
Επενδύσεις 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ ως το 2027 προβλέπει το Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Δίκτυα μικροδορυφόρων, 5G αυτοκινητόδρομοι, υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών που θα συνδέουν τα ελληνικά νησιά, πρόγραμμα επιδότησης για οπτικές ίνες σε κτήρια στα πρότυπα του «Εξοικονομώ» και UFBB II για κάλυψη με δίκτυα πολύ υψηλής χωρητικότητας (VHCN) περιλαμβάνονται μεταξύ των επενδύσεων που στοχεύουν στη διασφάλιση της ευρείας διαθεσιμότητας ευρυζωνικών υπηρεσιών υπερυψηλών ταχυτήτων.
Το όραμα του ευρυζωνικού σχεδίου είναι η Ελλάδα να χρησιμοποιήσει τα δίκτυα σταθερής υπερ-υψηλών ταχυτήτων και το 5G ως καταλύτες και επιταχυντές του ψηφιακού μετασχηματισμού, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και βελτιώνοντας τη ζωή των πολιτών.
Ενσωματώνοντας και τις επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο εθνικό σχέδιο ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» το σχέδιο θα συμβάλλει στην κάλυψη του κενού που υπάρχει στη διασυνδεσιμότητα της χώρας. Από το σύνολο των εκτιμώμενων επενδύσεων, ύψους 2,5 δισ. ευρώ, οι αναγκαίες δημόσιες επενδύσεις ανέρχονται σε 1,139 δισ. ευρώ για την περίοδο 2021-2027.
Πιλοτικά οι μικροδορυφόροι μες το 2022
Το έργο της ανάπτυξης δικτύου μικροδορυφόρων, με προσωρινό προϋπολογισμό για δημόσια στήριξη 200,37 εκατ. ευρώ, θα υποστηρίξει ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών, όπως την παροχή συνδεσιμότητας και τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, τη γεωεπιτήρηση και τη χαρτογραφία, τη ναυτιλία, τη γεωργία, και την πολεοδομία. Έχει σχεδιαστεί για να χρησιμοποιεί τις υποδομές Fiber in the sky – Euro QCI, προκειμένου να παρέχει ασφαλείς τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες.
Επίσης, θα υποστηρίξει ασφαλείς κυβερνητικές επικοινωνίες (QKD), επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, επιτήρηση συνόρων, εθνική ασφάλεια, πολιτική και προστασία και, τέλος, αναμένεται να αυξήσει τις δυνατότητες της ελληνικής βιομηχανίας υψηλής τεχνολογίας. Περεταίρω, θα αποτελέσει building block για το Govsatcom, το Euro QCI και space based secure connectivity της Ε.Ε. Η αρχική φάση, που περιλαμβάνει τη διαβούλευση και την ωρίμανση του έργου, αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Η πιλοτική φάση του πρώτου ή των πρώτων μικροδορυφόρων αναμένεται να ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του 2022 και η τρίτη φάση κατασκευής των υπόλοιπων μικροδορυφόρων, με την ολοκλήρωση του πρότζεκτ, αναμένεται ως το τέταρτο τρίμηνο του 2025.
Αυτοκινητόδρομοι πέμπτης γενιάς
Ανάπτυξη 5G υποδομής σε 2.397 χλμ. αυτοκινητοδρόμων περιλαμβάνει το έργο, που θα έχει δημόσια στήριξη 162 εκατ. ευρώ. Οι υποδομές θα αναπτυχθούν συγκεκριμένα στην Εγνατία Οδό, στην εθνική οδό από Αθήνα ως Θεσσαλονίκη και Ευζώνους, στον άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, στην Ιόνια Οδό, στην Ολυμπία Οδό, στον Μορέα, στην Κεντρική Οδό από Λαμία ως Γρεβενά και στην Αττική Οδό περιλαμβάνει η δράση των ευφυών αυτοκινητοδρόμων.
Η δράση θα καλύψει όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας που ανήκουν στο κεντρικό δίκτυο της λεγόμενης πολιτικής των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών117 (ΔΕΔ-Μ), με στόχο τη δημιουργία της κατάλληλης υποδομής που θα εξυπηρετεί τη Συνδεδεμένη και Αυτοματοποιημένη Κινητικότητα (CAM). Επίσης, καλύπτει και την επιστολή προθέσεων για την ανάπτυξη πιλοτικών έργων 5G Corridors για τον διάδρομο Θεσσαλονίκη – Σόφια – Βελιγράδι, μέσω του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκης – Σερρών – Προμαχώνα.
Μια πρωτοβουλία που αναμένεται να επιταχύνει τις ιδιωτικές επενδύσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού, να βελτιώσει την παραγωγικότητα του τομέα των μεταφορών, να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα και να περιορίσει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.
Γεφύρωση ψηφιακού χάσματος
Το έργο των υποθαλάσσιων καλωδιακών συστημάτων στα ελληνικά νησιά, θα ακολουθήσει το μοντέλο private DBO – gap funding. Ο ανάδοχος θα αναλάβει τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία της υποθαλάσσιας ζεύξης, καθώς και μέρος της χρηματοδότησης, και ο δημόσιος τομέας θα καλύψει το κενό χρηματοδότησης, μετά από́ ανοικτή διαδικασία διαγωνισμού. Στον ανάδοχο θα επιβληθούν υποχρεώσεις χονδρικής (σκοτεινές ίνες κ.ά.).
Η επένδυση θα συμπληρώσει τα υφιστάμενα και τα σχεδιαζόμενα καλώδια με νέες διακλαδώσεις που θα συνδέουν τα νησιά που δεν εξυπηρετούνται. Επιπλέον, θα αναβαθμίσει τις υφιστάμενες υπερφορτωμένες ζεύξεις, προκειμένου να αυξήσει την ικανότητα, την αξιοπιστία και την ανθεκτικότητά τους. Τα νησιά που θα καλυφθούν θα προσδιοριστούν κατόπιν διαβούλευσης με την αγορά και λεπτομερή χαρτογράφηση των προγραμματισμένων ιδιωτικών επενδύσεων λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη τις υποδομές που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του UFBB.
Η αιτούμενη χρηματοδότηση από το RRF είναι 30 εκατ. ευρώ, 26,1 εκατ. από το CEF2 και τα υπόλοιπα θα είναι ιδιωτική χρηματοδότηση. Οι σχετικές μελέτες πρόκειται να πραγματοποιηθούν το 2022-2023 και ο διαγωνισμός αναμένεται το τρίτο τρίμηνο του 2022. Η ανάθεση της σύμβασης προσδιορίζεται στο πρώτο τρίμηνο του 2023.
Η γεωφυσική έρευνα του βυθού για την καλωδιακή διαδρομή και οι εγκρίσεις/αδειοδοτήσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το τέταρτο τρίμηνο του 2024. Η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει ως το πρώτο τρίμηνο του 2025 και να ολοκληρωθεί ως το τέταρτο τρίμηνο του 2025.
Το Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο ευθυγραμμίζεται με τους στόχους πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μετάβαση προς μια Κοινωνία των Gigabit και την Ψηφιακή Πυξίδα 2030. Στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στρατηγικής για την Κοινωνία των Gigabit, η Ελλάδα στοχεύει ως το 2027 το 50% των νοικοκυριών να έχουν συνδεσιμότητα με ταχύτητα τουλάχιστον downloadτουλάχιστον 100 Mbps, όλα τα κτήρια σε αυτοτελείς αστικούς ή αγροτικούς οικισμούς να έχουν πρόσβαση με ταχύτητα λήψης τουλάχιστον 100 Mbps, με δυνατότητα άμεσης αναβάθμισης σε 1 Gbps, αδιάλειπτη κάλυψη όλων των αστικών ή αγροτικών περιοχών με 5Gκαι συνδεσιμότητα σε Gigabit, για όλους τους βασικούς χώρους συγκέντρωσης κοινωνικοοικονομικής δραστηριότητας, όπως σχολεία, συγκοινωνιακοί κόμβοι και βασικοί πάροχοι δημοσίων υπηρεσιών, καθώς και οι ψηφιακά προσανατολισμένες επιχειρήσεις.


