Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η (πολύ) μεγάλη έξοδος, ίσως μια από τις μεγαλύτερες ανακατατάξεις στο μέτωπο των διεθνών επενδύσεων που έχει καταγραφεί ποτέ. Μιλάμε για την μαζική έξοδο των διεθνών επενδυτικών funds και ταμείων από τον ευρύτερο κλάδο των ορυκτών καυσίμων, με την απομείωση των τοποθετήσεων τους σε assets και project του κλάδου να υπολογίζεται από έρευνα τις DivestInvest, που δημοσίευσε το Bloomberg, στο κολοσσιαίο ποσό των 39,2(!) τρισεκατομμυρίων δολαρίων, από συνολικά 1.500 επενδυτικά ιδρύματα.
Τελευταίο, χαρακτηριστικό παράδειγμα η σημερινή ανακοίνωση του κορυφαίου συνταξιοδοτικού ταμείου της Ολλανδίας και ενός από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, του ABP, το οποίο ανακοίνωσε πως μέχρι τις αρχές του 2023 θα έχει «ξεφορτωθεί» assets ορυκτών καυσίμων συνολικής αξίας 15 δισ. ευρώ και πως αντιστοίχως θα δώσει μεγαλύτερη έμφαση σε επενδύσεις εταιρειών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Πάντως, το ABP, που διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο ύψους 509 δισ. ευρώ, έχει προ πολλού ξεκινήσει μια διαδικασία απομείωσης των επενδύσεων σε ρυπογόνα project, πιεζόμενο από την κοινή γνώμη και τα μέλη του.
Ανάλογη γραμμή έχουν υιοθετήσει και άλλα μεγάλα συνταξιοδοτικά ταμεία διεθνώς. Στις ΗΠΑ τα συνταξιοδοτικά ταμεία στη Νέα Υόρκη ανακοίνωσαν σχέδια για την ρευστοποίηση επενδύσεων τους σε ορυκτά καύσιμα ύψους 4 δισ. δολαρίων, ενώ η πολιτεία του Μέιν έγινε η πρώτη αμερικανική πολιτεία που διέταξε συνολικά τα συνταξιοδοτικά της ταμεία να ξεπουλήσουν ότι ρυπογόνα assets έχουν.
Την ίδια γραμμή έχει υιοθετήσει και το δεύτερο μεγαλύτερο συνταξιοδοτικό ταμείο του Καναδά, το Caisse de Depot et Placement του Κεμπέκ, οι τοποθετήσεις του οποίου σε ρυπογόνα assets και σε όλους τους παραγωγούς αργού του Καναδά είναι πολύ μεγάλες και αξίζουν δισεκατομμύρια.
Η στροφή σε φιλικότερες προς το περιβάλλον επιλογές μοιάζει μονόδρομος τόσο για επενδυτικούς οικονομικούς λόγους, όσο και για επικοινωνιακούς. Για το ύψους 16 δισ. δολαρίων Ford Foundation, ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά οικογενειακά ιδρύματα διεθνώς, η απόφαση να γυρίσει οριστικά την πλάτη του σε επενδύσεις ορυκτών καυσίμων ήταν κομβική στροφή για την ιστορία του, δεδομένου πως ξεκίνησε από χρήματα που προήλθαν από την αυτοκινητοβιομηχανία του Χένρι Φορντ. Αντιστοίχως για το ύψους 42 δισ. δολαρίων ταμείο του Χάρβαρντ, ήταν μια απόφαση που ελήφθη δύσκολα, μετά από ασφυκτικές πιέσεις από τις ακτιβιστικές οργανώσεις και τους φοιτητές, αλλά που… άνοιξε δρόμους στον ακαδημαϊκό κλάδο. Το ταμείο του Χάρβαρντ είναι, άλλωστε, το μεγαλύτερο που διαθέτει διεθνές πανεπιστήμιο.
«Το κίνημα απομείωσης των επενδύσεων σε ορυκτά καύσιμα ενδυναμώνεται συνεχώς με γοργό ρυθμό, διότι ο κόσμος συνειδητοποίησε πως, το που ρέει το χρήμα, καθορίζει και την επιτυχία της προσπάθειας να επιβραδυνθεί η κλιματική αλλαγή» εξηγεί ο Ρίτσαρντ Μπρουκς, της πράσινης μη κερδοσκοπικής Stand.earth, επισημαίνοντας πως ακόμη περισσότερα κονδύλια πρέπει να «βγουν» από τον κλάδο του άνθρακα, του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.
Μια τέτοια κίνηση έχει εύλογα επικοινωνιακά οφέλη, αλλά και οικονομικά δεδομένου πως η μετάβαση στην πράσινη οικονομία παρουσιάζει υψηλές αναπτυξιακές δυνατότητες. Όπως εξηγεί στην έκθεση της, η DivestInvest, το κίνημα προσφέρει πλέον πολλές αποδείξεις πως η απομείωση από τις επενδύσεις ορυκτών καυσίμων συνιστά μια ορθή χρηματοοικονομική στρατηγική. «Τα ορυκτά καύσιμα συνιστούν πια κακό ποντάρισμα σε οικονομικούς όρους» γράφει χαρακτηριστικά η έκθεση, καθώς η πραγματικότητα της κλιματικής αλλαγής θα κάνει τα ορυκτά καύσιμα μια παρωχημένη επιλογή. «Το ενεργειακό μέλλον βρίσκεται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».
Latest News
Στα βήματα του Τραμπ.... Ο Μιλέι «αποχαιρετά» τη Συμφωνία του Παρισιού
Η κυβέρνηση στην Αργεντινή διερευνά την πρόταση να ακολουθήσει τις ΗΠΑ στην αποχώρηση από τη συμφωνία ορόσημο
Από το σβήσιμο του λιγνίτη στο «drill baby drill» - Γιατί ο Μητσοτάκης φρενάρει την πράσινη μετάβαση
Οι ρυθμοί για την πράσινη μετάβαση της Ελλάδας χαμηλώνουν - Η δημόσια μεταστροφή του πρωθυπουργού – Τα μηνύματα και σε Βρυξέλλες
Πώς ο κλάδος οικοδομών χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
Ο κλάδος οικοδομών παράγει «με διαφορά» τη μεγαλύτερη εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου από οποιονδήποτε τομέα, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
«Συναγερμός» από την πτώση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη [γραφήματα]
Οι εταιρείες ζητούν παρέμβαση Βρυξελλών για τους νέους κανονισμούς ρύπων - Φοβίζει ο ανταγωνισμός από Κίνα και τυχόν εμπορικές εντάσεις με ΗΠΑ
Στην «κούρσα» για τα σπάνια ορυκτά μπαίνει η Ελλάδα – Μετά το γάλλιο ο διαγωνισμός για το αντιμόνιο
Οι ελληνικές σπάνιες γαίες και οι κρίσιμες πρώτες ύλες προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Πράσινη συμφωνία και... πράσσειν άλογα - Ξανά εκτός οι ΗΠΑ διά χειρός Τραμπ
Το προεδρικό διάταγμα Τραμπ αναφέρει ότι η Συμφωνία του Παρισιού είναι μεταξύ πολλών διεθνών συμφωνιών που δεν αντικατοπτρίζουν τις αξίες των ΗΠΑ
Ο Τραμπ «σκοτώνει» τον στόχο Μπάιντεν για 50% EV - Τέλος οι επιδοτήσεις για σταθμούς φόρτισης
Ο Τραμπ με εκτελεστικό διάταγμα σταματά τη διανομή κρατικών κεφαλαίων για σταθμούς φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ουραγός η Ελλάδα στις ιδιωτικές επενδύσεις για την κλιματική κρίση
Οι επιδόσεις της Ελλάδας για την κλιματική αλλαγή είναι πολύ χαμηλότερες από τον μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση που κινήθηκε στο 0,55%
Άνοδος 0,9% στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2024 - Τι γίνεται με τα ηλεκτρικά
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων διέρχεται μια περίπλοκη μετάβαση στα EV, καθώς η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων απογοητεύει
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη φέρνουν 160 μοντέλα EV στην αγορά - Θα αυξηθούν όμως οι πωλήσεις;
Το μεγάλο push στην ηλεκτροκίνηση είναι δύσκο να αγγίξει τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση