Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης έφτασε στις 101,2 μονάδες από τις 96,1 μονάδες της προηγούμενης εβδομάδας. Βασικός υποδείκτης που ευθύνεται για την αλλαγή αυτή είναι αυτός της αγοράς εργασίας ο οποίος ανέκαμψε σημαντικά κατά την εβδομάδα αυτή μετά τη μείωση της προηγούμενης εβδομάδας. Έτσι ο υποδείκτης της αγοράς εργασίας αυξήθηκε κατά 6,7 μονάδες, ενώ την ίδια στιγμή ο υποδείκτης της υγείας επιδεινώθηκε καθώς παρουσίασε μείωση κατά 1,6 μονάδες. Δυστυχώς, κατά την εβδομάδα αυτή αυξήθηκαν σημαντικά τα κρούσματα (3210 κατά μέσο όρο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, από 2441 κατά μέσο όρο κατά την προηγούμενη εβδομάδα), οι θάνατοι (36 κατά μέσο όρο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, από 34 κατά μέσο όρο κατά την προηγούμενη εβδομάδα), αλλά και ο δείκτης θετικότητας των τεστ που πραγματοποιούνται (14,7% κατά μέσο όρο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, από 12,7% κατά μέσο όρο κατά την προηγούμενη εβδομάδα). Οι υπόλοιποι υποδείκτες παρέμειναν σταθεροί.

Για την Ευρωζώνη της οποίας τα στοιχεία από την Oxford Economics παρουσιάζουν μια μικρή καθυστέρηση, ο δείκτης ανάκαμψης αυξήθηκε κατά 0,4 μονάδες στις 87,7 κατά την εβδομάδα έως στις 3 Οκτωβρίου, παραμένοντας κοντά στο υψηλότερο σημείο κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η βελτίωση των οικονομικών συνθηκών και των συνθηκών της αγοράς εργασίας ήταν οι κύριοι μοχλοί της αύξησης, η οποία αντισταθμίστηκε ελαφρά από την ασθενέστερη κινητικότητα. Ωστόσο, κατά την εβδομάδα έως τις 10 Οκτωβρίου μειώθηκε κατά 0,3 μονάδες φτάνοντας στις 87,7 μονάδες. Έτσι, ενώ το ύψος του δείκτη ανάκαμψης είναι γενικά θετικό, φαίνεται ότι η ανάκαμψη στην Ευρωζώνη χάνει τη δυναμική της. Η παραγωγή παραμένει υποτονική λόγω των ελλείψεων προσφοράς και η αρχική μεγάλη ώθηση από την κατανάλωση έχει πλέον εξαντληθεί καθώς εξαντλούνται τα εύκολα κέρδη. Επιπλέον, τα ποσοστά μόλυνσης αυξάνονται ξανά.

Οι παραπάνω εξελίξεις είναι σε γενικές γραμμές σύμφωνες με αυτές που περιμέναμε. Περιμέναμε κάποια επιβράδυνση του δείκτη ανάκαμψης το χειμώνα λόγω της αύξησης των μολύνσεων από τον Covid-19, η οποία έχει πλέον επιδεινωθεί από την αύξηση του πληθωρισμού. Ωστόσο, τα περισσότερα από τα υποσυστατικά του δείκτη ανάκαμψης παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, η κάλυψη του εμβολίου είναι σταθερή στην Ευρωζώνη και θα πρέπει να αποτρέψει τα χειρότερα αποτελέσματα εάν αυξηθούν τα κρούσματα Covid-19, ενώ η εμπιστοσύνη των καταναλωτών παραμένει υψηλή και τα νοικοκυριά μπορούν να χρησιμοποιήσουν κάποιες από τις πλεονάζουσες αποταμιεύσεις τους. Το τέταρτο τρίμηνο θα είναι ένα πραγματικό τεστ για την ανάκαμψη. Η Oxford Economics εκτιμά ότι η αύξηση του ΑΕΠ θα επιβραδυνθεί, αλλά δεν προβλέπετε να υπάρξει συρρίκνωση.

Προβλέψεις ΑΕΠ 2021-2024

Οι δυο πίνακες παρουσιάζουν τις προβλέψεις για την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας έως το 2024. Ο πρώτος αφορά σε ένα σενάριο με ρυθμό μεγέθυνσης το 2021 της τάξης του 6,01% και το 2022 της τάξης του 5,98% και ο δεύτερος σε ένα σενάριο με ρυθμό μεγέθυνσης το 2021 της τάξης του 8,2% και το 2022 της τάξης του 3,8%. Ο δεύτερος ουσιαστικά αναπαριστά τις εκτιμήσεις του Σεπτεμβρίου όπως τις δίνει η Oxford Economics.

