτσιών» - Οι προοπτικές για Birkenstock και Crocs
Αν και οι τάσεις στα παντελόνια άλλαξαν άρδην μετά την πανδημία, το comfort συνεχίζει να κυριαρχεί στα παππούτσια
Εισροές ρεκόρ σε ομολογιακά funds για το 2024 - Ξεπέρασαν το ρεκόρ του 2021
Τα ομόλογα παρά την ανομοιογενή χρονιά υπήρχαν μια από τις κορυφαίες επιλογές των επενδυτών
Αυξήθηκαν οι ξένες επενδύσεις στο Ισραήλ παρά τον πόλεμο
Σχεδόν οι μισές επενδύσεις στο Ισραήλ αφορούσαν τη βιομηχανία ημιαγωγών και τσιπ
Πτώση στην παραγωγή για 10ο μήνα στην Toyota
Τα στοιχεία παραγωγής και πωλήσεων περιλαμβάνουν οχήματα της μάρκας Lexus της Toyota, αλλά εξαιρούν αυτά των Hino και Daihatsu
Γιατί οι Ιρλανδοί σκέφτονται να εγκαταλείψουν το «Σμαραγδένιο Νησί»
Παρά την ισχυρή οικονομική ανάπτυξη και το πλεόνασμα, τουλάχιστον ένα τρίτο των κατοίκων σκέφτεται να εγκαταλείψει την Ιρλανδία
Ποια Πολιτεία των ΗΠΑ απειλείται με μπλακ άουτ λόγω... data centers
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της APS, τα κέντρα δεδομένων (Data Centers) θα αντιπροσωπεύουν το 55% των αναγκών της σε ενέργεια έως το 2031
Η ανασκόπηση του 2024 - Οι δέκα λόγοι που το έκαναν μια καλή χρονιά
Η λίστα με τα γεγονότα που ξεχώρισαν οι FT για την ανασκόπηση της χρονιάς που φεύγει
ΗΠΑ και Κίνα έτοιμες για... αλληλοεξόντωση - Τα όπλα του Τραμπ
Έρευνα για «αντιμονοπωλιακές πρακτικές» Κινέζων κατασκευαστών ημιαγωγών ξεκίνησε η Ουάσιγκτον
Αυξάνει 30% τον κατώτατο μισθό η Τουρκία - Πόσο θα φτάσει
Η αύξηση του κατώτατου μισθού επηρεάζει περίπου 9 εκατ. εργαζόμενους στην Τουρκία