Ο Κωστής Χατζηδάκης ήταν και είναι ένας σοβαρός υπουργός και για τον λόγο αυτόν δεν θα φταίει εκείνος αν δεν τον πιστέψουμε γι΄ αυτά που αναφέρει  τώρα, ως υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σε ανακοινώσεις και συνεντεύξεις για  τον εκσυγχρονισμό του  e (τάχα!) ΕΦΚΑ. Υπενθυμίζω ότι  πριν από μερικές ημέρες, το σύνολο της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, υπό τον  Κωστή Χατζηδάκη, παρουσίασε  τις δράσεις πολιτικής που θα χρηματοδοτηθούν με το ποσό μαμούθ των πέντε δισ.  ευρώ, από το οποίο  2,6 δισ. ευρώ  μέσω  πολυθρύλητου (αστείρευτου!!!) Ταμείου Ανάκαμψης  (κουτσοί – στραβοί στον άγιο … Παντελεήμονα!) και  το υπόλοιπο από το νέο ΕΣΠΑ (να δούμε ποιος θα προλάβει!). Το ποσό αυτό, όπως αναφέρθηκε,  θα διατεθεί  από το υπουργείο  για  τον εκσυγχρονισμό του e-ΕΦΚΑ και την ταχύτατη έκδοση των συντάξεων, τη χρηματοδότηση προγραμμάτων απασχόλησης για ανέργους, επανασχεδιασμό της επαγγελματικής κατάρτισης και εφαρμογή αναλόγων προγραμμάτων, την καθιέρωση στην πράξη της ψηφιακής κάρτας εργασίας και θέσπιση εργαλείων κοινωνικής προστασίας για άτομα με ειδικές ανάγκες. Δηλαδή, θα διατεθεί ένα τεράστιο ποσό, που υποτίθεται ότι θα αξιοποιηθεί για ενίσχυση της ανάπτυξης και τη βελτίωση των δημόσιων υποδομών, όπως κατά κόρον ανακοινώνεται,  «δια πάσαν νόσον»  που κληρονόμησε ο ΕΦΚΑ  κυρίως από το αλήστου μνήμης και τάλαν  ΙΚΑ, για την οποία όλοι σχεδόν οι προηγούμενοι αρμόδιοι υπουργοί υπόσχονταν, με τη διάθεση πάλι δισεκατομμυρίων δραχμών,   «λαγούς με πετραχήλια» για … «εκσυγχρονισμό» του δημόσιου αυτού οργανισμού,  για «ταχύτατη έκδοση συντάξεων» εντός ενός … μηνός,  εντός δύο … μηνών,  εντός τριών … μηνών ήδη από το 1990!!!

Τα ίδια περίπου επανέλαβε  ο Κωστής Χατζηδάκης  και σε πρόσφατη μαραθώνια συνέντευξή του  στο  Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων κατά την οποία προανήγγειλε  ένα  νέο νομοσχέδιο για τον συνολικό εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ, σπεύδοντας μάλιστα να ξεκαθαρίσει (για τον φόβον του πολιτικού κόστους)  και μάλιστα χωρίς να προκληθεί, ότι δεν πρόκειται για … ιδιωτικοποίηση, τονίζοντας τα εξής:

«Για να μην ξεκινήσουν οι γνωστές ανοησίες, δηλώνω εκ των προτέρων ότι δεν μιλάμε για ιδιωτικοποίηση! Ούτε καν για κάτι παραπλήσιο! Μιλάω για ένα νομοσχέδιο που θα αντιμετωπίζει τη δυσκινησία, τη γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση του πολίτη. Μιλάω για εισαγωγή νέων μεθόδων μάνατζμεντ. Μιλάω για μεγαλύτερη ταχύτητα στη λήψη των αποφάσεων και λιγότερα «σούρτα-φέρτα» ανάμεσα στο υπουργείο και στον ΕΦΚΑ»

