Το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας είναι το πρωινό, σύμφωνα με τους διατροφολόγους. Όμως, το τσουχτερό του κόστος που έχει φτάσει στα υψηλότερα επίπεδα εδώ και μια δεκαετία, αναμένεται να ωθήσει μεγάλου μέρος του κοινού σε αναγκαστικές… περικοπές!
Σύμφωνα με τον δείκτη πρωινού που δημιούργησαν οι «Financial Times» συνυπολογίζοντας τις διεθνείς τιμές των futures σε απαραίτητα προϊόντα όπως ο καφές, το γάλα, η ζάχαρη, τα δημητριακά και ο χυμός πορτοκαλιού, το κόστος του πρωινού γεύματος έχει ανέβει κατά 63% από το 2019, με την ανοδική του κίνηση να έχει επιταχυνθεί από το καλοκαίρι. Δυστυχώς, μάλιστα, δεν είναι διόλου βέβαιο ότι έχει «πιάσει» ακόμη ταβάνι.
«Οι υψηλές τιμές ήρθαν για να μείνουν τουλάχιστον για άλλη μια χρονιά» υποστηρίζει ο αναλυτής αγροτικών προϊόντων της Rabobank, Κάρλος Μέρα.
Οι τιμές των αγροτικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές των commodities έχουν ενισχυθεί σημαντικά λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων. Ενδεικτικά τα futures των σιτηρών είναι ανεβασμένα κατά 20% από τις αρχές της χρονιάς, καθώς η σοδειά σε Ρωσία, Βόρειο Αμερική και Αργεντινή επηρεάστηκε από την ξηρασία και στην Ευρώπη από τις ισχυρές βροχοπτώσεις. Την τελευταία φορά που οι τιμές των σιτηρών βρίσκονταν σε ανάλογα επίπεδα ήταν το 2012, μετά την μεγάλη ξηρασία στις ΗΠΑ.
Αναλόγως οι τιμές της βρώμης έχουν διπλασιαστεί φέτος, μετά και την μεγάλη καταστροφή που υπέστη η σοδειά του Καναδά λόγω ξηρασίας. Ο Καναδάς είναι η μεγαλύτερη χώρα παραγωγής και εξαγωγών βρώμης, οπότε η μείωση της παραγωγής του κατά 44% επηρέασε δραστικά το προϊόν.
Η ξηρασία αρχικά και αργότερα οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες που έπληξαν τη Βραζιλία, τη μεγαλύτερη χώρα παραγωγής ζάχαρης και καφέ, έπληξαν αμφότερα τα προϊόντα στις διεθνείς αγορές. Η τιμή της ζάχαρης έχει ανέβει κατά 26% από τις αρχές της χρονιάς, ενώ το ράλι του καφέ ανέρχεται σε 56%!
Ο καφές ειδικά είναι ένα από τα προϊόντα που έχει επηρεαστεί σημαντικά από τις διαταραχές στις μεταφορές και στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, πιέζοντας περαιτέρω το κόστος του προϊόντος.
Εξάλλου, το αυξημένο κόστος στις πρώτες ύλες και τις μεταφορές έχουν αναγκάσει ήδη και μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, όπως η Nestle, η Procter & Gamble και η Unilever να ανακοινώσουν σημαντικές ανατιμήσεις στα καταναλωτικά τους προϊόντα.
Για παράδειγμα οι καταναλωτές αναμένεται να δουν σημαντικές διαφορές στην τιμή των προϊόντων καφέ της Nestle, κυρίως από το επόμενο έτος, όπως παραδέχτηκε πρόσφατα ο οικονομικός διευθυντής της πολυεθνικής, εξηγώντας πως, μέχρι τα τέλη της τρέχουσας χρονιάς «τρέχουν» ακόμη κάποια από τα υπάρχοντα συμβόλαια της εταιρείας με τους μεγάλους καλλιεργητές καφέ. Τα νέα συμβόλαια θα «κλειστούν» με τις νέες διεθνείς τιμές και θα έχουν «καπέλο» και τις ανατιμήσεις που θα προκύψουν από το κόστος παραγωγής και μεταφορών.
Το πρόβλημα δε, είναι πως τα προβλήματα στις μεταφορές και την παραγωγή συνέπεσαν με την αύξηση της ζήτησης, καθώς η ανάκαμψη από την πανδημία ήταν πιο ισχυρή από ότι ο κλάδος περίμενε. Η πανδημία ώθησε τον κόσμο να τρώει κυρίως το πρωινό του στο σπίτι του, κάτι που είχε άμεση αντανάκλαση σε προϊόντα όπως το γάλα και οι χυμοί.
Είναι χαρακτηριστικό πως, ενώ συνήθως οι τιμές στα commodities τροφίμων τείνουν να σταθεροποιηθούν τους τελευταίους μήνες της χρονιάς, καθώς έχει ολοκληρωθεί η περίοδος σοδειάς στο βόρειο ημισφαίριο και ξεκινά η περίοδος καλλιέργειας στο νότιο ημισφαίριο, φέτος το μοτίβο δεν επαναλήφθηκε και οι τιμές συνέχισαν να ανεβαίνουν. Τα commodities των προϊόντων του πρωινού γεύματος ανέβηκαν επιπλέον 26% από την άνοιξη.
Για το επόμενο διάστημα οι αναλυτές δεν βλέπουν, δυστυχώς, τάσεις αποσυμπίεσης των τιμών. Τα προβλήματα ανεφοδιασμού στις πρώτες ύλες και στις μεταφορές δεν θα λυθούν γρήγορα, ενώ ακόμη κι αν οι καιρικές συνθήκες στο νότιο ημισφαίριο είναι ιδανικές, δίχως δυσάρεστες εκπλήξεις και ακραία φαινόμενα, οι σοδειές δεν θα επαρκούν για να αυξήσουν τα αποθέματα σε σημείο που να «ρίξουν» τις τιμές.
Latest News
«Καμπάνα» 179 εκατ. στη Ryanair και σε άλλες 4 αεροπορικές για καταχρηστικές χρεώσεις
H Ισπανία είχε ξεκινήσει έλεγχο πριν από περίπου ένα χρόνο απειλώντας τις εταιρείες με ισχυρές κυρώσεις
Υπαρξιακή απειλή για τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα - Τι λένε αναλυτές
Ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι ίσως ήδη πολύ αργά για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα
Ποιον ετοιμάζει ο Τραμπ για τη Fed μέσω.... υπουργείου Οικονομικών
Ο Τραμπ θεωρούσε τον Γουόρς υποψήφιο για επικεφαλής της Fed και στην πρώτη θητεία του
Πώς η Πορτογαλία επιδιώκει να γίνει «φορολογικός παράδεισος» για νέους
Σχέδιο να σταματήσει στην Πορτογαλία το brain drain, με φοροαπαλλαγές τα πρώτα 10 χρόνια της σταδιοδρομίας – Μηδέν φόρος για κάτω των 35 ετών το πρώτο έτος
Η Gen Z «ερωτεύτηκε» τη δουλειά στο Δημόσιο, αλλά... ο Μασκ καραδοκεί
Οι περικοπές στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ που σχεδιάζει ο Μασκ μπορεί να δείξει την έξοδο από το Δημόσιο Τομέα
Ποιες πόλεις διεκδικούν τους πλούσιους μετανάστες του Λονδίνου
Οι πλούσιοι κάτοικοι του Λονδίνου φεύγουν για να αποφύγουν τη φορολόγηση - Η Κύπρος, μεταξύ των κρατών που τους διεκδικούν
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς