Επενδύσεις 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ ως το 2027 προβλέπει το Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Δίκτυα μικροδορυφόρων, 5G αυτοκινητόδρομοι, υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών που θα συνδέουν τα ελληνικά νησιά, πρόγραμμα επιδότησης για οπτικές ίνες σε κτήρια στα πρότυπα του «Εξοικονομώ» και UFBB II για κάλυψη με δίκτυα πολύ υψηλής χωρητικότητας (VHCN) περιλαμβάνονται μεταξύ των επενδύσεων που στοχεύουν στη διασφάλιση της ευρείας διαθεσιμότητας ευρυζωνικών υπηρεσιών υπερυψηλών ταχυτήτων.
Το όραμα του ευρυζωνικού σχεδίου είναι η Ελλάδα να χρησιμοποιήσει τα δίκτυα σταθερής υπερ-υψηλών ταχυτήτων και το 5G ως καταλύτες και επιταχυντές του ψηφιακού μετασχηματισμού, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και βελτιώνοντας τη ζωή των πολιτών.
Ενσωματώνοντας και τις επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο εθνικό σχέδιο ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» το σχέδιο θα συμβάλλει στην κάλυψη του κενού που υπάρχει στη διασυνδεσιμότητα της χώρας. Από το σύνολο των εκτιμώμενων επενδύσεων, ύψους 2,5 δισ. ευρώ, οι αναγκαίες δημόσιες επενδύσεις ανέρχονται σε 1,139 δισ. ευρώ για την περίοδο 2021-2027.
Πιλοτικά οι μικροδορυφόροι μες το 2022
Το έργο της ανάπτυξης δικτύου μικροδορυφόρων, με προσωρινό προϋπολογισμό για δημόσια στήριξη 200,37 εκατ. ευρώ, θα υποστηρίξει ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών, όπως την παροχή συνδεσιμότητας και τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, τη γεωεπιτήρηση και τη χαρτογραφία, τη ναυτιλία, τη γεωργία, και την πολεοδομία. Έχει σχεδιαστεί για να χρησιμοποιεί τις υποδομές Fiber in the sky – Euro QCI, προκειμένου να παρέχει ασφαλείς τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες.
Επίσης, θα υποστηρίξει ασφαλείς κυβερνητικές επικοινωνίες (QKD), επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, επιτήρηση συνόρων, εθνική ασφάλεια, πολιτική και προστασία και, τέλος, αναμένεται να αυξήσει τις δυνατότητες της ελληνικής βιομηχανίας υψηλής τεχνολογίας. Περεταίρω, θα αποτελέσει building block για το Govsatcom, το Euro QCI και space based secure connectivity της Ε.Ε. Η αρχική φάση, που περιλαμβάνει τη διαβούλευση και την ωρίμανση του έργου, αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Η πιλοτική φάση του πρώτου ή των πρώτων μικροδορυφόρων αναμένεται να ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του 2022 και η τρίτη φάση κατασκευής των υπόλοιπων μικροδορυφόρων, με την ολοκλήρωση του πρότζεκτ, αναμένεται ως το τέταρτο τρίμηνο του 2025.
Αυτοκινητόδρομοι πέμπτης γενιάς
Ανάπτυξη 5G υποδομής σε 2.397 χλμ. αυτοκινητοδρόμων περιλαμβάνει το έργο, που θα έχει δημόσια στήριξη 162 εκατ. ευρώ. Οι υποδομές θα αναπτυχθούν συγκεκριμένα στην Εγνατία Οδό, στην εθνική οδό από Αθήνα ως Θεσσαλονίκη και Ευζώνους, στον άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, στην Ιόνια Οδό, στην Ολυμπία Οδό, στον Μορέα, στην Κεντρική Οδό από Λαμία ως Γρεβενά και στην Αττική Οδό περιλαμβάνει η δράση των ευφυών αυτοκινητοδρόμων.
Η δράση θα καλύψει όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας που ανήκουν στο κεντρικό δίκτυο της λεγόμενης πολιτικής των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών117 (ΔΕΔ-Μ), με στόχο τη δημιουργία της κατάλληλης υποδομής που θα εξυπηρετεί τη Συνδεδεμένη και Αυτοματοποιημένη Κινητικότητα (CAM). Επίσης, καλύπτει και την επιστολή προθέσεων για την ανάπτυξη πιλοτικών έργων 5G Corridors για τον διάδρομο Θεσσαλονίκη – Σόφια – Βελιγράδι, μέσω του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκης – Σερρών – Προμαχώνα.
Μια πρωτοβουλία που αναμένεται να επιταχύνει τις ιδιωτικές επενδύσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού, να βελτιώσει την παραγωγικότητα του τομέα των μεταφορών, να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα και να περιορίσει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.
Γεφύρωση ψηφιακού χάσματος
Το έργο των υποθαλάσσιων καλωδιακών συστημάτων στα ελληνικά νησιά, θα ακολουθήσει το μοντέλο private DBO – gap funding. Ο ανάδοχος θα αναλάβει τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία της υποθαλάσσιας ζεύξης, καθώς και μέρος της χρηματοδότησης, και ο δημόσιος τομέας θα καλύψει το κενό χρηματοδότησης, μετά από́ ανοικτή διαδικασία διαγωνισμού. Στον ανάδοχο θα επιβληθούν υποχρεώσεις χονδρικής (σκοτεινές ίνες κ.ά.).
Η επένδυση θα συμπληρώσει τα υφιστάμενα και τα σχεδιαζόμενα καλώδια με νέες διακλαδώσεις που θα συνδέουν τα νησιά που δεν εξυπηρετούνται. Επιπλέον, θα αναβαθμίσει τις υφιστάμενες υπερφορτωμένες ζεύξεις, προκειμένου να αυξήσει την ικανότητα, την αξιοπιστία και την ανθεκτικότητά τους. Τα νησιά που θα καλυφθούν θα προσδιοριστούν κατόπιν διαβούλευσης με την αγορά και λεπτομερή χαρτογράφηση των προγραμματισμένων ιδιωτικών επενδύσεων λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη τις υποδομές που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του UFBB.
Η αιτούμενη χρηματοδότηση από το RRF είναι 30 εκατ. ευρώ, 26,1 εκατ. από το CEF2 και τα υπόλοιπα θα είναι ιδιωτική χρηματοδότηση. Οι σχετικές μελέτες πρόκειται να πραγματοποιηθούν το 2022-2023 και ο διαγωνισμός αναμένεται το τρίτο τρίμηνο του 2022. Η ανάθεση της σύμβασης προσδιορίζεται στο πρώτο τρίμηνο του 2023.
Η γεωφυσική έρευνα του βυθού για την καλωδιακή διαδρομή και οι εγκρίσεις/αδειοδοτήσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το τέταρτο τρίμηνο του 2024. Η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει ως το πρώτο τρίμηνο του 2025 και να ολοκληρωθεί ως το τέταρτο τρίμηνο του 2025.
Το Εθνικό Ευρυζωνικό Σχέδιο ευθυγραμμίζεται με τους στόχους πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μετάβαση προς μια Κοινωνία των Gigabit και την Ψηφιακή Πυξίδα 2030. Στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στρατηγικής για την Κοινωνία των Gigabit, η Ελλάδα στοχεύει ως το 2027 το 50% των νοικοκυριών να έχουν συνδεσιμότητα με ταχύτητα τουλάχιστον downloadτουλάχιστον 100 Mbps, όλα τα κτήρια σε αυτοτελείς αστικούς ή αγροτικούς οικισμούς να έχουν πρόσβαση με ταχύτητα λήψης τουλάχιστον 100 Mbps, με δυνατότητα άμεσης αναβάθμισης σε 1 Gbps, αδιάλειπτη κάλυψη όλων των αστικών ή αγροτικών περιοχών με 5Gκαι συνδεσιμότητα σε Gigabit, για όλους τους βασικούς χώρους συγκέντρωσης κοινωνικοοικονομικής δραστηριότητας, όπως σχολεία, συγκοινωνιακοί κόμβοι και βασικοί πάροχοι δημοσίων υπηρεσιών, καθώς και οι ψηφιακά προσανατολισμένες επιχειρήσεις.
Latest News
Μιχαηλίδης (ΤΕΡΝΑ): Τα τρία προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη των υποδομών
Τι ανέφερε στο Athens Investment Forum, ο κ. Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Τεχνικός Διευθυντής της ΤΕΡΝΑ
ΤΑΙΠΕΔ-ΟΑΚΑ: Υπογραφή σύμβασης 5,5 εκατ. ευρώ
Αφορά την αποκατάσταση των δύο εισόδων του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ) - Τι είπε ο Γιάννης Βρούτσης
Προχωρούν οι επεκτάσεις του Μετρό - Οι μελέτες και οι τροποποιήσεις
Έχουν μελετηθεί επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα
Πότε ξεκινά η νέα ψηφιακή εφαρμογή για τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων
Αναρτώνται και βεβαιώνονται ψηφιακά στην ΑΑΔΕ τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων άνω των 6.000 ευρώ από εργολάβο ή υπεργολάβο
Αρδευτικό Ταυρωπού: Προσωρινός ανάδοχος το σχήμα «Άκτωρ Παραχωρήσεις - ΑΒΑΞ» - Στα 139,6 εκατ το ύψος του έργου
Το Αρδευτικό Ταυρωπού, ένα έργο ΣΔΙΤ, καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 115.000 στρεμμάτων
Ολοκληρώθηκαν οι υποβρύχιες επιθεωρήσεις στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου
Οι εργασίες στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου έγιναν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής καμπάνιας επιθεωρήσεων από τους Αλπινιστές (Αέρα)
Νέος πόλεμος για την εκτροπή του Αχελώου – Οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι στο ΣτΕ
Ο Αχελώος και η εκτροπή του ποταμού για έβδομη φορά στο ΣτΕ – Το «μέτωπο» υπέρ των έργων που διαμορφώνεται στον κάμπο
Δυναμικό μπάσιμο AKTOR στην κατοικία – Ευκαιρίες στη στεγαστική κρίση βλέπει ο Εξάρχου
Τα σχέδια της AKTOR για το real estate αλλά και την πρόθεση να συμμετέχει σε δύο παραχωρήσεις έκανε γνωστά ο πρόεδρος και CEO Αλέξανδρος Εξάρχου
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευαστούν 17 νέα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία - Τι προβλέπει η σύμβαση
Οι νέες σχολικές μονάδες αναμένεται να καλύψουν τις ανάγκες 5.000 μαθητών σε 9 δήμους
Τα 4+1 βήματα για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό - Ο «αφοπλισμός» και η μετακόμιση των ΕΑΣ
Εκτός από την Α΄ φάση του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του κυβερνητικού πάρκου, έπονται άλλα 4 βήματα για να «αδειάσει» ο χώρος της ΠΥΡΚΑΛ