Αλλά, όλα αυτά, ως εξαγγελίες, υποσχέσεις και δράσεις,  είναι γνωστά στους αναγνώστες του «Οικονομικού Ταχυδρόμου», όπου δημοσιεύτηκε η παραπάνω συνέντευξη. Αυτά όμως που ίσως δεν είναι γνωστά στους νέους αναγνώστες  (οι αναγνώστες του  παλιού ιστορικού «Οικονομικού Ταχυδρόμου» τα γνωρίζουν καθώς όλα αυτά με τη μορφή σχολίων, ρεπορτάζ και αναδρομών παρουσιάζονταν  στις σελίδες του, αλλά και σε όλα τα βιβλία μου!) ότι τέτοιες σπάταλες υποσχέσεις για δράσεις, εκσυγχρονισμό και  άλλα ηχηρά παρόμοια ανακοινώνονταν από τους αρμόδιους υπουργούς και πριν από … τριάντα χρόνια, αλλά αντί εκσυγχρονισμού και οφειλόμενης εξυπηρέτησης  του πολίτη παρατηρούνταν και παρατηρείται επιδείνωση, μπάχαλο και ταλαιπωρία!

Σε επίρρωση αυτών των μελαγχολικών διαπιστώσεων  παραθέτω από το αρχείο μου (από άρθρα μου που έχουν εγκιβωτιστεί σε όλα σχεδόν τα βιβλία μου!),  «διηγώντας τα να κλαις» μερικά τέτοια  παλιά εναγή παραδείγματα κατασπατάλησης εθνικών και  κοινωνικών πόρων και μάλιστα σε  μια περίοδο κατά την οποία η χώρα μας βρισκόταν μια ανάσα από την ένταξη στο ευρώ:

15 δισ. δραχμές  για οργανωτική τάχα αναβάθμιση του ΙΚΑ το 1997!

Πριν από  24 χρόνια, τον Σεπτέμβριο του 1997,  καταρτίσθηκε νομοσχέδιο (όπως, καλή ώρα, αυτό που προανήγγειλε ο Κωστής Χατζηδάκης!) από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων με τίτλο «Μέτρα κατά τις εισφοροδιαφυγής, διασφάλιση εσόδων ΙΚΑ και άλλα θέματα», το οποίο δικαίωνε τη γνωστή θυμόσοφη ρήση «πήγε για μαλλί και βγήκε κουρεμένος».

Τότε, λοιπόν, με το νομοσχέδιο αυτό ρυθμίζονταν, σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση που το συνόδευε, θέματα που αφορούσαν στην οργάνωση και τη λειτουργική αναβάθμιση του ΙΚΑ και των εποπτευόμενων από το υπουργείο λοιπών ασφαλιστικών οργανισμών, για την εξασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας τους προς το συμφέρον των ασφαλισμένων και συνταξιούχων τους (όπως λέει τώρα στη συνέντευξή του ο Κωστής Χατζηδάκης!)

Τότε, λοιπόν, όλα αυτά τα παχιά λόγια κοστολογούνταν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, με 15 δις. δραχμές! Τόσο θα κόστιζε η τάχα «λειτουργική και οργανωτική αναβάθμιση του ΙΚΑ». Κάνοντας μιαν αναγωγή του ποσού αυτού σε ευρώ (μετά από τρία χρόνια εντάχθηκε η χώρα μας στο ευρώ!) διαπιστώνω με ίλιγγο ότι ο «εκσυγχρονισμός» αυτός κόστισε  πάνω από 44 εκατ. ευρώ!!!  Κι όλα αυτά γίνονταν σε μια περίοδο, τάχα, κρατικής λιτότητας, αλλά  όμως  εισοδηματικής λεηλασίας  από την άλλη μεριά…

1992: Διαγραφή χρεών ΙΚΑ  422,2 δισ. δραχμών  ή 1,2 δις. ευρώ  και … χαράτσι στους φορολογούμενους!

Πριν από 29 χρόνια, τον Ιούλιο του 1992, παρά τα εφιαλτικά δημόσια ελλείμματα, και η τότε κυβέρνηση εμφανιζόταν «γενναιόδωρη» και «πονόψυχη»! Τότε, λοιπόν, αποφασίσθηκε η διαγραφή χρεών του ΙΚΑ για τη χρήση 1991 ύψους  181,4 δισ. δραχμών και άλλων ύψους 240,8 δισ. δραχμών για τη χρήση του 1992! Κι  επειδή, όπως έχουμε πει, δεν υπάρχει δωρεάν πιάτο στην οικονομία και ότι κάποιος το πληρώνει,  η τότε κυβέρνηση βρήκε τη γνωστή βολική λύση, δηλαδή της πρόσθετης επιβάρυνσης των φορολογουμένων με την επιβολή ειδικού τέλους για την … κοινωνική ασφάλιση…  Αν  πληκτρολογήσετε σ την αριθμομηχανή  τα παραπάνω ποσά  για αναγωγή σε ευρώ , θα διαπιστώσετε ότι τότε … διεγράφησαν   χρέη ποσού 1,2 δισ. ευρώ!!!

1994: Η εισφοροδιαφυγή στο ΙΚΑ οφειλόταν τάχα στην έλλειψη … εξειδικευμένου προσωπικού!

Πριν από 27 χρόνια, στις  10 Μαρτίου του 1994, εκτιμάτο ότι το ΙΚΑ έχανε κάθε χρόνο από εισφοροδιαφυγή πάνω από 90 δισ. δραχμές ή πάνω από 260 εκατ. ευρώ. Τότε, λοιπόν, ξέρετε ποια δικαιολογία προβλήθηκε  για την απώλεια αυτή του ΙΚΑ; Η τεράστια έλλειψη σε εξειδικευμένο προσωπικό!  Την επισήμανση αυτή έκανε ο τότε υποδιοικητής του ΙΚΑ  Σ. Γιαννόπουλος, ο οποίος  δήλωσε ότι η διοίκηση του ασφαλιστικού οργανισμού είχε με  επιστολή προς το υπουργείο Υγείας – Πρόνοιας (όπου τότε υπαγόταν) ζητήσει την κατ΄ εξαίρεση πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού. Οι άλλοι που σωρηδόν διορίζονταν, ήταν προφανώς απλώς … οδοντόκρεμες! Αλλά, και μετά, όταν εφαρμόσθηκαν, τάχα, σύγχρονα προγράμματα αναδιοργάνωσης  του ΙΚΑ με τεράστιο κόστος (όπως προανέφερα) έως σήμερα, η εισφοροδιαφυγή πάλι πάει… σύννεφο…

Στερούσαν  το 1995 από  κάθε συνταξιούχο  πρόσθετα  22.000 ευρώ  για να τα δίνουν σε άλλους… άσχετους !

Πριν από 26 χρόνια,  στις αρχές Οκτωβρίου του 1995, ο τότε υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Στέφανος Τζουμάκας πρότεινε σύνδεση των κατώτερων συντάξεων με 20 ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη. Τότε, λοιπόν, υπολογιζόταν ότι η πρόταση αυτή κόστιζε στον κρατικό προϋπολογισμό 400 δισ. δραχμές ή πάνω από 1 δις. ευρώ!!!  Τότε,  σε σχόλιό μας στην εφημερίδα  «Τα Νέα» (5 Οκτωβρίου 1995) εκτιμούσα ότι το ποσό αυτό ήταν … σταγόνα στον ωκεανό των άλλων «κοινωνικών», τάχα, δαπανών. Και για του λόγου το αληθές  παρουσίαζα στο σχόλιό μου  ενδεικτικά τα ακόλουθα παραδείγματα λεηλασίας των εθνικών κεφαλαίων:

•           Το κράτος ανέλαβε χρέος προς την Αγροτική Τράπεζα (σε αύξηση του δημόσιου χρέους!) ποσού 538 δισ. δραχμών ή 1,6 δις. ευρώ!

•           Οι καταπτώσεις εγγυήσεων δανείων των δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών από το 1990 έως και το 1995 ανέρχονταν σε 1,8 τρις. δραχμές ή 5,3 δις. ευρώ!

•           Το σχέδιο «εξυγίανσης» της Ολυμπιακής Αεροπορίας κόστισε 600 δισ. δραχμές ή 1,8 δις. ευρώ!

•           Συνολικά, ο κρατικός προϋπολογισμός με αυτές και πολλές άλλες «κοινωνικές» δαπάνες  επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό με ποσό πάνω από 20 τρις. δραχμές 58,8 δις. ευρώ!

Τότε, αν  διαιρούσαμε το ποσό αυτό με  τον αριθμό των συνταξιούχων (2.000.000 περίπου), προέκυπτε ότι ο κάθε απόμαχος θα έπαιρνε πρόσθετα άλλα 7.500.000 δραχμές ή  22.000 ευρώ!!!

Και το σχόλιό μου κατέληγε ως εξής: «Υπήρχαν, λοιπόν, και υπάρχουν λεφτά και για τους συνταξιούχους, αλλά τά΄ χουν πάρει και τά ΄χουν «φάει» άλλοι. Κι έτσι η πλειοψηφία των απομάχων πένεται…»

Εργαζόμενοι σε προβληματική επιχείρηση πήραν  το 1995 πλήρη σύνταξη από το δύσμοιρο ΙΚΑ σε ηλικία 54 και 45 ετών!

Πριν από 26 χρόνια, στις 16 Νοεμβρίου του 1995, δημοσιεύθηκαν οι όροι και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα μπορούσαν εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (αυτά που κρατικοποιήθηκαν τον Οκτώβριο του 1985!) να αποχωρήσουν από την εταιρεία με πρόωρη σύνταξη. Τότε, λοιπόν, οριζόταν ότι όσοι εργαζόμενοι στην εταιρεία είναι ασφαλισμένοι στον κλάδο συντάξεως του ΙΚΑ και έχουν συμπληρώσει ή συμπληρώνουν μέχρι στις 31 Δεκεμβρίου 1996 ένα συγκεκριμένο αριθμό ασφάλισης και μιαν ορισμένη ηλικία θα μπορούσαν να υποβάλουν  αίτηση αποχώρησης από την εταιρεία για να πάρουν … πλήρη σύνταξη από το ΙΚΑ. Υπενθυμίζω ότι τότε, ορίζονταν τα ακόλουθα προκλητικά για μια προβληματική επιχείρηση την οποία είχαν πληρώσει και πλήρωναν συνεχώς έως πρόσφατα χρόνια ακριβά οι φορολογούμενοι και για έναν προβληματικό ασφαλιστικό οργανισμό, όπως το ΙΚΑ. Διαβάστε μερικές περιπτώσεις ενδεικτικά:

–           Όσοι άνδρες και γυναίκες έχουν 10.500 ημέρες ασφάλισης παίρνουν πλήρη σύνταξη ανεξαρτήτως ηλικίας!

–           Όσοι άνδρες έχουν 9.500 ημέρες ασφάλισης και ηλικία 54 ετών παίρνουν πλήρη σύνταξη!

–           Όσες γυναίκες έχουν 7.500 ημέρες ασφάλισης και ηλικία … 45 ετών παίρνουν πλήρη σύνταξη!

Και μετά μιλάμε για δημοσιονομική κατάρρευση και προβληματικό ΙΚΑ!

ΙΚΑ: Συνεχή δάνεια επειδή δεν μπορούσε να εισπράττει τις  οφειλές το 1996

Πριν από 25  χρόνια, τον Δεκέμβριο του 1996, η διοίκηση του ΙΚΑ αποφάσισε να ανακυκλώσει δύο δάνεια 50 περίπου δισ. δραχμών που είχε πάρει από την Εθνική Τράπεζα και την AlphaBank με την εγγύηση του Δημοσίου. Τότε, λοιπόν, η διοίκηση του ΙΚΑ πήρε την εύκολη, αλλά δυσβάσταχτη για τους φορολογούμενους και συνταξιούχους, απόφαση αυτή,  επειδή δεν μπορούσε να εισπράξει ένα μεγαλοπρεπές «φέσι» 900 δισ. δραχμών  ή 2,6 δις. ευρώ  από εισφοροδιαφυγή και βεβαιωμένες οφειλές!

Αυστηρά, τάχα, μέτρα για την είσπραξη  των οφειλών προς το ΙΚΑ το 1997

Πριν από 24  χρόνια, στις αρχές Ιουνίου του 1997, ο τότε υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Μιλτιάδης Παπαϊωάννου ανακοίνωσε ότι θα καταθέσει στη Βουλή  πολυνομοσχέδιο που προβλέπει τη λήψη αυστηρών μέτρων εναντίον ιδιωτικών και δημόσιων επιχειρήσεων που χρωστούν στο ΙΚΑ. Σιγά την αυστηρότητα! Το πολύ να ψηφιζόταν  το νομοσχέδιο, να γινόταν  Νόμος του κράτους και να μην εφαρμοζόταν  ποτέ , όπως τόσοι και τόσοι άλλοι. Τότε, λοιπόν, μεταξύ  των είκοσι μεγαλύτερων οφειλετών του ΙΚΑ (1 τρισ. δραχμές  ή 2,9 δις. ευρώ!)) πρώτο και καλύτερο ήταν το ίδιο το κράτος με τις ζημιογόνες και προβληματικές επιχειρήσεις του: Τότε,  η Επιχείρηση Αστικών Συγκοινωνιών, για παράδειγμα,  χρωστούσε στο ΙΚΑ πάνω από 18 δισ. δραχμές ή 52,8 εκατ. ευρώ). Ακόμα και το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας χρωστούσε 1,1 δισ. δραχμές ή 3,2 εκατ. ευρώ!

Το 1997 βγήκαν «ανάπηροι» 39.400 ασφαλισμένοι του ΙΚΑ χωρίς να είναι!

Πριν από 24 χρόνια, στα μέσα Ιουνίου του 1997, με στοιχεία αποκαλύφθηκαν συνταξιούχοι «μαϊμού» του ΙΚΑ. Τότε, λοιπόν, ο διευθυντής του υποκαταστήματος Συντάξεων και Υγειονομικών Επιτροπών Αθηνών του ΙΚΑ Ξάνθιππος Σκεύης  (με εμπειρία από το εξωτερικό) υπέβαλε στον τότε αρμόδιο υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Μιλτιάδη Παπαϊωάννου και τον τότε διοικητή του ΙΚΑ Γρηγόρη Σολωμό έκθεση (έγινε για πρώτη φορά!) με απίστευτες διαπιστώσεις. Τότε, η έκθεση αυτή επεσήμαινε ότι κατά την τελευταία διετία εξετάσθηκαν από τις Υγειονομικές Επιτροπές 39.400 ασφαλισμένοι για αναπηρία. Από εξονυχιστικό έλεγχο  πρωτοβαθμίως  διαπιστώθηκε ότι πήραν συντάξιμο ποσοστό … 83% και δευτεροβαθμίως  πήραν συντάξιμο ποσοστό μόνο 55,5%!!!  Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, εξετάζονταν 100 φάκελοι κατά μέσον όρο την ημέρα για … αναπηρία ή 2.000 το μήνα ή 24.000 το χρόνο!!! Και σήμερα πόσοι φάκελοι εξετάζονται για απονομή συντάξεων;  Περίπου … τρεις ή πέντε!

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Opinion