H Focus Economics στις νέες της προβλέψεις του Οκτωβρίου προχωρά σε σημαντική αναθεώρηση των εκτιμήσεών της για το ρυθμό μεγέθυνσης του ΑΕΠ κυρίως για το 2021. Πιο συγκεκριμένα, εκτιμά ο ρυθμός μεγέθυνσης για το 2021 θα είναι της τάξης του 7% (από 6,1% που εκτιμούσε κατά τον προηγούμενο μήνα), το 2022 της τάξης του 4,6% (από 4,7% που εκτιμούσε κατά τον προηγούμενο μήνα), το 2023 της τάξης του 3,6% (από 3,5% που εκτιμούσε κατά τον προηγούμενο μήνα) και το 2024 της τάξης του 2,3% (από 2,9% που εκτιμούσε κατά τον προηγούμενο μήνα).

Πανδημία και Οικονομία

* O καθηγητής Παναγιώτης Πετράκης, επιστημονικός υπεύθυνος στο Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με συνεργάτες τους Δρ Π.Χ. Κωστή και Δρ Κ.Η. Καυκά και ομάδα ερευνητών παράγουν τους δείκτες από τη Βάση Δεδομένων για Οικονομικές προβλέψεις.

Μεθοδολογία Δεικτών Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης του E-learning ΕΚΠΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Academia
ΟΤ Delphi Economic Forum X-Γεράσιμος Σιάσος: Το ΕΚΠΑ καταθέτει αίτηση για παράρτημα στην Κύπρο
Academia |

ΟΤ Delphi Economic Forum X-Γεράσιμος Σιάσος: Το ΕΚΠΑ καταθέτει αίτηση για παράρτημα στην Κύπρο

Ο Πρύτανης του ΕΚΠΑ, Γεράσιμος Σιάσος, μιλώντας στο πλαίσιο του ΟΤ Delphi Economic Forum X, δήλωσε ότι «το Χάρβαρντ, το Γέιλ, το Κολούμπια και το Τζονς Χόπκινς είναι ήδη παρόντα στην Ελλάδα μέσω συνεργασιών»

Γεράσιμος Σιάσος: Τα δημόσια πανεπιστήμια διακρίνονται στο διεθνές στερέωμα και θα παραμείνουν στην κορυφή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Academia |

Γ. Σιάσος: Τα δημόσια πανεπιστήμια διακρίνονται στο διεθνές στερέωμα και θα παραμείνουν στην κορυφή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Πρωταρχικός στόχος της ελληνικής Πολιτείας θα πρέπει να είναι η στήριξη των δημόσιων πανεπιστημίων, που αποτελούν την ατμομηχανή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τονίζει ο πρύτανης του ΕΚΠΑ, Γεράσιμος Σιάσος

ΟΠΑ: Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψε η Netcompany με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Academia |

Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψε η Netcompany με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το μνημόνιο υπέγραψε από τη Netcompany, o κ. Αλέξανδρος Μάνος, Διευθύνων Σύμβουλος Netcompany-Intrasoft, και από το ΟΠΑ, ο Πρύτανης και Καθηγητής στο Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Βασίλης Βασδέκης

ΕΤΕπ: Δάνειο 95 εκατ. ευρώ για φοιτητικές εστίες στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
Academia |

ΕΤΕπ: Δάνειο 95 εκατ. ευρώ για φοιτητικές εστίες στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) συγχρηματοδοτεί με δάνειο ύψους €95 εκατ. την κατασκευή και λειτουργία φοιτητικών εστιών και νέων ακαδημαϊκών εγκαταστάσεων στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

PODCAST Economics & Business TALKS- Σέργιος Δημητριάδης | Η στρατηγική Μάρκετινγκ στα χρόνια των Social Media και του AI
Economics & Business Talks |

PODCAST Economics & Business TALKS | Η στρατηγική μάρκετινγκ στα χρόνια των Social Media και του AI

Σε αυτό το επεισόδιο υποδεχόμαστε τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου στο Τμήμα Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας κ. Σέργιο Δημητριάδη. Στη συζήτησή μας, συμμετέχει, και ο Γιώργος Γκριτζάλας συνιδρυτής διαφημιστικής εταιρείας και σύμβουλος στρατηγικής μάρκετινγκ. 

O πρύτανης του ΕΚΠΑ Γεράσιμος Σιάσος στο MEGA για την ιστορία και τις επιτυχίες του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών |

O πρύτανης του ΕΚΠΑ Γεράσιμος Σιάσος στο MEGA για την ιστορία και τις επιτυχίες του Πανεπιστημίου Αθηνών

O Πρύτανης Γεράσιμος Σιάσος στη συνέντευξή του στην εκπομπή «Μεγάλη Εικόνα» στο MEGA και την δημοσιογράφο Νίκη Λυμπεράκη ανέδειξε την πορεία του πρώτου και μεγαλύτερου Πανεπιστημίου στη χώρα τους σχεδόν δύο αιώνες λειτουργίας του