Οι ακτιβιστές για το κλίμα και οι δυτικές κυβερνήσεις είναι απογοητευμένοι που ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ φαίνεται απίθανο να παραστεί στην επερχόμενη σύνοδο κορυφής των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα στη Γλασκώβη. Επιπλέον, τα ενημερωμένα σχέδια του Πεκίνου για τον περιορισμό των εκπομπών, που παρουσιάστηκαν την Τρίτη, δεν φαίνονται καθόλου εντυπωσιακά. Οι επενδυτές και οι διαπραγματευτές, ωστόσο, καλό θα ήταν να διαχωρίσουν τη διπλωματία από την περιβαλλοντική πραγματικότητα.

Η διεθνής κοινότητα αδημονεί ώστε η Λαϊκή Δημοκρατία, που τώρα είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής ενέργειας και παραγωγός αερίων του θερμοκηπίου στον κόσμο, να καθαρίσει το περιβάλλον της το συντομότερο δυνατόν. Χωρίς την συμβολή της Κίνας, η παγκόσμια προσπάθεια για τον περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας πιθανότατα θα αποτύχει.

Αυτή η προσδοκία δίνει στην Κίνα έναν ισχυρό μοχλό διαπραγμάτευσης. Δυτικοί ηγέτες όπως ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν θέλουν πιο φιλόδοξες χειρονομίες από τη χώρα. Ως εκ τούτου, οι επιδέξιοι διαπραγματευτές του Πεκίνου δεν θα δώσουν τίποτα χωρίς αντάλλαγμα, όσο παραμένουν σε ισχύ οι βαριοί αμερικανικοί δασμοί και οι κυρώσεις και η επενδυτική συμφωνία με την Ευρώπη έχει μπει στον πάγο.

Ωστόσο, την ίδια στιγμή το Πεκίνο πρέπει να συνεχίσει να μειώνει τη ρύπανση εντός της χώρας όσο πιο γρήγορα μπορεί. Αυτό μπορεί να μην εξελίσσεται τόσο γρήγορα όσο θέλουν οι εμπορικοί εταίροι, αλλά υπάρχει πρόοδος. Το αν ο Σι θα μεταβεί στη Γλασκώβη ή όχι είναι σε μεγάλο βαθμό αντιπερισπασμός. Μίλησε έντονα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, πιο πρόσφατα τον Σεπτέμβριο υποσχόμενος να σταματήσει την ανησυχητική πρακτική της Κίνας να κατασκευάζει σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα σε άλλες χώρες ως μέρος της πρωτοβουλίας της για την υποδομή Belt and Road.

Η Κίνα άργησε να καθορίσει πώς θα περιορίσει τις εκπομπές έως το 2030, ενώ οι εκπομπές και η συμβατική κατανάλωση ενέργειας εξακολουθούν να αυξάνονται. Και βέβαια δεν είναι η μόνη χώρα που το κάνει αυτό. Η νέα της δέσμευση, ωστόσο, να μεταβεί σε καθεστώς καθαρών κτιρίων έως το 2025 πρέπει να χαιρετιστεί. Τα πρόχειρα πρότυπα κατασκευής καθιστούν τα κινεζικά ακίνητα σημαντική πηγή σπατάλης ισχύος. Η Κινα ξεκινά επίσης αξιέπαινες εκστρατείες για τη μετατροπή του στόλου αυτοκινήτων σε  οχήματα κινούμενα με μπαταρίες και τον καθαρισμό του δικτύου.

Το πολιτικό και οικονομικό γεγονός είναι ότι ο Σι πρέπει να κινηθεί προσεκτικά για να εφαρμόσει πολιτικές καθαρής ενέργειας με την οικονομία του σε αταξία, όπως δείχνει το κύμα πρόσφατων διακοπών ηλεκτρικής ενέργειας,  οι οποίες επιδεινώθηκαν από αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.  Αλλά δεν μπορεί να αγνοήσει τα πολιτικά, οικονομικά και προβλήματα ασφάλειας που ενέχει το έντονα ρυπογόνο αναπτυξιακό μοντέλο της Κίνας. Αυτά τελικά είναι δικά του προβλήματά και όχι του Μπάιντεν. Ο Σι μπορεί να το σκληρός όσον αφορά τη μετάβαση του στη Γλασκώβη, αλλά δεν έχει άλλη επιλογή τελικά από το να ακολουθήσει αυτό το ρεύμα.

REUTERS BREAKINGVIEWS

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green