Latest News

Υπεγράφη η συμπληρωματική σύμβαση του έργου για το φράγμα Ασωπού
Η συμπληρωματική σύμβαση για το φράγμα Ασωπού υπεγράφη από τους υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Μετρό Θεσσαλονίκης: Αμεσα η επέκταση προς την Καλαμαριά, πέντε νέοι σταθμοί
«Άμεση προτεραιότητα η επέκταση του Μετρό της Θεσσαλονίκης μέχρι την Καλαμαριά» τόνισε ο Χρίστος Δήμας

Ταχιάος: Σύντομα η σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ
«Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού έχει σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Εκτιμούμε ότι πολύ σύντομα θα έχουμε την απαιτούμενη έγκριση», δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών

Χανιά: Στο ΕΣΠΑ η χρηματοδότηση της αποκατάστασης και ανάδειξης Ενετικών Νεωρίων
Στο Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή 2021-2027» του ΕΣΠΑ, εντάσσεται το έργο που θα πραγματοποιηθεί στην παλιά πόλη στα Χανιά

Δήμας: Η Γέφυρα Χειμωνικού είναι μια καινούργια και πιο ανθεκτική υποδομή στην Κεφαλονιά
Εγκαινιάστηκε η νέα Γέφυρα Χειμωνικού

Dimand: Χτίζει νέο pipeline έργων αξίας άνω του 1 δισ. – Τι συμβαίνει με Μινιόν και Πύργο Πειραιά
Για την πρόοδο των έργων που διαχειρίζεται, την ελληνική αγορά real estate αλλά και τις επιπτώσεις από τους δασμούς Τραμπ μίλησε ο επικεφαλής της Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος

Με προσομοιωτές και ρεαλιστικά σενάρια κρίσης, ο νέος ΟΣΕ - Τι είπε ο Κυρανάκης
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών μίλησε για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου και την αναδιοργάνωση του προσωπικού

Η ΑΒΑΞ ξεκινά την επέκταση των εγκαταστάσεων της Παπαστράτος στον Ασπρόπυργο
Η πρώτη φάση του σχεδίου έχει προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρω.

Σύμβουλος της AKTOR στην αναβάθμιση των εστιών στο πανεπιστήμιο Κρήτης
Το έργο, που υπεγράφη στις 27 Μαρτίου, συνολικού προϋπολογισμού 255 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει την κατασκευή 4.846 συνολικά κλινών σε Ρέθυμνο και Ηράκλειο

Υπουργείο Υποδομών: Ανοίγει ξανά η γέφυρα Χειμωνικού στην Κεφαλονιά
Τίθεται σε κυκλοφορία η γέφυρας Χειμωνικού στην Κεφαλονιά μετά την καταστροφή από την κακοκαιρία «Ιανός»