Δεν χωρά πια αμφιβολία. Αν θέλουμε να περιοριστεί η κλιματική αλλαγή θα πρέπει να αλλάξουμε τρόπο ζωής. Τι σημαίνει αυτό για τους….καταναλωτικούς μας στόχους; Την αγορά μεγαλύτερου αυτοκινήτου, ολιγοήμερες εξορμήσεις στο εξωτερικό ή μια κρουαζιέρα στη Μεσόγειο; Θα μεταβληθούν σε άπιαστα όνειρα;
Κάπως έτσι θα είναι τα πράγματα, παραδέχονται οι επιστήμονες. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τη νύφη θα την πληρώσει το ευ ζην. Ευτυχία και ικανοποίηση μάς δίνουν τελικά περισσότερα πράγματα απ’ αυτά που στερούμεθα λόγω απαγορεύσεων και παραχωρήσεων.
ευΓια τον ερευνητή βιωσιμότητας και επικριτή της συνεχούς οικονομικής ανάπτυξης Νίκο Πεχ από το Πανεπιστήμιο Ζίγκεν τα μακρινά ταξίδια αναψυχής, το Ι.Χ. και η υπερβολική κατανάλωση κρέατος οφείλουν να καταργηθούν: Η δημόσια κριτική σε «βανδαλισμούς στο περιβάλλον αποτελεί την μεγαλύτερη πρόκληση για την κοινωνία των πολιτών τον 21ο αιώνα», δηλώνει στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων. Ο γερμανός οικονομολόγος είναι ωστόσο πεπεισμένος ότι η αλλαγή του τρόπου ζωής δεν σημαίνει ότι πλήττεται η ευζωία. Εκτιμά μάλιστα ότι «ο περιορισμός της κατανάλωσης είναι προϋπόθεση για μια μακροχρόνια απολαυστική και ευτυχισμένη ζωή χωρίς άγχος».
Παγκόσμια πρόκληση η Διάσκεψη για το Κλίμα του ΟΗΕ
Στα αυτοκίνητα αντιστοιχεί το 12% της εκπομπής ρύπων που ευνοούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου στην Ευρώπη. Μια πτήση μετ΄ επιστροφής στη Νέα Υόρκη παράγει ανά άτομο 1,2 τόνους διοξείδιο του άνθρακα. Μια επταήμερη κρουαζιέρα στη Μεσόγειο 1,9 τόνους. Θεωρητικά κάθε άνθρωπος θα πρέπει να προκαλεί ρύπους το πολύ ενός τόνου για να περιοριστεί η κλιματική αλλαγή στα σημερινά επίπεδα.
Στις 31 Οκτωβρίου ξεκινά στην Γλασκώβη η Παγκόσμια Διάσκεψη για το Κλίμα του ΟΗΕ (COP26), όπου κυβερνήσεις απ΄ όλο το κόσμο θα παρουσιάσουν εκεί τα φιλόδοξα σχέδιά τους για την προστασία του περιβάλλοντος. Αποτελεί κοινό τόπο πλέον ότι ο στόχος περιορισμού της ανόδου της θερμοκρασίας του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς Κελσίου είναι ανέφικτος.
Ο ερευνητής ζητημάτων κλιματικής αλλαγής Ντιρκ Νοτς από το ινστιτούτο μετεωρολογίας Max Planck απορρίπτει το επιχείρημα ότι μόνο πλούσιοι μπορούν να εφαρμόσουν εν τέλει μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος: «Προστασία του κλίματος και καταπολέμηση κοινωνικών ανισοτήτων δεν αποτελούν αντίφαση. Μια πόλη με ουδέτερο οικολογικό αποτύπωμα έχει νόημα για όλους. Ό,τι εξοικονομείται, για παράδειγμα, από την κατασκευή οδικών αρτηριών μπορεί να διατεθεί σε κοινωνικά μέτρα.
«Εξαντλημένοι από την ευμάρεια και τον καταιγισμό ερεθισμάτων»
Μπορεί σήμερα να αποτελούν ακόμα μειονότητα, αλλά όλο και περισσότεροι άνθρωποι σκέπτονται πόσο επιβαρύνουν το περιβάλλον και αλλάζουν τρόπο ζωής. Προτιμούν το ποδήλατο αντί του αυτοκινήτου, το τρένο αντί του αεροπλάνου και το carsharing αντί του ιδιωτικού αυτοκινήτου, το οποίο βρίσκεται κατά μέσο όρο κάπου παρκαρισμένο 23 ώρες το 24ωρο. Δεν είναι όμως μόνο αυτά: Για να πλυθούν προτιμούν σαπούνι αντί για ντους τζελ σε πλαστικό μια χρήσης, πίνουν νερό από γυάλινα ή πλαστικά ανακυκλώσιμα μπουκάλια, αγοράζουν φρούτα και λαχανικά από την περιοχή τους και όχι εισαγόμενα από τα πέρατα του κόσμου, βγάζουν τα ηλεκτρονικά τους μηχανήματα από την πρίζα και δεν τα αφήνουν σε κατάσταση αναμονής (standby) και στεγνώνουν τα ρούχα στο μπαλκόνι και όχι στο στεγνωτήριο.
Κατά την άποψη του γερμανού ειδικού Νίκο Πεχ η ζωή σε μικρότερη ακτίνα και με περιορισμένη κατανάλωση δεν έχει μόνο θετική επίδραση στο περιβάλλον, αλλά είναι και πηγή προσωπικής ευεξίας: «Είμαστε εξαντλημένοι από την ευμάρεια και τον καταιγισμό ερεθισμάτων», λέει. Αναφέρει ότι ο ίδιος έχει να μπει σε αεροπλάνο εδώ και δεκαετίες, ταξιδεύει με το τραίνο, επισκευάζει τον υπολογιστή που έχει εδώ και δώδεκα χρόνια και το παρόμοιας ηλικίας στερεοφωνικό του, δεν διαθέτει smartphone και φορά μπαλωμένα ρούχα. «Όταν κατά τη διάρκεια διακοπών στην πατρίδα μου συμμετέχω σε δράσεις υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος τότε αισθάνομαι μεγαλύτερη ικανοποίηση από ότι σε πολυτελή κρουαζιέρα στην Καραϊβική», συμπληρώνει. Σύμφωνα με τον Νικο Πεχ υπάρχουν ήδη πρωτοπόροι, οι οποίοι με τον τρόπο ζωής τους δείχνουν ότι μια ριζική αλλαγή είναι εφικτή: «Και όταν τα άτομα αυτά διοργανώνουν και τα καλύτερα πάρτι συμμετέχω και εγώ».
Πηγή: DW
Latest News
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»