
Οι ακτιβιστές για το κλίμα και οι δυτικές κυβερνήσεις είναι απογοητευμένοι που ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ φαίνεται απίθανο να παραστεί στην επερχόμενη σύνοδο κορυφής των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα στη Γλασκώβη. Επιπλέον, τα ενημερωμένα σχέδια του Πεκίνου για τον περιορισμό των εκπομπών, που παρουσιάστηκαν την Τρίτη, δεν φαίνονται καθόλου εντυπωσιακά. Οι επενδυτές και οι διαπραγματευτές, ωστόσο, καλό θα ήταν να διαχωρίσουν τη διπλωματία από την περιβαλλοντική πραγματικότητα.
Η διεθνής κοινότητα αδημονεί ώστε η Λαϊκή Δημοκρατία, που τώρα είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής ενέργειας και παραγωγός αερίων του θερμοκηπίου στον κόσμο, να καθαρίσει το περιβάλλον της το συντομότερο δυνατόν. Χωρίς την συμβολή της Κίνας, η παγκόσμια προσπάθεια για τον περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας πιθανότατα θα αποτύχει.
Αυτή η προσδοκία δίνει στην Κίνα έναν ισχυρό μοχλό διαπραγμάτευσης. Δυτικοί ηγέτες όπως ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν θέλουν πιο φιλόδοξες χειρονομίες από τη χώρα. Ως εκ τούτου, οι επιδέξιοι διαπραγματευτές του Πεκίνου δεν θα δώσουν τίποτα χωρίς αντάλλαγμα, όσο παραμένουν σε ισχύ οι βαριοί αμερικανικοί δασμοί και οι κυρώσεις και η επενδυτική συμφωνία με την Ευρώπη έχει μπει στον πάγο.

Ωστόσο, την ίδια στιγμή το Πεκίνο πρέπει να συνεχίσει να μειώνει τη ρύπανση εντός της χώρας όσο πιο γρήγορα μπορεί. Αυτό μπορεί να μην εξελίσσεται τόσο γρήγορα όσο θέλουν οι εμπορικοί εταίροι, αλλά υπάρχει πρόοδος. Το αν ο Σι θα μεταβεί στη Γλασκώβη ή όχι είναι σε μεγάλο βαθμό αντιπερισπασμός. Μίλησε έντονα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, πιο πρόσφατα τον Σεπτέμβριο υποσχόμενος να σταματήσει την ανησυχητική πρακτική της Κίνας να κατασκευάζει σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα σε άλλες χώρες ως μέρος της πρωτοβουλίας της για την υποδομή Belt and Road.
Η Κίνα άργησε να καθορίσει πώς θα περιορίσει τις εκπομπές έως το 2030, ενώ οι εκπομπές και η συμβατική κατανάλωση ενέργειας εξακολουθούν να αυξάνονται. Και βέβαια δεν είναι η μόνη χώρα που το κάνει αυτό. Η νέα της δέσμευση, ωστόσο, να μεταβεί σε καθεστώς καθαρών κτιρίων έως το 2025 πρέπει να χαιρετιστεί. Τα πρόχειρα πρότυπα κατασκευής καθιστούν τα κινεζικά ακίνητα σημαντική πηγή σπατάλης ισχύος. Η Κινα ξεκινά επίσης αξιέπαινες εκστρατείες για τη μετατροπή του στόλου αυτοκινήτων σε οχήματα κινούμενα με μπαταρίες και τον καθαρισμό του δικτύου.
Το πολιτικό και οικονομικό γεγονός είναι ότι ο Σι πρέπει να κινηθεί προσεκτικά για να εφαρμόσει πολιτικές καθαρής ενέργειας με την οικονομία του σε αταξία, όπως δείχνει το κύμα πρόσφατων διακοπών ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες επιδεινώθηκαν από αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Αλλά δεν μπορεί να αγνοήσει τα πολιτικά, οικονομικά και προβλήματα ασφάλειας που ενέχει το έντονα ρυπογόνο αναπτυξιακό μοντέλο της Κίνας. Αυτά τελικά είναι δικά του προβλήματά και όχι του Μπάιντεν. Ο Σι μπορεί να το σκληρός όσον αφορά τη μετάβαση του στη Γλασκώβη, αλλά δεν έχει άλλη επιλογή τελικά από το να ακολουθήσει αυτό το ρεύμα.
REUTERS BREAKINGVIEWS


Latest News

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X